Citat:
första alternativet låter klart bäst, eller så Då du tradar med andras pengar så räknas inte din inkomst som vinster utan som konsultarvode på den vinst som du gör.Ringde SKV idag för att fråga hur Funded Trading ska deklareras och beskattas.
SKV Svar:
Alternativ 1:
Då jag inte tradar för egna pengar så ska det tas upp som Inkomst av Tjänst, under punkt 1.5 i deklarationen.
Företaget (FTMO, MFF etc) ska betala Sociala avgifter (vilket de aldrig kommer att göra).
Det är dock inte mitt problem, då SKV aldrig kommer eller kan kräva mig på det, allt enligt vad SKV sa.
Det negativa är att denna inkomst då inte blir pensionsgrundande.
Alternativ 2:
Ta upp det som Hobby verksamhet på blankett T2, och betala både Skatt samt Sociala Avgifter själv.
Det blir då pensionsgrundande, men man betalar betydligt mer skatter varje år.
Så, det går fint att köra på med Funded Trading enligt SKV, och man behöver inte ha företag, utan kan göra det som privat person.
Det finns två val enligt ovan, man kan välja vilket man vill köra.
Ett annat problem som uppstår är att i avtalet med Prop firmorna (FTMO/MFF etc) finns med 100% säkerhet en klausul att du ska stå för alla skatter som ev. uppstår. FTMO / MFF etc lär inte bli glada om SKV plötsligt dyker på dom och kräver att de ska betala skatter för din trading, så dom kommer helt säkert kräva tillbaks det från dig i så fall, med risk att ditt Funded Konto också stängs.
Vilket tar oss tillbaks till att det bästa kanske ändå är att starta en firma (enskild/AB) och F-Skatt sedel, och betala skatter och avgifter själva.
SKV Svar:
Alternativ 1:
Då jag inte tradar för egna pengar så ska det tas upp som Inkomst av Tjänst, under punkt 1.5 i deklarationen.
Företaget (FTMO, MFF etc) ska betala Sociala avgifter (vilket de aldrig kommer att göra).
Det är dock inte mitt problem, då SKV aldrig kommer eller kan kräva mig på det, allt enligt vad SKV sa.
Det negativa är att denna inkomst då inte blir pensionsgrundande.
Alternativ 2:
Ta upp det som Hobby verksamhet på blankett T2, och betala både Skatt samt Sociala Avgifter själv.
Det blir då pensionsgrundande, men man betalar betydligt mer skatter varje år.
Så, det går fint att köra på med Funded Trading enligt SKV, och man behöver inte ha företag, utan kan göra det som privat person.
Det finns två val enligt ovan, man kan välja vilket man vill köra.
Ett annat problem som uppstår är att i avtalet med Prop firmorna (FTMO/MFF etc) finns med 100% säkerhet en klausul att du ska stå för alla skatter som ev. uppstår. FTMO / MFF etc lär inte bli glada om SKV plötsligt dyker på dom och kräver att de ska betala skatter för din trading, så dom kommer helt säkert kräva tillbaks det från dig i så fall, med risk att ditt Funded Konto också stängs.
Vilket tar oss tillbaks till att det bästa kanske ändå är att starta en firma (enskild/AB) och F-Skatt sedel, och betala skatter och avgifter själva.
Du behöver alltså inte redovisa alla trades som underlag i din deklaration.
Man behöver inte ha bolag utan man kan göra detta privat. Enligt Skatteverket skall då bolaget som du är funded hos betala sociala avgifter på din lön (vilket de dock inte gör). Det påverkar dock inte dig. Du måste dock ta upp inkomsten i din deklaration under övriga intäkter och betala skatt enligt den skattetabell där du bor. Skattetabellen utgår på din totala inkomst, så har du ett annat jobb slås dessa ihop.
Upp till cirka 50 000 kr/månad i lön så är man på grundskatt som är drygt 30 %.