2023-08-10, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fotpedal
Man får självklart hålla sig till hastighetsbegränsningarna på höger körfält. Kör någon i 90 km/h i vänsterfilen på en 110väg får du såklart ligga i 110 km/h i högerfilen. Det räknas inte som en omkörning, det är en förbikörning och den som ligger sakta i vänsterfilen kan även räknas som ett hinder som man passerar.

Nej. Du får gå tillbaka till körskolan.

Varianten förbikörning har du uppfunnit själv
Citera
2023-08-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Nej. Du får gå tillbaka till körskolan.

Varianten förbikörning har du uppfunnit själv
Haha, så du menar att om jag kör i vänsterfilen i 50 km/h på en 110väg så måste alla i högerfilen också sänka sina hastigheter till max 50 km/h?
Citera
2023-08-10, 20:59
Avslutad
Citat:
Haha, så du menar att om jag kör i vänsterfilen i 50 km/h på en 110väg så måste alla i högerfilen också sänka sina hastigheter till max 50 km/h?

Ska man följa lagen så ja. Det är exakt det som är problemet med alla söliga mittfilsåkare på E4 kring Stockholm. Förutom att blockera sin egen fil så blockerar de även filen till höger (så vida det inte är ett parti där hastighetsbegränsningen är 70 eller lägre)
Citera
2023-08-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Ska man följa lagen så ja. Det är exakt det som är problemet med alla söliga mittfilsåkare på E4 kring Stockholm. Förutom att blockera sin egen fil så blockerar de även filen till höger (så vida det inte är ett parti där hastighetsbegränsningen är 70 eller lägre)
Fel, eftersom att det bildas kö på grund av att någon kör så sakta i vänsterfilen så är det tillåtet att köra förbi dessa bilar i högerfilen, helt enligt att det är tillåtet med det vid köbildning.
Citera
2023-08-10, 22:06
Medlem
g-in-a-gis avatar
Jag bor utomlands och när man kommer på besök till sverige så blir man chockad över hur dåliga folk är på att köra bil. Det bästa exemplet är mittfilsåkarna som effektivt blockerar 2 av 3 filer. Jag kör så mycket som möjligt med farthållare, jag har sällan bråttom någonstans och jag gillar att kunna ha fullt fokus på övriga trafiken och inte behöva hålla koll på hastigheten. Jag håller mig alltid i högerfilen och puttrar på i lagstadgad högsta hastighet. Men likförbannat så kommer man alltid ifatt någon jävel som ligger i mittfilen och såsar, gärna i ojämn hastighet också, så på 70-väg kanske de pendlar mellan 60-80, så man vet inte riktigt hur man ska hantera det på bästa sätt.
Citera
2023-08-10, 22:07
Avslutad
Citat:
Fel, eftersom att det bildas kö på grund av att någon kör så sakta i vänsterfilen så är det tillåtet att köra förbi dessa bilar i högerfilen, helt enligt att det är tillåtet med det vid köbildning.

Ja vid köbildning ja. Men om det det rullar på och någon bestämmer sig att tuffa på i mittenfilen i 70km/h på 90-väg så får du fortfarande inte köra om denne på höger sida (även om bromsklossen gör ett grov fel som inte byter fil ett snäpp till höger)
Citera
2023-08-10, 22:19
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Mittfilsåkning och körning i vänster körfält bör straffas med döden. Nackskott utförd av trafikpolis på nästa avfart.

Alla körfält förutom det högra är avsett för omkörning.

Enda sättet att rädda situationen i Sverige är att införa obligatorisk studieresa till tysk motorväg som en del av körkortsutbildningen.
Verkligen. En tur på Autobahn då och då är nyttig.
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Räknas det verkligen (tekniskt och juridiskt) som en omkörning om man bara kör rakt fram utan att byta körfält, och då passerar ett långsammare fordon som kör i ett annat körfält?

För mig betyder "omkörning" att jag själv är tvungen att byta körfält för att kunna passera bilen som kör framför mig! Detta oavsett vilken typ av väg jag kör på.

