Citat:
Ursprungligen postat av
NyfikenGG
Blir inte skatten röv-tråkig? Först 80/20 profitsplitt, sen inkomstskatt och sedan tråkiga arbetsgivaravgifter? Hur gör du om du vill ta ut allt och köra via privat? Eller kör du via bolaget? Funderar kanske på att flytta utomlands eller skapa bolag i Afrika, men då lär man väl ändå få kuk i rövva av Skv om man stannar inom rikets gränser. Knaaaaaaaaas
Problemet idag är att alla är så fokuserade på att slippa betala skatt. Vi behöver alla betala skatt oavsett vad vi tycker om det. Vårt samhälle är byggt upp på skatter.
Istället borde du fokusera på potentialen med prop firmorna. Är du en tradare som månad efter månad kan leverera plus resultat så finns det mycket pengar att tjäna, skatt är då ditt mindre problem.
Det du fakturerar en prop firm är ju belopp ex moms. Men säljer du skit på nätet i sverige ska du betala in momsen. Sen ska du ha lönen och betala alla dessa hemska skatter. Men det är så vår ekonomi går ihop.
Men för att minimera skatten så kan du ta ut en lön till dig själv först varje månad. Sedan kan du istället välja att ta ut mer via utdelning då du betalar mindre skatt på det. Att ta ut en lön säkerställer att du betalar in för din service i samhället och din pension.
Och till experten i tråden som kallade upplägget en scam särskilt efter dennes noga undersökning. Hade du vetat vad du pratade om hade du varit tyst. Jag har ingen "vän" som fått utbetalningar utan jag har startat företag för ändamålet. Till dags datum har jag fakturerat vid tre tillfällen och haft den ersättningen på konton dagen efter varje gång. Totalt så pratar vi ca 250' . Tappade sedan kontot för några månader sedan och är i slutfasen att åter kvalificera mig för ett plus ett annat hos en annan prop firma. Det är en del av processen när man klantar sig. Så är det även i vilken annan bransch, inga avtal eller kunder är säkra eller för evigt. Så jobba upp buffert kapital så du klarar en motgång.
Och varför satsa på propfirma istället för att slänga pengarna på ett ISK konto? alla sitter inte med 1 mille redo att köra igång med för att sedan slita för att få 4 tick på en rövseg aktie. Att lämna warrent och aktie marknaden för Valuta och CFD marknaden var det bästa jag gjort. Prop firmorna ger dig möjlighet att bygga upp ditt kapital snabbt om du inte har något för en liten deposition. Du för den tillbaka när du klarar inträdeskravet. Plus under tiden du kvalificerar dig lär du dig att handla ansvarsfullt med tydliga regler. Ja, inträdesprovet kräver ett högre risktagande. Men efteråt kan du sänka din riskbild. Bygg sedan upp med flera konton och pengarna rullar in på en annan nivå. Tänk långsiktigt och fokusera inte på hur mycket skatt du måste betala, se möjligheten.
MEN dra inte fram kreditkortet och kör igång med prop firmor om du inte är stabil och långsiktigt är lönsam i din handel. Det kan snabbt bli en fälla. Dessutom, stressa inte! ta din tid.. Börja alltid med max 0,5% risk per trade och öka sedan allt eftersom du tar dig uppåt. Bli inte imponerad utav Lambo killarna på Instagram som slänger in trades med 2-3% risk. De förlorar sina konton ofta! Vill du vara seriös så är din riskprofil det du ska lägga mest tid på.
Men kort och gott, prop firmor är ingen scam. Men ska du sköta det ordentligt så kräver det att du ska betala skatt. Kör företagsmässigt. Pengarna du drar in placerar du sedan på eget företagskonto och handlar med detta bredvid. Du slipper hålla reda på trades då du deklarar skillnaden på tillgångskontot när du gör bokslut/deklarerar. Och tradsen du gör hos propfirmorna behöver du inte heller hålla reda på då du fakturar som konsult uppdrag.
Lycka till...