2023-08-14, 09:21
Medlem
Eftersom Christer Pettersson häktades 16 december 1988 så antar jag att Nicola Fauzzis vittnesmål inte var officiellt 1986.
Citera
2023-08-14, 09:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vilken tid gick nattbussen? När lämnade SE Skandia?
Det är en bra fråga, när lämnade han Skandia sista gången. Det finns säkert något förslag från väktarna om det, men det är ju rätt osäkra uppgifter. Det gick tydligen en buss 691 från Odenplan till Täby kl. 00:10, och om man antar att han tänkte ta den bussen så går det ju att räkna ut ungefär när han behöver ha lämnat Skandia för att hinna med den.

Sedan om det nu var han som råkade på Wessléns taxi i korsningen Sveavägen/Rådmansgatan kl. 23:50 så går det ju att beräkna mer exakt: Tar det t.ex. fem minuter (ren gissning här) att gå från Skandia till den här korsningen så bör han alltså ha lämnat Skandia ungefär 23:45.
Senast redigerad av Draifos 2023-08-14 kl. 09:32.
Citera
2023-08-14, 09:53
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Om jag vill läsa fiktion så går jag till hyllan för skönlitteratur.

Polisspåret har ältats sedan tidernas begynnelse, och det finns ingen substans i det. Det finns heller inget rimligt motiv. Vad gäller Skandiamannen finns det ett flertal detaljer och omständigheter som pekar i hans riktning, samt en tänkbar bakgrund till det hela.

Är det inte betydligt mer beklagansvärt att piska upp en storm mot ett antal oskyldiga poliser, på basis av ingenting.

Är det inte dags att släppa den 37 år gamla snuttefilten?

Rimligt motiv? Substans? Har du fått en stroke?

Inte ens Thomas Pettersson kunde ljuga ihop något som liknade ett motiv, än mindre ett rimligt sådant.

De ”Palmefientliga kretsar” Engström umgicks i, enligt Filter, var ett riksdagspartis lokalavdelning. Från vilken han dessutom uteslöts eftersom han röstat mot nedläggningen av en skola.

”Vapenvanan” bestod av lumpen och en skyttetävling med gevär, hundra år tillbaka i tiden.

”Tillgång till vapen”…ja, det blev inte ens en tummetott.

Allting föll och det klart Krister Petersson var gråtfärdig.

Om vi ska prata substans så var polismannen som bodde i mördarens flyktväg uttalad nazist, vapenfreak och Palmehatare.

Han smet från sjukhuset på morddagen - och gick aldrig tillbaka i tjänst hos polisen. Istället fick hans firma plötsligt massor av uppdrag från polisen. Bl a att att beväpna Holmérs livvakter och ”kitta” Palmerummet med skottsäkra fönster. Den mest onödiga leksaken som polisen köpte från nazisten var en portfölj med en k-pist inuti.

Denne man har även sagt till en polis, som för tillfället fungerade som chaufför, att han visste vem som höll i vapnet men att denne aldrig skulle åka fast. Polismannen anmälde saken till sina chefer, men inget hände.

För den som verkligen vill veta något om MOP så rekommenderar jag böcker av Lars Borgnäs och Gunnar Wall. Inte för att de har rätt i allt, utan för att de arbetar journalistiskt, erkänner fel och ständigt söker nya kunskap. Filter är en skoltidning på en särskola i jämförelse
Citera
2023-08-14, 09:54
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
När/hur tror du Engström får nys om NFs vittnesmål?

Har för mig att Lampers teori är att det finns en bok som skrevs i ett tidigt skede och som beskriver mördarens strapatser på Sveavägen. Kan kolla upp, men har inte tid just nu.
Citera
2023-08-14, 10:02
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Dödfödda"? Det är ju fan det enda spåret det är liv i.

Jag skrev ju om GW:s kappvändning här
(FB) Skandiamannen

Frågan är vad vad han hittat i mat efter 2018 som skulle omöjliggöra Engström som gärningsman? Det som han säkert hade missat var "det avgörande och häpnadsväckande misstaget" som TP och även senare(?) PU hittat i materialet men det stärkte ju bara SE-spåret. Det var ju det misstaget som gjorde att man i praktiken avförde herr Engström, även om GW menade att man inte gjorde det "men han blev aldrig riktigt kollad" sa han i klippet nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=RbT5KuhrU38

Angående "ekonomisk vinning", finns nog inte någon sådan vinning längre i SE-spåret. Om man siktar på det så ska man nog försöka väcka liv i de sedan länge döda polisspåren, Sydafrika och liknande konspirationsteorier.

Engström-spåret kördes i botten och det visade sig att det finns noll substans (se inlägg ovan).

Ekonomin skötte Filter, Felix Herngren och Netflix, något lastbilslass kryddor bara, så var 18-20 miljoner inkasserade för en sagobok kryddad med medvetna lögner.

Grattis!
Citera
2023-08-14, 10:26
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Eftersom Christer Pettersson häktades 16 december 1988 så antar jag att Nicola Fauzzis vittnesmål inte var officiellt 1986.

Nej, men Engström adderar inte sina "detaljer" gällande trottoaren i sin utsaga förrän i Tingsrätten 89.
Citera
2023-08-14, 10:36
Medlem
Citat:
Nej, men Engström adderar inte sina "detaljer" gällande trottoaren i sin utsaga förrän i Tingsrätten 89.

SE var i tingsrätten som vittne .
Jag vet inte hur man skulle kunna börja anklaga SE när det var Christer Pettersson som skulle kontrolleras.
Skulle åklagaren nonchalera Christer P och börja attackera SE?
Citera
2023-08-14, 10:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Har för mig att Lampers teori är att det finns en bok som skrevs i ett tidigt skede och som beskriver mördarens strapatser på Sveavägen. Kan kolla upp, men har inte tid just nu.

Kan det vara Thomas Kangers bok från 1987, "Mordet på Olof Palme: Utredning på villospår"?

Vill minnas att den utgår från IM:s upplevelser.
Citera
2023-08-14, 10:41
Medlem
Faderligs avatar
Vittne från mordplatsen en stund efter mordet. https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fdrive.google.com%2Ffile% 2Fd%2F1fXrs36bfoGaHIUoh7iwtN1PJJ_qmG3rk%2Fview

Noterbara uppgifter:
Polisen var passiva men bemötte människor bryskt.
Polisen körde iväg vittnen och ville inte ha vittnesuppgifter.
Någon uppehöll sig vid OPs ben och tog i dessa.
Citera
2023-08-14, 10:51
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Kan det vara Thomas Kangers bok från 1987, "Mordet på Olof Palme: Utredning på villospår"?

Vill minnas att den utgår från IM:s upplevelser.

Ja, låter mycket bekant, men jag är inte helt säker.
Citera
2023-08-14, 10:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
SE var i tingsrätten som vittne .
Jag vet inte hur man skulle kunna börja anklaga SE när det var Christer Pettersson som skulle kontrolleras.
Skulle åklagaren nonchalera Christer P och börja attackera SE?

Förlåt, men jag förstår inte vad du menar.
Citera
2023-08-14, 10:57
Medlem
Citat:
Förlåt, men jag förstår inte vad du menar.

Varför skulle SE hamna i centrum när allt fokus låg på att avgöra om Christer Pettersson var gm?

Det hade naturligtvis blivit ett helt annat fokus på SE om Lisbet Palme pekat ut SE som gm istället för Christer Pettersson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in