Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-13, 13:05
  #265
Medlem
Det är lite av en tragisk samhällsutveckling som vi ser globalt där Japan tar täten i dystopin. Människor anser sig inte ha tid med barn längre. Utbildning, resor och framförallt jobbet står i direkt kontrast med den viljan de flesta har att få spendera mycket tid med sina barn. Hur ska jag hinna med barn när jag samtidigt har ett mycket krävande jobb som kräver en del övertid och att jag ständigt måste vara uppkopplad ifall "något händer"? I Japan krävs det att de anställda jobbar över, gratis dessutom. Du ska vara på jobbet långt innan din arbetsdag börjar. Förskola kostar skjortan och ställer mängder med krav på dig som förälder. Förlossningen är inte gratis. Du måste vara mycket delaktig i ditt barns skolgång så att barnet gör rätt val och inte hamnar efter. Hur ska en förälder således hinna med sina barn samtidigt som ditt arbete kräver att du är aktiv 12-14 timmar om dygnet. Lösningen blir att en förälder får säga upp sina karriärambitioner och istället ge upp arbetslivet för att vara hemma.

Vi har successivt arbetat fram ett samhälle där vi tydligt tagit ställning till att par inte har tid att skaffa barn. Om barn trots allt skaffas så är otaliga uppoffringar som sägs behöva göras.
Citera
2023-08-13, 15:08
  #266
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Det är lite av en tragisk samhällsutveckling som vi ser globalt där Japan tar täten i dystopin. Människor anser sig inte ha tid med barn längre. Utbildning, resor och framförallt jobbet står i direkt kontrast med den viljan de flesta har att få spendera mycket tid med sina barn. Hur ska jag hinna med barn när jag samtidigt har ett mycket krävande jobb som kräver en del övertid och att jag ständigt måste vara uppkopplad ifall "något händer"? I Japan krävs det att de anställda jobbar över, gratis dessutom. Du ska vara på jobbet långt innan din arbetsdag börjar. Förskola kostar skjortan och ställer mängder med krav på dig som förälder. Förlossningen är inte gratis. Du måste vara mycket delaktig i ditt barns skolgång så att barnet gör rätt val och inte hamnar efter. Hur ska en förälder således hinna med sina barn samtidigt som ditt arbete kräver att du är aktiv 12-14 timmar om dygnet. Lösningen blir att en förälder får säga upp sina karriärambitioner och istället ge upp arbetslivet för att vara hemma.

Vi har successivt arbetat fram ett samhälle där vi tydligt tagit ställning till att par inte har tid att skaffa barn. Om barn trots allt skaffas så är otaliga uppoffringar som sägs behöva göras.


Det där är en modern kvinnas sätt att se på 20- och tidiga 30-årsåldern. Hade hon bara 'nöjt' sig med en normal kille i 25-årsåldern så hade hon haft all denna tid för att hon hade haft någon att dela kostnader och umbäranden med.

Kvinnor vill i hög grad vara själva idag om de inte får den perfekta mannen.
Citera
2023-08-13, 16:35
  #267
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Det är lite av en tragisk samhällsutveckling som vi ser globalt där Japan tar täten i dystopin. Människor anser sig inte ha tid med barn längre. Utbildning, resor och framförallt jobbet står i direkt kontrast med den viljan de flesta har att få spendera mycket tid med sina barn. Hur ska jag hinna med barn när jag samtidigt har ett mycket krävande jobb som kräver en del övertid och att jag ständigt måste vara uppkopplad ifall "något händer"? I Japan krävs det att de anställda jobbar över, gratis dessutom. Du ska vara på jobbet långt innan din arbetsdag börjar. Förskola kostar skjortan och ställer mängder med krav på dig som förälder. Förlossningen är inte gratis. Du måste vara mycket delaktig i ditt barns skolgång så att barnet gör rätt val och inte hamnar efter. Hur ska en förälder således hinna med sina barn samtidigt som ditt arbete kräver att du är aktiv 12-14 timmar om dygnet. Lösningen blir att en förälder får säga upp sina karriärambitioner och istället ge upp arbetslivet för att vara hemma.

