2023-08-12, 11:16
Medlem
Man kan nog krasst konstatera att schtekarna med kotlettfrilla som åkte omkring med porschar och rolexklockor för 5-20 år och då tjänade sina pengar på homestyling, typ köpa sunkig BR och klatscha med lite ny färg å lite schyssta möbler å några förföriska foton av objektet för att sen sälja snordyrt att den epoken nu är begraven.
Likaså samma schtekare som köpte billigt på ritning för att sen sälja svindyrt till desperata bostadsletare.

Frågan är då var deras lättförtjänta pengar kom ifrån? Men det svaret har vi nu!
Pengarna kom från framtiden och det är dom pengarna dagens bolånetorskar nu får betala när dom nu säljer med förlust.

En svensk urusel politik är orsaken till dagens problem. Finns ingen annan förklaring vad jag kan se.
Citera
2023-08-12, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så överkonsumtion, låga räntor och höga bostadspriserna är afrikanernas fel? Har lite svårt att se kopplingen faktiskt..

Nej men att MENA upptar billiga bostäder åt unga samtidigt som pengar printas med en knapptryckning för att ha råd med socialbidrag åt två miljoner svartingar gör knappast Sverige till ett bättre samhälle.
Citera
2023-08-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Klockrent inlägg. Incels i denna tråden begriper inte detta. De sitter fast i sina Hyreslgh och är förbannade på allt i princip.
I övrigt så är inflationen på väg ner och således räntan.
I Kina så är producentpriserna tom på
Minus och detta kommer ge effekter i den globala ekonomin.

Om du tror på propagandan om lägre räntor som kommer från de som har ett egenintresse av att du ska belöna dig så mycket som möjligt så är du korkad. Innan jag ser låg inflation med mina egna ögon så tar jag inga ekonomiska beslut om min framtid.

Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Man kan nog krasst konstatera att schtekarna med kotlettfrilla som åkte omkring med porschar och rolexklockor för 5-20 år och då tjänade sina pengar på homestyling, typ köpa sunkig BR och klatscha med lite ny färg å lite schyssta möbler å några förföriska foton av objektet för att sen sälja snordyrt att den epoken nu är begraven.
Likaså samma schtekare som köpte billigt på ritning för att sen sälja svindyrt till desperata bostadsletare.

Frågan är då var deras lättförtjänta pengar kom ifrån? Men det svaret har vi nu!
Pengarna kom från framtiden och det är dom pengarna dagens bolånetorskar nu får betala när dom nu säljer med förlust.

En svensk urusel politik är orsaken till dagens problem. Finns ingen annan förklaring vad jag kan se.

Exakt detta men svenskar går ändå på bluffen om att det på något sätt skulle vara Putins fel
Citera
2023-08-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Skulle tippa att detta par gemensamt har över 300k in per månad. Att då betala ränta på 10 msek och lite driftskostnad är en piss i atlanten för dem. Det blir ett par resor om året till Maldiverna oavsett om räntan är 1 eller 8%

Du vandrar väldigt hemtamt i tråden, för en såpass "ny" användare, if I dare say so

Nåväl, jag upplever en viss konsensus i diskussionen kring att "toppobjekt" (till vilket jag räknar Nockebyvillor, fattiglapp som jag är) klarar sig relativt bra.
Och det är ju inte konstigt, de rikaste är också de minst räntekänsliga. Hypotetiskt skulle 5% ränta garanterat svida mer för en låg- och medelinkomsttagare, än vad 10% skulle göra för en höginkomsttagare. Irl åtnjuter oftast höginkomsttagaren betydligt lägre räntesatser, då de generellt anses mer kreditvänliga. Dessa går oftast starkare ur lågkonjunkturer, då de haft gott om skedar när mannan duggat tätt. Sedan är de inte så korkade att de "pausar livet" (livstiden är i slutändan det enda värdefulla vi har) bara för att kurvan råkar hackar till. Den lyxen har inte låg- och medelinkomsttagare på samma sätt.

Det är bara att kolla Hemnet, det är de ordinära "tråkobjekten" som tappat 10% sedan ATH. Attraktiva objekt påverkas i mycket mindre omfattning.
Citera
2023-08-12, 12:38
Medlem
Citat:

Låter som ett pyramidspel.
Citera
2023-08-12, 12:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Du vandrar väldigt hemtamt i tråden, för en såpass "ny" användare, if I dare say so

Nåväl, jag upplever en viss konsensus i diskussionen kring att "toppobjekt" (till vilket jag räknar Nockebyvillor, fattiglapp som jag är) klarar sig relativt bra.
Och det är ju inte konstigt, de rikaste är också de minst räntekänsliga. Hypotetiskt skulle 5% ränta garanterat svida mer för en låg- och medelinkomsttagare, än vad 10% skulle göra för en höginkomsttagare. Irl åtnjuter oftast höginkomsttagaren betydligt lägre räntesatser, då de generellt anses mer kreditvänliga. Dessa går oftast starkare ur lågkonjunkturer, då de haft gott om skedar när mannan duggat tätt. Sedan är de inte så korkade att de "pausar livet" (livstiden är i slutändan det enda värdefulla vi har) bara för att kurvan råkar hackar till. Den lyxen har inte låg- och medelinkomsttagare på samma sätt.

