2023-08-17, 12:39
Medlem
Det verkar tydligen också vara sprickor internt mellan Ukrainskt ledarskap..

"Ukraine’s counteroffensive failure has driven a wedge between Kyiv officials. A so-called revolt is brewing against Ukrainian President Volodymyr Zelensky. The Ukrainian leadership has been split into two camps over the "flop" war strategy. Some Kyiv officials "doubt" that the current battlefield strategy can lead to success against Russia. There are rumblings among civilians as well that they were misled on the counteroffensive."
Russia's 'Victories' Spark 'Revolt' In Ukraine Against Zelensky; 'We Were Misled By...' | Detailshttps://www.youtube.com/watch?v=-xBJ9_kgkd0&list=LL&index=2&t=99s
2023-08-17, 12:51
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det verkar tydligen också vara sprickor internt mellan Ukrainskt ledarskap..

"Ukraine’s counteroffensive failure has driven a wedge between Kyiv officials. A so-called revolt is brewing against Ukrainian President Volodymyr Zelensky. The Ukrainian leadership has been split into two camps over the "flop" war strategy. Some Kyiv officials "doubt" that the current battlefield strategy can lead to success against Russia. There are rumblings among civilians as well that they were misled on the counteroffensive."
Russia's 'Victories' Spark 'Revolt' In Ukraine Against Zelensky; 'We Were Misled By...' | Detailshttps://www.youtube.com/watch?v=-xBJ9_kgkd0&list=LL&index=2&t=99s
Jag har följt Hindustan Times ett tag och undrat över vilka idioter som tror på vad de förmedlar, litegrann som att jag även följer flat earth i sociala medier då jag tycker att det är kul att läsa följarna/tittarnas kommentarer.
2023-08-17, 13:46
Medlem
nu börjar det hetta till?

"Ukraine faces 'big test' in coming days

But before they get to Staromlynivka, they're going to come across the biggest Russian defences yet. The biggest Russian line is still in their way.

That will be a big test for them in the next few days."

https://news.sky.com/story/ukraine-war-russia-news-putin-nuclear-live-updates-kyiv-12541713?

var är stridsvagnarna som usa lovade?

"U.S. Abrams tanks are likely to arrive on the Ukrainian battlefield in September, according to six people familiar with the planning, as Kyiv’s forces push to retake territory in a counteroffensive that is picking up steam.

The plan is to send a handful of Abrams tanks to Germany in August, where they will undergo final refurbishments. Once that process is complete, the first batch of Abrams will be shipped to Ukraine the following month.

The initial batch will involve six to eight tanks,"

https://www.politico.com/news/2023/07/27/u-s-expects-to-begin-delivering-abrams-tanks-to-ukraine-in-september-00108635
Senast redigerad av klinkerhofen 2023-08-17 kl. 13:50.
2023-08-17, 14:29
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Om vi istället för olika foliehattsteorier istället ska prata om motoffensiven här så finns det lite tecken på att Ukraina trycker lite hårdare på gaspedalen åt Robotyne-hållet. Finns diverse tecken på att en av deras tyngre brigader satts in där nu. Marder, Stryker och även Challenger-stridsvagnar sägs vara på väg in i eller redan har satts in i striden.
Om vad som har pratats om tidigare gäller så innebär det att Ukraina i så fall har hittat en svaghet där nu och sätter in en stor stöt.

Framtiden får utvisa hur mycket som är rykten och vad som eventuellt kommer ut ur det.

Ryssland verkar ha skrutit om ha slagit ut 3 stycken Stryker och har skickat ut denna filmen som bevis: https://twitter.com/sentdefender/status/1691850918201885043?s=20
Och eftersom Ryssland är Ryssland så är det såklart en och samma Stryker som dom har filmat från tre olika vinklar..
2023-08-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Om vi istället för olika foliehattsteorier istället ska prata om motoffensiven här så finns det lite tecken på att Ukraina trycker lite hårdare på gaspedalen åt Robotyne-hållet. Finns diverse tecken på att en av deras tyngre brigader satts in där nu. Marder, Stryker och även Challenger-stridsvagnar sägs vara på väg in i eller redan har satts in i striden.
Om vad som har pratats om tidigare gäller så innebär det att Ukraina i så fall har hittat en svaghet där nu och sätter in en stor stöt.

