2023-08-12, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Vilka mordplatsvittnen beskriver rutmönster på en täckjacka?

Leif Ljungqvist i ett tidigt skede?
Citera
2023-08-12, 09:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag vet inte vem som har uteslutit något. Underlaget för att jobba vidare med grandmannen är ju tyvärr tunt. Eller hur tycker du att man ska vidare med det?

Nu förstår jag inte. Över tid har det rapporterats om ganska många olika observationer vid grand. Med olika signalement. Hur kommer du fram till att det rör sig om samma man?
Det signalement som MP ger. Vilken annan "grandman" har det menar du?

Vilka mordplatsvittnen beskriver rutmönster på en täckjacka?

Inte alls. Jag har inte uteslutit grandmannen. Objektivt sätt är den "enklaste lösningen" rent instinktivt att någon (eller några) såg Palme runt kl 21 vid grand.

Jag hänger faktiskt inte med. Vilket underlag har vi på att mannen med "ceps" har stått där någon timme? Det är faktiskt helt nytt för mig.

Ingen verkar ju ha försökt. Min poäng är att det är märkligt att hoppa över grandmannen och sikta in sig på SE, och sedan agera som att grandmannen är utesluten och mindre intressant än SE. Det är ju vad PU verkar ha gjort.

Du får det att låta som att eftersom det finns vaga skillnader i signalement så måste det vara olika personer. Men vissa skillnader är att räkna med när det gäller vittnesuppgifter. De allra flesta observationerna rör en man som har starka överenstämelser med gm. Och alternativet att det ska vara flera olika män med liknande signalement, på samma plats, som inte hör av sig till utredningen är ju också osannolikt.

De som beskriver rutmönster är LL och GS. En annan detalj som binder ihop jackobservationerna mellan Grand och mordplatsen är ju att det är en noterbart äldre modell. När flera olika vittnen uppger samma detaljer är det högst intressant.

Har du inte gått igenom grandobservationerna?
Citera
2023-08-12, 09:57
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ingen verkar ju ha försökt. Min poäng är att det är märkligt att hoppa över grandmannen och sikta in sig på SE, och sedan agera som att grandmannen är utesluten och mindre intressant än SE. Det är ju vad PU verkar ha gjort.

Du får det att låta som att eftersom det finns vaga skillnader i signalement så måste det vara olika personer. Men vissa skillnader är att räkna med när det gäller vittnesuppgifter. De allra flesta observationerna rör en man som har starka överenstämelser med gm. Och alternativet att det ska vara flera olika män med liknande signalement, på samma plats, som inte hör av sig till utredningen är ju också osannolikt.

De som beskriver rutmönster är LL och GS. En annan detalj som binder ihop jackobservationerna mellan Grand och mordplatsen är ju att det är en noterbart äldre modell. När flera olika vittnen uppger samma detaljer är det högst intressant.

Har du inte gått igenom grandobservationerna?

Fast över åren har man väl lagt väldigt mycket tid på grandmännen? De nämns ju extremt mycket i materialet. Och mer eller mindre konstant (förutom sista vändan) har ju "huvudhypotesen" varit att GM förföljde LOP från Grand.

Jag har inte uteslutit något, men rent teoretiskt sätt kan MPs grandman vara en alkis som inte har något alls med LOP att göra.

Jag har gått igenom grandobservationerna massor av gånger. Därmed mina frågor som inte jag inte riktigt tycker att du besvarar faktiskt.

Jag får nog inte ihop hur man får MPs grandman till att bli någon som har väntat länge vid grand och beter sig misstänkt....

För mig är det någon han ser precis innan de ska gå.
Citera
2023-08-12, 10:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
//
Edit, glömde:

Citat:
den här yngre mannen i mörkblå täckjacka man pratade om i TV i själva verket var Lars J (dvs. vittnet som polisen pga. av ett missförstånd under kvällen felaktigt hade uppfattat som gärningsmannen).
Är det så?

