Citat:
Ursprungligen postat av
Skattmasen08
Klart det finns enskilda avvikelser men generellt är det min bild också. Corona-uppgången är borta och vi har återgått till nivån strax innan. I min värld är det helt orimligt, vi sitter i en mycket sämre sits nu med tredubblade räntor och sänkta realinkomster. Men skulle inte förvåna mig om det inte går ned mer än max 10 % eller ens det. Folk värdesätter verkligen boendet högt, jag personligen vill gärna känna att jag har utrymme för mer än bara att bo.
Vi bor i ett land där det är kallt och jävligt 10-11 månader om året och behöver spendera nästan all tid inomhus. Inte australien, Spanien eller Florida. Därav att boendet blir väldigt viktigt.
Sen verkar du och resten av tråden ha enorma problem med att inse andras situation. De allra flesta normala människor har eller vill inom kort ha barn (inte på fb då) och då blir boendet plötsligt helt avgörande.
Man vill ha barnen i ett bra område, ha gott om plats, tomt etc. Man betalar gladeligen 20k mer för att bo i typ Täby istället för Hässelby. Trots att det blir en kvarts miljon om året man hade kunnat lägga på resor och nöjen etc. Det är inte värt att gambla barnens framtid.
Det liv typ 95% av befolkningen i Sverige vill ha är lägenhet i innerstan när man är yngre och sen flytta ut till någon av de bästa förorterna i villa (ej radhus) när barnen kommer.
De som är smarta står i hyreskön hela livet och har sen 30 års kötid när barnen är vuxna. Kan sälja villan och flytta till en hyresreglerad våning i stan och casha in barnen på bostadsmarknaden.
De som har bra HR men ska flytta till BR kan utan problemen hålla sin HR inom familjen. Bara att byta lägenhet med någon familjemedlem som har en HR i knäckebröhult. När bytet är klart sägs knäckebröhult upp omedelbart och den attraktiva HR stannar i familjen helt lagligt.
När man reglerar priser uppstår sjuka system med sjukt fusk. Stockholm omsätter miljarder i svarta pengar för HR varje år. Att folk lägger 1 msek i cash för en bra adress är inte ovanligt.