2023-08-10, 10:48
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Man gör inte en omkörning om man kör under tillåten hastighet. Det är bilen i vänster som kör för sakta utan anledning och därmed gör fel. Det är inte ditt ansvar som enskild bilist att lägga dig och tuta eller blinka på personen, utan du ska fortsätta köra i skälig hastighet upp till gränsen.

Ni som säger annat SPRIDER DYNGA!
Din definition av omkörning är snällt sagt märklig om du tror att man måste köra i den maximalt tillåtna hastigheten för att det ska räknas som en sådan.

Och nej, man måste inte köra så snabbt man får, det är den högsta tillåtna hastigheten som anges inte någon minimihastighet.

Har du ens körkort?
Citera
2023-08-10, 11:03
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Mittfilsåkning och körning i vänster körfält bör straffas med döden. Nackskott utförd av trafikpolis på nästa avfart.

Alla körfält förutom det högra är avsett för omkörning.

Enda sättet att rädda situationen i Sverige är att införa obligatorisk studieresa till tysk motorväg som en del av körkortsutbildningen.
Citera
2023-08-10, 11:43
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Hej bullen!

Var inte med föräldrar och sambo och åkte bil ni, och en situation uppstod på en motorväg. I vänsterfilen låg det en tant och körde ca 10 under hastighetsbegränsningingen. Detta innebar att vi kom ikapp och förbi genom att ligga i vår fil och hålla hastigheten som lagen tillät.

Gjorde vi fel? Det uppstod lite debatt i bilen då vi alla är medvetna om att det är fel att köra om på 70+ vög på höger sida, men att sänka hastigheten skulle ju även in bära en trafikfara då tanten på så sätt skulle blockera vägen, om vi låg bakom pga att vi inte får köra om.

Det var inte tät trafik.

Räknas det verkligen (tekniskt och juridiskt) som en omkörning om man bara kör rakt fram utan att byta körfält, och då passerar ett långsammare fordon som kör i ett annat körfält?

För mig betyder "omkörning" att jag själv är tvungen att byta körfält för att kunna passera bilen som kör framför mig! Detta oavsett vilken typ av väg jag kör på.
Citera
2023-08-10, 11:51
Medlem
Enligt lagen gjorde ni fel som körde om på insidan. Enda som kan upphäva detta är om du "gör vad nöden kräver" för att förhindra en olycka men det gjorde ni uppenbarligen inte i detta fall.

Sen kör jag också om på insidan några gånger i veckan pga. alla mongon som inte kan köra bil. På motorvägen ligger man i högerfilen när man inte gör omkörningar och även om det tekniskt sett är olagligt kör varje normalt funtad människa om ÖVER hastighetsgränsen. På standard 110-väg är det god sed att köra om i 120. De flesta som inte har gps och inte fattar att deras analoga hastighetsmätare inte visar korrekt kör dessutom i 100 - 105 på motorvägen, så när de kör om i "120" kör de egentligen i ca. 110. När man däremot kör om under hastighetsgränsen ökar man risken för olycka för alla inblandade och dämmer upp vänsterfilen. Detta stänger i sin tur ute folk som kommer på påfarten.

Man kan diskutera vad som är moraliskt rätt. Jag vill hävda att en snabb men respektfullt utförd omkörning inte ökar risken för en olycka. Tvärtom MINSKAR du risken eftersom du håller vänsterfilen öppen för andra att väja till och lämnar plats till påkörande. Har förövrigt aldrig ens blivit stoppad av polisen och kör i 110 - 115 samt kör om i 120 dagligen. Ibland bredvid poliser och civilare. De som blir stoppade på motorväg är de som 1. Dämmer upp vänsterfilen, 2. Ligger för nära och hetsar eller 3. Kör oprovocerat i 130+. Ofta med en mobiltelefon inblandad.
Citera
2023-08-10, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Räknas det verkligen (tekniskt och juridiskt) som en omkörning om man bara kör rakt fram utan att byta körfält, och då passerar ett långsammare fordon som kör i ett annat körfält?

