2023-07-19, 07:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Inget som har något "nytt" här?

UE dör ut mer och mer verkar det som, det klart finns ju en del intressant ett par 50-tals sidor bak i tråden men mycket är antingen igenbommat eller ombyggt

Det dör ut för att ingen vill berätta något om något. Det är en tråkig attityd som gör att nybörjare aldrig får en chans att komma in.

Man bevarar inget genom att hålla allt för sig själv. Det är en myt. Ställena stängs ändå. Det har inget med klottrare att göra. Det gör bara att färre får se dessa vackra objekt.
Citera
2023-07-19, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.C.
Den mest intressanta platsen i området ligger en bit från stan. Värt ett besök eller tio med vacker natur. Ett litet rim ger ledtrådar:

Omgiven av mossar men inte att man plurrar

bergrum nedan och kanske något i skyn som snurrar

ÖB Bydèn knullar horan Staaf på första parkett

upp och ned, denna anläggning rockar fett

På utflykt i skogen ett halvt dussin mil från stan

när stället hittas säger man att det var som fan.

Undvik att prata om aktiva objekt.
Den gamla ryska klyschan att ”Ryssland redan vet allt” är rent skitsnack. De klarade inte ens av att slå ut Ukrainas flygvapen. Ukraina lyckades gömma hela flygvapnet första dagarna. I ett land där Sovjet antagligen byggt 99% av alla anläggningar. Om de har så dålig koll på en f.d. Sovjetstat, hur dålig koll har de då inte på våra?

Så snälla. Låt bli att diskutera aktiva anläggningar. Det är bara rent idiotiskt plus att ni riskerar er egen frihet då MUST och SÄPO inte ser med blida ögon på denna del av Flashback.
Citera
2023-07-19, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Den gamla ryska klyschan att ”Ryssland redan vet allt” är rent skitsnack. De klarade inte ens av att slå ut Ukrainas flygvapen. Ukraina lyckades gömma hela flygvapnet första dagarna. I ett land där Sovjet antagligen byggt 99% av alla anläggningar. Om de har så dålig koll på en f.d. Sovjetstat, hur dålig koll har de då inte på våra?

Så snälla. Låt bli att diskutera aktiva anläggningar. Det är bara rent idiotiskt plus att ni riskerar er egen frihet då MUST och SÄPO inte ser med blida ögon på denna del av Flashback.

Jag instämmer i detta. Personligen tycker jag att UE bara bör handla om övergivna ställen, annars är det bara inbrott.
Citera
2023-07-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori

Vilket löjligt svammel. Du har uppenbarligen ingen koll. Omöjlig att hålla hemligt för "fienden" och känd sedan dag ett. Det är dessutom inte olagligt att prata om anläggningar i abstrakta termer.

Försvarsmakten säger det själv: "xxxx är övertygad om att många främmande makter är på det klara var anläggningen ligger. -Det vore tjänstefel att inte känna till det." Försvarsmakten har förstås gjort saker så enkelt som möjligt för "fienden". Hängde de inte med dag ett så står anläggningarna prydligt utmärkta på en sekretessgranskad karta som alla kan ladda ned. Att inte "fienden" känner till varenda anläggning är pinsamt skitsnack.

Citat:
Ursprungligen postat av Nattduksfot
Jag instämmer i detta. Personligen tycker jag att UE bara bör handla om övergivna ställen, annars är det bara inbrott.
Du får tycka precis som du vill. Det är lagligt att besöka denna och samtliga övriga anläggningar i Sverige. Besök uppmuntras och ingen har sagt något om inbrott. Det går fint att besöka så ofta man vill. Bra att se var skattepengarna går.
Citera
2023-08-02, 12:35
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
https://imgur.com/a/g78j4aF

Försöker locka er med ett foto på platsen ifråga.

Tror du har varit här:
(FB) UE i Göteborg (Sammanfogade trådar)
Citat:
det sydligaste inslaget för spillvatten i Göteborgsområdet. Dörren är märkt med G 310
Citera
2023-08-07, 13:23
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Tror du har varit här:
(FB) UE i Göteborg (Sammanfogade trådar)

Tackar för infon, dom tar avlopp på allvar verkar det som.

Är det någon som fortfarande har kvar kartan/kartorna över Göteborg med omnejd som nämns?
Det vore kul för oss som missade allt när det begav sig. Alla länkar jag testat är döda.
Citera
2023-08-14, 17:32
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Tackar för infon, dom tar avlopp på allvar verkar det som.

Är det någon som fortfarande har kvar kartan/kartorna över Göteborg med omnejd som nämns?
Det vore kul för oss som missade allt när det begav sig. Alla länkar jag testat är döda.

Jag kan alltid tipsa om att det finns en webbsajt på nätet som sparar andra webbsidors innehåll
Citera
2023-08-14, 18:21
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Jag kan alltid tipsa om att det finns en webbsajt på nätet som sparar andra webbsidors innehåll

Anar att du är lite lätt sarkastisk men fungerar kartan där utan att försvinna efter en halv sekund?

WaybackMachine eller finns det andra bättre alternativ nuförtiden?
Citera
2023-08-14, 19:05
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Anar att du är lite lätt sarkastisk men fungerar kartan där utan att försvinna efter en halv sekund?

Samma sak händer mig. Antagligen nåt script som slutat funka.
Men i HTML koden finns platserna... (även om kartan inte syns)
Citera
2023-08-26, 07:29
Medlem
"Under natten började det brinna i en gammal järnvägstunnel som går under Ringön i Göteborg."

Någon här som vet var denna tunnel är? Blev nyfiken, och lite konfunderad. Ringön är ju ganska platt och ligger nära älvnivån, plus att det ju går räls precis vid insidan av området, mot Backaplan till.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/brand-i-j%C3%A4rnv%C3%A4gstunnel-i-g%C3%B6teborg-1.108229284
Citera
2023-08-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZipoBibo5E8
"Under natten började det brinna i en gammal järnvägstunnel som går under Ringön i Göteborg."

Någon här som vet var denna tunnel är? Blev nyfiken, och lite konfunderad. Ringön är ju ganska platt och ligger nära älvnivån, plus att det ju går räls precis vid insidan av området, mot Backaplan till.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/brand-i-j%C3%A4rnv%C3%A4gstunnel-i-g%C3%B6teborg-1.108229284

Intressant! Jag har aldrig tänkt på att det skulle finnas nån tunnel där. Men tittar man på kartor verkar det gå ett spår som viker av norrut, som ser ut att gå rakt under rondellen Exportgatan/Salsmästaregatan. Där går det inget spår i markplan vad jag kan se. Så nånstans därunder kanske?
Citera
2023-08-26, 11:41
Medlem
När jag tittar närmare ser det ut som att spåret är upprivet, det syns bitvis på satellitbilder men inte på street-view. Men det stämmer ju med att det skulle vara nåt som inte används längre. Kanske har det gått i nån tunnel nånstans? Men som du säger ser det rätt platt ut på kartan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in