2023-08-12, 12:04
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hayek10
Nu börjar jag bli svårt tveksam till uppgifter, tio räknade, som Stickan ska ha berättat till polisen under lördagen. Detta måste bevisas via skrift eller ljudupptagning. Annars finns de inte…. Det innebär att hela tesen om stickan faller som oskyldig. hans unika information kan inte bevisas…. På lördagen och söndagen kryllar det om uppgifter avseende brottsplatsen…. Hans vittnesmål är då kontaminerade med många andra…

Kortfattat. Den 28 feb lämnade SE uppgifter till väktarna och till sin fru. Väktarna förhördes dock ca tre månader efter händelsen och frun ca 30 år efter. Vittnespsykologiskt är dessa förhör opålitliga m a a att dom sannolikt är infekterade av vad som sagts i media och vad SE själv sagt senare, eller vad andra sagt om SE vid senare tillfällen.

Den 1 mars uttalade sig SE i SVD, GT och Aftenposten, samt till en personalansvarig på Skandia (förhör ca 3 månader efter mordet). Dessutom till polisen via sitt första förhör förstås.

Den 1 mars finns tidiga uppgifter i media om att folk pekat in gränden när polisen kom, att LP sagt att mördaren hade mörk täckjacka, att polisen kom snabbt på plats och att ambulansen kom ca en minut efter poliserna, att en piket kom och att fyra poliser sprang in i gränden efter mördaren, att en vit taxibil var nära mordplatsen, att en ung man gjort konstgjord andning, att en flicka gjort hjärtmassage och att hon kände att pulsen kom och gick, att LP var böjd över OP, att OP blödde från mun och var livlös, hur OP låg, att folk direkt inte såg att det var OP men en flicka fick reda på det efter ett tag, att även LP var lindrigt träffad av ett skott i ryggen, plus lite till.

Att gärningsmannen själv kunde ha gjort några iakttagelser måste man nog se som ytterst sannolikt.
Citera
2023-08-12, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Fanns en uppenbar lösning framför näsan på PU i och med att just det här (påstådda) vittnet ringde på pricken 13 timmar efter mordet?

Om det kan utvecklas.

Jag överdrev en smula. Lösningen var måhända inte alldeles uppenbar. Dock serverade GM en viktig pusselbit. Enligt mig.
Citera
2023-08-12, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
LL 27 april 1986:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Leif-Ljungqvist.pdf
Täckjacka med rutmönster. Knegarjacka med glesare uppsytt täcke...
LL har beskrivit jacka eller rock på lite olika sätt i tidigare förhör.

Även vittnet GS på Regeringsgatan efter mordet

GS 17 mars 1986:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD1094-01-A
Iklädd mörk täckjacka som gick ned på halva låret, jackan var av typ s.k. seglarjacka.

Samson har ett svagt minne av att det var sömmar sydda i rutor.
Den personen GS beskriver kan inte vara SE.

Tack för info.
Citera
2023-08-12, 12:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Självklart är det Leif

Men det är väl först 27/4 han ändrar sig från rock?

Ja, du har rätt, tämligen "sent" i utredningen ändrade han sig. En trend han hållit vid liv genom åren.
Citera
2023-08-12, 12:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Va?

Har du aldrig själv känt ångest över att bli 40, 50 ...

Det är i sådana lägen man lätt kan fundera:

Varför gick det som det gick.

Tog jag tillvara på min potential?

O.s.v.
Citera
2023-08-12, 12:27
Medlem
Citat:
SE är ”sjukt”, ”ivrigt” och nu ”desperat” intresserad av utstämplingstiden.

Han ringer ett samtal och får hänvisning till rätt person som han ringer ett samtal till. Vad är ”desperat”?

Och vid detta samtal verkar han mest desperat efter att komma ut på Sveavägen i tid för mordet.

Du vet att RB var ledig och upptagen men att Engström själv sa att dom jagade om tiden som är lögn...

Om man behöver ljuga för att få någon annan person att avbryta sin lediga dag så är man rätt ivrig...

Kan du inte berätta varför du tror han vill så gärna ha ut sin exakta tid ?

För han vet ju att den ca är 23:20 oavsett....Eller hur ?
Citera
2023-08-12, 12:30
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

O.s.v.

OP sköts enligt dig för att den fiktiva GM-SE fyllde 52 år två dagar före mordet?
Kom du undan med de mord du själv begick när du fyllde 40 och 50?
Finns det någon relevant forskning om hur vanligt detta är att mörda någon två dagar efter sin födelsedag? Länk?

För mig kom det som en överraskning att det anses vanligt att mörda människor två dagar efter sin födelsedag.

Edit: 100% av alla mord sker antingen på mördarens födelsedag eller inom ett år. Är det en till 50/50 situation som Lambertzgänget har totat ihop? Är just 52 år och två dagar extra vanligt?

Edit 2: PH missade detta på sin mistankelista mot SE!
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-12 kl. 12:38.
Citera
2023-08-12, 12:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

O.s.v.

Jag har tack och lov några år kvar till purgatoriet att fylla 52 år och två dagar, så jag är ännu lyckligt ovetande om vad som väntar och vad SE genomlevde den här dagen.
Citera
2023-08-12, 12:42
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du vet att RB var ledig och upptagen men att Engström själv sa att dom jagade om tiden som är lögn...

Om man behöver ljuga för att få någon annan person att avbryta sin lediga dag så är man rätt ivrig...

