2023-08-12, 15:30
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Han ringde en jävla massa media...

Förbisedd?

Han var ju på brottsplatsen så han kunde ju enkelt stega fram till valfri tidning och prata...

Nej mkt bättre att åka hem och ställa klockan till 06:45 och ringa runt till media , polis , RB så gör ett viktigt vittne

Jo sen ljuga att man blev förhörd på brottsplatsen så inte väktarna skulle skicka ut honom till brottsplatsen igen....bra Stig

För ett vittne som klev upp 06.00 i Täby var nog hemfärden prioriterad. Pressen stannade inte länge på platsen. De skyndade till redaktionen för att skriva tidningen som skulle ut direkt.

Svårt att hitta något misstänkt där.
Citera
2023-08-12, 15:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, första gången tyckte de uppenbarligen att kontakten var givande. Därefter vet jag inget mer än det Roger M uppger i SvD 200610:

”– Efter ett tag blev man ju lite trött när han ringde. Jag var tvungen att säga att ”nu har du gett din berättelse, har du något nytt?”. Men det hade han ju inte. Han var mest besviken över att polisen inte tog honom på allvar och inte förhörde honom tillräckligt noggrant, säger Roger M.”
Kanske det var det här som tvingade SE att senare ta omvägar in till SvD, via Mari S (hon med det "märkliga" CV:t).
Citera
2023-08-12, 15:34
Avslutad
Citat:
Ja, första gången tyckte de uppenbarligen att kontakten var givande. Därefter vet jag inget mer än det Roger M uppger i SvD 200610:

”– Efter ett tag blev man ju lite trött när han ringde. Jag var tvungen att säga att ”nu har du gett din berättelse, har du något nytt?”. Men det hade han ju inte. Han var mest besviken över att polisen inte tog honom på allvar och inte förhörde honom tillräckligt noggrant, säger Roger M.”

Intressant, hade glömt bort den där intervjun med RM. Lite beroende på vilken roll SE hade på brottsplatsen, väcks ju en del tankar och funderingar. Oavsett SE roll, lär man ju säga att MOP sannolikt tog upp mycket av hans vakna tid, samt att han i viss mån hade (eller utvecklade) en osund relation till mordet.
Citera
2023-08-12, 15:35
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kanske det var det här som tvingade SE att senare ta omvägar in till SvD, via Mari S (hon med det "märkliga" CV:t).

Har du någon idé hur SE hittade på Sydafrikaspåret? Gissade han bara på en massa namn och hade tur som vanligt?
Citera
2023-08-12, 15:39
Medlem
Citat:

Engström fick som han ville , dock efter sin död !

Nu hade nog många velat förhöra honom på riktigt..

Den förväxlade stackars vittnet som gör att för att få bli ett vittne...och inte bara ett vittne utan ett förväxlat vittne dessutom
Citera
2023-08-12, 15:40
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Intressant, hade glömt bort den där intervjun med RM. Lite beroende på vilken roll SE hade på brottsplatsen, väcks ju en del tankar och funderingar. Oavsett SE roll, lär man ju säga att MOP sannolikt tog upp mycket av hans vakna tid, samt att han i viss mån hade (eller utvecklade) en osund relation till mordet.

Många som kände SE hävdade också detta. SE var överintresserad av MOP. Erbjudandet att föreläsa på klassträffen är väl nästan ett indicium i sig själv för denna fixering?
Citera
2023-08-12, 15:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Många som kände SE hävdade också detta. SE var överintresserad av MOP. Erbjudandet att föreläsa på klassträffen är väl nästan ett indicium i sig själv för denna fixering?

Ja just det. Vill minnas att SE i ett brev till den ansvarige för klassåterträffen, utlovade ett smärre föredrag med (något i stil med) smaskiga detaljer?

Hade ju varit intressant, att få reda på om det var uppgifter han dittills utelämnat i förhör. Hade han fått avslöja dessa, hade vi kanske kunnat fria eller fälla honom idag. Lite trist, och synd.

Lite sorgligt, om hans fix idé kring MOP (som oskyldig) spelade en så stor roll i hans liv, så pass länge dessutom.
Citera
2023-08-12, 15:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Har du någon idé hur SE hittade på Sydafrikaspåret? Gissade han bara på en massa namn och hade tur som vanligt?
I Svenska Dagbladets scenario namngavs väl aldrig de tre medlemmarna i det sydafrikanska mordkommandot (dvs. själva utförarna av mordet). Vad jag minns var det (förutom den ökände superspionen/planläggaren Craig Williamson) bara mannen som fixade fram den tyskregistrerade bilen som hade ett namn, och han skall alltså ha hetat Franz Esser. När polisen kontaktade sina tyska kolleger så verkar tyskarna ha reagerat på det namnet, och undrade nog hur just han hade hamnat i det här (Franz Esser var en tysk fotbollsspelare):
Senast redigerad av Draifos 2023-08-12 kl. 16:08.
Citera
2023-08-12, 16:04
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ja just det. Vill minnas att SE i ett brev till den ansvarige för klassåterträffen, utlovade ett smärre föredrag med (något i stil med) smaskiga detaljer?

