Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Mittfilsåkning och körning i vänster körfält bör straffas med döden. Nackskott utförd av trafikpolis på nästa avfart.
Alla körfält förutom det högra är avsett för omkörning.
Enda sättet att rädda situationen i Sverige är att införa obligatorisk studieresa till tysk motorväg som en del av körkortsutbildningen.
Verkligen. En tur på Autobahn då och då är nyttig.
Citat:
Ursprungligen postat av
pestloppan
Räknas det verkligen (tekniskt och juridiskt) som en omkörning om man bara kör rakt fram utan att byta körfält, och då passerar ett långsammare fordon som kör i ett annat körfält?
För mig betyder "omkörning" att jag själv är tvungen att byta körfält för att kunna passera bilen som kör framför mig! Detta oavsett vilken typ av väg jag kör på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fotpedal
Man får självklart hålla sig till hastighetsbegränsningarna på höger körfält. Kör någon i 90 km/h i vänsterfilen på en 110väg får du såklart ligga i 110 km/h i högerfilen. Det räknas inte som en omkörning, det är en förbikörning och den som ligger sakta i vänsterfilen kan även räknas som ett hinder som man passerar.
Att göra en omkörning är att passera ett annat fordon på vägen i samma färdriktning.
Har ni ens kk? Vad är det för hemmasnickrade definitioner?
’Förbikörning’ är knappast en term i trafikförordningen.
Du får inte passera ett annat fordon på insidan på väg med högre hastighetsbegränsning än 70. Det lär man sig i körskolan.
Att man gör det ändå pga bekvämlighet är en annan sak, det är fortfarande inte tillåtet.
Mittnissar borde skjutas.