Citat:
Ursprungligen postat av
Pederhosen
Det är nog en extremt liten minoritet av anti-ryssar som hävdar att mot-offensiven i skrivande stund går helt förträffligt och uppfyller precis allas förväntningar, så jag förmodar att det är inte till dem du riktar denna källa till.
Däremot är det ju ett starkt argument mot de pro-ryssar som hävdar att offensiven går långsamt då USA/NATOs plan är att enbart blöda Ryssland långsamt, samt att Ukraina bara är en passiv bricka som motvilligt kastats in i kriget.
Vad säger dessa pro-ryssar om att såväl RT och en meningsfrände här försvagar deras argument?
Har ni något att invända till ovan, eller kan vi en gång för alla avfärda dessa teorier nu?
Svenska och västerländska troll, vilken sort de vara månde, missar verkligen en helt central sak i förväntningarna på "motoffensiven" och det är de stämningar som råder bland de som skall utföra den och det ukrainska folket. Om Nato generaler och politiker är nöjda och fått vad de förväntade sig är trots allt en bifråga i detta.
Jag kan personligen inte påstå att jag har någon större inblick i de ukrainska soldaterna och allmänhetens tänkesätt, tror understruket tror att de haft stora förhoppningar på motoffensiven vilka nu faktiskt ser ut att grusas.
Det finns en militärbloggare i Ukraina vilken jag tycker sig försöker förhålla sig opartisk och neutral vad gäller nyhetsrapportering - söker sanningen så att säga även om han är ukrainsk nationalist. Han rapporterar nu om ett starkt stigande missnöje och kritik av den politiska och militära ledningen i Ukraina på grund av dess korruption och inkompetens - som han säger: Man närmar sig 1917-ögonblicket med stormsteg. Något som även ryska ledningen gör men mycket långsammare och är ett större och starkare land.
Vill verkligen rekommendera denna bloggare om man söker sanningen om kriget och "motoffensiven":
https://www.youtube.com/watch?v=gg7HDrTEuII