Vi har successivt arbetat fram ett samhälle där vi tydligt tagit ställning till att par inte har tid att skaffa barn. Om barn trots allt skaffas så är otaliga uppoffringar som sägs behöva göras.

Ja bra beskrivet. Samhället är inte riktigt uppbyggt på att man ska ha barn. Detta måste ändras på om innovationen ska öka.
Citera
2023-08-13, 17:04
  #268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Det kan man ju läsa sig till bara här på Flashback... finns hur många snubbar som helst som vägrar att skaffa barn.
Är du så dum att du tror att flashbackare är representativa för hela den svenska befolkningen så finns det ingen poäng med att diskutera. Visa riktig statistik som påvisar att det skulle vara ett utbrett fenomen.
Citera
2023-08-13, 18:07
  #269
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbaliraren
Det är försent för en kvinna att få barn i den åldern, inte bra varken för barnet eller kärringen.

Håller med!

En del kvinnor kommer i klimakteriet vid 40+. Kvinnans ägg nyproduceras inte, när kvinnan blir äldre sjunker förmågan hos äggen att bli befruktade. En del säger också att risken för missbildningar ökar med gamla ägg. Men ok, med donerade ägg och hormonbehandling kanske det går?

Men det är också tyvärr svårt att få tillstånd att adoptera efter 42 år.

Fast det är klart, vill någon kvinna träffa en man och bli gravid naturliga vägen om hon är över 40 år blir det mycket sex. Det blir nog till att cykla hem på lunchen också vissa dagar i månaden. Så det kanske är ett stort plus?
Citera
2023-08-13, 18:12
  #270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YELLOWSUPERCAR
Är du så dum att du tror att flashbackare är representativa för hela den svenska befolkningen så finns det ingen poäng med att diskutera. Visa riktig statistik som påvisar att det skulle vara ett utbrett fenomen.
Ville de bilda familj skulle de bilda familj. Siffran 22% är onormal.

"Genom enkätundersökningen uppskattades den frivilliga barnlösheten till omkring 5% för kvinnor under 34 år och män under 36 år." (2020)

Så enligt denna undersökning finns det 17% män som är ofrivilligt barnlösa. Jag har svårt att tro på den siffran men om det stämmer så är de antagligen för kräsna och det har de blivit genom att glo på söndersminkade och opererade kvinnor på nätet. Min gissning.

https://www.scb.se/contentassets/bfc...be51br2001.pdf
https://svenska.yle.fi/a/7-1324965
Citera
2023-08-13, 18:19
  #271
Medlem
--corys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Kvinnor har mer möjligheter när de är 20 idag, de slösar sina 20s på att resa och ligga runt, festa. När de är 30 + så börjar livet bli mer ensamt, de får mindre uppmärksamhet, de kan inte längre välja killar som de kunde när de var yngre. Nu får de ta vad de kan få istället. En kille som tjänar mycket pengar och har hög status kommer välja en yngre tjej som inte medför komplikationer för barnet. Att skaffa barn är ju ändå något du kommer att få dras med hela livet, så att medvetet göra detta till en problematisk händelse vore allt annat än klokt. Tycker lite synd om tjejer som har blivit uppmanade av feminismen att slösa bort sina unga fertila dagar på droger och short-term pleasures.

Man är jätte lost i sina 20s och får dåliga råd och förebilder av precis alla. Beter man sig kanske man studerar för länge då man borde ha hittar en partner... Det finns orealistiskt mycket krav på att kvinnor ska ha all figured out som 20 åring medans männen kan härja på och utveckla karaktär mycket längre.
Männen borde också vara stabila o binda sig för att man ska vilja skaffa barn men idag ska alla bara bo sambo i 1000 år
__________________
Senast redigerad av --cory 2023-08-13 kl. 18:24.
Citera
2023-08-13, 18:44
  #272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Man är jätte lost i sina 20s och får dåliga råd och förebilder av precis alla.
Är inte det märkligt?

