2023-08-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Flera diskuterade objektet på Erikslundsvägen i Täby, och hög belåning med höga skuldebrev. Där man kanske inte tjänar bäst.

Nu står det i annonsen. ERIKSLUNDS BÄSTA LÄGE?

Och så betald placering, högst upp på Hemnet. Vad kostar det. 10000kr? Mer?

Sen ligger det likadana radhus ute också på Erikslundsvägen. Till lägre priser. Då också ERIKSLUNDS BÄSTA UTBYGGNAD?

Jag har svårt att veta vilken som är bäst. Den som beskrivs i mest CAPS LOCK? Är det 368, 258 eller 50 man ska ha? Vilken adress är bäst. Och vem viker sig och säljer för 5 miljoner först. Det är också den som får sitt objekt sålt. Tänker jag.

Just det objektet verkar ha sålts 2021 för hela 7,2 msek vilket är sjukt högt för området. Förstår om säljarna har ångest nu.
Citera
2023-08-11, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ja inte i en håla utanför Borås. Men i storstäder är det mer vanligt, bland unga, med 4 miljoner i bolån än 0 i bolån. Vilken sten lever du under.

Belåningen är också väldigt hög i storstäder. Någon här länkade att nya bolånetagare i Stockholm senaste åren har belåning 78%. Vilket betyder amorteringskrav 2%.

Och hur stor del utav Stockholms bostadsmarknad utgörs utav "nya bolånetagare"?

Promillen.

Ni hyreshoror säger ju emot er själva lite. I ena andetaget har det varit näst intill omöjligt för nya förmågor att ta sig in på marknaden. Samtidigt har det varit så pass enorm omsättning, att det enligt era fantasikalkyler sitter toppbelånade ynglingar i varannan bostad i Sthlm.
Citera
2023-08-11, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Många föreningar (nybildade) som jag varit inne och kikat på, har bundit sina räntor fram till 2026-2028 i flera fall, på runt 1-1.5% ränta. Så blir nog många som sätter sina skadeglada skratt i halsen när dom inser att många föreningar kommer kunna rida ut den värsta delen av stormen utan större problem.
Nu består landet knappast mest av nybildade föreningar. Tror att många föreningar från 80-90-talet kan få en smäll. Sen har de flesta nybildade föreningar en hög skuldkvot och hög avgift. Är knappast en slump att nya föreningar inte är så attraktiva att köpa i
Citera
2023-08-11, 12:22
Bannlyst
Citat:
Varför måste du kolla hos Kronkalle? Är det där man hamnar efter fängelse eller när man inte kan betala sina räkningar. Jag vet inte, du kanske vet.

Många annonser ute på Booli ligger i knipa. Men man behöver inte vara hos Kronofogden bara för det. Eller menar du att alla som måste flytta hamnar hos Kronofogden, och att alltså alla bolånetagare idag inte kommer/behöver sälja -> priserna ska inte ner?

Snacka om fängelsenivå på resonemangen.
Nejdå. Jag bor kvar i min bostadsrätt. Satt bara i en månad. Har som sagt ett arv som betalas ut snart, då blir det husköp.

Måste ju svida rätt hårt hos hyreshororna att till och med kåkfarare befinner sig på bostadsmarknaden. Säger en hel jävla del om hur värdelösa dom är i sina sovjeträtter.

Anledningen till att jag länkar till Kronkalle, är för att flera hyreshoror i tråden tidigare gapat om att dom ska hitta "fynd och klipp" där.

När ska det ske kan man undra? Har brölats om detta i nästan ett års tid nu. Verkar dåligt, utbudet.
Citera
2023-08-11, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu består landet knappast mest av nybildade föreningar. Tror att många föreningar från 80-90-talet kan få en smäll. Sen har de flesta nybildade föreningar en hög skuldkvot och hög avgift. Är knappast en slump att nya föreningar inte är så attraktiva att köpa i

Det betvivlar jag. Största risken finns för nybildade föreningar, som inte hade tur/vett nog att binda sina lån länge när dom låg på 1-1.5%.
Citera
2023-08-11, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Just det objektet verkar ha sålts 2021 för hela 7,2 msek vilket är sjukt högt för området. Förstår om säljarna har ångest nu.

Av skuldebreven att utläsa gick de in med 2 miljoner kontant. Säljer de för 5,3 ungefär så får de inte ut en krona efter mäklararvode. Bara lösa skulden.

