2023-08-12, 13:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag har inte läst det tidigare eller så har jag inte varit vaken....

Tack oavsett

Varsågod om du vill friska upp minnet:
https://www.flashback.org/p85121038#p85121038
Intervjun i SvD med SE dagen efter mordet är troligtvis gjord av en Roger M.
https://marcusoscarsson.se/utpekade-palmemordarens-forsta-intervju-uppgifterna-gar-inte-ihop/
– Det känns ju helt otroligt. Det kan ha varit jag som träffade Stig Engström, men kan inte säga säkert. Vi var ute och träffade väldigt många de där första dagarna, säger tidigare SvD-reportern Roger M@gnergård i tidningen.
Jag killgissar att detta är samma Roger M som tillsammans med Mari S skrev artikeln om Sydafrikaspåret i SvD.

https://www.flashback.org/sp45950007
Roger M bör vara Roger M@gnergård. Under 80-talet var han Försvarsmaktens hovreporter på SVD. Sällan och aldrig vek han från den officiella linjen som Försvarsmakten hade främst gällande ubåtshotet, ubåtskräkningarna och den alltid lika intressanta frågan om nationaliteten på ubåtarna.
https://www.expressen.se/gt/kultur/ska-vi-riva-bohus-fastning-ocksa/

2008 dyker Roger M upp i Expressen som försvarsmaktens presschef:
– Vi har sålt Draken till Österrike och Gripen till Sydafrika, Tjeckien och Thailand, men inga Viggen, konstaterar försvarsmaktens presschef Roger M@gnergård.
Numera verkar Roger M vara presschef för Svenska Postkodlotteriet.

- Var Roger R utsänd av MUST för att "kontrollera" SE redan morgonen efter mordet?
- Kan Roger M planterat vilseledande information i SvD om Sydafrika?
- Kan SE varit en del i agenten Roger Ms desinformation runt Sydafrika?
- Fick Roger M en officiell anställning hos försvarsmakten som presschef som tack för att han infiltrerade SvD med MUSTs propaganda?

Att Roger M surrar runt SE som en fluga runt en sockerbit och att han tillsammans med Mari S också hon med "märklig CV" försöker att skifta fokus från SE som GM till Sydafrika är konstigt.

Att MUST-agenten (?) Roger M dyker upp i SEs kök dagen efter mordet är minst sagt förbryllande...

Vad har SE för koppling till den av militära underrättelsetjänster anstrukna Roger M? Notera också att Roger M låtsas inte komma ihåg uppdraget hos SE lördagen efter mordet.

Vad är Roger M för filur egentligen?

Edit: SE umgicks med högt uppsatta militärer på högerkanten hemma i Täby och var självklart känd hos MUST redan innan mordet. Roger Ms "kontrollvisit" utklädd som journalist för SvD dagen efter mordet knyter ihop säcken.
Citera
2023-08-12, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
RM verkar vara lite som vittnet SE och gillar att stå i rampljuset. RM är som sagt var inte helt säker själv, men det mesta i denna tråd är ju ren fan-fiction om den påhittade SE-GM så RM är en viktig länk som blir sann eftersom den inte går att motbevisa enligt gängse baklängestänk som är förhärskande i tråden.

Skönt, då har jag inte missförstått något gällande RM. Hade det på känn, att det inte var klarlagt. Fan-fiction är inget ord jag skulle använda, men förstår givetvis vad du fikar efter...
Citera
2023-08-12, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag menar såklart inte att några av de här sakerna är 100%-iga.

Min poäng är att det är extremt märkligt att det verkar ha uteslutits.

Det är med stor sannolikhet en och samma man de flesta observationerna rör. Tycker du att det är rimligt att det ska vara flera olika män med liknande signalement, med liknande beteende, på samma plats och där alla har valt att inte höra av sig till utredningen?

Och att bekräfta exakt vad gm hade på sig går inte. Men sakerna som beskrivs på honom beskrivs även på mannen på mordplatsen. Och den mörkblå täckjackan av äldre modell är väl beskriven, med detaljer såsom sydda rutmönster som är beskrivna av två oberoende vittnen.

Det låter som att du försöker argumentera för att bara för att mycket inte är helt bekräftat och säkert så är det ointressant. Men frågan jag ställer är ju varför det är uteslutet, inte om det finns frågetecken.

