2023-08-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har lättare att tänka mig att till exempel Christer Pettersson kunde snedtända i en sådan situation.
Märkte inte Lisbet avsnäsningen ?

Det är viktigare för Medel och överklassen att hålla fasaden uppe.

Givetvis kan man snedtände i alla samhällsklasser.

Avsnäsningen kan skett vid Sari tex.

Då har vi en längre uppbyggnad av handlingen.

Inte lika impulsiv.

Vi vet inget

Men det är min favorithypotes
Citera
2023-08-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag stänger inga dörrar, det jag försöker framföra är att om man argumenterar för att det är intressant att SE träffar en journalist som befann sig på mordplatsen efter dådet, så får man börja med att visa att vederbörande faktiskt befann sig där. Därefter kan man diskutera vad det i så fall kan tänkas innebära för saken.

Än så länge finns inget som styrker att reportern fanns på mordplatsen. Då får man väl vänta och se om det kanske dyker upp något. Och inte hoppa direkt till steg två?

Du har för övrigt skrivit att du "vet" varför GM-SE, som redan vet att han stämplat ut i lagom tid för att skjuta statsministern, vill ta reda på sin utstämplingstid och därmed rikta ljuset mot detta förhållande.

Så, sjung ut?

Ska tillägga ...

Det är RBs förtjänst att vi sitter här idag..

Engström kan inte räkna med att RB kollar tiden med fröken ur och tiden 23:20 hade även kunnat vara 23:21 och klockan gått ännu mer fel...

Då hade man troligen uteslutit Engström helt idag...

Så det är 100% RB förtjänst att vi ens kan spekulera ang Engström...

Nu tänker du säker såhär : Jo men om Engström verkligen hade blivit misstänkt 1986 så hade man dubbelkollat tiden !!

Jo såklart , men då får det vara rätt fort efter 6mån så gäller ju inte tiden för man inte längre kan jämföra den länge
Citera
2023-08-13, 18:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så du vet att det är gm som åker i Wesslens taxi?

Det är väl bara tomtarna på Filter som tycker att Häggvik eller Sollentuna är "misstänkt nära" SEs hem i Täby. Och så var myten om den påhittade GM-SEs "mystiska" taxiresa på mordnatten tillfogad till deras hemsnickrade osannolikheter.
Citera
2023-08-13, 18:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Så du vet att det är gm som åker i Wesslens taxi?
Inte ens om man fann SE:s DNA i taxin skulle jag ta gift på att det var han som åkte i den. Men det är en hel del som pekar åt det hållet. Ta t.ex. det här med att SE själv säger att han tog nattbussen hem, det tycker jag talar starkt för att han åtminstone inte tog nattbussen hem.
Citera
2023-08-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Inte ens om man fann SE:s DNA i taxin skulle jag ta gift på att det var han som åkte i den. Men det är en hel del som pekar åt det hållet. Ta t.ex. det här med att SE själv säger att han tog nattbussen hem, det tycker jag talar starkt för att han åtminstone inte tog nattbussen hem.

Varför tog han taxi till Häggvik och inte hem till Täby?
Citera
2023-08-13, 18:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ta t.ex. det här med att SE själv säger att han tog nattbussen hem, det tycker jag talar starkt för att han åtminstone inte tog nattbussen hem.
Det var en slutsats som heter duga!
Den där SE ljuger om allt!

Vad var det som fick W att reagera på taxikunden? Är det något specifikt som pekar mot just SE?

Edit: Det finns nog spridda skurar av DNA i många taxibilar och hur skulle man veta att det var just på mordnatten som SEs DNA hamnade i Ws bil?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-13 kl. 18:40.
Citera
2023-08-13, 18:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, hur det fungerade är det jag undrar över? RB pratade om två ”klockor” uppenbarligen. En som går rätt och en som går fel. Det jag menade var att en av dom registrerade tiden på datalistorna, medan den andra var en klocka på själva tidsapparaturen som inte direkt hade något med själva tidsregistreringen att göra. Utan bara fanns där som en information till den som stämplade tiden, som en vanlig klocka typ.

https://www.feroxkonsult.se/store/category/stämpelur-186589

Har man flera utstämplingsklockor på en arbetsplats måste dom väl vara synkade från någon central klocka på något sätt?
Ja så är det säkert, det vill säga att de är synkade centralt. Så den tid RB lämnar, det vill säga, 23.19 är i så fall den "centrala" och korrekta. Kortläsardisplayen är sannolkt den som i så fall visat en minut för mycket.

