2023-08-15, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag tänker att den enskilde människan eller en väldigt liten grupp ofta är egoistisk = ond, men som stort demokratiskt kollektiv kan människan utveckla godhet som är till gagn för hela mänskligheten. Genom kyrkan och genom demokratin uppenbarar sig Guds vilja - vad som är "naturliga lagen" - för mänskligheten, om han nu finns.

Att människan är så social är inte bara pga evolutionen, för att vi biologiskt har evolverat till flockdjur och utvecklat instinkt att bilda stamsamhällen, utan dessutom tack vare vår förmåga att utveckla kultur. Båda dessa mekanismer, både biologiskt arv och kulturell miljö, ligger bakom det många upplever som "naturlig lag", är det så du menar? Konkurrerande memers (religioners, kulturers och ideologiers) tävling mot varandra har resulterat i att välorganiserade statssamhällen med kungamakt har vunnit mark mot stamsamhällen, även om en konflikt mellan systemen finns mellan krankriminella och staten. Världsreligionerna har vunnit över stamfolkens folktro, och stärkt kungamakten. Efter franska revolutionen och fram till 80/90-talet har demokrati vunnit mark mot auktoritära samhällen ("den starkes rätt"), för att det leder till mest framgångsrika samhällen. Överstatlig makt (EU, USA, FN) har övertagit en del av nationalstaternas makt, för att det möjliggör fred, framgångsrik handel och klimatpolitik. Globaliseringen ökar för att det gör oss rikare.

Dock har demokrati misslyckats i tidigare kolonialländer och lett till korruption, och därför vill folket i vissa muslimska länder ha sharialager och teokrati, vilket är oroande. Tar vi emot för många invandrare kommer många europeer att rösta på auktoritära partier, som kan komma att minska demokratin. Det är en större risk än att invandrarna röstar på religiösa partier som tar ifrån oss vår frihet. Så övriga partier måste begränsa antalet invandrare främst för att undvika att auktoritära nationalistiska partier tar över helt i Europa.

Inget verkligt demokratiskt land har direkt angripit ett annat demokratiskt land under historien. Kärnvapenstaterna vågar inte angripa varandra utan finansierar proxykrig i fattigare länder, men jag kan inte komma på något exempel på tydligt större proxykrig där båda sidorna av de som finansierar kriget var fullvärdiga demokratier? Europeiska länder brukar lite då och kriticera USA:s krigföring, men inte stödja motståndarsidan militärt eller ekonomiskt.

Så för att det finns etniska konflikter i samhället borde vi bedriva ändå mer etnisk rensning? Jag personligen har inget emot att bo nära invandrare, och många invandrare bor redan i mitt radhusområde, men det är läkare, forskare och liknande. Men en helsvensk fattig familj med diverse sociala problem blev baktalad här, för att nån trodde att de snodde saker. Att förklara allt med etnicitet/kultur och inget med klass (som du kanske gör) är lika fel som att bara använda klass som förklaringsmodell för alla samhällsfenomen (som vänstern ofta gör).

Håller med om att genom att judar har haft en så stark nationell identitet länge, åtminstone ända sedan de sammanställde sin historia i gamla testamentet när de blev en stormakt på kung Salomos och Davids tid, så har de drabbats av slaveri och folkmord flera gånger sedan järnåldern, och på järnåldern även utfört folkmord mot de elaka amalekiterna som de ständigt var i konflikt med. I historien om David och Goliat var Goliat filisté, dvs palestinier, så historien upprepar sig även om det idag är Israel som är Goliat. Judar är exempel på negativa följer av nationalism, och deras historia ger exempel på att människan av naturen är rasistisk och kan båda utsättas för och bedriva etnisk rensning och folkmord. Samtidigt är jag imponerad av dem som folk för att de i historien har varit inblandade i så många högkulturer, både som slavar och som ledare, och i mordern tid varit inflytelserika förespråkare både för vänster- och högerideologi. Europeiska judars framgångar vetenskapligt, som läkare, inom politik, media och bankväsende är spännande och kan inte vara en konspiration, det är för svårt att lyckas inom sådanna områden bara genom att bestämma sig och i hemlighet hjälpa varandra, utan beror på att de är en läsande kultur och de har högt medel-IQ efersom många av dem har vuxit upp i rika hem. Judiska familjers kapital ackumuleras generation för generation, precis som vita människor, men i ändå högre grad.