Citat:
Man får självklart hålla sig till hastighetsbegränsningarna på höger körfält. Kör någon i 90 km/h i vänsterfilen på en 110väg får du såklart ligga i 110 km/h i högerfilen. Det räknas inte som en omkörning, det är en förbikörning och den som ligger sakta i vänsterfilen kan även räknas som ett hinder som man passerar.
Att göra en omkörning är att passera ett annat fordon på vägen i samma färdriktning.
Har ni ens kk? Vad är det för hemmasnickrade definitioner?
’Förbikörning’ är knappast en term i trafikförordningen.
Du får inte passera ett annat fordon på insidan på väg med högre hastighetsbegränsning än 70. Det lär man sig i körskolan.
Att man gör det ändå pga bekvämlighet är en annan sak, det är fortfarande inte tillåtet.
Mittnissar borde skjutas.
Citera
2023-08-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Att göra en omkörning är att passera ett annat fordon på vägen i samma färdriktning.
Du får inte passera ett annat fordon på insidan på väg med högre hastighetsbegränsning än 70. Det lär man sig i körskolan.
Att man gör det ändå pga bekvämlighet är en annan sak, det är fortfarande inte tillåtet.

Undantaget är väl tät köbildning i båda filerna, då kan man glida förbi till höger och det kallas väl passering eller nåt.

Fast i den här tråden är tydligen definitionen på köbildning att det rullar i 90 på 110-väg
Citera
2023-08-11, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
Håller med dig på många punkter. Ser bilar dagligen som går ut i vänsterfil på 2-filig väg utan att en bil är i närheten att köra om . Främst hantverkare i sina räcerskåpbilar.

Efter pandemin har folk fan blivit helt pantade i trafiken.
Jag upplever också att det långsamt ökat med idiotin. Kör själv racerskåpbil så man ser ju en hel del De värsta jag sett är som du säger hantverkare som oprovocerat kör vänsterfil men även folk som kör tesla och bmw. De två sistnämnda blir ibland sura om jag drar om i 120 i min caddy och ska hindra omkörningar eller kör om igen bara för att återigen lägga sig i 105.

Folk envisas också ofta med att köra upp i röven på lastbilar innan de kör om. Sorry, jag kör inte i 90 bakom dig för att du ska upp i röven på en lastbil när ingen ligger framför dig. Annars kan man ju försöka gå in i höger och släppa ut folk.
Citera
2023-08-11, 09:14
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Jag ska alltså i detta exempel byta körfält från höger till vänster, lägga mig bakom väglusen i det vänstra körfältet och sedan signalera/blinka tills denne flyttar på sig? Ok, det kan jag till nöds köpa! Men vad händer om väglusen inte flyttar på sig? Då har vi snart köbildning i det vänstra körfältet, med allt vad detta innebär...

(Jag kan lägga till att jag aldrig råkat ut för den situation som tråden handlar om. Detta trots att jag haft körkort i över 40 års tid).
Citera
2023-08-11, 09:33
Medlem
Citat:
Fel. Endast omkörning är olagligt, nu handlade det om en förbikörning.
Nej, det är endast en förbikörning när bilen du kör om är stillastående. TS situation räknas som omkörning.

Du får rent juridiskt aldrig köra om någon på höger sida på en motorväg om det inte är för att hindra en olycka.

Kör du på en 70-väg eller långsammare med två filer i samma riktning får du dock köra om på insidan. Detta är för att du ska kunna fortsätta hålla hastighet om den andra bilen ska svänga av. Sen har jag hört muppar säga att man får köra om på insidan vid köbildning men det har jag aldrig hittat stöd för.
Citera
2023-08-11, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Det kan (i tillägg till att det inte är lagligt) vara farligt att köra förbi en sådan såskopp på höger sida. Helt plötsligt tanten kanske kommer på att hon ligger i fel fil och byter till höger precis när man kör förbi. Hon kollar kanske inte så noga eftersom hon "vet" att det inte ska komma någon i den filen.
Och då blir "såstant" vållande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in