2023-08-12, 11:17
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du tror alltså att inblandningen har exakt noll energiinnehåll? Ska jag tolka dig så?

De största delar av Tillsatserna har energiinnehåll, och vissa inget eftersom de är tillsatta för att skydda motorn mot skador som biobränslet orsakar. Så har jag förstått att det fungerar. Det är en djungel av olika tillsatser. Man blir snurrig tillslut. Viss diesel i Sverige innehåller 0% diesel men marknadsförs som diesel. Man får hoppas att produkterna är väl testade, eftersom det troligen aldrig går att bevisa vad som åstadkommer motorskador.

Sen kommer vi till matematik. När jag skrev att bilen dragit 30% mindre så är det sant, men jag nämnde inte att jag precis satt på helt nya sommarsulor. Det kom jag på som en faktor senare när någon påpekade att de trodde att 30% var lite väl mkt, men sedan kommer vi till de som kör på 100%ig riktig diesel som bönder har. De kan komma dubbelt så långt på en tank.

Vi vill alla vara miljövänliga men ibland kan man undra varför. Vi vet tex att ett containerskepp som går en tur från Shanghai till Rotterdam och kör på råolja spyr ut lika mkt skit i atmosfären som hela Sveriges vagnpark på 5 miljoner fordon gör på ett år. Min tes är att allt är en ursäkt för att vi skall betala skatt för någon logik finns inte. Skeppen får inte gå in i Europas hamnar såvitt de inte kör på godkänt bränsle, men i praktiken betyder det att de bara monterat in en extra mindre tank.

När vi tex bytte från vanliga glödlampor till led, visade det sig att ingen fabrik fanns i europa och alla lampor var tvungna att transporteras från Kina. Läste någon uträkning på miljövinsterna... det hela kändes korkat då eftersom kvaliteten var usel och allt bara var en stor förlust, men idag känns det som ett relevant beslut.

Att flyga på flygfotogen som innehåller biobränsle är inget jag rekommenderar någonsin, i alla fall. Jag fattar inte hur vi ens vågar.
Citera
2023-08-12, 11:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Om den sämre svenska dieseln gör att bilen drar MER diesel, försvinner inte hela tänkta effekten med utspädningen då? Eller blir nästan Noll.

Att bo i ett land styrt av Miljöpartiet är som att vara med i ett experiment med apor.
Citera
2023-08-12, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
De största delar av Tillsatserna har energiinnehåll, och vissa inget eftersom de är tillsatta för att skydda motorn mot skador som biobränslet orsakar. Så har jag förstått att det fungerar. Det är en djungel av olika tillsatser. Man blir snurrig tillslut. Viss diesel i Sverige innehåller 0% diesel men marknadsförs som diesel. Man får hoppas att produkterna är väl testade, eftersom det troligen aldrig går att bevisa vad som åstadkommer motorskador.

Sen kommer vi till matematik. När jag skrev att bilen dragit 30% mindre så är det sant, men jag nämnde inte att jag precis satt på helt nya sommarsulor. Det kom jag på som en faktor senare när någon påpekade att de trodde att 30% var lite väl mkt, men sedan kommer vi till de som kör på 100%ig riktig diesel som bönder har. De kan komma dubbelt så långt på en tank.

Vi vill alla vara miljövänliga men ibland kan man undra varför. Vi vet tex att ett containerskepp som går en tur från Shanghai till Rotterdam och kör på råolja spyr ut lika mkt skit i atmosfären som hela Sveriges vagnpark på 5 miljoner fordon gör på ett år. Min tes är att allt är en ursäkt för att vi skall betala skatt för någon logik finns inte. Skeppen får inte gå in i Europas hamnar såvitt de inte kör på godkänt bränsle, men i praktiken betyder det att de bara monterat in en extra mindre tank.

När vi tex bytte från vanliga glödlampor till led, visade det sig att ingen fabrik fanns i europa och alla lampor var tvungna att transporteras från Kina. Läste någon uträkning på miljövinsterna... det hela kändes korkat då eftersom kvaliteten var usel och allt bara var en stor förlust, men idag känns det som ett relevant beslut.

Att flyga på flygfotogen som innehåller biobränsle är inget jag rekommenderar någonsin, i alla fall. Jag fattar inte hur vi ens vågar.

Preem-maffian som mutat svensk politik att införa en 30%ig reduktionsplikt så att de får monopol på den svenska dieselmarknaden, för i princip inget raffinaderi i världen håller på med sånt trams. Det är därför de är så sura över att den nya regeringen slaktar reduktionsplikten.
Citera
2023-08-12, 11:24
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Har du ens kört på autobahn? Hål, vägarbeten, smalt, beläggning som är ojämn och dånar. Svenska E4:an är som att köra på ett sidentäcke i jämförelse.

Varför ska vi acceptera att det finns Sverigehatare som inte vet någonting eller gör bort sig medvetet?

E4 är överlägsen. Sen har vi stau (köer)... tyskarna är inte som förr. De är kastrerade. Det mest kastrerade folket i Europa... och de kör mkt illa. Som kärringar så fort de ser en liten umleitung. Har inte mkt testosteron kvar. Snart byter alla kön med varandra. Men man kan kolla innan var byggarbetena är och undvika de värsta kärringköerna samt köra på natten och klippa mil. Att komma till Sverige är en dröm.