(Jag ser ingen tydlig skillnad mellan käbbel från dagens vänsteropposition och käbbel från högeroppositionen innan valet 2022. För mig visar käbbel inte på politisk styrka, men att ingå politiska samarbeten över partigränsen så att man lyckas genomföra politik, och att vara så trygg i sin ideologi att man kan kriticera sitt eget parti eller sitt politiska block, det är politisk styrka. Ytterlighetspartier som v och sd visar ofta prov på integritet genom att hålla fast vid sin ideologi istället för att vara pragmatiska och lojala mot sitt block, vilket också ger intryck av styrka.)

Det är intressant att prata med dig, även om diskussionen nu börjar tappa sin röda tråd.
Tack detsamma!

Ja kultur påverkar oss också men kultur är inte samma sak som en naturlig lag. Men ja precis vi har evolverat till att vara sociala, därför skulle man kunna säga att det är en naturlig lag att människan är social. För det ligger i våran natur. Men det betyder inte att kultur är oviktigt, eller dåligt.

Eftersom att det finns etniska konflikter i samhället så borde vi separera raserna och låta dem bo i sina egna länder. Det är inte samma sak som etnisk rensning/folkmord. Vi skickar hem dem bara. Men sen hur man ska göra det är en annan fråga. Folkmord och våld sker ju för att olika raser lever tillsammans.

Okej du kanske kan bo med några invandrare för att du är lite altruistisk. Men det är ett spektrum, du har säkert mestadels svenska vänner och ditt område är ändå mestadels vitt. Och det är klart att det finns schyssta invandrare men man kan ändå inse att man generellt uppskattar sitt egna folk mest.

Men det spelar ingen roll ifall de är schyssta eller inte, de måste bort för annars kommer vi bli en minoritet och tillslut blandas upp. Precis som vi blandades bort i Indien, det brukade vara ett land som styrdes av indo-europeer. Läs rig-vedan tex den handlar om hur vita människor tillsammans med den blonda guden Indra dödar och tar över landet. Men eftersom de var en minoritet så blandades de bort tillslut, trots hårda lagar emot rasblandning. Jag kan ge källor på det om du vill. Men sanskrit tex är ett indo-europeiskt språk och har stora likheter med svenska. Och det finns fortfarande blonda och blåögda människor i Pakistan, sök på kalash folket eller nuristani folket i Afghanistan. Indo-europeer har format stora delar av Mellanöstern.

Men poängen är att trots våra hårda raslagar i Indien så blandades vi upp. Idag har vi ett system som uppmuntrar till rasblandning och på alla sätt vill att vita ska sluta föröka sig och inte kunna ta sin egna sida. Och att försöka få en grupp att sluta föröka sig är folkmord enligt geneva konventionen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Genocide_Convention

Kolla "definition of genocide". Vi kommer bli en minoritet och tillslut blandas upp eller bli dödade.(vita är en minoritet i sydafrika och julius malema uppmuntrar till folkmord på vita). Därför måste en stor stor majoritet bort utav alla invandrare bort. Alla arter vill att deras egna art ska överleva, det är en naturlig lag men man försöker sudda ut den.

Jag ska förklara hur man bedriver detta folkmordet. Alla samhällen har använt sig av moraliska system för att driva samhället i en viss riktning. Idag har vi inget uttalat mål med samhället för det anses fascistiskt men ifall man kollar på alla populära ideologier, som är som moraliska system så har de något gemensamt.