Citat:
Och mördaren, det skall nu enligt SE i stället ha varit en man som liknar SE själv, och det är därför han hittar på det här med dubbelgångaren i "likvärdig utstyrsel" som skall ha skjutit Palme (och sedan hoppat in i en väntande blå Opel som försvinner i hög fart).
Är det så?
Ja. Det här missförståndet (som bekräftas av flera inblandade) är alltså den troliga förklaringen till att polisen/TV redan under mordnatten gick ut med den felaktiga uppgiften om att mördaren skulle vara en yngre barhuvad man i mörkblå täckjacka.

Här har vi också den troliga förklaringen till att SE efter några dagar justerar sin berättelse och byter ut "mördaren". Efter att i sin första version (den 1/3) ha beskrivit mördaren som en yngre man i mörkblå täckjacka övergår nu SE (efter bl.a. Aftonbladets artikel om Lars J den 4/3) till en version där mördaren i stället skall vara en person som ser ut nästan exakt som (men alltså inte är identisk med) SE själv.
Senast redigerad av Draifos 2023-08-12 kl. 10:17.
Citera
2023-08-12, 10:20
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman

LL 27 april 1986:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Leif-Ljungqvist.pdf
Täckjacka med rutmönster. Knegarjacka med glesare uppsytt täcke...
LL har beskrivit jacka eller rock på lite olika sätt i tidigare förhör.

Även vittnet GS på Regeringsgatan efter mordet

GS 17 mars 1986:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD1094-01-A
Iklädd mörk täckjacka som gick ned på halva låret, jackan var av typ s.k. seglarjacka.

Samson har ett svagt minne av att det var sömmar sydda i rutor.
Den personen GS beskriver kan inte vara SE.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-08-12 kl. 10:32.
Citera
2023-08-12, 10:26
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Självklart är det Leif

Men det är väl först 27/4 han ändrar sig från rock?
Citera
2023-08-12, 10:28
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja. Det här missförståndet (som bekräftas av flera inblandade) är alltså den troliga förklaringen till att polisen/TV redan under mordnatten gick ut med den felaktiga uppgiften om att mördaren skulle vara en yngre barhuvad man i mörkblå täckjacka.

Här har vi också den troliga förklaringen till att SE efter några dagar justerar sin berättelse och byter ut "mördaren". Efter att i sin första version (den 1/3) ha beskrivit mördaren som en yngre man i mörkblå täckjacka övergår nu SE (efter bl.a. Aftonbladets artikel om Lars J den 4/3) till en version där mördaren i stället skall vara en person som ser ut nästan exakt som (men alltså inte är identisk med) SE själv.

SE jämför väl bara polisens signalement med sitt eget och kommer fram till att de liknar varandra? SE påstår väl aldrig att han sett GM?

Det är väl därför SE känner sig förväxlad? Jag tycker det är en rimlig reaktion från ett vittne som lufsat in till Bohemia efter polisen.
Citera
2023-08-12, 10:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Fast över åren har man väl lagt väldigt mycket tid på grandmännen? De nämns ju extremt mycket i materialet. Och mer eller mindre konstant (förutom sista vändan) har ju "huvudhypotesen" varit att GM förföljde LOP från Grand.

Jag har inte uteslutit något, men rent teoretiskt sätt kan MPs grandman vara en alkis som inte har något alls med LOP att göra.

Jag har gått igenom grandobservationerna massor av gånger. Därmed mina frågor som inte jag inte riktigt tycker att du besvarar faktiskt.

Jag får nog inte ihop hur man får MPs grandman till att bli någon som har väntat länge vid grand och beter sig misstänkt....

För mig är det någon han ser precis innan de ska gå.
Klart att han teoretiskt kan vara det. Men jag anser bara att han i brottsplatsens närhet är den klart mest intressanta individen av de vi känner till.

Men dina frågor verkar vara mest hur det kan vara vaga skillnader mellan observationerna. Mitt svar är för att det är förväntat även om det rör sig om samma man. Och att det är osannolikt att flertalet olika män med liknande signalement befinner sig på samma plats utan att höra av sig till utredningen.

Eller vad är det du undrar rent konkret?

