Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Om jag vill läsa fiktion så går jag till hyllan för skönlitteratur.
Polisspåret har ältats sedan tidernas begynnelse, och det finns ingen substans i det. Det finns heller inget rimligt motiv. Vad gäller Skandiamannen finns det ett flertal detaljer och omständigheter som pekar i hans riktning, samt en tänkbar bakgrund till det hela.
Är det inte betydligt mer beklagansvärt att piska upp en storm mot ett antal oskyldiga poliser, på basis av ingenting.
Är det inte dags att släppa den 37 år gamla snuttefilten?
Rimligt motiv? Substans? Har du fått en stroke?
Inte ens Thomas Pettersson kunde ljuga ihop något som liknade ett motiv, än mindre ett rimligt sådant.
De ”Palmefientliga kretsar” Engström umgicks i, enligt Filter, var ett riksdagspartis lokalavdelning. Från vilken han dessutom uteslöts eftersom han röstat mot nedläggningen av en skola.
”Vapenvanan” bestod av lumpen och en skyttetävling med gevär, hundra år tillbaka i tiden.
”Tillgång till vapen”…ja, det blev inte ens en tummetott.
Allting föll och det klart Krister Petersson var gråtfärdig.
Om vi ska prata substans så var polismannen som bodde i mördarens flyktväg uttalad nazist, vapenfreak och Palmehatare.
Han smet från sjukhuset på morddagen - och gick aldrig tillbaka i tjänst hos polisen. Istället fick hans firma plötsligt massor av uppdrag från polisen. Bl a att att beväpna Holmérs livvakter och ”kitta” Palmerummet med skottsäkra fönster. Den mest onödiga leksaken som polisen köpte från nazisten var en portfölj med en k-pist inuti.
Denne man har även sagt till en polis, som för tillfället fungerade som chaufför, att han visste vem som höll i vapnet men att denne aldrig skulle åka fast. Polismannen anmälde saken till sina chefer, men inget hände.
För den som verkligen vill veta något om MOP så rekommenderar jag böcker av Lars Borgnäs och Gunnar Wall. Inte för att de har rätt i allt, utan för att de arbetar journalistiskt, erkänner fel och ständigt söker nya kunskap. Filter är en skoltidning på en särskola i jämförelse