2023-08-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vittnesmål är väl ändå inte samma sak som att lämna sin historia till media.

Menar du att hon inte skulle fatta att SE var intresserad av att prata med media och vice versa för att han redan lämnat vittnesuppgifter till polisen?

Jag fattar inte hur du kan missuppfatta detta...

Det spelar väl ingen roll att Maggan inte tror att det är Olof kl 00:45...

Men på morgonen när Engström ska ringa så fattar ju Maggan att det är sant och att Stig visste det redan 00:45..

Då kan hon väl visst undra varför han inte lämnade info till Media eller polis på brottsplatsen...?

Eller hur tänker du ?

Du sa att det hade stor betydelse om Maggan visste kl 00:45 om det var Olof och jag begriper inte vad det har med saken att göra 06:38
Citera
2023-08-13, 17:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du gör en missuppfattning av vad jag menar....

Jag kan alltså inte bevisa exakt vad för info Engström kan plocka fram men håller dörren öppen ....

Det är ju ni som stänger dörren att Engström använt sig av media för att få ut info...

När jag tar fram en riktigt stor dörröppnare genom att säga att samma reporter som varit tidigt på brottsplatsen kan sitta i köket hos Engström på morgonen...

Vill du stänga dörren på hur Engström kan fått tag i info ?

Jag stänger inga dörrar, det jag försöker framföra är att om man argumenterar för att det är intressant att SE träffar en journalist som befann sig på mordplatsen efter dådet, så får man börja med att visa att vederbörande faktiskt befann sig där. Därefter kan man diskutera vad det i så fall kan tänkas innebära för saken.

Än så länge finns inget som styrker att reportern fanns på mordplatsen. Då får man väl vänta och se om det kanske dyker upp något. Och inte hoppa direkt till steg två?

Du har för övrigt skrivit att du "vet" varför GM-SE, som redan vet att han stämplat ut i lagom tid för att skjuta statsministern, vill ta reda på sin utstämplingstid och därmed rikta ljuset mot detta förhållande.

Så, sjung ut?
Citera
2023-08-13, 17:55
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vittnesmål är väl ändå inte samma sak som att lämna sin historia till media.

Menar du att hon inte skulle fatta att SE var intresserad av att prata med media och vice versa för att han redan lämnat vittnesuppgifter till polisen?

Det är närmaste en ryggmärgsreflex hos vittnet SE att först ringa det mörkblå husorganet SvD och få lite uppmärksamhet. Sedan tycker vittnet SE att han "straffat" polisen som snäste av honom på mordplatsen tillräckligt och ringde därefter till Östermalms polisstation och bad att få tala med chefen.

Som moderat och Täbybo dög bara en polischef på Östermalm för SE så klart. Plebsen fick gärna sitta i kö i polisens telefonfälla medan SE lämnade sitt tips om LJ i gränden till polischef AL.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-13 kl. 17:58.
Citera
2023-08-13, 17:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är väl bara TP som manipulerat W att säga "att det kunde vara SE"? W dog senare och TP kunde använda "uppgifterna" enligt egen agenda. Jag tror vi ska vara försiktiga med att placera SE i en taxi på mordnatten.

Annars gäller det att både mördare och vittnen åker taxi, så själva taxiåkandet pekar inte i någon speciell riktning.
Det är ganska ointressant vad Wesslén ev. kan ha sagt till TP en massa år senare. Gå på uppgifterna Wesslén lämnade till polisen redan dagen efter mordet i stället. Det är bl.a. mannens signalement och beteende som är intressant, och polisen försökte redan på den tiden (men utan framgång) identifiera den här mannen.
Senast redigerad av Draifos 2023-08-13 kl. 18:00.
Citera
2023-08-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag stänger inga dörrar, det jag försöker framföra är att om man argumenterar för att det är intressant att SE träffar en journalist som befann sig på mordplatsen efter dådet, så får man börja med att visa att vederbörande faktiskt befann sig där. Därefter kan man diskutera vad det i så fall kan tänkas innebära för saken.

Än så länge finns inget som styrker att reportern fanns på mordplatsen. Då får man väl vänta och se om det kanske dyker upp något. Och inte hoppa direkt till steg två?

