2023-08-10, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St3fanius
Ringde SKV idag för att fråga hur Funded Trading ska deklareras och beskattas.

SKV Svar:

Alternativ 1:
Då jag inte tradar för egna pengar så ska det tas upp som Inkomst av Tjänst, under punkt 1.5 i deklarationen.

Företaget (FTMO, MFF etc) ska betala Sociala avgifter (vilket de aldrig kommer att göra).
Det är dock inte mitt problem, då SKV aldrig kommer eller kan kräva mig på det, allt enligt vad SKV sa.
Det negativa är att denna inkomst då inte blir pensionsgrundande.

Alternativ 2:
Ta upp det som Hobby verksamhet på blankett T2, och betala både Skatt samt Sociala Avgifter själv.
Det blir då pensionsgrundande, men man betalar betydligt mer skatter varje år.

Så, det går fint att köra på med Funded Trading enligt SKV, och man behöver inte ha företag, utan kan göra det som privat person.
Det finns två val enligt ovan, man kan välja vilket man vill köra.

Ett annat problem som uppstår är att i avtalet med Prop firmorna (FTMO/MFF etc) finns med 100% säkerhet en klausul att du ska stå för alla skatter som ev. uppstår. FTMO / MFF etc lär inte bli glada om SKV plötsligt dyker på dom och kräver att de ska betala skatter för din trading, så dom kommer helt säkert kräva tillbaks det från dig i så fall, med risk att ditt Funded Konto också stängs.

Vilket tar oss tillbaks till att det bästa kanske ändå är att starta en firma (enskild/AB) och F-Skatt sedel, och betala skatter och avgifter själva.
första alternativet låter klart bäst, eller så Då du tradar med andras pengar så räknas inte din inkomst som vinster utan som konsultarvode på den vinst som du gör.
Du behöver alltså inte redovisa alla trades som underlag i din deklaration.
Man behöver inte ha bolag utan man kan göra detta privat. Enligt Skatteverket skall då bolaget som du är funded hos betala sociala avgifter på din lön (vilket de dock inte gör). Det påverkar dock inte dig. Du måste dock ta upp inkomsten i din deklaration under övriga intäkter och betala skatt enligt den skattetabell där du bor. Skattetabellen utgår på din totala inkomst, så har du ett annat jobb slås dessa ihop.
Upp till cirka 50 000 kr/månad i lön så är man på grundskatt som är drygt 30 %.
Citera
2023-08-10, 22:58
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabal23232
löste du det tillslut?

Haha nej. Ingen jävel verkar veta vad som är rätt. Dessutom kan man få betalt i bitcoin och då ändras det eller nåt. Jag har kommit fram till att det är bättre att trajda hos en vanlig mäklare.
Citera
2023-08-10, 23:01
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabal23232
"Hur beskattas vinsten när du är funded?
I de efterforskningar vi har gjort där vi bland annat har ringt till Skatteverket så har vi kommit fram till följande:

Då du tradar med andras pengar så räknas inte din inkomst som vinster utan som konsultarvode på den vinst som du gör.
Man behöver inte ha bolag utan man kan göra detta privat. Enligt Skatteverket skall då bolaget som du är funded hos betala sociala avgifter på din lön (vilket de dock inte gör). Det påverkar dock inte dig. Du måste dock ta upp inkomsten i din deklaration under övriga intäkter och betala skatt enligt den skattetabell där du bor. Skattetabellen utgår på din totala inkomst, så har du ett annat jobb slås dessa ihop.
Upp till cirka 50 000 kr/månad i lön så är man på grundskatt som är drygt 30 %." enligt https://nordictrading.se/funded-hur-gar-det-till/
låter ändå rimligt

Det är mer än vad jag visste. 30% är klart bättre än att starta eget bolag och betala 50% i skatt. Men frågan är om det går att lita på att det stämmer.
Citera
2023-08-15, 11:40
Medlem
Det är ju i realiteten papperstrading, som bygger på att sådan här handel endast har 15% traders som är lönsamma. Vinsten prop trading firmorna gör kommer ur avgifterna traders betalar för kontona samt resets. Så självklart innebär det att inga trades behöver redovisas för skattemyndigheten, utan det räcker ju såklart att redovisa de utbetalningar som skett till ditt konto om du mot förmodan skulle göra vinst.
Citera
2023-08-15, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3
Det är ju i realiteten papperstrading, som bygger på att sådan här handel endast har 15% traders som är lönsamma. Vinsten prop trading firmorna gör kommer ur avgifterna traders betalar för kontona samt resets. Så självklart innebär det att inga trades behöver redovisas för skattemyndigheten, utan det räcker ju såklart att redovisa de utbetalningar som skett till ditt konto om du mot förmodan skulle göra vinst.
Det är sant för vissa men det beror också på vad det är för "propfirma".

