2023-08-10, 07:26
Medlem
Nu är det länge sen jag läste teorin, men kan det verkligen räknas som omkörning om vägen är tvåfilig 110-väg och det finns en bil på vänster fil som håller 100 ingen mer än TS i höger fil som håller 110? För det är så jag tolkar TS.

Blir det inte bara en förbikörning i normal hastighet då vänsterbilisten gör fel?
Citera
2023-08-10, 07:34
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Man gör inte en omkörning om man kör under tillåten hastighet. Det är bilen i vänster som kör för sakta utan anledning och därmed gör fel. Det är inte ditt ansvar som enskild bilist att lägga dig och tuta eller blinka på personen, utan du ska fortsätta köra i skälig hastighet upp till gränsen.

Ni som säger annat SPRIDER DYNGA!

Personen till vänster gör fel i det att den omotiverat ligger i vänsterfilen, och inte att denne ligger strax under hastighetsbegränsningen, vilket just är en begränsning. Du visar verkligen hur du som svettig babbe inte hör hemma i trafiken.

/AI
Citera
2023-08-10, 07:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Vilken omkörning? Kärringen såsade ju bara i vänsterfilen helt utan anledning.
det tror jag inte på som jag skrev
Citera
2023-08-10, 07:45
Medlem
boll-svantes avatar
Det kan (i tillägg till att det inte är lagligt) vara farligt att köra förbi en sådan såskopp på höger sida. Helt plötsligt tanten kanske kommer på att hon ligger i fel fil och byter till höger precis när man kör förbi. Hon kollar kanske inte så noga eftersom hon "vet" att det inte ska komma någon i den filen.
Citera
2023-08-10, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
det tror jag inte på som jag skrev

Ser det nästan dagligen, oftast nån som fipplar med luren och inte har koll på varken hastighet eller filen de ligger i.
Citera
2023-08-10, 08:17
Medlem
Precis skrivit teoriprov. Som sagt ej tillåtet över 70 km/h. Men det finns ett par undantag. Bl.a. om filerna leder till olika mål eller kö.
Citera
2023-08-10, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Hej bullen!

Var inte med föräldrar och sambo och åkte bil ni, och en situation uppstod på en motorväg. I vänsterfilen låg det en tant och körde ca 10 under hastighetsbegränsningingen. Detta innebar att vi kom ikapp och förbi genom att ligga i vår fil och hålla hastigheten som lagen tillät.

Gjorde vi fel? Det uppstod lite debatt i bilen då vi alla är medvetna om att det är fel att köra om på 70+ vög på höger sida, men att sänka hastigheten skulle ju även in bära en trafikfara då tanten på så sätt skulle blockera vägen, om vi låg bakom pga att vi inte får köra om.

Det var inte tät trafik.

Hon får ligga under den satta gränsen och nej ni får inte köra om på höger sida på vägar som har hastighetsbegränsning över 70
Citera
2023-08-10, 08:43
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
TS skulle väntat till tanten gjort klart sin omkörning och inte varit en sån otålig och aggressiv person.

Han undanhåller ju självklart hennes omkörning för tråden för att rättfärdiga sitt beteende. så uppenbart.

Ööh. Det var ingen bil framför oss så lång vi kunde se. Vi mötte inte heller någon på någon minut... Du får tro vad du vill, men du kanske är tanten som låg i fel fil?
Citera
2023-08-10, 08:45
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Nu är det länge sen jag läste teorin, men kan det verkligen räknas som omkörning om vägen är tvåfilig 110-väg och det finns en bil på vänster fil som håller 100 ingen mer än TS i höger fil som håller 110? För det är så jag tolkar TS.

Blir det inte bara en förbikörning i normal hastighet då vänsterbilisten gör fel?

Det var det som skapade diskussionen. Men baserat på vad de flesta skriver här var det fel. Vi skulle lagt oss bakom tanten och signalerat att vi ville köra om..
Citera
2023-08-10, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det var det som skapade diskussionen. Men baserat på vad de flesta skriver här var det fel. Vi skulle lagt oss bakom tanten och signalerat att vi ville köra om..

Ja uppenbarligen är det så.

Men det kan ju då uppstå fara om man är enda två bilarna på vägen. Du lägger dig bakom o ljustutar och i sista fall tutar för uppmärksamhet, då får hon panik för hon tror ni är typ vägpirater så hon tvärgasar, svänger och tappar kontrollen så hon kör i diket. Vems fel är olyckan i det fallet?

Oavsett om hon gjorde fel från början så kan en äldre tant reagera just så. Fruntimmer över huvudtaget tror jag. i synnerhet de som inte ens vet i vilken fil de ska ligga.
Citera
2023-08-10, 10:03
Medlem
kibokos avatar
Det här händer med jämna mellanrum när man är ute, folk som glömmer vilken fil de ska ligga i.

Helhjusblink eller påslagen vänsterblink har hittills alltid löst det för mig, Köra om i höger fil är farligt om den man kör om inser sin miss och själv byter till höger under din omkörning, så det görs bara om ingen signalering fungerar, och med tutan på under hela omkörningen.
Citera
2023-08-10, 10:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Ser det nästan dagligen, oftast nån som fipplar med luren och inte har koll på varken hastighet eller filen de ligger i.
jo visst, men man ser också dagligt hetsiga förare som kräver fri lejd trots framförvarande pågående omkörningar. I deras tunnelseende ser de bara sig själva och sin iver att komma förbi, men fattar inte att de andra gör omkörningar. Finns sällan anlednin att åka in till höger om det ligger en karavan av långtradare tex med 100 m mellan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in