2023-08-10, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Vad exakt är det som talar för prisökningar på 40-50% ?
Inför 2024:

1. Löneökningar
2. Bostadsbrister
3. Inflationsbromsningar
4. Styrränta på runt 2.5-3% kommer bli det nya normala, när chocken lagt sig, börjar marknaden röra sig uppåt igen.
5. Gängskjutningar kriminalitet i Sverige börjar bli en pandemi, folk flyr från hyresghetton, kosta vad det kosta vill. Livet är mer värt än en dyr bostadskostnad.
Citera
2023-08-10, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Ja, det är mycket möjligt.

Kollade på Booli vad mitt bostadsområde ligger på procentmässigt/prismässigt. På 36 månader har det rört sig + 2.6% , alltså har det på marknaden dom senaste 36 månaderna genomsnittligt inte hänt ett skit. Trots en pandemi, trots chockhöjningar utav räntorna.

Hyreshororna här i tråden fattar ju inte att bostadsägande är en långsiktig investering. Dalar och toppar kommer alltid finnas, och har alltid funnits. Men för dessa retards verkar det vara unikt.

Ännu mer roligt blir det när man skummar genom tråden och läser inlägg från hyreshororna (som alla är börsmiljonärer) där dom talar så varmt om hur mycket bättre avkastning börsen ger kontra boendeköp 😂

* Aktier/börsen går precis som bostadsmarknaden upp och ned (bortsett från hyreshorornas portföljer då tydligen, där är det aldrig nedgångar - går bara uppåt)

* Boende är något man investerar i på lång sikt. Precis som värdepapper (med undantag från hyreshororna då såklart som daytradar med blåa siffror 365 dagar om året)

* Man kan både äga sitt boende OCH ha pengar på börsen (chock incoming)

* Man kan inte bo trivsamt på börsen. Eller ja...ni hyreshoror i tråden lyckas väl säkert med det också. Ni kan ju trolla med det mesta verkar det som.

Historiskt sett är bostadsägande lönsamt. Och att hyreshororna nu i en dipp skriker sig hesa över hur olönsamt bostadsägande är, visar ju bara hur lite dom kan om investeringar och rörliga marknader.

Detta är väl tredje eller fjärde dippen sedan 80 talet? Det kommer fler. Och lika många toppar kommer också.

Försök lära er det hyreshoror små, och börja spara ihop till en kontantinsats NU.

Och nej, era guldmynt i World Of Warcraft ("börsen") kommer inte funka. Stäng av Nintendot, och ta er ut från tonårsbostaden i ghettot förfan.
Historiskt sett har bostadsägande aldrig varit lönsamt ditt obildade freak. Att hyra är just i Sverige en ekonomiskt sätt bättre boendeform. Ingen är naturligtvis 'lönsam'. Att bo är att konsumera.Hur mycket avkastning får du på ditt boende? Du är bara korkad som tror att det är bättre att göda bankerna än en hyresvärd.
Citera
2023-08-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, en smula faktiskt....

Man kan ana en VISS bitterhet mellan raderna, inte sant?
Bitterheten för att inte säga desperationen hos BLTs är ljuvlig. Att skryta om hur mycket man lyckats låna är inget jag personligen är speciellt avundsjuk på. Att ta ett banklån är inte en så fantastisk bedrift som de tycks tro.
Citera
2023-08-10, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Historiskt sett har bostadsägande aldrig varit lönsamt ditt obildade freak. Att hyra är just i Sverige en ekonomiskt sätt bättre boendeform. Ingen är naturligtvis 'lönsam'. Att bo är att konsumera.Hur mycket avkastning får du på ditt boende? Du är bara korkad som tror att det är bättre att göda bankerna än en hyresvärd.

Ofan.