Feminism tex får vita kvinnor att föda färre barn för de ska satsa på karriären. Men det göra också vita kvinnor mindre etnocentriska för de lär sig att de har varit förtryckta genom historien och man sår ett självhat mot den västerländska kulturen. Man får dem att hata det egna.

Hbtq funkar på samma sätt bögar eller transor som man skapar genom indoktrinering kommer aldrig föda barn. De blir också mindre etnocentriska för samma självhat skapas där. Queer-teori handlar om hur hemskt väst är som har förtryckt dessa stackars minoriteter. De blir alltså också anti-vita.

Veganism sänker båda män och kvinnors förmåga att skaffa barn pga näringsbrist. Den anti-vita agendan finns där också även om den är osann men man klagar på att vita män äter mest kött och de är dåliga för det.

Klimatrörelsen säger att det bästa man kan göra för klimatet är att inte skaffa barn. Sen skyller man alla utsläpp på väst trots att Indien och Kina förstör ännu mer.
Citera
2023-08-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
Tack detsamma!

Ja kultur påverkar oss också men kultur är inte samma sak som en naturlig lag. Men ja precis vi har evolverat till att vara sociala, därför skulle man kunna säga att det är en naturlig lag att människan är social. För det ligger i våran natur. Men det betyder inte att kultur är oviktigt, eller dåligt.

Eftersom att det finns etniska konflikter i samhället så borde vi separera raserna och låta dem bo i sina egna länder. Det är inte samma sak som etnisk rensning/folkmord. Vi skickar hem dem bara. Men sen hur man ska göra det är en annan fråga. Folkmord och våld sker ju för att olika raser lever tillsammans.

Okej du kanske kan bo med några invandrare för att du är lite altruistisk. Men det är ett spektrum, du har säkert mestadels svenska vänner och ditt område är ändå mestadels vitt. Och det är klart att det finns schyssta invandrare men man kan ändå inse att man generellt uppskattar sitt egna folk mest.

Men det spelar ingen roll ifall de är schyssta eller inte, de måste bort för annars kommer vi bli en minoritet och tillslut blandas upp. Precis som vi blandades bort i Indien, det brukade vara ett land som styrdes av indo-europeer. Läs rig-vedan tex den handlar om hur vita människor tillsammans med den blonda guden Indra dödar och tar över landet. Men eftersom de var en minoritet så blandades de bort tillslut, trots hårda lagar emot rasblandning. Jag kan ge källor på det om du vill. Men sanskrit tex är ett indo-europeiskt språk och har stora likheter med svenska. Och det finns fortfarande blonda och blåögda människor i Pakistan, sök på kalash folket eller nuristani folket i Afghanistan. Indo-europeer har format stora delar av Mellanöstern.

Men poängen är att trots våra hårda raslagar i Indien så blandades vi upp. Idag har vi ett system som uppmuntrar till rasblandning och på alla sätt vill att vita ska sluta föröka sig och inte kunna ta sin egna sida. Och att försöka få en grupp att sluta föröka sig är folkmord enligt geneva konventionen.

Kolla "definition of genocide". Vi kommer bli en minoritet och tillslut blandas upp eller bli dödade.(vita är en minoritet i sydafrika och julius malema uppmuntrar till folkmord på vita). Därför måste en stor stor majoritet bort utav alla invandrare bort. Alla arter vill att deras egna art ska överleva, det är en naturlig lag men man försöker sudda ut den.

Jag ska förklara hur man bedriver detta folkmordet. Alla samhällen har använt sig av moraliska system för att driva samhället i en viss riktning. Idag har vi inget uttalat mål med samhället för det anses fascistiskt men ifall man kollar på alla populära ideologier, som är som moraliska system så har de något gemensamt.

Feminism tex får vita kvinnor att föda färre barn för de ska satsa på karriären. Men det göra också vita kvinnor mindre etnocentriska för de lär sig att de har varit förtryckta genom historien och man sår ett självhat mot den västerländska kulturen. Man får dem att hata det egna.