Framtiden får utvisa hur mycket som är rykten och vad som eventuellt kommer ut ur det.

Ryssland verkar ha skrutit om ha slagit ut 3 stycken Stryker och har skickat ut denna filmen som bevis: https://twitter.com/sentdefender/status/1691850918201885043?s=20
Och eftersom Ryssland är Ryssland så är det såklart en och samma Stryker som dom har filmat från tre olika vinklar..

Jag postade en video om uppdateringen tidigare idag om just Robotyne.. absolut att Ukraina gått på hårt där men också haft enorma förluster.
2023-08-17, 14:59
Medlem
RobbanUCs avatar
Ukraina visar video på EN (1) Challenger MBT, tydligen i syfte att höja moralen för sina egna trupper då offensiven inte gått så bra som man vill påskina.
Vilka logistikproblem som följer med den unika ammunitionen för "Challies" dvs. 120mm räfflad nämner man ingenstans.
Om förråden med denna ammo blir förstörda, vilket är mycket troligt, så blir dessa MBTs bara 60 ton oanvändbart järnskrot.
2023-08-17, 15:15
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag postade en video om uppdateringen tidigare idag om just Robotyne.. absolut att Ukraina gått på hårt där men också haft enorma förluster.
Ah. Just det. Den ja. Han som ljuger direkt i rubriken till filmen. "Ukraina sätter in dom sista reserverna." Eftersom vi vet att Ukraina inte har satt in stora delar av sina nyutbildade "väst-brigader" så innebär ju det att detta definitivt inte är några "sista reserver". Så om du ursäktar mig så kastar jag den i sophögen innan jag ens tittar på den. Jag är inte speciellt intresserad av lögner.
Och om du inte tror mig så kan du ju kolla med din kollega RobbanUC som ju istället trollar åt andra håller och säger att Ukraina bara visar upp en bild på en Challenger och då alltså har resten kvar någon annanstans.

Är det för att Prigoshins trollfabrik i St. Petersburg var tvungen att stänga som ni har så svårt att synkronisera nu för tiden? Ni var väldigt mycket bättre på det förut, då var det nästan så man kunde ställa en klocka efter er, direkt när det kom ett nytt manus så växlade alla extremt synkat och fint. Nu är det totalt kaos hos er, ni säger massvis med olika saker, ofta säger ni emot varandra, som här till exempel.
2023-08-17, 15:50
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Svenska och västerländska troll, vilken sort de vara månde, missar verkligen en helt central sak i förväntningarna på "motoffensiven" och det är de stämningar som råder bland de som skall utföra den och det ukrainska folket. Om Nato generaler och politiker är nöjda och fått vad de förväntade sig är trots allt en bifråga i detta.

Jag kan personligen inte påstå att jag har någon större inblick i de ukrainska soldaterna och allmänhetens tänkesätt, tror understruket tror att de haft stora förhoppningar på motoffensiven vilka nu faktiskt ser ut att grusas.

Det finns en militärbloggare i Ukraina vilken jag tycker sig försöker förhålla sig opartisk och neutral vad gäller nyhetsrapportering - söker sanningen så att säga även om han är ukrainsk nationalist. Han rapporterar nu om ett starkt stigande missnöje och kritik av den politiska och militära ledningen i Ukraina på grund av dess korruption och inkompetens - som han säger: Man närmar sig 1917-ögonblicket med stormsteg. Något som även ryska ledningen gör men mycket långsammare och är ett större och starkare land.

Vill verkligen rekommendera denna bloggare om man söker sanningen om kriget och "motoffensiven":
https://www.youtube.com/watch?v=gg7HDrTEuII

Ja, det var ju faktiskt intressant genomlyssning och lite högre nivå än på det problematiserande av motoffensiven man ofta sett i denna tråd. Intressant är också hur personen i början beskriver Rysslands hantering av ekonomin som konstgjord andning som bara fungerar för tillfället men ger grava problem senare, men att den ryska hanteringen bara utgår ifrån här och nu.