Ska ta ett exempel här åt hyreshoran:

Jag köper en lägenhet 2010 för 1 miljon. 2 ROK 60 kvadrat. Månadsavgiften för lägenheten är 4000 kronor. Det blir 48.000 per år. Sen har jag lån på 500.000 och det lånet kostar mig år 2010 ca 4.000 i månaden säger vi inklusive amortering på 2k. Det blir 8k i boendekostnader varje månad. 96.000 per år. Ränteavdrag räknar vi inte ens in. Amorterar 24k varje år.

Sen säljer jag lägenheten idag (sämsta läget) för 2 miljoner, istället för 3, när det var som bäst. Jag har på 13 år amorterat 2k i månaden = 312.000 kronor. Mitt ursprungliga lån på 500k är nu nere på 188k som banken får när jag säljer.

2000000 - 188.000 kvar på bolånet - Mäklararvode (vi säger 60k) - vinstskatt på ca 200.000 och kvar har jag i fickan ca 1.5 miljoner SEK, skattat och klart. Här har jag heller inte räknat in några avdrag för renoveringar, eller några avdrag. Så 1.5 kanske egentligen blir något lågt räknat.

En vinst på ca 500k. För att inte göra ett skit. Ingenting.

Medans du bott i hyresghettot, och pyntat 96.000 om året för en liknande bostad i 13 år. Och det tycker du är bättre? Bara att gratulera. Tur att det finns hjärndöda hyreshoror. Hyresvärdarna bara jublar.
Citera
2023-08-10, 00:45
Bannlyst
Citat:
Bitterheten för att inte säga desperationen hos BLTs är ljuvlig. Att skryta om hur mycket man lyckats låna är inget jag personligen är speciellt avundsjuk på. Att ta ett banklån är inte en så fantastisk bedrift som de tycks tro.
Nej, då är det ju bättre att med stolthet kasta pengar varje månad i hyresvärdens ficka, och bo som en liten tonåring.

Tragikomiskt hur hyreshoror resonerar.
Citera
2023-08-10, 00:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Menar du att folk skryter om det? Och hyrestorskarna om att de fått ett förstahandskontrakt i Rotebro? Med plastmattor i badrummet och silverfiskar i skafferiet?
Citera
2023-08-10, 01:06
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Självklart är det många som skrattar då det finns så många puckon som är villiga att betala kraftiga överpriser.

Citat:
Nej, då är det ju bättre att med stolthet kasta pengar varje månad i hyresvärdens ficka, och bo som en liten tonåring.

Som bostadsrättsägare så äger man ingen bostad utan man äger rätten att bo där.

Som bostadsrättsägare så betalar du ränta till banken och avgift till föreningen vilket idag vida överskrider kostnaden för en hyreslägenhet.

Skulle föreningen hamna i trubbel ekonomiskt så får du och dina grannar skramla för att rädda den eller riskera att bli av med bostadsrätten och tvingas hyra den istället samtidigt som du får betala dina skulder till banken.

Så har du ett stort bolån så hyr du lika mycket som andra hyresgäster, men du hyr av banken/föreningen.
Citera
2023-08-10, 01:06
Medlem
Teus avatar
Citat:

Är väl ingen som "med stolthet kastar pengar varje månad i hyresvärdens ficka" men det finns ett värde på en bostad som inte reflekteras av fantasipriserna folk köpt och sålt till under de senaste ~10 åren. Dom enda vinnarna på bostadsmarknaden just nu är dom som lyckades sälja under pandemin och nu sitter med deg och väntar på att skiten ska krascha.
Citera
2023-08-10, 01:16
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ofan.

Ska ta ett exempel här åt hyreshoran:

Jag köper en lägenhet 2010 för 1 miljon. 2 ROK 60 kvadrat. Månadsavgiften för lägenheten är 4000 kronor. Det blir 48.000 per år. Sen har jag lån på 500.000 och det lånet kostar mig år 2010 ca 4.000 i månaden säger vi inklusive amortering på 2k. Det blir 8k i boendekostnader varje månad. 96.000 per år. Ränteavdrag räknar vi inte ens in. Amorterar 24k varje år.

