Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Svenska och västerländska troll, vilken sort de vara månde, missar verkligen en helt central sak i förväntningarna på "motoffensiven" och det är de stämningar som råder bland de som skall utföra den och det ukrainska folket. Om Nato generaler och politiker är nöjda och fått vad de förväntade sig är trots allt en bifråga i detta.
Jag kan personligen inte påstå att jag har någon större inblick i de ukrainska soldaterna och allmänhetens tänkesätt, tror understruket tror att de haft stora förhoppningar på motoffensiven vilka nu faktiskt ser ut att grusas.
Det finns en militärbloggare i Ukraina vilken jag tycker sig försöker förhålla sig opartisk och neutral vad gäller nyhetsrapportering - söker sanningen så att säga även om han är ukrainsk nationalist. Han rapporterar nu om ett starkt stigande missnöje och kritik av den politiska och militära ledningen i Ukraina på grund av dess korruption och inkompetens - som han säger: Man närmar sig 1917-ögonblicket med stormsteg. Något som även ryska ledningen gör men mycket långsammare och är ett större och starkare land.
Vill verkligen rekommendera denna bloggare om man söker sanningen om kriget och "motoffensiven":
https://www.youtube.com/watch?v=gg7HDrTEuII
Ja, det var ju faktiskt intressant genomlyssning och lite högre nivå än på det problematiserande av motoffensiven man ofta sett i denna tråd. Intressant är också hur personen i början beskriver Rysslands hantering av ekonomin som konstgjord andning som bara fungerar för tillfället men ger grava problem senare, men att den ryska hanteringen bara utgår ifrån här och nu.
Det verkar också som att vloggen specifikt riktar in sig på de problem i Ukrainska armen med korruption och inkompetens motsvarande ryska varianten, och konstaterar att sättet långsiktigt leder rakt in i helvetet för båda partner men Ryssland har fördelen att det har mer resurser och därmed mer tid att slösa med ineffektiv hantering.
Den lyfter alltså fram allvarliga problem i Ukrainas hantering, men säger också att det är uteslutet att förhandla någon fred där Ukraina avträder sig territorium då det bara ger erövringsmakterna blodad tand och framtida problem. Med tanke på hur intimt sammankopplat Ukraina har varit med Sovjet/Ryssland är det ofrånkomligt att de påverkats av ryskt/Sovjetiskt tankegods, där korruption och ineffektivitet är vanliga komponenter.
Lite lustigt kan man säga att Ryssland hotar Ukraina på åtminstone två fronter, dels militärt utåt sett, men också innifrån med tidigare påverkan från ryskt tänk och hantering.
Istället för "de-nazifiering" är det nog så att Ukraina också är i behov av "de-ryssifiering" även när sista ryssen har lämnat, för en riktigt chans till bättre samhälle.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pottkusk
Ryssarna dödar ukrainska trupper i parti och minut, de kallar det för "köttkvarn". Jag tycker det är förkastligt oavsett vilka skäl ryssarna åberopar.
Men det är likväl förkastligt att Kiev skickar ut sina trupper utan tillräckligt artilleri och vapensystem mot en militärt överlägsen fiende när man på förhand vet att fienden strävar efter att utradera den ukrainska armén. Det kommer att sluta illa.
Hade det varit fråga om gerillakrig hade det varit annorlunda.
Det är lustigt att jag alldeles nyligen gjorde en poäng i att varje gång som Ukraina kritiseras, så är det i den mån det är sant i regel något som ryssarna redan gjort/gör i mycket värre tappning, vilket också stämmer här.
Ryssland är ju enbart militärt överlägset med avseende på kvantite, i övriga fall sträcker de sig ju från medelmåttig till riktigt dålig. Därmed handlar det ju om väst kan öka på Ukrainas kvantitet i den mån det kompenserar Rysslands övertag där, för i övrigt har ju inte Ryssland många andra bra kort att tala om.
Du säger att det minsann är "förkastligt" att Ukraina skickar ut soldater utan tillräcklig träning och artilleri, jag förmodar att du då skulle använda betydligt starkare ord för att beskriva Ryssland som gör det i betydligt större skala?
Att du enbart lyfter fram Ukraina i detta avseende har jag lite svårt att förstå poängen till, menar du på att det är förkastligt utifrån humanistisk och/eller militär synvinkel?
Ska man utgå ifrån Ukrainas bevekelsegrunder till sådan hantering är det ju för att de inte har tillräckligt med vapensystem vilket de hela tiden försöker bearbeta USA/NATO till, men under tiden kan de inte bara ta en välbehövlig paus utan måste fortsätta kriga då det för deras del är ett existentiellt krig som begränsar valmöjligheterna.
Vad Ryssland däremot har för bevekelsegrunder till att till höger och vänster slakta sina egna soldater utan att ge dem sportslig chans är däremot högst oklart, då kriget för Ryssland inte alls är existentiellt i annat avseende än möjligtvis för Putins politiska karriär, och kriget skulle utan problem kunna sluta imorgon om de ville.