Du har för övrigt skrivit att du "vet" varför GM-SE, som redan vet att han stämplat ut i lagom tid för att skjuta statsministern, vill ta reda på sin utstämplingstid och därmed rikta ljuset mot detta förhållande.

Så, sjung ut?

För det första så vet han inte vilken tid han ska förhålla sig till även som GM....

Som GM är det alltid otroligt bra att veta vad polisen kan ställa mot dig...

Hittar dom vapnet eller någon annan teknisk bevisning eller ett direkt utpekande så kan tiden ha väldigt liten betydelse...

Men om man vill dra en berättelse och inte är direkt misstänkt som GM så är det bra att ha en tid att förhålla sig till...

Jag tror t.ex att utstämplingen aldrig är menat att komma fram utan det är enbart för att nu vet GM-SE vad han enbart kan ljuga sig runt...
Citera
2023-08-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En som mördar någon för att ha blivit avsnäst måste väl vara en galning utan impulskontroll.
SE själv svarar på din fråga.

Mitt svar är att det kan vara nån med låg självkänsla som är lättstött.

Lägger vi på Alkohol och/eller kortison.

Snedtändning.

Nej jag definiera inte en sån person som en galning.

Tänker att man behöver inte läsa orden bokstavligen. Speciellt när man pratar i generella termer som Ensam galning eller Konspiration.

Ensam gärningsman är nog bättre
Citera
2023-08-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är ganska ointressant vad Wesslén ev. kan ha sagt till TP en massa år senare. Gå på uppgifterna Wesslén lämnade till polisen redan dagen efter mordet i stället. Det är bl.a. mannens signalement och beteende som är intressant, och polisen försökte redan på den tiden (men utan framgång) identifiera den här mannen.

Det är väl långt ifrån säkert att det var Skandiamannen som åkte i taxin?
Mannen som åkte i taxin behöver inte ha någon koppling till mordet.

Signalement: Mannen var 35-48 år.
175-180 cm lång.
Knälång rock av trenchcoat typ ej täckjacka
Minns inte om mannen hade skägg eller glasögon
Barhuvad
Mannen var " grov " i ansiktet.

http://www.itdemokrati.nu/page36ap.html
Senast redigerad av Sumer 2023-08-13 kl. 18:13.
Citera
2023-08-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
SE själv svarar på din fråga.

Mitt svar är att det kan vara nån med låg självkänsla som är lättstött.

Lägger vi på Alkohol och/eller kortison.

Snedtändning.

Nej jag definiera inte en sån person som en galning.

Tänker att man behöver inte läsa orden bokstavligen. Speciellt när man pratar i generella termer som Ensam galning eller Konspiration.

Ensam gärningsman är nog bättre

Jag har lättare att tänka mig att till exempel Christer Pettersson kunde snedtända i en sådan situation.
Märkte inte Lisbet avsnäsningen ?
Citera
2023-08-13, 18:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det är väl långt ifrån säkert att det var Skandiamannen som åkte i taxin?
Mannen som åkte i taxin behöver inte ha någon koppling till mordet.

Signalement: Mannen var 35-48 år.
175-180 cm lång.
Knälång rock av trenchcoat typ ej täckjacka
Minns inte om mannen hade skägg eller glasögon
Barhuvad
Mannen var " grov " i ansiktet.

http://www.itdemokrati.nu/page36ap.html
Det är inte bara utseendet som stämmer in. Det är också tidpunkten, platsen och omständigheterna kring upphämtningen. Mannen beter sig också avvikande, lite som väktarna beskrev SE när han var inne på Skandia efter mordet. De skall ju för övrigt ha föreslagit honom just att ta en taxi, med tanke på det tillstånd han befann sig i. Inte konstigt att redan gamla PU var inne på att det här kunde vara gärningsmannen.
Citera
2023-08-13, 18:19
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
På mitt jobb ungefär vid den här tiden hade vi kortläsare placerade vid in- och utgångarna, en på insidan och en på utsidan. Kortet fungerade både som dörröppnare och som "stämpelkort". Hade Skandia separata kortläsare enbart för registrering av tid placerad någonstans inne i lokalerna? Märkligt och lite klumpigt i så fall.

