• 1
  • 2
2023-08-09, 18:51
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Hej bullen!

Var inte med föräldrar och sambo och åkte bil ni, och en situation uppstod på en motorväg. I vänsterfilen låg det en tant och körde ca 10 under hastighetsbegränsningingen. Detta innebar att vi kom ikapp och förbi genom att ligga i vår fil och hålla hastigheten som lagen tillät.

Gjorde vi fel? Det uppstod lite debatt i bilen då vi alla är medvetna om att det är fel att köra om på 70+ vög på höger sida, men att sänka hastigheten skulle ju även in bära en trafikfara då tanten på så sätt skulle blockera vägen, om vi låg bakom pga att vi inte får köra om.

Det var inte tät trafik.
Citera
2023-08-09, 18:56
Medlem
Har det inte ändrats så att man får köra om i 70km/h i höger körfält?
Citera
2023-08-09, 19:01
Medlem
yz44s avatar
Ja ni gjorde fel, man får inte köra om i höger körfält om den högsta tillåtna hastigheten överstiger 70 km/h.
Citera
2023-08-09, 19:20
Medlem
Lustigts avatar
Ni gjorde fel och bröt mot lagen, tant också.

Men hade det inneburit fara om ni sänkt farten så har ni inte koll på hur man kör bil.

Man kan ta lektioner hos skolor om man känner sig osäker bakom ratten, som du eller din chaufför tydligen gör.
Citera
2023-08-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Hej bullen!

Var inte med föräldrar och sambo och åkte bil ni, och en situation uppstod på en motorväg. I vänsterfilen låg det en tant och körde ca 10 under hastighetsbegränsningingen. Detta innebar att vi kom ikapp och förbi genom att ligga i vår fil och hålla hastigheten som lagen tillät.

Gjorde vi fel? Det uppstod lite debatt i bilen då vi alla är medvetna om att det är fel att köra om på 70+ vög på höger sida, men att sänka hastigheten skulle ju även in bära en trafikfara då tanten på så sätt skulle blockera vägen, om vi låg bakom pga att vi inte får köra om.

Det var inte tät trafik.

I lagens mening gjorde du fel omkörning till höger ej tillåten på 70 och över, du borde ha lagt dig bakom kärringen och ljustutat så hon flyttade på sig, dock håller jag med dig om att det är enklare att bara bränna förbi till höger istället för att bråka med inavlade mongon som inte kan köra bil
Citera
2023-08-09, 19:34
Medlem
I den situationen ska du blinka ut i vänster körfält, flyttar sig inte tanten så får du tuta eller signalera att hon ska flytta sig. Om det hänt en olycka precis när ni körde om hade det varit ert fel.
Citera
2023-08-09, 19:40
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Ja ni gjorde fel, man får inte köra om i höger körfält om den högsta tillåtna hastigheten överstiger 70 km/h.

Man gör inte en omkörning om man kör under tillåten hastighet. Det är bilen i vänster som kör för sakta utan anledning och därmed gör fel. Det är inte ditt ansvar som enskild bilist att lägga dig och tuta eller blinka på personen, utan du ska fortsätta köra i skälig hastighet upp till gränsen.

Ni som säger annat SPRIDER DYNGA!
Citera
2023-08-09, 19:41
Medlem
PubMixs avatar
Ni gjorde fel… hastighetsskylten ni följde är det högsta tillåtna hastigheten. Det står ingenting om att man måste följa den. Dock får man inte åka hur långsamt som helst på en motorväg. Är lite osäker på exakta siffror där men att köra 100 på 110väg är fullt lagligt.

Ni bröt lagen som gjorde en omkörning i höger körfält och skulle troligen fått böter om polisen sett er. Det ni skulle lagligt gjort är att sänkt er hastighet efter rådande trafik. Avvaktat tills hennes omkörning är avslutad. Sedan skulle ni påbörjat er omkörning.
Ni skulle också kunnat lägga er i vänster körfält med god marginal till tanten och kanske ljustuta (förbjudet vid mötande trafik då det kan blända den motsatt trafiken) om ni behöver få hennes uppmärksamhet så att hon kan gå över till det högra körfältet och ni kunnat passera i det vänstra.

Sen att om hon även gjorde fel i att ”ligga i vänsterfilen” så ursäktar inte det att ni bryter mot lagen. Hade polisen sett henne skulle hon fått böterna istället
Citera
2023-08-09, 19:56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Ni gjorde fel… hastighetsskylten ni följde är det högsta tillåtna hastigheten. Det står ingenting om att man måste följa den. Dock får man inte åka hur långsamt som helst på en motorväg. Är lite osäker på exakta siffror där men att köra 100 på 110väg är fullt lagligt.

Ni bröt lagen som gjorde en omkörning i höger körfält och skulle troligen fått böter om polisen sett er. Det ni skulle lagligt gjort är att sänkt er hastighet efter rådande trafik. Avvaktat tills hennes omkörning är avslutad. Sedan skulle ni påbörjat er omkörning.
Ni skulle också kunnat lägga er i vänster körfält med god marginal till tanten och kanske ljustuta (förbjudet vid mötande trafik då det kan blända den motsatt trafiken) om ni behöver få hennes uppmärksamhet så att hon kan gå över till det högra körfältet och ni kunnat passera i det vänstra.

Sen att om hon även gjorde fel i att ”ligga i vänsterfilen” så ursäktar inte det att ni bryter mot lagen. Hade polisen sett henne skulle hon fått böterna istället
Om jag fattat rätt så riskerade både TS och tanten böter. TS hade dock "vunnit" då han (?) fått betala mest.

Själv orkar jag inte hålla på att uppfostra idioter som den där tanten. Jag kör om i den fil som finns tillgänglig.Skulle polisen ifrågasätta det så skulle jag antagligen säga något om "köbildning".
Citera
2023-08-09, 19:58
Medlem
Jordgubbes avatar
Man får köra om till höger i vissa speciella fall, tex "Om det är tät kö i alla körfält" - nån som vet exakt när sådan anses råda? Fast det betyder väl iofs bara att man rör sig så att säga, aldrig gasar på.
Citera
2023-08-09, 20:05
Medlem
Man får dock köra om på höger sida om det körfältet leder till annat "färdmål" Exempelvis vänster körfält leder till Oslo medans höger körfält leder till Sthlm. Då är det bara gasa i högra körfältet.
Citera
2023-08-09, 20:34
Medlem
PubMixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om jag fattat rätt så riskerade både TS och tanten böter. TS hade dock "vunnit" då han (?) fått betala mest.

Själv orkar jag inte hålla på att uppfostra idioter som den där tanten. Jag kör om i den fil som finns tillgänglig.Skulle polisen ifrågasätta det så skulle jag antagligen säga något om "köbildning".

Haha nej det var inte så jag menade, det jag menade var att båda gjorde fel och båda skulle fått böter. Men hade TS gjort som man skulle så skulle enbart tanten fått böterna…

Kan hålla med dig om att jag också är trött på att behöva lägga mig i vänsterfilen för tvinga ut någon i högerfilen som fis-kör i vänsterfilen. Men vad vi ”tyckter” var nog inte vad TS frågade 🙂

Men köbildning haha ja det eller lämpligast fortsatt färdmål. 🙂 eller att hon blinkade vänster så du antog hon förberede en vänstersväng längre fram.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in