Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Historiskt sett har bostadsägande aldrig varit lönsamt ditt obildade freak. Att hyra är just i Sverige en ekonomiskt sätt bättre boendeform. Ingen är naturligtvis 'lönsam'. Att bo är att konsumera.Hur mycket avkastning får du på ditt boende? Du är bara korkad som tror att det är bättre att göda bankerna än en hyresvärd.
Ofan.
Ska ta ett exempel här åt hyreshoran:
Jag köper en lägenhet 2010 för 1 miljon. 2 ROK 60 kvadrat. Månadsavgiften för lägenheten är 4000 kronor. Det blir 48.000 per år. Sen har jag lån på 500.000 och det lånet kostar mig år 2010 ca 4.000 i månaden säger vi inklusive amortering på 2k. Det blir 8k i boendekostnader varje månad. 96.000 per år. Ränteavdrag räknar vi inte ens in. Amorterar 24k varje år.
Sen säljer jag lägenheten idag (sämsta läget) för 2 miljoner, istället för 3, när det var som bäst. Jag har på 13 år amorterat 2k i månaden = 312.000 kronor. Mitt ursprungliga lån på 500k är nu nere på 188k som banken får när jag säljer.
2000000 - 188.000 kvar på bolånet - Mäklararvode (vi säger 60k) - vinstskatt på ca 200.000 och kvar har jag i fickan ca 1.5 miljoner SEK, skattat och klart. Här har jag heller inte räknat in några avdrag för renoveringar, eller några avdrag. Så 1.5 kanske egentligen blir något lågt räknat.
En vinst på ca 500k. För att inte göra ett skit. Ingenting.
Medans du bott i hyresghettot, och pyntat 96.000 om året för en liknande bostad i 13 år. Och det tycker du är bättre? Bara att gratulera. Tur att det finns hjärndöda hyreshoror. Hyresvärdarna bara jublar.