2023-08-12, 10:03
Medlem
Blir intressant att se hur förbrukningen påverkas efter årsskiftet.
Citera
2023-08-12, 10:04
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Förmodligen har du räknat helt galet fel men sen är det ingen nyhet att svensk diesel är utspäd rejält. Räcker du tankar i Norge så ser du också märkbar skillnad. Men 30%? Det är en överdrift.

Det kan vara en parameter jag ej räknat med. Jag bytte däck precis innan jag tuffade iväg. Nya däck större omkrets, och kanske mindre rullmotstånd. Borde kunna ge några procent. Men i övrigt är siffrorna korrekta, samt att jag körde genom ett fruktansvärt regnigt Europa på väg hem.

Verkar som att de spär ut dieseln med något som skall vara miljövänligt och där går det åt helvete. Troligen inte samma energiinnehåll.
Citera
2023-08-12, 10:06
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Gjort en långresa över sommaren. Nu när jag kommit hem så satte jag mig ner och gick igenom alla kvitton osv för att räkna ut ekonomin. Jag trodde att jag räknat fel och var tvungen att gå in på bankkortet och se ifall jag missat någon tankning i budgeten, eftersom bilen dragit så lite jämfört med motsvarande körning på svenska motorvägar. Men allt var korrekt.

Jag gick in i min körjournal och såg att bilen dragit ca 30% mindre än tidigare. När jag sedan tittade på vad jag betalat för dieseln så inser jag att något är mkt skumt. Dieseln är ojämförligt dyrast i Sverige trots att den är ojämförligt sämst. På vissa ställen i Tyskland kostade den €1,50 vilket betyder att jag betalat 17,80kr/liter. Det betyder att jag kommer dubbelt så långt i Tyskland än i Sverige för samma peng. Sedan en annan viktigt detalj. Bilen går mkt bättre. Bilen gillade dieseln.

Det finns billigare diesel i andra länder, samt även i Tyskland, tex Bayern, men jag använder Tyskland som jämförelse eftersom Tyskland är ganska likt Sverige. De var tex först med att låta en liten fraktion med miljöpartister styra ett land med allt negativt det innebär.

Nu till frågan: Vad i helvete har de förbannade idioterna gjort med dieseln? Och vilka är de förbannade idioterna? Och varför har vi dyrast och sämst bränsle i Europa? Vem tjänar på pisset vi häller i våra bilar?

Varför reagerar ingen? Det är ju helt knäpptyst. Klart att folk klagar lite på priserna men vad är det som gör att vi accepterar att tanka piss i våra kärror och bli skinnade på kuppen?

Jag märkte det samma då jag var hemma sist i Svedala. Normalt sett tankar jag av lantbrukare för de har en annan diesel än vad som säljs på macken. Bilen går betydligt mycket bättre och slipper hålla i en massa rengöringsmedel för spridarna hela tiden.

Jag vet inte vad det är för skit de häller i dieseln vid pumpen men jag tror det är en massa ämnen som är där för att göra dieseln mer miljövänlig. Men som istället förstör våra motorer.

Kör man en nyare diesel bil för ganska högt värde är man ju inte så sugen på betala dyr diesel som är sämre än normalt och förstör bilen.
Citera
2023-08-12, 10:14
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Trams och tramsebyxa-tråd, som vanligt. Varför accepterar vi att Flashback är så här?

Rätt svar är att vi har exakt samma diesel och bensin som i andra länder. Och svenska motorvägar är dessutom bättre än Autobahn kan jag definitivt intyga, så bilen lär dra aningen mindre här om något.

Trams och tramsebyxa-tråd som vanligt på Flashback.

"Hur stor reduktionsplikten är varierar stort mellan länderna i EU.
Tyskland har i dag en reduktionsplikt på åtta procent, men den minskas till 2,3 procent år 2024 och noll år 2030."

"I Sverige är i dag reduktionsplikten 7,8 procent i bensin, 30,5 procent i diesel och 2,6 procent i flygfotogen."

https://lantbruksnytt.se/reduktionsplikten-varierar-inom-eu/

Det är du som är tramsig som öppnar kakhålet om sådant du inte vet ett skit om....
Där försvann din trovärdighet på Flashback, lika bra att du stänger ned ditt trollkonto nu!
Citera
2023-08-12, 10:15
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Trams och tramsebyxa-tråd, som vanligt. Varför accepterar vi att Flashback är så här?

Rätt svar är att vi har exakt samma diesel och bensin som i andra länder. Och svenska motorvägar är dessutom bättre än Autobahn kan jag definitivt intyga, så bilen lär dra aningen mindre här om något.

Har studerat ämnet. Börjar få lite översikt. Börjar med reduktionsplikten.
Citat:
Reduktionsplikten för bensin och diesel infördes den 1 juli 2018 och från den 1 juli 2021 även för flygfotogen. Det innebär att det blandas in biodrivmedel i bensin och diesel för att sänka koldioxidutsläppen. Den 1 januari 2022 höjs reduktionen till 7,8 procent för bensin och till 30,5 procent för diesel.

Viss diesel som vi tankar i Sverige är inte ens diesel utan är ren biobränsle upp till 99%. Den jag har tankat har varit St1 och här är deras förklaring. De garanterar att minst 50% inte är diesel.

Citat:
Vårt grönaste drivmedel heter 1st för att det är vår första diesel med garanterat minst 50 % inblandning av biodiesel. Och för att miljön alltid kommer först för oss. Vi hoppas att fler väljer att tanka 1st REnewable hos oss.

