Citat:
Ursprungligen postat av
Jasonlives
1. Men betyder ändå inte att dem är nära. NATO kommer de aldrig in i så länge Ryssland finns. Och ekonomiskt/korruption så är de inte nära EU heller.
2. Absolut, men de förlorar även betydligt mer soldater idag än när invasionen började.
3. Knappast. Om kriget tar slut så skiter väst fullständigt i Ukrania. Sedan finns det inget troligt scenario där Ukrainia går vinnande ur detta krig. De får hoppas på att bara förlora östra regionerna.
Ryssland har absolut misslyckats, men samtidigt visat sig riktigt, riktigt starka denna sommar. Vi snackar biljoner och biljoner i krigsmateriel från väst, och de rör sig ändå knappt framåt.
En imponerande defensiv, och i vissa fall offensiv som pågår i vissa områden.
1. Ryssland bestämmer inte om Ukraina ska gå med i NATO. Det bestämmer NATO och Ukraina. De kommer att få ett snabbspår in i EU, jag skulle tippa på att de är fullvärdiga medlemmar inom tio år.
3. Väst kommer inte att "skita i" Ukraina, vare sig så länge kriget pågår eller efteråt. Det kommer att krävas ett enormt arbete för att bygga upp de städer och infrastruktur som förstörts, förhoppningsvis får Ryssland betala men självklart kommer väst att styra upp det. Det planeras redan för återuppbyggnad efter kriget. Jag är arkitekt och ser fram emot att få engagera mig i projekt där. Jag ser enorm potential i Ukrainas läge med attraktiva semesterorter och gynnsamma klimat för odling och planteringar. Varje katastrof som en jordbävning eller krig är också en möjlighet att bygga upp samhället på nytt, bättre än det var tidigare. Med nyskapande miljövänlig infrastruktur och bra bostäder.
Nu har Ukraina världens ögon på sig, det lilla anonyma landet som många nog inte ens kunde placera på kartan. Nu kan vi namnen på många städer, byar och oblast.