Och svaret på alla dina frågeställningar är ju för att vittnena säger det. Om de har rätt kan vi ju inte veta. Men de säger att han verkar vilja ha uppsikt och att han verkar gå efter. Han verkar ha stått där någon timme i alla fall. Och det starkaste argumentet för att han inte bara är någon som stod utanför och väntade på någon är ju att han då borde hört av sig. Även denna han stod och väntade på borde vara känd.

Finns inga bevis att flera sk Grandmän var gm. Sannolikt var det flera män kring Grand på mordkvällen med olika signalement, klädsel m.m. Finns inga bevis att SE inte kunde varit ute på mordkvällen och att han var till Grand. Snarare så finns det vittnesmål- väktaren som bekräftar att hon släppte in SE någon gång mellan kl 20-21 på mordkvällen. SE kunde också varit mannen som Anneli K och Margareta S såg kl 23:07 vid Grand. Mordet skedde 14 minuter senare, SE stämplade ut 12 minuter senare inne i Skandiahuset (efter att han direkt gick ut eller bara en kort hälsningsfras på ca 10-20 sekunder med väktarna som vittnesmålen beskriver). SE är skäligen misstänkt helt klart- spelar ingen roll hur mycket du och andra skriver, spekulerar, förnekar m.m.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-08-12 kl. 14:33.
Citera
2023-08-12, 14:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
RM var ingen polis med tystnadsplikt och Engström hade talets gåva. Tro fan de snackade.

Väldigt spännande info faktiskt!

SE insåg vilket fall under intervjun att han kunde få mer strålkastarljus på sig om han tog reda på utstämplingstiden och ringde in den till SvD...

SEs plan var kanske att gräva fram ett tips till SvD om mordtidpunkten och inkassera ett litet honorar. Vi vet inte heller om SvD blev uppringda av SE när han fått sin utstämplingstid.

På Söndag var tiden redan etablerad av HH så tidpunkten hade inget nyhetsvärde ens för SvD längre.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-12 kl. 14:05.
Citera
2023-08-12, 14:03
Medlem
Citat:
https://www.svd.se/a/P97dze/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet

Dagen efter att Olof Palme hade mördats ringde ett vittne till Svenska Dagbladets redaktion. Han lät sig intervjuas i hemmet i Täby om vad han hade sett på mordplatsen.
........
Stig Engström, som senare skulle kallas för Skandiamannen, hörde dagen efter mordet av sig till Svenska Dagbladet. Om Palmeutredarnas slutsats stämmer gjorde han det alltså mindre än ett dygn efter att han misstänkts ha skjutit statsminister Olof Palme till döds.

– Det känns ju helt otroligt. Det kan ha varit jag som träffade Stig Engström, men kan inte säga säkert. Vi var ute och träffade väldigt många de där första dagarna, säger tidigare SvD-reportern Roger Mgnergård.
Har du några bättre förslag?

Så RM säger alltså själv att han och Engström dessutom ute och träffades många gånger de första dagarna...!!!?

När Faderlig läser detta så kommer han att få en chock....Detta är ju det han sökt efter i 1år...

Vem kan förse Engström med info !!
Citera
2023-08-12, 14:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så RM säger alltså själv att han och Engström dessutom ute och träffades många gånger de första dagarna...!!!?

När Faderlig läser detta så kommer han att få en chock....Detta är ju det han sökt efter i 1år...

Vem kan förse Engström med info !!

Din förmåga att tolka text är inge vidare. RM menar nog sin fotograf eller andra redaktionsmedlemmar på SvD och refererar dessa som "vi".

Har SE verkligen berättat om att han reste runt med en journalist i Stockholm samtidigt som han var på Åland, i Skandiahuset och i Idre under veckan efter mordet? SE brukar väl hävda att han bara var i Idre den veckan?

Edit: GM-SE är lite av en kameleont. GM-SE ändrar kroppsform när han går till Grand och maskerar sig före mordet innan han stämplar ut. GM-SE frilansade nog säkert som reporter veckan efter mordet också. När det gäller GM-SE är det nästan bara fantasin som sätter gränser.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-12 kl. 14:14.
Citera
2023-08-12, 14:15
Medlem
Roerligs avatar
Det finns en uppgift att RM:s far, Omar M, kan ha varit en av de första reportrarna på plats efter mordet. Jag vet inte vad källan till detta är.

Sonen Roger kan möjligen ha varit den reporter som besökte SE dagen efter. Det finns inget fastställt rörande det. Han minns dock att SE ringde och tjatade tiden efter mordet, om att han ville bli ordentligt förhörd osv. Man tröttnade till slut på honom.