Hbtq funkar på samma sätt bögar eller transor som man skapar genom indoktrinering kommer aldrig föda barn. De blir också mindre etnocentriska för samma självhat skapas där. Queer-teori handlar om hur hemskt väst är som har förtryckt dessa stackars minoriteter. De blir alltså också anti-vita.

Veganism sänker båda män och kvinnors förmåga att skaffa barn pga näringsbrist. Den anti-vita agendan finns där också även om den är osann men man klagar på att vita män äter mest kött och de är dåliga för det.

Klimatrörelsen säger att det bästa man kan göra för klimatet är att inte skaffa barn. Sen skyller man alla utsläpp på väst trots att Indien och Kina förstör ännu mer.
Den sexuella revolutionen handlar också om det tro det eller ej men grundaren av sexuella revolutionen hette Willhelm Reich och i hans bok "mass psychology of fascism" så beskriver han varför en sexuell revolution behövs. Och enligt honom så leder den traditionella familjen till nazism och fascism, så därför behövs den slås sönder. Och det bästa sättet att göra det på är att frigöra kvinnans sexualitet och det gjorde man 30 år senare på 60talet. Skilsmässor sköt i taket. Hans teori var att relationen till den auktoritära fadern utvecklas till relationen till staten så ifall man tycker om sin pappa så kommer man tycka om auktoritära stater också. Relationen till mamman utvecklas senare till fosterlandskärlek. Och relationen till familjen som helhet utvecklas till kärlek för folket. Allt detta är såklart helt galet, eftersom idag är liberala fäder väldigt slappa men deras barn är EXTREMT auktoritetstrogna. Men detta är tankarna som ligger till grund för den sexuella revolutionen.

Sen finns massa andra saker som påverkar vårat barnafödande, men det är uppenbart att detta är en medveten agenda. Sök på "white man in love" på Google bilder. Sökresultatet är manipulerat.

Men så ifall du vill motverka folkmord eller att vi blir en minoritet så borde du omfamna dina naturliga instinkter och bli mer etnocentrisk. För de som utför detta folkmord är väldigt etnocentriska och de kommer inte sluta för de hatar oss.
Citera
2023-08-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Någons förmåga eller oförmåga att ”motbevisa” ditt påstående säger inget alls om hurvida ditt påstående är sant eller ens relevant. Jag kan ju be dig att motbevisa att universum skapades i en röd tomat.. men det har inget som helst med hurvida det gjorde det eller inte.

Om du är genuint öppen för logiska argument och att ändra åsikt så måste du nog börja med att hela den frågeställning som du lägger fram är inte är logisk och felaktig i sig eftersom det är en fallasi i sig självt.

Det är nummer 5.2.2 i listan på direkt felaktiga och ologiska påståenden som sedan tusentals år redan är kända. https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel
Klart man kan motbevisa att universum inte skapades av en röd tomat. För det enda en röd tomat kan återskapa är en annan röd tomat genom sina frön. Det är så tomater funkar. Väldigt konstigt att religiösa människor kan komma med motargument kring min syn på gud. Men det enda ateister har sagt hittills är att man inte kan bevisa det. Och det jag säger är att det finns vissa saker man inte kan vetenskapligt bevisa tex att du har en inre dialog du kan inte bevisa det för mig. Men jag antar att du har en. Men med tanke på hur indoktrinerade ni låter så kanske det är sant att ni är helt tomma i huvudet, för ni säger exakt samma sak.
Citera
2023-08-15, 19:20
Medlem
Citat:
Klart man kan motbevisa att universum inte skapades av en röd tomat. För det enda en röd tomat kan återskapa är en annan röd tomat genom sina frön. Det är så tomater funkar. Väldigt konstigt att religiösa människor kan komma med motargument kring min syn på gud. Men det enda ateister har sagt hittills är att man inte kan bevisa det. Och det jag säger är att det finns vissa saker man inte kan vetenskapligt bevisa tex att du har en inre dialog du kan inte bevisa det för mig. Men jag antar att du har en. Men med tanke på hur indoktrinerade ni låter så kanske det är sant att ni är helt tomma i huvudet, för ni säger exakt samma sak.
Du har ju inte kommit med ett argument till att börja med. Du har kommit med ett påstående. Argument stöds med evidens. Men jag kan motbevisa det om det är den nivån du håller. Ditt Argument är motbevisad av att universum inte är skapat och därmed faller hela argumentet.
Citera
2023-08-15, 20:24
Medlem
Citat:

