Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-08-12, 15:40
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
En av de tyngsta namnen inom AI (och där utom turing award vinnare, silver professor på NYU och chefsingenjör på Metas AI avdelning) dömmer ut nuvarande LLM teknik (Autoregressive LLM, som chatgpt osv) som "doomed", det går inte fixa begränsningarna i tekniken.

Ytterligare ett tecken på att det inte kommer ske någon "exponentiell utveckling" med GPT-4,5 osv.

https://www.youtube.com/watch?v=vyqXLJsmsrk

Han förklarar det ju bra i slutet - att väldigt lite av intelligens är semantisk, och att intelligens handlar om att skapa mentala modeller eller vad det var

Att chatgpt alls är ett ämne för diskussion på flashback, och har "Fans " som tycks tro att just denna språkmodell är världens främsta AI och kommer "ta över", ha ett medvetande osv. Det beror ju på att openai velat få in pengar och öppnat upp för funding. Dvs att pöbeln fått leka med denna chatt beror på ekonomi. ChatGPT är inte och kommer aldrig ha nåt som liknar ett "medvetande"
Citera
2023-08-12, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Han förklarar det ju bra i slutet - att väldigt lite av intelligens är semantisk, och att intelligens handlar om att skapa mentala modeller eller vad det var

Att chatgpt alls är ett ämne för diskussion på flashback, och har "Fans " som tycks tro att just denna språkmodell är världens främsta AI och kommer "ta över", ha ett medvetande osv. Det beror ju på att openai velat få in pengar och öppnat upp för funding. Dvs att pöbeln fått leka med denna chatt beror på ekonomi. ChatGPT är inte och kommer aldrig ha nåt som liknar ett "medvetande"

Ja helt rätt. Fast det är egentligen inte OpenAI som vill ha pengarna primärt utan Microsoft som lagt åtskilliga miljarder på OpenAI.
Sen tror folk på deras pseudovetenskapliga artiklar som "Sparks of AGI" osv.
Citera
2023-08-12, 15:47
Medlem
Citat:
ChatGPT är inte och kommer aldrig ha nåt som liknar ett "medvetande"

Hur vet du det?
Citera
2023-08-12, 15:55
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Hur vet du det?

Just nu vet man inte vad som orsakar det hos människan, hur ska man då kunna replikera det?
Citera
2023-08-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Just nu vet man inte vad som orsakar det hos människan, hur ska man då kunna replikera det?

Hur ska du veta om något har det när du inte vet något om det?
Citera
2023-08-12, 15:57
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Hur vet du det?

Du börjar gå i cirklar.
Du ältar samma gymnasiala pseudofilosofiska relativistiska floskler och retoriska frågor.

Ett förslag är att kolla på filmen vi hänvisar till . Fast det behöver väl inte du. Du är ju "utbildad inom AI" eller vad du brukar säga. Och alla som inte är kära i tanken på chatgpts förmodade själ är idioter.
Senast redigerad av st33r 2023-08-12 kl. 16:01.
Citera
2023-08-12, 15:58
Medlem
Citat:
Du börjar gå i cirklar. Jag tänker inte diskutera samma sak om och om igen med dig-

Vilka cirklar då?
Jag frågade bara hur du kan veta att ChatGPT aldrig kan få ett medvetande.
Citera
2023-08-12, 16:03
Medlem
Citat:

Det enklaste motargumentet oavsett man vet vad medvetande är eller inte, är att en biologisk varelse kan tänka och hålla käften det kan inte GPT så om den skulle tänka något så hade man sett det, men den tänker inte mer än vad Nokias T9 gjorde på 90 talet.
Citera
2023-08-12, 16:03
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Vilka cirklar då?
Jag frågade bara hur du kan veta att ChatGPT aldrig kan få ett medvetande.

Eftersom chatgpt är en semantisk modell som reagerar på en prompt och reagerar på input med algoritmer som processar och viktar färdiga texter. Däremellan vare sig tänker och "tänker" eller "förstår" chatgpt nåt. Den är en glorifierad autocorrect. Du kan ju titta på filmen för närmare beskrivnin
Senast redigerad av st33r 2023-08-12 kl. 16:08.
Citera
2023-08-12, 16:05
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Hur ska du veta om något har det när du inte vet något om det?

Man kan läsa koderna som får GPT-4 att svara. Om den säger att den känner något, så kan man kolla varför den har svarat på ett visst sätt, den imiterar data den är tränad på. Det finns alltså inte några hormoner som är i obalans i något organiskt. Hur ska detta bidra till ett medvetande? Jag säger inte att den aldrig kommer få ett medvetande. Kanske finns det något om 100 år. Men just nu så har jag svårt å tro att vi ens är i närheten. Just nu har den lika mycket känslor som siffrorna i en miniräknare.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det enklaste motargumentet oavsett man vet vad medvetande är eller inte, är att en biologisk varelse kan tänka och hålla käften det kan inte GPT så om den skulle tänka något så hade man sett det, men den tänker inte mer än vad Nokias T9 gjorde på 90 talet.

Jo precis
Citera
2023-08-12, 16:10
Medlem
Citat:
Eftersom chatgpt är en semantisk modell som reagerar på en prompt och reagerar på input med algoritmer som processar och viktar färdiga texter. Däremellan vare sig tänker och "tänker" eller "förstår" chatgpt nåt. Den är en glorifierad autocorrect. Du kan ju titta på filmen för närmare beskrivnin

Kan du beskriva vad som krävs för att ett medvetande ska uppstå?
Om inte, så kan du inte säga om ChatGPT kan få det.

Citat:
Man kan läsa koderna som får GPT-4 att svara. Om den säger att den känner något, så kan man kolla varför den har svarat på ett visst sätt, den imiterar data den är tränad på. Det finns alltså inte några hormoner som är i obalans i något organiskt. Hur ska detta bidra till ett medvetande? Jag säger inte att den aldrig kommer få ett medvetande. Kanske finns det något om 100 år. Men just nu så har jag svårt å tro att vi ens är i närheten. Just nu har den lika mycket känslor som siffrorna i en miniräknare.

Jo precis

Citera
2023-08-12, 16:18
Medlem
Citat:

Det går inte argumentera på det sätt du gör, det är som om jag skulle säga min sko är medveten, motbevisa mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in