Citat:
De största delar av Tillsatserna har energiinnehåll, och vissa inget eftersom de är tillsatta för att skydda motorn mot skador som biobränslet orsakar. Så har jag förstått att det fungerar. Det är en djungel av olika tillsatser. Man blir snurrig tillslut. Viss diesel i Sverige innehåller 0% diesel men marknadsförs som diesel. Man får hoppas att produkterna är väl testade, eftersom det troligen aldrig går att bevisa vad som åstadkommer motorskador.
Sen kommer vi till matematik. När jag skrev att bilen dragit 30% mindre så är det sant, men jag nämnde inte att jag precis satt på helt nya sommarsulor. Det kom jag på som en faktor senare när någon påpekade att de trodde att 30% var lite väl mkt, men sedan kommer vi till de som kör på 100%ig riktig diesel som bönder har. De kan komma dubbelt så långt på en tank.
Vi vill alla vara miljövänliga men ibland kan man undra varför. Vi vet tex att ett containerskepp som går en tur från Shanghai till Rotterdam och kör på råolja spyr ut lika mkt skit i atmosfären som hela Sveriges vagnpark på 5 miljoner fordon gör på ett år. Min tes är att allt är en ursäkt för att vi skall betala skatt för någon logik finns inte. Skeppen får inte gå in i Europas hamnar såvitt de inte kör på godkänt bränsle, men i praktiken betyder det att de bara monterat in en extra mindre tank.
När vi tex bytte från vanliga glödlampor till led, visade det sig att ingen fabrik fanns i europa och alla lampor var tvungna att transporteras från Kina. Läste någon uträkning på miljövinsterna... det hela kändes korkat då eftersom kvaliteten var usel och allt bara var en stor förlust, men idag känns det som ett relevant beslut.
Att flyga på flygfotogen som innehåller biobränsle är inget jag rekommenderar någonsin, i alla fall. Jag fattar inte hur vi ens vågar.