Vad kostar de betalda placeringarna för bättre synlighet?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Efter att ha höjt 1-2 gånger. Lägre styrränta än nu tror markanden på först december 2024 om 1,5 år.

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/41052

Ja, eller sista kvatalet 2024 om man så vill.
Citera
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Lite sådär om du menar prissättningen på forwardmarknaden. Senaste 1-12 månaderna har stämt hyggligt. Senaste 13-24 månaderna betydligt sämre.
Man sa att inflationen var övergående, vilket ju iofs är en tolkningsfråga.
Man spådde även att Riksbanken inte skulle höja räntan förrän 2024.
Citera
2023-08-11, 12:29
Medlem
Citat:
Och hur stor del utav Stockholms bostadsmarknad utgörs utav "nya bolånetagare"?

Promillen.

Ni hyreshoror säger ju emot er själva lite. I ena andetaget har det varit näst intill omöjligt för nya förmågor att ta sig in på marknaden. Samtidigt har det varit så pass enorm omsättning, att det enligt era fantasikalkyler sitter toppbelånade ynglingar i varannan bostad i Sthlm.
Nu pratar vi om hur det ser ut idag. Du kan väl inte ens i din vildaste fantasi påstå att det är en enorm omsättning av bostäder nu?
Sen är det intressant att du påstår att man är hyreshora för att man är orolig över läget just nu. Jag har en bostadsrätt, men är så pass intelligent att jag inser att får folk mindre pengar över så påverkar det hela samhället. Bostadsmarknaden är inte en isolerad del av samhällets ekonomi
Citera
2023-08-11, 12:32
Medlem
Citat:
Det betvivlar jag. Största risken finns för nybildade föreningar, som inte hade tur/vett nog att binda sina lån länge när dom låg på 1-1.5%.
Du får betvivla hur mycket du vill. Jag hjälpte en vän att granska årsredovisningar när hon skulle köpa bostadsrätt förra året. Då kunde jag, naturligtvis utifrån ett relativt litet urval sett utifrån alla föreningar som finns, att dessa föreningar hade ganska risig ekonomi sett till skuldkvot och sparat kapital
Citera
2023-08-11, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu pratar vi om hur det ser ut idag. Du kan väl inte ens i din vildaste fantasi påstå att det är en enorm omsättning av bostäder nu?
Sen är det intressant att du påstår att man är hyreshora för att man är orolig över läget just nu. Jag har en bostadsrätt, men är så pass intelligent att jag inser att får folk mindre pengar över så påverkar det hela samhället. Bostadsmarknaden är inte en isolerad del av samhällets ekonomi

Återigen, hur stor del utav Stockholms bostadsmarknad består utav nytillkomna köpare?

Vad är det du är så orolig för? Tror du att denna krisen/nedgången är unik? Du var väl också medveten om att bostadsmarknaden, som alla marknader, kan gå upp eller ned?

Det hyreshororna inte fattat här, är att det är dags att kliva på tåget nu. Eller stå kvar på perrongen i 20 år tills nästa kris kommer. För det gör den. Det har alltid varit så.

Det sitter ett gäng kärringar här, och gråter floder över att vi befinner oss i en dipp nu. Det är ingen som helst jävla fara. Det kommer vända. Var så lugn.

Säljer du billigare nu, kan du också köpa billigare nu. Huvudsaken är att du befinner dig inne i marknaden. Det gör inte hyreshororna, så att dom är oroliga och gnälliga över att raset inte varit större, är fullt förståeligt. Dom räknade med att kunna lägga 20k i kontantinsats för en villa i en större stad nu till hösten/vintern.

Nu blev det inte riktigt så, och det kommer inte bli så heller. Pipedreams.

Har du ingen anledning till att sälja, sälj inte. Det är inget att vara orolig för. Det är precis som på börsen, ha is i magen och sälj vid rätt tillfälle. Det kommer gå upp igen, var så lugn.
Citera
2023-08-11, 12:36
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Man sa att inflationen var övergående, vilket ju iofs är en tolkningsfråga.
Man spådde även att Riksbanken inte skulle höja räntan förrän 2024.

Man? Det var Ingves och Riksbanken själva som hävdade detta. Den jäveln missade målet, vad, 104 av 107 månader som chef?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in