2023-08-14, 00:07
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Engström känner till NF vittnesmål och speglar alltså även Tensonmannen att gå på utsidan ?

Vad är dina funderingar kring det ?

Naturligtvis vet han det som GM men blir mer tydligt och lägger till det när NF uppgifter kommer fram ?

När/hur tror du Engström får nys om NFs vittnesmål?
Citera
2023-08-14, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Blir inte NF uppgifter "kända" eller är dom dolda under lång tid ?
Citera
2023-08-14, 01:43
Medlem
Citat:
När släpptes fupen mot Cp?
Citera
2023-08-14, 01:54
Medlem
ursprungligens avatar
SEs "morgonkompis" OM har också ett intressant CV:

OM:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Omar_Magnerg%C3%A5rd
I sin tidiga karriär jobbade han på Skaraborgs Läns Tidning, Nacka-Saltsjöbadens Tidning, Morgonbladet och Utrikesdepartementet innan han 1959 började på Svenska Dagbladet. Han var krigskorrespondent i Kongo, Mellanöstern och på Cypern. Under 1978–79 var han tidningens Amerikakorrespondent. Magnergård var reservofficer från Hälsinge regemente och var senare aktiv inom psykologiska försvaret av Sverige.
Den som letar kopplingar mellan SE och Stay Behind behöver inte leta länge när de hittat OM.
OM kryssar alla rutor för medlemskap i Stay Behind:

OMs Karriär enligt wikipedia:
- Utrikesdepartementet
- SvD, Moderatanstruken morgontidning. OM legitimerad Palmehatare?
- Cypern. Alltid giftigt i MOP-sammanhang.
- Amerikakorrespondent. CIA rekryterar OM?
- Reservofficer. Tillgång till vapen, vapenvana.
- Psykologiska försvaret. Var tidigt med och sopade igen spåren i MOP?

OM kan mycket väl varit med i samma Stay-Behind-konspiration som SE för att mörda OP. Kanske var OM på mordplatsen 20 meter före SE? Pusselbitens scenario. OMs besök hemma hos SE på lördagen är nog för att kontrollera att SE skött sitt.

Edit: SEs kompis OM befann sig i USA då mordammunitionen tillverkades? Kanske OM tog med en revolver som "minne" när han återkom till Sverige 1979? Tiden stämmer in på mordammunitionen.

Edit 2: Som krigskorrespondent hade OM naturligtvis förråats och helt tappat respekten för människoliv.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-14 kl. 02:06.
Citera
2023-08-14, 07:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
För det första så vet han inte vilken tid han ska förhålla sig till även som GM....

Som GM är det alltid otroligt bra att veta vad polisen kan ställa mot dig...

Hittar dom vapnet eller någon annan teknisk bevisning eller ett direkt utpekande så kan tiden ha väldigt liten betydelse...

Men om man vill dra en berättelse och inte är direkt misstänkt som GM så är det bra att ha en tid att förhålla sig till...

Jag tror t.ex att utstämplingen aldrig är menat att komma fram utan det är enbart för att nu vet GM-SE vad han enbart kan ljuga sig runt...

Varför skulle GM-SE behöva förhålla sig till någon viss utstämplingstid? Det räcker väl för honom att förhålla sig till att utstämpling skett i exakt rätt tid för att kunna skjuta Palme och agera utifrån det?

Ett mycket tänkbart sätt att förhålla sig till detta faktum på är att inte göra något väsen överhuvudtaget om det. Låtsas som att det regnar istället för att ringa runt och vara ”sjukt”, ”ivrigt” och ”desperat” intresserad av att han, som det brukar heta här, stämplat in på mordplatsen.

Nej, det var såklart inte GM-SE:s avsikt med att efterfråga utstämplingen att den skulle komma fram. Men om han börjar peta i det här livsfarliga är ju risken överhängande att den gör det. Han får ju inte ensamrätt till tiden för att han tar reda på den.

Risken vinner tydligt över möjlig nytta?

Hans intresse för utstämplingen är ett exempel på en av de omständigheter som slentrianmässigt tolkats som besvärande för SE, men som vid eftertanke i själva verket tycks vara mer besvärande för GM-SE -saken.
Citera
2023-08-14, 07:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ska tillägga ...

Det är RBs förtjänst att vi sitter här idag..

Engström kan inte räkna med att RB kollar tiden med fröken ur och tiden 23:20 hade även kunnat vara 23:21 och klockan gått ännu mer fel...

Då hade man troligen uteslutit Engström helt idag...

Så det är 100% RB förtjänst att vi ens kan spekulera ang Engström...

Nu tänker du säker såhär : Jo men om Engström verkligen hade blivit misstänkt 1986 så hade man dubbelkollat tiden !!

Jo såklart , men då får det vara rätt fort efter 6mån så gäller ju inte tiden för man inte längre kan jämföra den länge

Kollar SE tiden för att han räknar med att den ska visa fel och därmed ge honom alibi?
Citera
2023-08-14, 08:03
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Blir inte NF uppgifter "kända" eller är dom dolda under lång tid ?

Jag antar att de blev kända först när fupen mot CP släpptes?
Citera
2023-08-14, 08:03
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
När släpptes fupen mot Cp?

Oklart. Hur tar man reda på det?
Citera
2023-08-14, 08:20
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Oklart. Hur tar man reda på det?

Förundersökningsprotokollet blir offentligt när åtal väcks?

Och åtal väcks när stämningsansökan lämnas in till rätten?
Citera
2023-08-14, 08:52
Medlem
Citat:
Ska jag tolka det som att du inte kommer att hänvisa till källor för punkterna?

Tolkar du det så misstar du dig återigen.
Jag kommer självklart att redovisa full materialevidensia för mina punkter.
Jag utgår ifrån att du tänker göra sammaledes utifrån vad som är din påstådda utgångspunkt.

Någon framgång gällande detta under helgen?..:-)
Citera
2023-08-14, 08:55
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tolkar du det så misstar du dig återigen.
Jag kommer självklart att redovisa full materialevidensia för mina punkter.
Jag utgår ifrån att du tänker göra sammaledes utifrån vad som är din påstådda utgångspunkt.

Någon framgång gällande detta under helgen?..:-)

Istället för att tramsa med dessa meningslösa inlägg kan du väl bara rada upp punkterna där det faktiskt framgår källor?

När exakt (och till vem) har Engström sagt uppgift X?

Ganska lite att begära faktiskt.
Citera
2023-08-14, 09:03
Medlem
Citat:
Istället för att tramsa med dessa meningslösa inlägg kan du väl bara rada upp punkterna där det faktiskt framgår källor?

När exakt (och till vem) har Engström sagt uppgift X?

Ganska lite att begära faktiskt.

Jag har redovisat tidigare i tråden och jag har dessutom uppgett exakt nummer på posten i denna tråd när vi diskuterade detta i Fredags.

Men visst,jag skall åter redovisa alla punkter och ange materialevidensia som stöder dem.
Återkommer under kvällen med denna fullständiga redovisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in