Roger skriver senare om Sydafrika tillsammans med Mari S.

Det var väl det.
Citera
2023-08-12, 14:18
Medlem
Citat:
Din förmåga att tolka text är inge vidare. RM menar nog sin fotograf eller andra redaktionsmedlemmar på SvD och refererar dessa som "vi".

Har SE verkligen berättat om att han reste runt med en journalist i Stockholm samtidigt som han var på Åland, i Skandiahuset och i Idre under veckan efter mordet? SE brukar väl hävda att han bara var i Idre den veckan?

Edit: GM-SE är lite av en kameleont. GM-SE ändrar kroppsform när han går till Grand och maskerar sig före mordet innan han stämplar ut. GM-SE frilansade nog säkert som reporter veckan efter mordet också. När det gäller GM-SE är det nästan bara fantasin som sätter gränser.

Sry läste för snabbt ...

Men oavsett så är RM en viktig person i Engström som GM
Citera
2023-08-12, 14:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det finns en uppgift att RM:s far, Omar M, kan ha varit en av de första reportrarna på plats efter mordet. Jag vet inte vad källan till detta är.

Sonen Roger kan möjligen ha varit den reporter som besökte SE dagen efter. Det finns inget fastställt rörande det. Han minns dock att SE ringde och tjatade tiden efter mordet, om att han ville bli ordentligt förhörd osv. Man tröttnade till slut på honom.

Det var väl det.

Jag kanske har läst fel också. M@gnergårdarna är kanske lätta att röra ihop. En av dem hävdar att de var en av de första reportrarna på mordplatsen, men jag hittar inte källan så vi får hålla frågan öppen tills vidare.

RM är något av en "fixare" när det gäller info om Sydafrika i alla fall.

Det är väl det.

Edit: Det är också etablerat att RM bara skrev vad Försvarsmakten ville under ubåtskriserna åren före MOP. RM gick Försvarsmaktens ärenden inne på SvDs redaktion. Det figurerar en högt uppsatt högerextrem marinofficer i Bridgekretsen runt SE i Täby påstås det. Koppling till MOP?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-12 kl. 14:30.
Citera
2023-08-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Det var väl det.

Du ser inget konstigt med om RM sitter på morgonen och pratar med Engström över köksbordet med info och sånt ?

Ni verkar alltid tycka det är märkligt att Engström kan plocka fram info av media...
Citera
2023-08-12, 14:36
Avslutad
Citat:
Jag kanske har läst fel också. M@gnergårdarna är kanske lätta att röra ihop. En av dem hävdar att de var en av de första reportrarna på mordplatsen, men jag hittar inte källan så vi får hålla frågan öppen tills vidare.

RM är något av en "fixare" när det gäller info om Sydafrika i alla fall.

Det är väl det.

Edit: Det är också etablerat att RM bara skrev vad Försvarsmakten ville under ubåtskriserna åren före MOP. RM gick Försvarsmaktens ärenden inne på SvDs redaktion. Det figurerar en högt uppsatt högerextrem marinofficer i Bridgekretsen runt SE i Täby påstås det. Koppling till MOP?

Hans Von Hofsten? Eller var det någon annan av marinofficerarna som syntes i upproret i media?

Edit: det var tydligen tretton marinofficerare inkl Hofsten.

https://veckansnyheter.se/2011/03/04/marinofficerare-moraliskt-ansvariga-for-mordet-pa-olof-palme/
Senast redigerad av HermanSerman 2023-08-12 kl. 14:39.
Citera
2023-08-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Hans Von Hofsten? Eller var det någon annan av marinofficerarna som syntes i upproret i media?

Edit: det var tydligen tretton marinofficerare inkl Hofsten.

https://veckansnyheter.se/2011/03/04/marinofficerare-moraliskt-ansvariga-for-mordet-pa-olof-palme/

Att det blev just SvD beror säkert på att han hade högersympatier. Senare hörde han av sig till alla tänkbara medier. Om han nu hade mördat Olof Palme så var kanske det bästa sättet att göra sig till ett vittne. Att höja sig över alla misstankar, säger Roger Magnergård.

– Sedan tror jag att det var ett bra sätt att få reda på mer om hur polisen resonerade kring utredningen. Om man blir lite kompis med journalister kan man får mer insyn tänkte han nog, säger SvD-reportern.

Så RM tänker precis som vi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in