Att religösa kan komma med motargument är möjligtvis inte så konstigt eftersom en religös tro, förutsätter att man inte tillämpar någon logik eller rationella argument.

Det du inte verkar inse är att om du sätter upp en helt falsk och felaktigt frågeställning från start. I det här fallet genom ett påstående som bevisligen är en fallasi (ditt påstående är en blanding av Argumentum ad ignorantiam och omvänd bevisbörda vilka båda två är fallasier. Så kan det inte leda till något annat än falska eller felaktiga slutsatser i slutänden. Oavsett hur mycket man diskuterar. Allt enligt principen skit-in skit-ut!

Googla ”Russels tekanna” och kom tillbaka och förklara om du kan motbevisa hans tes? Det är trotts allt bara en tekannas existens vi pratar om i det exemplet och i inte skaparen av all tid och rum, så det lär vara en baggis för dig?

Dock så tvivlar jag på att du kommer att göra det på ett seriöst sätt. Det baserar jag dels på att du även passade på att även använda dig av argumentum ad hominem vilket också är en fallasi som är särskilt vanligt att religösa ofta använder sig av när de inser att de inte längre har något vettigt att säga. Och dels för att min erfarenhet av att ha debatterat den här typen av frågor med religösa personer (eftersom jag en gång själv var en) är att det inte går att resonera omkring logik och rationellt tänkande helt enkelt, eftersom själva förutsättningen för att kunna ha en religös tro är man inte använder sig av något som helst rationellt eller logiskt tänkande.

De tomater som du hittar i trädgården är bara en avbild av den första allsmäktige och magiska tomat en som skapade universum och allt tid och rum.
Det är bevisat och sant eftersom du inte kunnat motbevisa detta👍
Citera
2023-08-15, 22:49
Medlem
Citat:
Tack detsamma!

Ibland är du inne på att den naturliga lagen bara handlar om biologi och medfödda instinkter? Inte om den rättsuppfattning de flesta människor har, som delvis beror på kulturellt ärvda värderingar, eller på det rättsmedvetande Gud har gett till människan men inte till andra djur?

Flera religioner, och även Freud, skiljer på tre "delar" av en människa:
* Biologiskt nedärvda instinkter (bibeln kallar det "köttet", Freud kallar det "detet", andra kallar det vårt djuriska jag). Barn, och människor med beroendepersonlighet, och med vissa diagnoser, styrs främst av dessa instinkter istället för att tänka på långsiktiga konsekvenser av sina handlingar.
* Vår personlighet (Bibeln kallar det människans själ, den inre människan, Freud kallar det "jaget").
* Våra kulturellt ärvda värderingar, eller av Gud givna värderingar (Bibeln kallar det människans ande, eller "allra innersta", som ibland beskrivs som död hos en person som inte är kristen och har uppfyllts av Guds ande. Men samtidigt beskrivs det ibland som gudsmedvetandet och samvetet som alla människor har. Freud kallar det "överjaget", och är det som ger oss dåligt samvete så att vi mår dåligt om vi inte lever efter de normer och värderingar vi har fått av samhället).