Jag hade bestämt att jag skulle försöka köra 120 i snitt men det var svårt att hålla eftersom det regnade hela tiden. Man vattenplanade som en smörklick ofta. Autobahn är sliten på sina ställen...
Citera
2023-08-12, 11:25
Medlem
Citat:
Det kan vara en parameter jag ej räknat med. Jag bytte däck precis innan jag tuffade iväg. Nya däck större omkrets, och kanske mindre rullmotstånd. Borde kunna ge några procent. Men i övrigt är siffrorna korrekta, samt att jag körde genom ett fruktansvärt regnigt Europa på väg hem

Om du har större omkrets på dina hjul, kommer du längre på varje varv som hjulet snurrar. Alltså kommer km-räknaren att visa en kortare sträcka än den verkliga sträckan.
Citera
2023-08-12, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Alltså att sitta och haka sig upp på siffran 30% är helt autistiskt. Sluta med det. Poängen med tråden är att svensk fuskdiesel är sämre än riktig diesel i andra länder. Och det är 100% sant.
Du verkar tycka att jag inte går hårt nog åt den svenska dieseln, blir då ledsen och ska kalla mig autistisk. Detta eftersom du har fantiserat ihop en egen topic som du nu ska moderera. I själva verket hade jag gladeligen tankat 100% diesel utan inblandning som jag tycker är en dålig idé och det fanns ingenting i mitt inlägg som på något sätt försvarade reduktionsplikten eller påstod att biodieseln var lika bra. Det var, återigen, dina egna fantasier. Snälla skärp dig och sluta gärna snacka skit om autister. Tack.
Citera
2023-08-12, 11:35
Medlem
Citat:
Intressant. Du menar Mohammed H. Al Amoudi. Han har troligen investerat mkt för att blåsa oss.

Ja. Varför skulle Preem reagera så starkt på en sänkt reduktionsplikt? De ser sin investering i biobränsle-anläggningarna som ger de komplett monopol på dieselmarknaden i Sverige gå i kras. Och rätt åt idioterna.
Citera
2023-08-12, 11:36
Medlem
För att SVerige ska rädda världen. Varför har inte TYskland ett land med 90 miljoner invånare massa bioolja i sin diesel? Ja just ja nu blev jag ännu surare. NÄr de jämför drimedelspriser globalt så måste dom då lägga på ungeför 30% till på svenska drivmedelspriset eftersom vi förlorar det när vi tankar. >Så en liter diesel kostar idag nästan 24kr. Lägg då på 30% = 7,20 kronor ytterligare vi får betala gentemot tyskland så diesel i sverige kostar helt enkelt 31,20 kronor milen. Galet men sant.
Citera
2023-08-12, 11:38
Medlem
Citat:
Trams och tramsebyxa-tråd, som vanligt. Varför accepterar vi att Flashback är så här?

Rätt svar är att vi har exakt samma diesel och bensin som i andra länder. Och svenska motorvägar är dessutom bättre än Autobahn kan jag definitivt intyga, så bilen lär dra aningen mindre här om något.

Trams och tramsebyxa-tråd som vanligt på Flashback.

Nej du har fel. I Sverige säljs bara Mk1-diesel på pump. Sverige är ensamma om denna dieselstandard. I övriga länder i EU säljs Eurodiesel.

Dessutom har Sverige uppåt 40% inblandning av syntetisk framtälld diesel och RME. Så hög inblanding ser man ej i andra länder.
En viss skillnad mellan Europadiesel och den svenska MK1-dieseln finns. EU-dieseln är lite energirikare. Men skillnaden är rätt liten och borde inte vara så stor som TS påstår.

Den svenska dieseln är bland de absolut dyraste i världen, ibland helt i världstopp. En anledning kan ju vara den höga inblandningen av biodiesel och bristande konkurrens då man måste sälja MK1-diesel pga skatter och lagstiftningen. Preem har nästan monopol på raff.

Skulle inte regeringen titta på detta? Eller var det bara minskning av inblandad biodiesel som skulle ske?
Senast redigerad av TierraDelFuego 2023-08-12 kl. 11:47.
Citera
2023-08-12, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Ja har upptäckt samma här i Sverige, inte lika stor diff men från 0,50 till 0,43. Då jag tankar vanlig diesel på OK ger det en förbrukning på ca 0,50 per mil och tar jag deras HVO100 sjunker det till 0,43. Jag har funderat på vad detta kan bero på. Märkte detta första gången för 2 år sedan när HVO100 bara kostade 80 öre mer per liter, då var ju det en bra affär, men nu är ju prisskillnaden lite större. Men har provat flera gånger att växla bränsletyp och det är samma sak varje gång.

Jag har samma erfarenhet. Gick från 0.55 (B7 hemma) till 0.45 (norsk diesel) och jag tycker att nära 20% är en ganska stor skillnad ändå. Kan ju vara andra faktorer inblandade också iof men något har gått fel när dom blandat ihop bränslet. Är ju inte 20% skillnad i energi per volymenhet (vad jag vet).
Citera
2023-08-12, 11:52
Medlem
En annan sak som kan nämnas i sammanhanget: Sverige har ofta grövre asfalt på vägarna än andra länder. Mer stenmaterial = mer friktion, drar mer bränsle, mer buller, sliter mer på däck och det sprids mer partiklar.
Citera
2023-08-12, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
En annan sak som kan nämnas i sammanhanget: Sverige har ofta grövre asfalt på vägarna än andra länder. Mer stenmaterial = mer friktion, drar mer bränsle, mer buller, sliter mer på däck och det sprids mer partiklar.

Som tur är så har vi grannländer som har riktig diesel så man hinner enkelt köra inom Sverige på diesel tankad i utlandet, med samma utfall. Lägg ner övriga tramset om vägarna och dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in