Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Fast över åren har man väl lagt väldigt mycket tid på grandmännen? De nämns ju extremt mycket i materialet. Och mer eller mindre konstant (förutom sista vändan) har ju "huvudhypotesen" varit att GM förföljde LOP från Grand.
Jag har inte uteslutit något, men rent teoretiskt sätt kan MPs grandman vara en alkis som inte har något alls med LOP att göra.
Jag har gått igenom grandobservationerna massor av gånger. Därmed mina frågor som inte jag inte riktigt tycker att du besvarar faktiskt.
Jag får nog inte ihop hur man får MPs grandman till att bli någon som har väntat länge vid grand och beter sig misstänkt....
För mig är det någon han ser precis innan de ska gå.
Klart att han teoretiskt kan vara det. Men jag anser bara att han i brottsplatsens närhet är den klart mest intressanta individen av de vi känner till.
Men dina frågor verkar vara mest hur det kan vara vaga skillnader mellan observationerna. Mitt svar är för att det är förväntat även om det rör sig om samma man. Och att det är osannolikt att flertalet olika män med liknande signalement befinner sig på samma plats utan att höra av sig till utredningen.
Eller vad är det du undrar rent konkret?
Tidigaste observationen är av HF.
https://wpu.nu/wiki/Hubert_Falk
"Mannen verkade orolig och nervös. Han tittade bort mot biografen. Gick runt och efter husväggen.
Då bussen kom vid 21:15 -tiden noterade Falk att mannen inte var med på bussen, fastän han vistats så länge i närheten av hållplatsen.
Mannen var iklädd jacka och mörkare byxor. Han hade en mörk eventuellt blå skidmössa med skärm och öronlappar. Han var mellan 40-45 år, cirka 180 cm lång, smal kroppsbyggnad, bucklig näsa. Falk skulle känna igen honom i profil. Han var en asketisk hurtbulletyp."
Det här är en stark överensstämmelse med MPs man och gm. Det enda som inte verkar stämma överens helt är att han skulle vara smal. Mest intressant är den blå skidmössan med skärm och öronlappar. Det är en väldigt utstickande huvudbonad. Och den beskrivs likadant av MP och bakifrån av AB.
Då får man fundera på vad man tycker är rimligast. Att det är två olika män med identiska sådana huvudbonader utanför Grand, med liknande kläder, samma längd och ålder och där ingen av dom har intresse att höra av sig till utredningen. Fast den ena är påbyggd kring axlarna och den andra beskrivs som smal, eller om det bara är HF som har en annan bild av kroppssammansättningen. Gm beskrivs dessutom andra gånger som smal över midjan, det är mest över axlarna han verkar bred. Aka en tränad typ med snygg kropp. Eller sportig som HF säger.