Hade ju varit intressant, att få reda på om det var uppgifter han dittills utelämnat i förhör. Hade han fått avslöja dessa, hade vi kanske kunnat fria eller fälla honom idag. Lite trist, och synd.

Lite sorgligt, om hans fix idé kring MOP (som oskyldig) spelade en så stor roll i hans liv, så pass länge dessutom.

MOP var väl hans fritidssysselsättning tillsamman med spriten som trumf om jag har fattat det rätt? SE var väl under medel när det gällde att ha ett intressant liv? Främst den sista tredjedelen i alla fall som verkade småtrist. Skilsmässa, sprit, sjukdom, kronofogde och tilltagande ensamhet. Att vara avdankad moderat på dekis i Täby är ingen dans på rosor direkt.

Att drömma om vinmarinerade, bussturer till Rüdesheim, renons på andra glädjeämnen, tyder för mig på att baslinjen var ganska lågt placerad i SEs liv redan efter mordet. Var SE GM så fick han inte betalt för mordet i alla fall. Den saken är klar.
Citera
2023-08-12, 16:13
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I Svenska Dagbladets scenario namngavs väl aldrig de tre medlemmarna i det sydafrikanska mordkommandot (dvs. själva utförarna av mordet). Vad jag minns var det (förutom den ökände superspionen/planläggaren Craig Williamson) bara mannen som fixade fram den tyskregistrerade bilen som hade ett namn, och han skall alltså ha hetat Franz Esser. När polisen kontaktade sina tyska kolleger så verkar tyskarna ha reagerat på det namnet, och undrade nog hur just han hade hamnat i det här (Franz Esser var en känd fotbollsspelare i Tyskland):

Fotbollsspelaren Franz Esser dog väl redan 1982? Varför valde SE honom? Var SE besatt av fotboll? Kan kopplingen vara att FE jobbade som försäkringssäljare (Versicherungskaufmann) i Kiel och det var gemenskapen där som SE kände?

För att övertyga Mari S borde väl SE haft några namn att droppa som sedan inte kom med i artikeln?
Citera
2023-08-12, 16:14
Avslutad
Citat:
MOP var väl hans fritidssysselsättning tillsamman med spriten som trumf om jag har fattat det rätt? SE var väl under medel när det gällde att ha ett intressant liv? Främst den sista tredjedelen i alla fall som verkade småtrist. Skilsmässa, sprit, sjukdom, kronofogde och tilltagande ensamhet. Att vara avdankad moderat på dekis i Täby är ingen dans på rosor direkt.

Att drömma om vinmarinerade, bussturer till Rüdesheim, renons på andra glädjeämnen, tyder för mig på att baslinjen var ganska lågt placerad i SEs liv redan efter mordet. Var SE GM så fick han inte betalt för mordet i alla fall. Den saken är klar.

Spriten lär ha varit hans guldkant och livsförhöjare, törsten verkar ha tilltagit under åttiotalet, om man ska tro vänner och kollegor, urspårningen verkar dock ha skett efter förtidspensioneringen i början på nittiotalet, då rattfylla, torken och fotboja blev hans vardag.

I Lampers dokumentär om SE, berättar en granne att han åren efter skilsmässan blev sorglig att se. Jag funderar lite när grannen egentligen upplevde detta, om han minns fel? Minns jag rätt, lämnade makarna in skilsmässopappren först sommaren 1999, eller om mässan gick igenom först sommaren 1999? SE hittades ju död juni 2000? Eller menar grannen separationen? Separationen kan ju ha skett en eller ett par år innan själva skilsmässan.
Citera
2023-08-12, 16:28
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Spriten lär ha varit hans guldkant och livsförhöjare, törsten verkar ha tilltagit under åttiotalet, om man ska tro vänner och kollegor, urspårningen verkar dock ha skett efter förtidspensioneringen i början på nittiotalet, då rattfylla, torken och fotboja blev hans vardag.

I Lampers dokumentär om SE, berättar en granne att han åren efter skilsmässan blev sorglig att se. Jag funderar lite när grannen egentligen upplevde detta, om han minns fel? Minns jag rätt, lämnade makarna in skilsmässopappren först sommaren 1999, eller om mässan gick igenom först sommaren 1999? SE hittades ju död juni 2000? Eller menar grannen separationen? Separationen kan ju ha skett en eller ett par år innan själva skilsmässan.

Grannen kan också haft svårt att se in i SEs lägenhet i Täby dit han flyttade från patriciervillan (inte mitt ordval) efter skilsmässan. Kontakten med grannen blev troligen mer sporadisk efter flytten. Kanske nickade de åt varandra på samma Systembolag och grannen noterade SEs förfall vid hyllraderna det sista året.

Jag är också ämnad att hålla med dig om att SEs förfall började långt tidigare då det skymtar förbi tomflaskor bakom maskningarna i förhören med ME långt före skilsmässan.

Edit: Expressen skriver om 120 besök hos någon alkoholläkare så det var väl efter rattfylleridomen (1997) som de pusslades in.
https://wpu.nu/wiki/Fil:Pol-1997-12-09_B3482-97_trDom-Stig-Engstr%C3%B6m-rattfylleri.pdf
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-12 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in