Ja, hur det fungerade är det jag undrar över? RB pratade om två ”klockor” uppenbarligen. En som går rätt och en som går fel. Det jag menade var att en av dom registrerade tiden på datalistorna, medan den andra var en klocka på själva tidsapparaturen som inte direkt hade något med själva tidsregistreringen att göra. Utan bara fanns där som en information till den som stämplade tiden, som en vanlig klocka typ.

https://www.feroxkonsult.se/store/category/stämpelur-186589

Har man flera utstämplingsklockor på en arbetsplats måste dom väl vara synkade från någon central klocka på något sätt?
Citera
2023-08-13, 18:19
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Det är ganska ointressant vad Wesslén ev. kan ha sagt till TP en massa år senare. Gå på uppgifterna Wesslén lämnade till polisen redan dagen efter mordet i stället. Det är alltså mannens signalement och beteende som är intressant här, och polisen försökte redan på den tiden (men utan framgång) identifiera den här mannen.

Du är nog mer inläst på detta, men vad var det för beteende hos Ws taxikund som var misstänkt?

Det gick ut en efterlysning på mordnatten till både taxi och bussar så det finns nog en uppsjö av "taxitips".

I polisens ingångsanmälan från mordnatten avdelas patruller för att kontrollera mystiska busspassagerare utan några spaningsresultat. Detta är med på ingångsanmälan i MOP men redigeras oftast bort då det är lite "pinsamt" att det handlar om "en mystisk man" som en busschaufför sett.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A1-04
1986-03-01 blev rb 7510 beordrade till Söderhallen på Bondegatan klockan 01:00 med anledning av att en busschaufför hade observerat en man som stämde in på signalementet på gärningsmannen, hade stigit på en buss vid Slussen.

Klockan 02:15 var polisman ThomssonReferens behövs i kontakt per telefon med den aktuelle busschauffören. Denne omtalade då följande.

Han körde under kvällen buss 53 tur 5. Vid Slussens busshållplats så bankade en man på dörren och blev därför insläppt. Denne man gick sedan och satte sig längst bak i bussen och började samtala med ett antal ynglingar som satt där.

Mannen åkte sedan med ända till Henriksdalsringens hållplats där han klev av som siste man. Åt vilket håll han gick är okänt.

Anledningen till att busschauffören erinrar sig att en man åkt med från slussen till Henriksdalsringen var att när han klockan 00:45 ställer in sin buss i Söder hallen så ropar YT ledaren ut via radio att en man i kappa utfört ett våldsdåd inne på Tunnelgatan. Busschauffören erinrar sig då denne passagerare som klev på vid Slussen.

Enligt chauffören så hade den misstänkte gärningsmannen följande signalement: 20-35 år, 165-175 cm, normal kroppsbyggnad.

Mannen hade kort krulligt/vågigt svart hår som var markant kort vid tinningarna vilket gjorde att mannens hårfäste i pannan framträdde markant.

Mannen hade ett typiskt sydlänskt utseende och såg enligt chauffören ut som en italienar.

Mannen var iklädd en knälång kappa i militärgrön, blå eller grå färgtoning. Kappans färg är svår att definiera men det var en diskret färg. Rocken han bar var knäppt.

Enligt chauffören så verkade mannen gemytlig och bekant på något sätt och han skulle enligt egen utsago med största säkerhet kunna utpeka mannen på nytt..

Uppgiftslämnarens adress och tfn är,

uppgav att han fanns tillgänglig i bostaden fram till måndag morgon.
Detta finns upptaget i det absolut "första" dokumentet i hela PU!

Kan det vara den maskerade SE som tog bussen från slussen efter mordet?
Enligt Pusselbitens brev var SE maskerad vid mordtillfället.
Citera
2023-08-13, 18:20
Medlem
Citat:
Det är inte bara utseendet som stämmer in. Det är också tidpunkten, platsen och omständigheterna kring upphämtningen. Mannen beter sig också avvikande, lite som väktarna beskrev SE när han var inne på Skandia efter mordet. De skall ju för övrigt ha föreslagit honom just att ta en taxi, med tanke på det tillstånd han befann sig i. Inte konstigt att redan gamla PU var inne på att det här kunde vara gärningsmannen.

Så du vet att det är gm som åker i Wesslens taxi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in