Det är bara att kolla Hemnet, det är de ordinära "tråkobjekten" som tappat 10% sedan ATH. Attraktiva objekt påverkas i mycket mindre omfattning.

Dyra objekt verkar väl snarare ha fallit mer både i % och i pengar? Priserna är betydligt mer dynamiska. Vi kollade lite på Lidingövillor tidigare t.ex.

De som är rika på riktigt drabbas dock inte så mycket av det då deras totala förmögenhet inte sitter i ett eget boende och de inte behöver en bolånekarriär för att kunna köpa saker.
Citera
2023-08-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Dyra objekt verkar väl snarare ha fallit mer både i % och i pengar? Priserna är betydligt mer dynamiska. Vi kollade lite på Lidingövillor tidigare t.ex.

De som är rika på riktigt drabbas dock inte så mycket av det då deras totala förmögenhet inte sitter i ett eget boende och de inte behöver en bolånekarriär för att kunna köpa saker.

Jag tror vi "pratar förbi varandra" (eller är jag otydlig), men syftar på det du skriver och menar att det är de som köper toppobjekten. Ofta är dessa de som sitter på höga poster, i de företag som medel- och låginkomsttagarna arbetar. Den sistnämnda gruppen har sin förvärvsinkomst som främsta tillgång, vilket inte alltid är fallet med rikingarna.

Därför tycker jag ibland att det kan bli skevt att dra in "toppobjekt" i den här diskussionen. De spelar i en helt egen liga och med helt andra förutsättningar, än objekten som är aktuella för 95% av bostadsköparna.
Citera
2023-08-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Poängen är att tomtarna i tråden tror att folk i villor i finbromma är ”illa ute” i rådande läge. Sanningen är att de är minst drabbade rent ekonomiskt. Men med all avundsjuka som denna tråden dryper av så förstår jag att det hoppas, förgäves men ändock.

Det är tragiskt hur alla i tråden minsann ska intyga vilka skitboenden det är jämfört med deras påstådda palats ute i skogen där ingen vill bo.
Citera
2023-08-12, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Poängen är att tomtarna i tråden tror att folk i villor i finbromma är ”illa ute” i rådande läge. Sanningen är att de är minst drabbade rent ekonomiskt. Men med all avundsjuka som denna tråden dryper av så förstår jag att det hoppas, förgäves men ändock.

Det är tragiskt hur alla i tråden minsann ska intyga vilka skitboenden det är jämfört med deras påstådda palats ute i skogen där ingen vill bo.

Med all respekt men vilka har skrivit det? Min upplevelse är att konsensus snarare är tvärtom, att attraktiva objekt klarar sig bättre.
Citera
2023-08-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
I Stockholm är medelpris på villa cirka 6,5 miljoner kronor. Följer filter villa, stockholm län, 5-8 miljoner kronor.

Förra veckan var antalet bostäder ca 300 och kommande var 100.

Idag är det 522 till salu och 187 kommande.

På fredagar läggs 80-90% av veckans annonser ut. Så ska bli spännande att se utvecklingen idag. Lågoddsare att vi stänger fredagen med 600 till salu och 200+ kommande?

Citerar mig själv. Uppdatering ett dygn senare.

618 till salu. 161 kommande.

Det har vräkts ut 100 objekt i prisintervallet sen igår.

ATH i utbud. Fallande priser.
Citera
2023-08-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Med all respekt men vilka har skrivit det? Min upplevelse är att konsensus snarare är tvärtom, att attraktiva objekt klarar sig bättre.

Alldeles nyss var det gammaltoaborste som skulle framhäva att hans första boende var bättre än en villa i Norra Ängby som han pissade på. Finns 100 liknande inlägg av diverse skribenter i denna tråd
Citera
2023-08-12, 13:18
Medlem
Citat:

Precis. Dagens överbelånade människor har lånat för att dessa tidigare vinnare ska ha det bra. Bagholders har skapats helt enkelt.

Hela branscher vilar också på bolån. De får betalt via bolån, utökade bolån, m.m. I många fall subventionerade med skattemedel med rot och rut osv.

När bostadsmarknaden kollapsar, så dras dessa ner med i fallet. Bygg. Snickeri. Måleri. Stylning. Inredning. Flyttstäd, allt ryker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in