2023-08-13, 16:18
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Självklart kan jag inte det...

Jag säger bara att det känns ologiskt om vi ska klä Engström med att ha ett sjukligt uppmärksamhets törst.....Att INTE ens bry sig om Media på mordnatten där han VERKLIGEN hade kunnat hålla show

Vi har ju bara hur vi känner ang Engström beteende...

Sen att dra in Maggan och att hon vill ha hem Sveriges kanske viktigaste vittne från mordnatten är vadå??

Vill inte Maggan att Engström ska vittna på mordplatsen och få fast GM eller vad ?

Bättre att ta hem Stig så dom kan ställa in Idre för att han ska "fjanta" hem media dagen efter..?...Någon skrev att Maggan flydde hemmet då Media kom hem till dom....haha..

Önskar man hade kunnat vara en fluga på väggen i det köket

Det framgår tydligt av MEs förhör att hon är skeptisk till SEs uppgift att OP blivit skjuten under det nattliga telefonsamtalet och har man ens rudimentära psykologiska insikter framstår också ME som mycket bestämd mot SE i allmänhet.

Det var ME som körde bilen i det Engströmska äktenskapet så att säga...
Citera
2023-08-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Men du gör ju bara antaganden och sedan drar slutsatser från det.

Vi vet inte om han märker att media är där. Vi vet inte om han bara är för trött för att orka vara uppmärksamhetsökande. Vi vet inte om han fått sitt spänningsbehov fyllt till bredden redan och inte kräver mer för tillfället. Vi vet inte om hans vilja att lugna ner frugan överstiger viljan att prata med media.

Alternativen är fler än vad du kan föreställa dig. Och vi känner faktiskt inte SE, vi kan inte sätta oss in helt i vad han tänker och upplever hela tiden.

Kan höra hur diskussionen gick till i Täby 06:38

ME : Vem fan ringer du till Stig ?

SE : Ska bara ringa lite tidningar och lämna lite info !

ME : Men du lämnade väl allt redan inatt ?

SE : Nej, det blev aldrig av faktiskt och missade det helt !

ME : Va ? Vi ska ju packa och åka till Idre och du vet hur jag längtat att komma dit !

SE : Jo men detta går snabbt , tänkte vi bjuder hem dom och bjuder på kaffe

ME : Är du inte riktigt klok Stig !! Jag tänker inte vara här då ..

SE : Det är viktigt kära Maggan , jag börjar tro att jag är förväxlad dessutom med GM !

ME : Jag tror jag börjar få migrän, vad händer Stig !!?
Citera
2023-08-13, 16:22
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:

ME : Va ? Vi ska ju packa och åka till Idre och du vet hur jag längtat att komma dit !

SE : Det är viktigt kära Maggan , jag börjar tro att jag är förväxlad dessutom med GM !

Tack för lite fan-fiction om SE. Vad försöker du säga med inlägget?
Citera
2023-08-13, 16:28
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, han bekräftar sig själv 20 meter ifrån mordplatsen, när skotten avfyras.

Detta efter att ha stannat till och kollat klockan. Han är således bara sekunder ifrån ...

Inte bara ifrån händelsen, utan även sin egen dubbelgångare.

Ockhams rakkniv!

Vem är vittnet SEs dubbelgångare? Här verkar den okände beväpnade GM passa in: Grandmannen-Korvkioskmannen-Tensonmannen?
"Två-olika-personer-teorin" således....
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-13 kl. 17:01.
Citera
2023-08-13, 17:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Redan här så går ju den här fan fictionen emot verkligheten. ME misstror ju enligt sig själv SE angående att OP blivit mördad först. Och varför skulle hon tro att han lämnade all info under natten?

Fundera mer på vad vi vet och fantisera mindre.
Citera
2023-08-13, 17:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Du som är Skandiahuset-expert, har du stenkoll på hur utstämplingen gick till på Skandia? Fanns det flera apparaturer som registrerade tid än den vid receptionen?

Jag spekulerar nu. RB hade ansvar för inpasseringskontrollen och är naturligtvis den som måste ha haft stenkoll på hur det fungerade och detta diskuterades naturligtvis med PH vad vi vet. Kan det vara som nedan och att det är ett fel vid transkriberingen (det fetade) ?

Tidsapparatur = Den som läste av kortet?
Datalista = Där den reella tiden för utstämplingen lagrades, utifrån en datastyrd centralklocka som tog emot impulser från tidapparaturer på något sätt?
Tidsapparaturens klocka = En klocka på själva apparaten som inte nödvändigtvis var helt i synk med datalistan?

B: ... Och så åkte jag in hit och så tittade jag på tiden här och konstaterade att det var 23.19 då...
F: Mm. Och klockan var rätt hos er.
B: Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20 men vår klocka gick in(te) en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför jag också sa 23.19 åt honom.
På mitt jobb ungefär vid den här tiden hade vi kortläsare placerade vid in- och utgångarna precis vid dörrarna, en på insidan och en på utsidan. Kortet fungerade både som dörröppnare och som "stämpelkort". Hade Skandia kortläsare som inte var placerade precis vid dörren eller dörrarna utan låg en bit in i lokalerna? Lite märkligt i så fall.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-08-13 kl. 17:47.
Citera
2023-08-13, 17:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Så Engström hatade inte Olof som poliserna gjorde ?

