Citat:
Ursprungligen postat av
DaKittler
Skulle tippa att detta par gemensamt har över 300k in per månad. Att då betala ränta på 10 msek och lite driftskostnad är en piss i atlanten för dem. Det blir ett par resor om året till Maldiverna oavsett om räntan är 1 eller 8%
Du vandrar väldigt hemtamt i tråden, för en såpass "ny" användare, if I dare say so
Nåväl, jag upplever en viss konsensus i diskussionen kring att "toppobjekt" (till vilket jag räknar Nockebyvillor, fattiglapp som jag är) klarar sig relativt bra.
Och det är ju inte konstigt, de rikaste är också de minst räntekänsliga. Hypotetiskt skulle 5% ränta garanterat svida mer för en låg- och medelinkomsttagare, än vad 10% skulle göra för en höginkomsttagare. Irl åtnjuter oftast höginkomsttagaren betydligt lägre räntesatser, då de generellt anses mer kreditvänliga. Dessa går oftast starkare ur lågkonjunkturer, då de haft gott om skedar när mannan duggat tätt. Sedan är de inte så korkade att de "pausar livet" (livstiden är i slutändan det enda värdefulla vi har) bara för att kurvan råkar hackar till. Den lyxen har inte låg- och medelinkomsttagare på samma sätt.
Det är bara att kolla Hemnet, det är de ordinära "tråkobjekten" som tappat 10% sedan ATH. Attraktiva objekt påverkas i mycket mindre omfattning.