Vår godhet (altruism) och ondska (egoism) dyker nog upp i människans alla tre delar tänker jag, men vårt djuriska instinkter är nog extra egoistiska, styrs man bara av dem tänker man inte på konsekvenserna av sina handlingar, utan eftersträvar bara omedelbara positiva känsloupplevelser. Hedonism. Skulle det verkligen vara "den naturliga lagen"?

Ibland är du inne på att den naturliga lagen istället är det som vi med vår ögon ser leder till bra saker. Bibeln säger att "på frukten ska trädet kännas", om en lära eller ideologi eller profet gör så att människor gör goda handlingar så är det ett tecken på att det är en bra lärare och från Gud, annars är läran en falsk profet.

Sedan är du plötsligt inne på att det som leder till många barn är den naturliga lagen. Bibelns uppmaning till människan att "föröka sig och uppfylla jorden med sin avkomma" skulle alltså vara det goda. Men det som minskar barnafödandet i världen mest är rikedom och god hälsa. När Asien nu har blivit rikt så föds mycket färre barn där, precis som i väst. I Afrika skaffar man fortfarande många barn som en försäkring inför när man blir gammal eftersom det inte finns någon pension där. Eftersom barnadödligheten är hög så behöver man skaffa många barn för att vara säker att det finns någon kvar att ta hand om en. Enligt ditt resonemang skulle rikedom och hälsa dåligt eftersom det leder till att vi skaffar få barn?

Förvirrande.
Senast redigerad av guru1966 2023-08-15 kl. 22:55.
Citera
2023-08-16, 07:24
Medlem
Citat:
För det är en naturlig lag på denna jorden att man måste göra det ifall man ska föröka sig. Tex dina föräldrar har gett endel av sitt dna till dig, växter, träd och djur följer också den lagen. Så gud borde följa samma lag.

Varför skulle en GUD följa våra lagar, det var det dummaste jag hört på väldigt länge faktiskt. Då dog gud för längesedan och finns således inte mer, det är väl därför han är så ynklig och feg och aldrig visar sig.
Tack du fick mig att inse att gud är död, så enkelt men korkat val av en gud, vi klarar oss bättre utan den guden.
Citera
2023-08-16, 07:29
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
De flesta ateister vet nog inte vad gud är, men jag ska förklara.
Gud är skaparen av medvetandet eller han är medvetandet.
En naturlig lag på denna jorden är att ifall man ska skapa nytt liv så måste man ge en del av sig själv. Så när gud skapade liv på denna jorden så gav han en del av sig själv, och det han gav var en del av sitt medvetande. Så vi är delar av gud och vi är kopplade till honom och till varandra. När vi mediterar på honom eller ber så kopplar vi upp oss och välsignas och vårat medvetande vidgas, vi blir mer som oss själva.
ALLT levande har ett medvetande tom träd och växter, ifall ni söker på det så kan ni finna att träd tex samtalar med varandra.

Jag är öppen för att byta åsikt, men är inte detta extremt logiskt?
Skaparen behövde ge en del av sig själv och vad gav han jo medvetande, det är en naturlig lag. Alla som skapar nytt liv måste ge en del av sig själv.

Ge logiskt argument emot det, för jag är genuint öppen att ändra åsikt
Om du är hindu eller buddhist är detta ett argument som håller möjligen.

Om du är av abrahamitisk trosuppfattning så finns inga källor på att Gud skapade ett medvetande i träden etc. Det är något forskningen kommit fram till, och deras definition av medvetande är nog inte densamma som för en männlska.

Hinduer kan på allvar mena att människor återföds som träd. Det är inget konstigt för dem. För Kristna måste Gud besitta busken för att den ska ha ett medvetande.
Citera
2023-08-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Varför skulle en GUD följa våra lagar, det var det dummaste jag hört på väldigt länge faktiskt. Då dog gud för längesedan och finns således inte mer, det är väl därför han är så ynklig och feg och aldrig visar sig.
Tack du fick mig att inse att gud är död, så enkelt men korkat val av en gud, vi klarar oss bättre utan den guden.
Det är ju gud som har skapat våra lagar så han borde följa dem också. Men tack för att du är provocerad )
Citera
2023-08-16, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Om du är hindu eller buddhist är detta ett argument som håller möjligen.