Så din motivfråga bygger på känslor hur mkt Engström ogillade Olof ?

Han var för smart för sitt eget bästa och många tyckte inte om honom. Fälldin vann ju en valdebatt därför att folk tyckte synd om honom. Där skulle Palme ha varit mer kamratlig och inte dribblat bort sig själv med logik och retorik.

Här är en länk till en bloggpost om "Drabbad av Sverige". Nu står det inget om Palme just där, men det gör det i boken. Alopaeus såg Palme i rutan och tyckte att han var ett äckelpäckel. Hon nämner förvisso inte Palme vid namn, men alla förstod vem hon menade.

https://meritwager.wordpress.com/tag/drabbad-av-sverige/

Utifrån kriteriet "tycker inte om Palme" finns det mängder av folk man kan misstänka.
Citera
2023-08-13, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Redan här så går ju den här fan fictionen emot verkligheten. ME misstror ju enligt sig själv SE angående att OP blivit mördad först. Och varför skulle hon tro att han lämnade all info under natten?

Fundera mer på vad vi vet och fantisera mindre.

Haha...Så om det inte var Olof som blivit mördad utan någon annan så tänkte Maggan att inte Engström behövde lämna vittnesmål på brottsplatsen??

Förklara det för mig ?
Citera
2023-08-13, 17:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Både vittnena inne på Bohemia beskriver en chockad SE. Väktarna beskriver en chockad SE. ME beskriver SE som medvetandeförändrad. Det bör också vägas in i varför SE gick till nattbussen när den avgick istället för att återvända en tredje gång och stanna vid mordplatsen.

Logikluckan är vidöppen i Cluedofabriken.
Ja om han nu verkligen tog nattbussen hem sedan, det är ju bara vad han själv säger. Det kan ju vara någonting han drar till med senare för att t.ex. få uppmärksamhet och göra sig märkvärdig. Enligt Roland B skall han dagen efter ha sagt att han tog en taxi. Taxichauffören Wesslén körde någon som stämmer bra in på SE, från Sveavägen till Häggviksavfarten. En granne berättar att ME hämtade SE med bil någonstans.
Citera
2023-08-13, 17:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Haha...Så om det inte var Olof som blivit mördad utan någon annan så tänkte Maggan att inte Engström behövde lämna vittnesmål på brottsplatsen??

Förklara det för mig ?
Vittnesmål är väl ändå inte samma sak som att lämna sin historia till media.

Menar du att hon inte skulle fatta att SE var intresserad av att prata med media och vice versa för att han redan lämnat vittnesuppgifter till polisen?
Citera
2023-08-13, 17:46
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja om han nu verkligen tog nattbussen hem sedan, det är ju bara vad han själv säger. Det kan ju vara någonting han drar till med senare för att t.ex. få uppmärksamhet och göra sig märkvärdig. Enligt Roland B skall han dagen efter ha sagt att han tog en taxi. Taxichauffören Wesslén körde någon som stämmer bra in på SE, från Sveavägen till Häggviksavfarten. En granne berättar att ME hämtade SE med bil någonstans.

Det är väl bara TP som manipulerat W att säga "att det kunde vara SE"? W dog senare och TP kunde använda "uppgifterna" enligt egen agenda. Jag tror vi ska vara försiktiga med att placera SE i en taxi på mordnatten.

Annars gäller det att både mördare och vittnen åker taxi, så själva taxiåkandet pekar inte i någon speciell riktning.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-13 kl. 17:48.
Citera
2023-08-13, 17:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Du får nog lämna dörren vidöppen på hur Engström fått info från brottsplatsen....

Även om varken jag eller någon annan kan bevisa i detaljer vad som sagts eller inte så måste vi lämna dörren öppen på hur Engström kunnat plocka info...

Du säger att Vittnet-SE fastnar ...

Du gav ingen riktig förklaring på min fråga...

Engström har just fått ett stort Hemma-hos-reportage av SvD den 1mars men sen efter reportaget ringer som en tok till medarbetarna på SvD....

Vill han ha ett nytt reportage veckan efter ?

I det så kallade hemma hos -reportaget berättar SE om sina iakttagelser eller påhitt om mordkvällen.

Hans senare agenda, och det han fastnar ordentligt i, är ju att han är ett avgörande vittne som förbises och att detta innebär att PU begår ett fatalt misstag och arbetar efter felaktig information.

Det är det här han säljer in till Rapport, det är det här han berättar om i Expressen, det är det här han brer ut sig om i mer perifera publikationer senare.

Varför skulle han inte önska förmå SvD, som han dessutom redan haft kontakt med i samma ärende, att ta upp den här skandalen?

Det behöver sannerligen inte vara något mystiskt med att SE ringer SvD och tjatar om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in