Det borde väl inte vara svårt att skaka fram goda råd och tumregler med all erfarenhet som finns.
Citera
2023-08-13, 18:57
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Ja bra beskrivet. Samhället är inte riktigt uppbyggt på att man ska ha barn. Detta måste ändras på om innovationen ska öka.

Ja, se exempelvis på Sydkorea som under senare tid börjat få panik över sina extremt låga siffror. Såg någon artikel nyligen om att de ville kopiera någon slags "svensk modell". Det tragiska är att länderna vet vad som behöver göras med väljer istället att blunda och sjösätter istället massor med halvmesyrer.
Citera
2023-08-13, 19:21
  #274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Ville de bilda familj skulle de bilda familj. Siffran 22% är onormal.

"Genom enkätundersökningen uppskattades den frivilliga barnlösheten till omkring 5% för kvinnor under 34 år och män under 36 år." (2020)

Så enligt denna undersökning finns det 17% män som är ofrivilligt barnlösa. Jag har svårt att tro på den siffran men om det stämmer så är de antagligen för kräsna och det har de blivit genom att glo på söndersminkade och opererade kvinnor på nätet. Min gissning.

https://www.scb.se/contentassets/bfc...be51br2001.pdf
https://svenska.yle.fi/a/7-1324965
Vet inte vad du fick 22% ifrån men den siffran finns inte scb-rapporten i alla fall. Sedan är det inte så konstigt om män är ofrivilligt barnlösa i den åldern, man har fortfarande åtminstone 10 år på sig att starta familj och rent biologiskt är det inte förräns man dör som man inte kan bli pappa längre. Kvinnor förväntar sig att den de stadgar sig med ska vara en bit in i karriären och ha sitt på det torra ekonomiskt och då är det inte förräns i den åldern barnalstrande är realistiskt.

Den andra artikeln du länkar så handlar det ju om att par väljer bort barn, inte sällan pga oro för klimatförändringar där kvinnor tenderar att oroa sig mer än män. Att det skulle vara ett exklusivt mansproblem är trams.
Citera
2023-08-14, 08:32
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Hahahaha ja jo, men så är hela universum uppbyggt så sluta hata dig själv så mycket vännen.

Googla ’entropi’ så ska du se att du är helt okej du med, trots att du är människa

Bara för att allt är så behöver det inte betyda att det är bra?
Citera
2023-08-14, 08:50
  #276
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Det är lite av en tragisk samhällsutveckling som vi ser globalt där Japan tar täten i dystopin. Människor anser sig inte ha tid med barn längre. Utbildning, resor och framförallt jobbet står i direkt kontrast med den viljan de flesta har att få spendera mycket tid med sina barn. Hur ska jag hinna med barn när jag samtidigt har ett mycket krävande jobb som kräver en del övertid och att jag ständigt måste vara uppkopplad ifall "något händer"? I Japan krävs det att de anställda jobbar över, gratis dessutom. Du ska vara på jobbet långt innan din arbetsdag börjar. Förskola kostar skjortan och ställer mängder med krav på dig som förälder. Förlossningen är inte gratis. Du måste vara mycket delaktig i ditt barns skolgång så att barnet gör rätt val och inte hamnar efter. Hur ska en förälder således hinna med sina barn samtidigt som ditt arbete kräver att du är aktiv 12-14 timmar om dygnet. Lösningen blir att en förälder får säga upp sina karriärambitioner och istället ge upp arbetslivet för att vara hemma.

Vi har successivt arbetat fram ett samhälle där vi tydligt tagit ställning till att par inte har tid att skaffa barn. Om barn trots allt skaffas så är otaliga uppoffringar som sägs behöva göras.
Fast det handlar ju inte om uppoffringar bara för att exempelvis media kallar det uppoffringar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback