Från nätet ", Varje dag laddas drygt 10 000 nya låtar upp och plattformen har kommit att bli en självklar mötesplats för musikälskare. Med Spotify för företag suddas gränsen ut mellan privat och kommersiell lyssning vilket gör möjligheten att dela musik obegränsad."
Tror det stod 40k i en artikel i DI.
Missar kanske något, men det kvittar.
Youtube har mer låtar än Spotify och det som finns på CD finns även mer ändå
I dag känns det charmigare att lite då och då inhandla någon gammal favvo-platta på remastrad & nypressad vinyl. Dyrt förvisso, men strö-köp typ en i månaden, eller än mer sällan så känns det ju mer exklusivt!
Har aldrig slutat köpa CD-skivor, har nu börjat lite smått med LP också.Gillar att ha artistens/ bandets verk i fysiskt format.
Second Hand-butiker kan vara en guldgruva för att hitta det man söker, även om det är mycket skit som lämnas in. Men det som någon annan inte gillar kanske jag gillar.
Man kan bli förvånad ibland över vad man hittar. Enstaka skivbutiker finns ju också kvar här och där. I den mindre stad där jag bor finns en butik som säljer både CD-skivor och Hifi-anläggningar (de sistnämnda dock till hutlöst höga priser, om man jämför med vad sådana anläggningar kostade på 90-talet).
I Tranås där jag bodde några år, fanns en butik som hette Puttes plattor, där man fick betalt för skivor man lämnade in, dock på sin höjd 40-60kr. Han sålde skivorna för det dubbla (ibland mer).
Jag köper CD fortfarande, ibland LP. Svårare och svårare att hitta affärer dock. CD rippas dock direkt och sen in i det digitala biblioteket. Sen kommer den skivan aldrig mer spelas.
LP är inte ens säkert den blir öppnad.
Gillar att köpa i merchbåset på konserter.
Är väl till viss del nostalgi och viss del att stödja band jag gillar.
Intresset för CD-skivor har blivit hett igen, rapporterar Tradera enligt sin försäljningsstatistik. De som var unga på 90-talet har tröttnat på streaming och blivit nostalgiska och vill ha riktiga fysiska objekt igen, precis som äldre generationer suktar efter vinylskivor.