Ditt förra inlägg fick mig att tänka på var sjutton utstämpligen egentligen skedde. Om kortet även var dörröppnare så borde kortläsarna rimligtvis ha varit placerade max nån meter från dörrarna, så har det alltid vara på min arbetsplats eller mina arbetsplatser. Numera finns ingen flextidsfunktion dock, endast dörröppningsfunktionen, men placeringen har alltid varit precis vid utgången.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-08-13 kl. 18:55.
Citera
2023-08-13, 18:49
Medlem
”9/11 was an inside job!”

Well, 7/11 was a part-time job.

Hur länge ska ni dividera om Stig Engström?

Mannen sköt Palme i ryggen. Han kom undan. Med flyt och andra omständigheter. Frugan kanske visste, kanske anade, eller så är hon fortfarande helt ovetande.

Motivet behöver vi inte spekulera i. Märkligare motiv har funnits: Hinckley Jr och Jodie Fosters gunst t ex.

Han stämplar ut strax innan skotten.
Han springer på åsen en minut efter skotten.
Han har en keps som Anders Delsborn ser tydligt från sidan (redan i första förhöret på mordnatten). En keps arbetskamrater och väktare nämner som en med öronlappar man knäpper på huvudet.
Jeppsson ser också en keps (enligt första förhöret).
Nieminen ser lilla väskan på David Bagares (en väska Engström dagligen bar).

Inge Morelius första förhör nämner ingen ”Dekorimaman”. Den mannen konstrueras med tiden. Från ”en man hinner upp makarna Palme” till ”Han stod och väntade i flera minuter”. Nonsens såklart. I motljus på 40 meter ser man ingenting av klädsel eller ansikte. Mössa? Jag tror inte det Inge.

AB är packad och chockas av händelsen. Vad han uppfattar är tre personer ”i sällskap”. Hans ”mössa” bakifrån är en neddragen keps med öronlappar på skulten.

Resten av vittnena har inte sett mycket. Den som ändrar sig mest är Chevamannen. Hans vittnesmål kan vi glömma. Inget geni direkt.

Tidsmässigt håller inte teorin om Engström som Grandmannen. Men denne man behöver inte ha med någonting att göra. Det kan lika gärna vara tre-fyra OLIKA män som olika vittnen ser. Vittnesmål som också kommer in långt senare (förutom Mårten Palme som nämner en man vid ett skyltfönster).
Citera
2023-08-13, 18:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenMarlene
”9/11 was an inside job!”

Well, 7/11 was a part-time job.

Hur länge ska ni dividera om Stig Engström?

Mannen sköt Palme i ryggen. Han kom undan. Med flyt och andra omständigheter. Frugan kanske visste, kanske anade, eller så är hon fortfarande helt ovetande.

Motivet behöver vi inte spekulera i. Märkligare motiv har funnits: Hinckley Jr och Jodie Fosters gunst t ex.

Han stämplar ut strax innan skotten.
Han springer på åsen en minut efter skotten.
Han har en keps som Anders Delsborn ser tydligt från sidan (redan i första förhöret på mordnatten). En keps arbetskamrater och väktare nämner som en med öronlappar man knäpper på huvudet.
Jeppsson ser också en keps (enligt första förhöret).
Nieminen ser lilla väskan på David Bagares (en väska Engström dagligen bar).

Inge Morelius första förhör nämner ingen ”Dekorimaman”. Den mannen konstrueras med tiden. Från ”en man hinner upp makarna Palme” till ”Han stod och väntade i flera minuter”. Nonsens såklart. I motljus på 40 meter ser man ingenting av klädsel eller ansikte. Mössa? Jag tror inte det Inge.

AB är packad och chockas av händelsen. Vad han uppfattar är tre personer ”i sällskap”. Hans ”mössa” bakifrån är en neddragen keps med öronlappar på skulten.