På traditionella propfirmor som Trillium, Seven Points, T3 och SMB Capital så har du en vanlig anställning och eftersom deras tradingdeskar numera är virtuella så behöver du inte längre lämna Sverige för att jobba åt dem. De tar inga avgifter och vill verkligen att sina traders ska lyckas eftersom det är dem som ska generera vinsterna åt firman.

Dessa nya "propfirmor" är egentligen "Funded Trader Programs" och de tjänar inte pengar på tradingen utan på de avgifter som de tar ut av alla nya traders som ansöker och misslyckas.

Men tröskeln är i varje fall lägre än på de traditionella propfirmorna där man normalt måste genomgå jobbintervjuer och visa på potential i ett internship innan man får anställning. Det är också bara ett fåtal av de traditionella propfirmorna som är offentliga och tar emot jobbansökningar från vanliga retail traders.
Citera
2023-08-15, 15:55
Medlem
Inom "Proprietary Trading" finns olika Tiers som jag förstått.

Tier 1 - Du är anställd och är fysiskt på företagets kontor, du jobbar ofta i ett team ihop med andra.
Tier 2 - Du är contractor och jobbar antingen på firmans kontor eller på distans. Series 7 licens krävs i USA.
Tier 3 - Du köper access till kapital genom med engångs-summa eller löpande "prenumeration". Äkta market access med riktiga orders och trades på extern marknadsplats som CME, CBOE, NYSE, Nasdaq.
Tier 4 - Pappers-trading. Som Tier 3 fast alla trades och ordrar är fake och sker endast virtuellt.
Citera
2023-08-16, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3

Måste nog hålla med ovanstående. Det är ju inget riktigt kapital vi pratar om..
Citera
2023-08-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Inom "Proprietary Trading" finns olika Tiers som jag förstått.

Tier 1 - Du är anställd och är fysiskt på företagets kontor, du jobbar ofta i ett team ihop med andra.
Tier 2 - Du är contractor och jobbar antingen på firmans kontor eller på distans. Series 7 licens krävs i USA.
Tier 3 - Du köper access till kapital genom med engångs-summa eller löpande "prenumeration". Äkta market access med riktiga orders och trades på extern marknadsplats som CME, CBOE, NYSE, Nasdaq.
Tier 4 - Pappers-trading. Som Tier 3 fast alla trades och ordrar är fake och sker endast virtuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Det är sant för vissa men det beror också på vad det är för "propfirma".

På traditionella propfirmor som Trillium, Seven Points, T3 och SMB Capital så har du en vanlig anställning och eftersom deras tradingdeskar numera är virtuella så behöver du inte längre lämna Sverige för att jobba åt dem. De tar inga avgifter och vill verkligen att sina traders ska lyckas eftersom det är dem som ska generera vinsterna åt firman.

Dessa nya "propfirmor" är egentligen "Funded Trader Programs" och de tjänar inte pengar på tradingen utan på de avgifter som de tar ut av alla nya traders som ansöker och misslyckas.

Men tröskeln är i varje fall lägre än på de traditionella propfirmorna där man normalt måste genomgå jobbintervjuer och visa på potential i ett internship innan man får anställning. Det är också bara ett fåtal av de traditionella propfirmorna som är offentliga och tar emot jobbansökningar från vanliga retail traders.

Fast med största sannolikhet så är ju endast demo props aktuellt för denna diskussion.
Senast redigerad av Trefalga 2023-08-16 kl. 12:32.
Citera
2023-08-16, 15:30
Medlem
mailade skatteverket och skrev "Hej,

Jag önskar att dela med mig av information om hur FTMO och MFF fungerar samt ställa några frågor angående beskattning av inkomst från dessa företag. Då dessa företag inte är baserade i Sverige och eventuellt inte följer svenska skatteföreskrifter, skulle jag uppskatta om ni kunde ge vägledning om hur jag bör hantera beskattning av dessa inkomster.

