Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Och du vill att Vladimir Putin ska kontrollera världens första Artificial Super Intelligence och att NATO ska låta honom ha det, dvs total global dominans och slutet på demokrati i västvärlden?
Möjligtvis Xi Jinping, inte "Putler". Rysslands enda chip-fabrik arbetar med 90nm teknik.Standard hos oss ligger väl på 3mn numera.
Iof illa om kineserna hinner ta ledningen inom AI, (förutom AIbövervakning av befolkningen, vilket de redan är världsledare på.)
Men det finns två saker som talar emot detta:
USA:s och västvärldens sanktioner
Kinas ekonomiska problem. Landet har deflation nu och både export och import minskar i värde.
Om två år kan Xi mycket väl blivit så mör att han är beredd att skriva under på en global träningspaus för nya stora AI modeller. Inte minst också för att ett eget ASI kan utgöra ett större hot emot CCP än vad USA gör.
Citat:
Jo, eftersom det är väldigt lätt att förneka riskerna när man inte förstår riskerna. Du är lyckligt ovetandes om potentialen. Det blir lite som att fråga en bonde från medeltiden om en kärnvapenrobot är farlig. Han vet inte vad det är och blir kanske bara imponerad över det stora metalliska röret med helt okänd funktion. På samma sätt blir du imponerad av att Chat GPT verkar så trevlig i sina svar.
Nopp, jag är inte naiv i förhållande till dagens LLM. Men jag är heller ingen alarmist i dagsläget.
Citat:
Men ni har ju inte löst problemet med människa till människa interaktion. Vi har ingen homo sapiens alignment. Vad som är rätt värderingar beror på vem du frågar. Här finns en stor variation och många källor till konflikt och krig. "Ni psykologer" kan ju börja med att lösa human alignment, löser ni det är ni kvalificerade att lösa AI alignment. Lycka till.
Börja du med att lösa ditt eget alligement problem i förhållande till mänskligheten så skall du se att du kan slappna av mera och förespråka en testpaus effektivare. Den enda orsaken jag har för att diskutera vidare med dig är att en debatt om the alligement problem är viktig, i sig.