Om du är av abrahamitisk trosuppfattning så finns inga källor på att Gud skapade ett medvetande i träden etc. Det är något forskningen kommit fram till, och deras definition av medvetande är nog inte densamma som för en männlska.

Hinduer kan på allvar mena att människor återföds som träd. Det är inget konstigt för dem. För Kristna måste Gud besitta busken för att den ska ha ett medvetande.
Tack bra svar faktiskt. Många tycker att hinduism verkar så flummigt, men bhagavad-gita är en så jäkla mycket mer resonabel bok när det kommer till att bevisa gud än tex bibeln. Egentligen heter det inte hinduism heller, religionen heter sanatana dharma. Vilket kan översättas som "de eviga naturliga lagarna" eller "den eviga naturliga ordningen"
Citera
2023-08-16, 13:05
Medlem
Isåfall är Gud Narcissist, eller helt enkelt dum.
Citera
2023-08-16, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Att religösa kan komma med motargument är möjligtvis inte så konstigt eftersom en religös tro, förutsätter att man inte tillämpar någon logik eller rationella argument.

Det du inte verkar inse är att om du sätter upp en helt falsk och felaktigt frågeställning från start. I det här fallet genom ett påstående som bevisligen är en fallasi (ditt påstående är en blanding av Argumentum ad ignorantiam och omvänd bevisbörda vilka båda två är fallasier. Så kan det inte leda till något annat än falska eller felaktiga slutsatser i slutänden. Oavsett hur mycket man diskuterar. Allt enligt principen skit-in skit-ut!

Googla ”Russels tekanna” och kom tillbaka och förklara om du kan motbevisa hans tes? Det är trotts allt bara en tekannas existens vi pratar om i det exemplet och i inte skaparen av all tid och rum, så det lär vara en baggis för dig?

Dock så tvivlar jag på att du kommer att göra det på ett seriöst sätt. Det baserar jag dels på att du även passade på att även använda dig av argumentum ad hominem vilket också är en fallasi som är särskilt vanligt att religösa ofta använder sig av när de inser att de inte längre har något vettigt att säga. Och dels för att min erfarenhet av att ha debatterat den här typen av frågor med religösa personer (eftersom jag en gång själv var en) är att det inte går att resonera omkring logik och rationellt tänkande helt enkelt, eftersom själva förutsättningen för att kunna ha en religös tro är man inte använder sig av något som helst rationellt eller logiskt tänkande.

De tomater som du hittar i trädgården är bara en avbild av den första allsmäktige och magiska tomat en som skapade universum och allt tid och rum.
Det är bevisat och sant eftersom du inte kunnat motbevisa detta👍
Russels tekanna kan man ju motbevisa med att säga att en tekanna är skapad utav människor på jorden och det finns inga bevis på tekannor ute i rymden. Det är helt ologiskt.

Varför ska jag inte använda ad-hominems jag har fått samma påstående flera gånger. Och folk vägrar svara på mitt motargument.

Ifall mitt logiska argument inte är ett argument för jag inte kan bevisa det vetenskapligt. Då kan ju du inte heller tro på att människor har en inre monolog? För du kan inte heller bevisa det, eller skicka gärna en inspelning på din inre monolog så jag verkligen kan veta att du har en. Bevisa för mig att tankar verkligen existerar jag vill höra dem. Det är helt absurt ju. Jag kan dock bevisa att människor har tankar, för jag har dem och jag är människa så andra har dem också. Detta kommer ifrån liberal filosofi och det är rent trams. Du vet att vissa tar det så långt så de förnekar att tankar existerar?

Mitt argument är att ifall man ska skapa nytt liv så måste man ge en del av sig själv. Eftersom det är en naturlig lag så borde skaparen följt samma lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in