Tidigaste observationen är av HF. https://wpu.nu/wiki/Hubert_Falk
"Mannen verkade orolig och nervös. Han tittade bort mot biografen. Gick runt och efter husväggen.
Då bussen kom vid 21:15 -tiden noterade Falk att mannen inte var med på bussen, fastän han vistats så länge i närheten av hållplatsen.
Mannen var iklädd jacka och mörkare byxor. Han hade en mörk eventuellt blå skidmössa med skärm och öronlappar. Han var mellan 40-45 år, cirka 180 cm lång, smal kroppsbyggnad, bucklig näsa. Falk skulle känna igen honom i profil. Han var en asketisk hurtbulletyp."

Det här är en stark överensstämmelse med MPs man och gm. Det enda som inte verkar stämma överens helt är att han skulle vara smal. Mest intressant är den blå skidmössan med skärm och öronlappar. Det är en väldigt utstickande huvudbonad. Och den beskrivs likadant av MP och bakifrån av AB.

Då får man fundera på vad man tycker är rimligast. Att det är två olika män med identiska sådana huvudbonader utanför Grand, med liknande kläder, samma längd och ålder och där ingen av dom har intresse att höra av sig till utredningen. Fast den ena är påbyggd kring axlarna och den andra beskrivs som smal, eller om det bara är HF som har en annan bild av kroppssammansättningen. Gm beskrivs dessutom andra gånger som smal över midjan, det är mest över axlarna han verkar bred. Aka en tränad typ med snygg kropp. Eller sportig som HF säger.
Citera
2023-08-12, 11:47
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ja, man får ju känslan av att det var för lätt, lösningen fanns framför deras näsor redan 1 mars 1986 då SE ringde in. SE ringde in 12:20 1 mars, mordet skedde på pricken 13 timmar tidigare.

Fanns en uppenbar lösning framför näsan på PU i och med att just det här (påstådda) vittnet ringde på pricken 13 timmar efter mordet?

Om det kan utvecklas.
Citera
2023-08-12, 11:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hayek10
Kan inte annat än hålla med. Det här att Stig är sjukt intresserad av tiden för utpassering är djupt graverande. Är du vittne är denna uppgift helt ointressant. Är du gärningsman är detta en helt central uppgift.när det gäller polisförhör av vittnen och utsagor i huvudförhandling diskuteras nästan aldrig när exakt de olika vittnena lämnar biografer, pubar och liknande. Förklaringen är att det saknar relevans. Det viktiga är huruvida de är på plats när skotten faller. Stig för in passeringstiden i förundersökningen redan vid lunch på lördagen då han kontaktar polisen. När han kontaktar Skandia för att begära tiden så motiverar han det med att polisen och Norge vill ha info härom. Vi vet att detta är lögn.
Hur kan man trovärdigt förklara detta beteende och fortfarande hävda att Stig är ett vittne?

”Sjukt”?

På vilket sätt är det av intresse för GM att väcka den Björn som sover för att ta reda på att han stämplat ut i tid för skjuta statsministern? GM känner redan till denna centrala uppgift. Vad skall han med infon till?

Vidare, får GM exklusiv rätt till utstämplingstiden om han tar reda på den?

För ett engagerat vittne kan tiden givetvis vara av intresse.
Citera
2023-08-12, 11:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nu handlade om att Engström desperat ville ha ut sin utstämplingstid för att lämna den vidare och det är väl 23:19 och inget annat han ska lämna den 1mars...Men intresset för tiden dog ut för Engström och 23:19 gjordes om !

Frågan är varför ?

Han ville ju uppenbarligen vara så duktig ju...

Att RB inte fick lämna ut 23:19 var väl enbart för att Engström själv ville lämna ut den ?

SE är ”sjukt”, ”ivrigt” och nu ”desperat” intresserad av utstämplingstiden.

Han ringer ett samtal och får hänvisning till rätt person som han ringer ett samtal till. Vad är ”desperat”?

Och vid detta samtal verkar han mest desperat efter att komma ut på Sveavägen i tid för mordet.
Citera
2023-08-12, 11:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Dessutom fyllde han år 2 dagar före MOP. Födelsedagar kan ju få en att fundera.

Va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in