Det verkar också som att vloggen specifikt riktar in sig på de problem i Ukrainska armen med korruption och inkompetens motsvarande ryska varianten, och konstaterar att sättet långsiktigt leder rakt in i helvetet för båda partner men Ryssland har fördelen att det har mer resurser och därmed mer tid att slösa med ineffektiv hantering.

Den lyfter alltså fram allvarliga problem i Ukrainas hantering, men säger också att det är uteslutet att förhandla någon fred där Ukraina avträder sig territorium då det bara ger erövringsmakterna blodad tand och framtida problem. Med tanke på hur intimt sammankopplat Ukraina har varit med Sovjet/Ryssland är det ofrånkomligt att de påverkats av ryskt/Sovjetiskt tankegods, där korruption och ineffektivitet är vanliga komponenter.

Lite lustigt kan man säga att Ryssland hotar Ukraina på åtminstone två fronter, dels militärt utåt sett, men också innifrån med tidigare påverkan från ryskt tänk och hantering.

Istället för "de-nazifiering" är det nog så att Ukraina också är i behov av "de-ryssifiering" även när sista ryssen har lämnat, för en riktigt chans till bättre samhälle.

Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Ryssarna dödar ukrainska trupper i parti och minut, de kallar det för "köttkvarn". Jag tycker det är förkastligt oavsett vilka skäl ryssarna åberopar.
Men det är likväl förkastligt att Kiev skickar ut sina trupper utan tillräckligt artilleri och vapensystem mot en militärt överlägsen fiende när man på förhand vet att fienden strävar efter att utradera den ukrainska armén. Det kommer att sluta illa.
Hade det varit fråga om gerillakrig hade det varit annorlunda.

Det är lustigt att jag alldeles nyligen gjorde en poäng i att varje gång som Ukraina kritiseras, så är det i den mån det är sant i regel något som ryssarna redan gjort/gör i mycket värre tappning, vilket också stämmer här.

Ryssland är ju enbart militärt överlägset med avseende på kvantite, i övriga fall sträcker de sig ju från medelmåttig till riktigt dålig. Därmed handlar det ju om väst kan öka på Ukrainas kvantitet i den mån det kompenserar Rysslands övertag där, för i övrigt har ju inte Ryssland många andra bra kort att tala om.

Du säger att det minsann är "förkastligt" att Ukraina skickar ut soldater utan tillräcklig träning och artilleri, jag förmodar att du då skulle använda betydligt starkare ord för att beskriva Ryssland som gör det i betydligt större skala?

Att du enbart lyfter fram Ukraina i detta avseende har jag lite svårt att förstå poängen till, menar du på att det är förkastligt utifrån humanistisk och/eller militär synvinkel?

Ska man utgå ifrån Ukrainas bevekelsegrunder till sådan hantering är det ju för att de inte har tillräckligt med vapensystem vilket de hela tiden försöker bearbeta USA/NATO till, men under tiden kan de inte bara ta en välbehövlig paus utan måste fortsätta kriga då det för deras del är ett existentiellt krig som begränsar valmöjligheterna.

Vad Ryssland däremot har för bevekelsegrunder till att till höger och vänster slakta sina egna soldater utan att ge dem sportslig chans är däremot högst oklart, då kriget för Ryssland inte alls är existentiellt i annat avseende än möjligtvis för Putins politiska karriär, och kriget skulle utan problem kunna sluta imorgon om de ville.
2023-08-17, 15:58
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Har du källa till ”nyheterna”? Deepstatemap som ändå varit det mest tillförlitliga hittills visar inget sådant även om de har en eftersläpning på upp till ca 24h. Är det samma slags önskedrömmar som förekommit frekvent i detta forum men aldrig infriats eller sprider du medvetet fake news?

De sade det i SVTs morgonstudion.

Det är kul att du säger så, för jag tar inget parti alls i den här konflikten, utan tycker bara den är intressant att följa ur ett rent militärtekniskt perspektiv och att det händer ganska nära.