Sen säljer jag lägenheten idag (sämsta läget) för 2 miljoner, istället för 3, när det var som bäst. Jag har på 13 år amorterat 2k i månaden = 312.000 kronor. Mitt ursprungliga lån på 500k är nu nere på 188k som banken får när jag säljer.

2000000 - 188.000 kvar på bolånet - Mäklararvode (vi säger 60k) - vinstskatt på ca 200.000 och kvar har jag i fickan ca 1.5 miljoner SEK, skattat och klart. Här har jag heller inte räknat in några avdrag för renoveringar, eller några avdrag. Så 1.5 kanske egentligen blir något lågt räknat.

En vinst på ca 500k. För att inte göra ett skit. Ingenting.

Medans du bott i hyresghettot, och pyntat 96.000 om året för en liknande bostad i 13 år. Och det tycker du är bättre? Bara att gratulera. Tur att det finns hjärndöda hyreshoror. Hyresvärdarna bara jublar.

Var ska du bo när du har dina 1,5 miljoner hade du tänkt? Hyreslägenhet?

Ska du köpa något nytt så har du precis förlorat 22% på vinstskatten och du ska betala för den nya lyan som även den har gått upp i pris.

Låter snarare som att det gick jämnt ut med inflationen inräknat.

Om alla vill casha ut samtidigt (bank run) det är då det kraschar totalt. De smarta har redan dragit sig ur och förlorarna köpte av de som drog sig ur.
Citera
2023-08-10, 01:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Är väl ingen som "med stolthet kastar pengar varje månad i hyresvärdens ficka" men det finns ett värde på en bostad som inte reflekteras av fantasipriserna folk köpt och sålt till under de senaste ~10 åren. Dom enda vinnarna på bostadsmarknaden just nu är dom som lyckades sälja under pandemin och nu sitter med deg och väntar på att skiten ska krascha.

Jag känner mig nästan som vinnare som sitter i lågbelånad villa med fast ränta, utan planer på att sälja...att marknadsvördet är en mille mindre mot för ett år sen gör inte så mycket. Huset är ändå värt åtskilliga miljoner mer än vad jag gav. Dessutom bor jag bra och billigt. Har inte så mycket att klaga på.
Citera
2023-08-10, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Som bostadsrättsägare så äger man ingen bostad utan man äger rätten att bo där.

Som bostadsrättsägare så betalar du ränta till banken och avgift till föreningen vilket idag vida överskrider kostnaden för en hyreslägenhet.

Skulle föreningen hamna i trubbel ekonomiskt så får du och dina grannar skramla för att rädda den eller riskera att bli av med bostadsrätten och tvingas hyra den istället samtidigt som du får betala dina skulder till banken.

Så har du ett stort bolån så hyr du lika mycket som andra hyresgäster, men du hyr av banken/föreningen.

Jasså? Så alla bostadsrätter är dyrare att bo i än hyresrätter?

Antar att du är så pantad att du tror att alla köpte sina bostadsrätter på pristoppen, och har 85% belåningsgrad? Och alla föreningar är högt belånade och skuldsatta?

Antar att man måste fantisera att det ser ut så om man sitter fast i hyresträsket
Citera
2023-08-10, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag känner mig nästan som vinnare som sitter i lågbelånad villa med fast ränta, utan planer på att sälja...att marknadsvördet är en mille mindre mot för ett år sen gör inte så mycket. Huset är ändå värt åtskilliga miljoner mer än vad jag gav. Dessutom bor jag bra och billigt. Har inte så mycket att klaga på.
Klart du är vinnare. Det är majoriteten av bostadsägarna.

Enligt hyreshororna köpte alla bostadsägare sina bostäder på pristoppen. Och har minst 85% i belåningsgrad. Är väl någon desperat fantasi/dröm dom har.

Just nu ska alla som inte sitter i hyresträsket gå på knäna ekonomiskt, annars håller inte hyreshorornas kommunistkalkyl. Och då blir det nattsvart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in