För mig betyder "omkörning" att jag själv är tvungen att byta körfält för att kunna passera bilen som kör framför mig! Detta oavsett vilken typ av väg jag kör på.
Svar ja. Men det finns ingen vettig polis som hade stannat dig för det såvida du inte uppenbart hetsar förbi någon som håller hastigheten i vänsterfilen.
Citera
2023-08-10, 12:04
Avslutad
"Två fel gör inte ett rätt"

det är det vanligaste tankefelet alla fartsyndare använder för att rättfärdiga sin körning. "Han får inte köra i den filen och han ska ligga så långt till höger det går ju enligt trafikreglerna" samtidigt som har kör över tillåtna hastigheten själv. Enligt vilken trafikregel får man göra det? och enligt vilken trafikregel får man köra om på högersidan i såna här fall?
Citera
2023-08-10, 12:14
Medlem
Ja, det är ofta en dålig idé att passera till höger. Någon som ligger 10 under i vänsterfilen utan att de är köbildning har förmodligen inte jättebra koll i övrigt och risken är att hon byter fält utan att kolla ordentligt.
Citera
2023-08-10, 12:18
Medlem
Tintinikongos avatar
Nej man får inte köra om till höger på motorvägen. Endast om det är köer som rullar sakta. Eller om du svänger av på en avfart.
Citera
2023-08-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Enligt lagen gjorde ni fel som körde om på insidan. Enda som kan upphäva detta är om du "gör vad nöden kräver" för att förhindra en olycka men det gjorde ni uppenbarligen inte i detta fall.

Sen kör jag också om på insidan några gånger i veckan pga. alla mongon som inte kan köra bil. På motorvägen ligger man i högerfilen när man inte gör omkörningar och även om det tekniskt sett är olagligt kör varje normalt funtad människa om ÖVER hastighetsgränsen. På standard 110-väg är det god sed att köra om i 120. De flesta som inte har gps och inte fattar att deras analoga hastighetsmätare inte visar korrekt kör dessutom i 100 - 105 på motorvägen, så när de kör om i "120" kör de egentligen i ca. 110. När man däremot kör om under hastighetsgränsen ökar man risken för olycka för alla inblandade och dämmer upp vänsterfilen. Detta stänger i sin tur ute folk som kommer på påfarten.

Man kan diskutera vad som är moraliskt rätt. Jag vill hävda att en snabb men respektfullt utförd omkörning inte ökar risken för en olycka. Tvärtom MINSKAR du risken eftersom du håller vänsterfilen öppen för andra att väja till och lämnar plats till påkörande. Har förövrigt aldrig ens blivit stoppad av polisen och kör i 110 - 115 samt kör om i 120 dagligen. Ibland bredvid poliser och civilare. De som blir stoppade på motorväg är de som 1. Dämmer upp vänsterfilen, 2. Ligger för nära och hetsar eller 3. Kör oprovocerat i 130+. Ofta med en mobiltelefon inblandad.

Håller med dig på många punkter. Ser bilar dagligen som går ut i vänsterfil på 2-filig väg utan att en bil är i närheten att köra om . Främst hantverkare i sina räcerskåpbilar.

Efter pandemin har folk fan blivit helt pantade i trafiken.
Citera
2023-08-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Är det lagligt att "ljustuta" jag blir iaf heligt förbannad när jag utsätts för det? Ligger dock en bra bit över hastighetsbegränsningen när jag är i vänsterfilen.

Det vet jag ej om det är lagligt, det bryr jag mig dock mindre om när det ligger nån som kör i laglig hastighet i ytterfilen, det är ju en omkörningsfil och och man har skyldighet att släppa förbi snabbare trafik
Citera
2023-08-10, 20:09
Medlem
Man får självklart hålla sig till hastighetsbegränsningarna på höger körfält. Kör någon i 90 km/h i vänsterfilen på en 110väg får du såklart ligga i 110 km/h i högerfilen. Det räknas inte som en omkörning, det är en förbikörning och den som ligger sakta i vänsterfilen kan även räknas som ett hinder som man passerar.
Citera
2023-08-10, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas

Fel. Endast omkörning är olagligt, nu handlade det om en förbikörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in