Brukar bli kallad rysstroll av de flesta, men nu blev jag tydligen ukrainatroll istället
2023-08-17, 16:23
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan

Det är kul att du säger så, för jag tar inget parti alls i den här konflikten, utan tycker bara den är intressant att följa ur ett rent militärtekniskt perspektiv och att det händer ganska nära.

Brukar bli kallad rysstroll av de flesta, men nu blev jag tydligen ukrainatroll istället
Nu vet jag inte vad som sades eller hur det sades i morse. Men tidigare har det talats om att Bakhmut är operativt inringat eller nått liknande. Vad som menas då är inte att man helt har knutit ihop säcken utan att man har fri sikt över alla infarter. Detta hände då man tog höjderna både norr och söder om Bakhmut och man kan alltså sitta på dom höjderna och skjuta direkt ner på allt och alla som försöker ta sig in i och ut ur staden.
2023-08-17, 16:33
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan

Bra! Tack för källan, ska kolla upp det. Jag kallade dig inte ukrainatroll utan det var en ärlig fråga. Det har ju i flera veckor spridits osanna rykten om att Bakhmut är omringat och snart åter i Ukrainas händer. Så därför jag undrade.
2023-08-17, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Ja, det var ju faktiskt intressant genomlyssning och lite högre nivå än på det problematiserande av motoffensiven man ofta sett i denna tråd. Intressant är också hur personen i början beskriver Rysslands hantering av ekonomin som konstgjord andning som bara fungerar för tillfället men ger grava problem senare, men att den ryska hanteringen bara utgår ifrån här och nu.

Det verkar också som att vloggen specifikt riktar in sig på de problem i Ukrainska armen med korruption och inkompetens motsvarande ryska varianten, och konstaterar att sättet långsiktigt leder rakt in i helvetet för båda partner men Ryssland har fördelen att det har mer resurser och därmed mer tid att slösa med ineffektiv hantering.

Den lyfter alltså fram allvarliga problem i Ukrainas hantering, men säger också att det är uteslutet att förhandla någon fred där Ukraina avträder sig territorium då det bara ger erövringsmakterna blodad tand och framtida problem. Med tanke på hur intimt sammankopplat Ukraina har varit med Sovjet/Ryssland är det ofrånkomligt att de påverkats av ryskt/Sovjetiskt tankegods, där korruption och ineffektivitet är vanliga komponenter.

Lite lustigt kan man säga att Ryssland hotar Ukraina på åtminstone två fronter, dels militärt utåt sett, men också innifrån med tidigare påverkan från ryskt tänk och hantering.

Istället för "de-nazifiering" är det nog så att Ukraina också är i behov av "de-ryssifiering" även när sista ryssen har lämnat, för en riktigt chans till bättre samhälle.

Nu handlar tråden om "motoffensiver" och jag lade in en länk till en "expert" på youtube som jag tycker beskriver krigshändelserna på ett sätt som jag ser som det mest objektiva som går att finna.

Om man skall gå OT angående detta så gör jag mycket gärna det vad gäller motoffensiven. Han bloggaren säger att den sk motoffensiven misslyckas pga inkompetens och korruption i den politiska ledningen som du sjukt nog tror är ett arv från ryssland och sovjettiden. Västländer, främst USA har genom åren pumpat in pengar i olika politiska rörelser som högra sektorn, i i politsk regim och militär och även gett frikostiga lån till landet efter kuppen 2014. Man kan sägas att Nato och EU köpt Ukraina med mutpengar och det är ganska inbecillt att de skall sluta vara korrumperade efter detta?

Det är absolut inget nytt att denne bloggare som dessutom verkar vara världsekonomiskt kunnig kritiserar politisk och militär ledning i Ukraina som korrumperade i och med motoffensiven. Vad han säger är mycket intressant och han ger inblick i mycket ingen vill prata om.

När det gäller rubelns minskade värde tror jag han dock har fel. Att minska import av "skit" och gynna sin egen export är inget dumt drag i ett farligt ekonomiskt och politiskt läge.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in