2023-08-14, 15:50
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Hur kommer man i kontakt med bönder för detta?

Nja... Det är ju inte direkt så man kan ringa på dörren till närmaste bonde
Man får nästan ha ett mångårigt samarbete eller släktband med dem.
Är det bara så du har det så säljer dem gärna diesel till dig för det tjänar även dem på.

Tankar diesel hör nere i Thailand för snart under tio kr och får bra dieseln medans Sverige så kostar det upp mot 30!kr (enligt någons uträkning i tråden). Alltså tre ggr så mycket i Sverige och ändå så är det sämre diesel.
Kanske är dags fler börjar protestera mot detta att staten skall ge fan i att blanda ut.
Citera
2023-10-19, 17:58
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Asfalt, gör den största skillnaden i förbrukningen. Bilen rullar lättare på tysk fin asfalt än den vi har här. Många kör för sakta på enkel filiga vägar (fiskörare och lastbilar) i Sverige då måste man bromsa sen accelera igen, ökar förbrukningen medan i Tyskland och de flesta andra länder man kan ligga och chilla på farthållaren.

Jag provade köra på finsk diesel samma som Tysk, kontra svensk. Ingen större skillnad. Finsk 0,52l/mil och svensk 0,55/mil vid pendling på farthållaren. Ca 5% skillnad.
Citera
2023-10-21, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
I Sverige kör du kortare sträckor och på semestern kör du längre sträckor. Alla bilar drar mindre bränsle vid längre sträckor

Du och några andra i tråden kommer med dessa idiotiska "lösningar" på mysteriet. Självklart måste man jämföra samma körning efter samma vägar. Jag kör tex ibland fram och tillbaks till Norge så har märkt detta själv. Kanske inte 30% men skillnad är det iaf. Min uppskattning är mellan 10-20% lägre förbrukning på hemvägen (då jag har norsk diesel i tanken). Kör med farthållaren på den skyltade hastigheten (samma i båda riktningarna så klart). Har liknande erfarenhet då jag tankat röd diesel i Finland.

Sedan övriga nackdelar med biodieseln som att den inte har hållbarhet, kleggar igen bränslesystemet osv har jag ingen erfarenhet av själv men om det stämmer så är det ju värdelöst.

Att sedan diesel är mycket billigare i Norge där lönerna är runt 40% högre är ju helt klart anmärkningsvärt.

Vi har skitpolitiker.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in