Jag tror SE fått frågan av RM från SvD som besökt SE hemma i Täbyköket. I sin iver att verka viktig gick vittnet SE vidare med detta. Jag kan inte förstå varför detta skulle vara misstänkt.
Citera
2023-08-12, 12:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

GM-SE vet att tiden han stämplat ut, vilken den än var, var ytterst förenlig med honom som GM? Vad är det för tilläggsinformation han behöver?

Varför flyttar han fram stämpeltiden till en tid (23.20) som innebär att han skulle hinna till mordet om han passerar väktarna utan att stanna och samtidigt meddelar att han passerar väktarna utan att stanna (vilket han dock gjort)?

Mer ”desperat” är tydligen inte detta än att RB gör det han tänkt den här dagen för att senare åka in och kolla detta.
Citera
2023-08-12, 12:49
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Klart att han teoretiskt kan vara det. Men jag anser bara att han i brottsplatsens närhet är den klart mest intressanta individen av de vi känner till.

Jag har redan bekräftat att rent instinktivt är Grandmannen det mest intressanta spåret. Dock är underlaget vansinnigt tunt. Och jag kollar inte honom för en individ. Jag kallar honom för ett koncept.

Citat:
Men dina frågor verkar vara mest hur det kan vara vaga skillnader mellan observationerna. Mitt svar är för att det är förväntat även om det rör sig om samma man. Och att det är osannolikt att flertalet olika män med liknande signalement befinner sig på samma plats utan att höra av sig till utredningen.

Eller vad är det du undrar rent konkret?

MOPspanaren har 2021 gjort en tjusig sammanställning av observationerna:

(FB) Grandmannen eller grandmännen

Det är ju allmänt accepterat i "MOP-världen" att det finns väldigt många observationer från Grand och signalementen är ju faktiskt rätt spretiga. Vi har allt ifrån "ceps" som knäpps på huvudet till barhuvad till stickad mössa. Vi har glasögon. Vi har inte glasögon. Vi har en mager person. Vi har en kraftig person. Vi har en kortklippt person. Vi har en person med vågigt och mycket hår.

Att det här ska röra sig om samma person känns för mig inte trovärdigt.
Det spretiga signalementet från mordplatsen har en väldigt naturligt förklaring. Avstånd, tid och framför allt motljus. Vad är förklaringen vid Grand?
Citat:
Tidigaste observationen är av HF. https://wpu.nu/wiki/Hubert_Falk
"Mannen verkade orolig och nervös. Han tittade bort mot biografen. Gick runt och efter husväggen.
Då bussen kom vid 21:15 -tiden noterade Falk att mannen inte var med på bussen, fastän han vistats så länge i närheten av hållplatsen.
Mannen var iklädd jacka och mörkare byxor. Han hade en mörk eventuellt blå skidmössa med skärm och öronlappar. Han var mellan 40-45 år, cirka 180 cm lång, smal kroppsbyggnad, bucklig näsa. Falk skulle känna igen honom i profil. Han var en asketisk hurtbulletyp."

Det här är en stark överensstämmelse med MPs man och gm. Det enda som inte verkar stämma överens helt är att han skulle vara smal. Mest intressant är den blå skidmössan med skärm och öronlappar. Det är en väldigt utstickande huvudbonad. Och den beskrivs likadant av MP och bakifrån av AB.

Då får man fundera på vad man tycker är rimligast. Att det är två olika män med identiska sådana huvudbonader utanför Grand, med liknande kläder, samma längd och ålder och där ingen av dom har intresse att höra av sig till utredningen. Fast den ena är påbyggd kring axlarna och den andra beskrivs som smal, eller om det bara är HF som har en annan bild av kroppssammansättningen. Gm beskrivs dessutom andra gånger som smal över midjan, det är mest över axlarna han verkar bred. Aka en tränad typ med snygg kropp. Eller sportig som HF säger.

Som sagt. Grandmannen är intressant. Logiskt sätt borde inledningen av det som ledde till mordet ske runt kl 21:00 vid Grand. Då finns det bra med tid för någon att göra en uppskattning på hur länge OP kommer att vistas på bion samt hämta ett vapen. Är det flera inblandade kan ju någon/några hängt kvar utanför samtidigt som någon/några hämtade vapen. Det kan ju förklara ett spretigt signalement på "misstänkta" individer.

Problemet är som sagt (för mig) att det är så vagt. Det finns inget att jobba med. Hade det funnits det hade jag gjort det
Citera
2023-08-12, 12:56
Medlem
Citat:
GM-SE vet att tiden han stämplat ut, vilken den än var, var ytterst förenlig med honom som GM? Vad är det för tilläggsinformation han behöver?

Varför flyttar han fram stämpeltiden till en tid (23.20) som innebär att han skulle hinna till mordet om han passerar väktarna utan att stanna och samtidigt meddelar att han passerar väktarna utan att stanna (vilket han dock gjort)?

Mer ”desperat” är tydligen inte detta än att RB gör det han tänkt den här dagen för att senare åka in och kolla detta.

Med att vara ivrig så betyder det inte att man måste ringa flera gånger utan det går bra att verka ivrig genom att ringa 1 gång...!

Han är väldigt tydlig med att han har koll på vad tiden är ca 23:20 så jag undrar en gång till...

Varför måste Engström ljuga för att få RB att åka in på sin lediga dag ?

Varför lämnade inte Engström tiden till polisen om den var så viktig ?

Varför lämnar Engström sen fel tid varje gång ?

Jag vill alltså få dina funderingar som vittne och inte GM...

Jag vet redan varför han vill ha ut tiden som GM...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in