Resten av vittnena har inte sett mycket. Den som ändrar sig mest är Chevamannen. Hans vittnesmål kan vi glömma. Inget geni direkt.

Tidsmässigt håller inte teorin om Engström som Grandmannen. Men denne man behöver inte ha med någonting att göra. Det kan lika gärna vara tre-fyra OLIKA män som olika vittnen ser. Vittnesmål som också kommer in långt senare (förutom Mårten Palme som nämner en man vid ett skyltfönster).

Du försöker förklara att vittnet SE har ett signalement som kan förväxlas med gärningsmannen?
"Två-olika-personer-teorin" således.
Eller tror du alltid att personer klädda på samma sätt är samma individ?

Hur ser du på vapenfrågan?
Citera
2023-08-13, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kanske ME och SE brukade spela bridge där och ME körde med den röda mordbilen till Häggvik där GM-SE lagt tillbaka mordvapnet i en olåst källare.

Det förklarar varför ME ringde på fyllan från Idre och pratade om en blå bil för att blanda bort korten för polisen.

Eller finns det någon annan förklaring till den missriktade taxiresan? Hade inte taxigästen dålig hy? Kan det varit SEs smink som höll på att trilla av?

Disclaimer: Egentligen är det roligare att fantisera om SE som GM än att hålla sig till materialet.

Flitig kille denne SE.
Hade han inte borrat upp ett hål i Långtjärn och kastat revolvern där?
Vilket i sin tur medför att vi kan avskriva vapensamlarens vapen som mordvapen.
Notera att Stig kamouflerat sig med ett blåställ
.
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2016-12-14_IA20445-02_vapendumpning.pdf/1
Citera
2023-08-13, 19:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Flitig kille denne SE.
Hade han inte borrat upp ett hål i Långtjärn och kastat revolvern där?
Vilket i sin tur medför att vi kan avskriva vapensamlarens vapen som mordvapen.
Notera att Stig kamouflerat sig med ett blåställ
.
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2016-12-14_IA20445-02_vapendumpning.pdf/1

Uppfinningsrikedomen är det sannerligen inget fel på i den gamla grafikerhjärnan. Redan PH var ju inne på att mordvapnet delats upp i "vapendelar" inne på det "mystiska" låsbara kontorsrummet på Skandia.

Tänk lite som en "transportstyckning" av mordvapnet lite som vid ett styckmord. Vapendelarna kan då dumpats i vassen på isen vid Hjälmaren, under isen i Hedemora, dumpats i öppet hav från en helikopter på väg till Mariehamn och slutligen i en olåst rondellnära vapenkällare i Häggvik.

Det gick också åt flera olika munderingar, isborr och helikopter för att utföra denna komplexa operation, men GM-SE kom undan med det!

Edit: Även denna hypotes utesluter vapensamlarens NFC-nollade vapen, som förövrigt inte ens hade en utsirad kolv av elfenben.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-13 kl. 19:20.
Citera
2023-08-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja så är det säkert, det vill säga att de är synkade centralt. Så den tid RB lämnar, det vill säga, 23.19 är i så fall den "centrala" och korrekta. Kortläsardisplayen är sannolkt den som i så fall visat en minut för mycket.

Ditt förra inlägg fick mig att tänka på var sjutton utstämpligen egentligen skedde. Om kortet även var dörröppnare så borde kortläsarna rimligtvis ha varit placerade max nån meter från dörrarna, så har det alltid vara på min arbetsplats eller mina arbetsplatser. Numera finns ingen flextidsfunktion dock, endast dörröppningsfunktionen, men placeringen har alltid varit precis vid utgången.

Markerat var den med största sannolikhet låg.

Fått positionen bekräftad av en som bodde i Skandiakomplexet.

Funderade på position B som är mer likt som i Netflixserien tex.

Känns trångt vid hissarna och blanda ihop med knapparna till dessa.

All rimlighet och förhör är den position jag markerat på ritningen nedan.

Den enda punkten jag var missnöjd med på KP's presentation.

https://imgur.com/a/gnGa8Ub
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in