FTMO och MFF är företag som erbjuder möjligheten att bli "funded", det vill säga att de finansierar handlarnas tradingkonton och delar vinsten med dem baserat på vissa villkor. Här är en översikt över hur dessa företag fungerar:

Funded Trading: När man blir "funded" får man tillgång till ett konto med företagets kapital för trading. De utfärdar handlaren specifika mål och krav som måste uppnås för att bli godkänd och få tillgång till det finansierade kontot.

Vinst och Uppdelning: Handlaren delar vinsten med företaget enligt överenskomna andelar. Denna vinstbaserade lön beror på den finansierade kontostorleken och den uppnådda vinsten.

Utmaningsprocess: Utmaningsprocessen innefattar olika faser där handlaren måste uppfylla handelsmål och riskhanteringskriterier för att anses vara godkänd.

Nyligen har jag genomfört efterforskningar och även kontaktat Skatteverket för att förstå hur beskattning av inkomst från dessa företag fungerar. Jag har kommit fram till följande information:

Då du tradar med andras pengar räknas din inkomst inte som vinster utan som konsultarvode på den vinst du genererar.
Man behöver inte ha bolag utan man kan göra detta privat. Enligt Skatteverket skall då bolaget som du är funded hos betala sociala avgifter på din lön (vilket de dock inte gör). Det påverkar dock inte dig. Du måste dock ta upp inkomsten i din deklaration under "övriga intäkter" och betala skatt enligt den skattetabell där du bor. Skattetabellen utgår på din totala inkomst, så har du ett annat jobb slås dessa ihop.
Upp till cirka 50 000 kr/månad i lön så är man på grundskatt som är drygt 30 %.
Enligt information från https://nordictrading.se/funded-hur-gar-det-till/ och våra egna efterforskningar, har vi kommit fram till ovanstående beskrivning.

Med denna information som grund skulle jag vilja be om råd från er angående min beskattningssituation:

Stämmer ovanstående information? Baserat på mina efterforskningar och mina samtal med Skatteverket, verkar det som att min inkomst från funded trading bör beskattas som konsultarvode. Kan jag använda denna information som en grund för min beskattning?

Vad rekommenderar ni? Med hänsyn till att FTMO och MFF eventuellt inte följer svenska skatteregler, vad bör jag göra för att korrekt hantera beskattningen av dessa inkomster? Vilka steg bör jag ta för att säkerställa att jag uppfyller mina skatteåtaganden?

Jag förstår att detta kan vara en komplex fråga och jag uppskattar verkligen om ni kan ge någon form av vägledning eller rekommendation om hur jag bäst hanterar beskattning av dessa inkomster.

Tack på förhand för er hjälp och vägledning.

Vänliga hälsningar,"

fick då detta som svar "Hej,

Som jag tolkar det äger du aldrig några värdepapper utan får ersättning för din handel från företaget. I så fall bör det bli som du beskriver att inkomsten blir lön för dig. Ersättningen ska i så fall tas upp i ruta 1.1 i din inkomstdeklaration. Du bör också skriva under övriga upplysningar och förklara upplägget så ser handläggaren som tar hand om din inkomstdeklaration detta och kan besluta ditt ärende på rätt sätt.

Vi kan inte på förhand säga hur ett ärende beslutas.

Företaget är enligt lag också skyldiga att registrera sig som arbetsgivare och ska betala arbetsgivaravgifter samt dra skatt och betala in för dig.

Med vänliga hälsningar

Mikael"

tror ni man kan råka illa ut om man skattar på de sätter som lön eller tjänst 30% SOM de sagt åt oss att göra. liksom hur har vi gjort fel? vi frågade, fick svar och skattade som de bad oss göra? inte så att vi kan få böter eller något. vi har inte gjort ngt fel? eller? vad tror ni
Senast redigerad av blabal23232 2023-08-16 kl. 15:36.
Citera
2023-08-16, 15:32
Medlem
vi kan ju också ta pengarna och skicka dem direkt till IG market från DEEL. och sen trada me dem sen skatta 30% som vanligt. men det kanske finns en chans att de frågar vart jag fått pengarna ifrån , dem som jag la in i IG market.
Citera
2023-08-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det är mer än vad jag visste. 30% är klart bättre än att starta eget bolag och betala 50% i skatt. Men frågan är om det går att lita på att det stämmer.

men vad är de värsta som kan hända? vi har frågat skatteverket om hur man gör, de gav oss svar och vi gjorde som de bad oss att göra. inte så att vi kan få böter eller någon skit av dem? eller??? vad tror du
Citera
2023-09-14, 07:50
Medlem
Har vi något mer information om allt detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in