Jag har fått ett PM från en bonde och han kan verifiera att på bonnadiesel dvs slätdiesel kan man komma dubbelt så långt. Jag tror således att du har helt åt helvete fel att det är exakt samma diesel överallt. Sorry. Bara genom att googla lite på dieselinnehållet på olika bränslen i Sverige så ser man att det är en djungel, och självklart är det inte exakt samma energiinnehåll på alla. Även om man inte gått i skolan så är det en självklarhet.
Citera
2023-08-12, 10:18
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Jag märkte det samma då jag var hemma sist i Svedala. Normalt sett tankar jag av lantbrukare för de har en annan diesel än vad som säljs på macken. Bilen går betydligt mycket bättre och slipper hålla i en massa rengöringsmedel för spridarna hela tiden.

Jag vet inte vad det är för skit de häller i dieseln vid pumpen men jag tror det är en massa ämnen som är där för att göra dieseln mer miljövänlig. Men som istället förstör våra motorer.

Kör man en nyare diesel bil för ganska högt värde är man ju inte så sugen på betala dyr diesel som är sämre än normalt och förstör bilen.

Jag fick ett PM av en lantbrukare. Han nämnde ordet bonnadiesel och slätdiesel. Överlägset som bränsle tydligen.
Citera
2023-08-12, 10:25
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Tyskland har i dag en reduktionsplikt på åtta procent, men den minskas till 2,3 procent år 2024 och noll år 2030."

"I Sverige är i dag reduktionsplikten 7,8 procent i bensin, 30,5 procent i diesel och 2,6 procent i flygfotogen."

Det är du som är tramsig som öppnar kakhålet om sådant du inte vet ett skit om....
Där försvann din trovärdighet på Flashback, lika bra att du stänger ned ditt trollkonto nu!

Det här är mkt intressant avseende tyskland. Jag betalade 2,20 för dieseln långt nere i Bayern. När jag fick se priset tankade jag bara 10 liter eftersom tanken började bli tom och jag behövde detta för att ta mig till Österrike där jag vet att dieseln är billig... bilen gick enligt mig sämre, och nu får jag idén att priset stod i paritet med hur mkt biobränsle som var inblandat. Jag frågade tex expediten på macken varför jag betalade 1,50 uppe i norr och 2,20 där. Hennes svar var att allt är dyrare i Bayern... men det kan inte ha varit hela svaret - Det var skräp jag tankade.
Citera
2023-08-12, 10:25
Medlem
Citat:

Strunt. Sverige blandar ut dieseln betydligt mer än övriga länder.
Har du inget belägg för ditt påstående så kan du skippa att kommentera.

Citat:
Hur stor reduktionsplikten är varierar stort mellan länderna i EU.
Tyskland har i dag en reduktionsplikt på åtta procent, men den minskas till 2,3 procent år 2024 och noll år 2030.
I Danmark kräver regeringen inte lika hög andel förnybar andel i bränslet som i Sverige. Det gör det betydligt billigare för svenska bilister att tanka bortom Öresundsbron.
Frankrike har ledartröjan med en reduktionsplikt på 30 procent just nu.
Reduktionsplikten trädde i kraft 1 juli 2018 inom EU. I Sverige är i dag reduktionsplikten 7,8 procent i bensin, 30,5 procent i diesel och 2,6 procent i flygfotogen.
Citera
2023-08-12, 10:31
Medlem
Aldrig förstått hur detta är bra för miljön, någon som kan förklara?
Om det är 30% biodiesel i så drar bilen 30% mer .
Det blir ju +-0 då, alltså är det lika skadligt för miljön som om det var 0% bio diesel i.

Skillnaden blir bara att en massa biodiesel förbränns helt i onödan?
Citera
2023-08-12, 10:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Aldrig förstått hur detta är bra för miljön, någon som kan förklara?
Om det är 30% biodiesel i så drar bilen 30% mer .
Det blir ju +-0 då, alltså är det lika skadligt för miljön som om det var 0% bio diesel i.

Skillnaden blir bara att en massa biodiesel förbränns helt i onödan?

Du tror alltså att inblandningen har exakt noll energiinnehåll? Ska jag tolka dig så?
Citera
2023-08-12, 10:37
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit

Så reduktionsplikt, innebär att man skickar in 30% material som inte påverkar föbränningnen. Och säkerligen kräver riktig diesel för att tillverkas

Till alla FB:are
Gå till närmsta bonde eller fiskare och fråga om ni kan köpa grön diesel.
Citera
2023-08-12, 10:37
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Jag fick ett PM av en lantbrukare. Han nämnde ordet bonnadiesel och slätdiesel. Överlägset som bränsle tydligen.

Det stämmer också det bonden säger.
Det är en annan typ av diesel som de får levererat till sina farmar tankar på gården.
Vi är några stycken med dieselbilar som genom alla år tankat från olika lantbrukare och våra bilar går faktiskt bättre.

Innan fick jag alltid hälla i en massa extra satser för det inte skulle bildas skit i bränsletanken på bilen och även sätta igen spridarna.

Den eller de som säger det är ingen skillnad på diesel är okunnig eller bara dum.

Mest humor är att man betalar mycket mer på stationen också för sämre diesel än det man betalar hos lantbrukaren.
Håll er väl med era bönder där ute. Det har ni alltid nytta av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in