2023-08-10, 20:24
Medlem
mainfurers avatar
Här har ni bästa hästköttet: https://gustafskorv.se
Köper massor av deras hästkorv o ibland kött o gjort i säkert 30 år
Citera
2023-08-10, 20:24
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejlika1
Men det verkar som att du inte riktigt fattar att hästkött inte ska säljas till människor. Det är bara barbarer i Centraleuropa som äter häst!

okej.. visst!

Lycka till i livet!
Citera
2023-08-10, 20:25
Medlem
KingHisss avatar
Vi äter ju kanin... jag har ätit både häst och hund, inte katt för de är rena köttätare. Har ätit massor olika udda djur. Visst hästen har lite annan status men hur ofta ser du ärligt hästkött i butik? Åsna var godare. Största överraskningen var Alligator som var lite av en besvikelse. Skulle äta människor om jag fick det serverat.

Om du skulle ha valet att äta en ponny eller svälta så vet vi nog vad du skulle göra. Lätt att moralpredika när man har urval som i Sverige.
Citera
2023-08-10, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Vi äter ju kanin... jag har ätit både häst och hund, inte katt för de är rena köttätare. Har ätit massor olika udda djur. Visst hästen har lite annan status men hur ofta ser du ärligt hästkött i butik? Åsna var godare. Största överraskningen var Alligator som var lite av en besvikelse. Skulle äta människor om jag fick det serverat.

Om du skulle ha valet att äta en ponny eller svälta så vet vi nog vad du skulle göra. Lätt att moralpredika när man har urval som i Sverige.

Jo är man allätare så men jag tänker bara att typ uggla vore väl en bättre delikatess än häst som de äter i Schweiz. Att jaga uggla är det ju ingen som gör så det blir väl mer exklusivt då, eftersom de är ovanligare/svårare att jaga. Man behöver inte så mycket kött att man behöver äta häst.
Citera
2023-08-10, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Här har ni bästa hästköttet: https://gustafskorv.se
Köper massor av deras hästkorv o ibland kött o gjort i säkert 30 år

Är mest bara MC-knuttar som äter hästkött. Otäcka typer. De hånar hästen med sina motorcyklar.

De brukar samlas på såna där ställen i Dalarna som serverar/säljer hästkött läste jag nånstans.
Citera
2023-08-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Får du tag Petterssons Charkuteri hamburgerkött så ta och testa den. Den är gjord på riktigt hästkött och är väldigt god.

Jag skriver upp detta, tack för tips.
Citera
2023-08-10, 20:45
Medlem
Citat:
Jo är man allätare så men jag tänker bara att typ uggla vore väl en bättre delikatess än häst som de äter i Schweiz. Att jaga uggla är det ju ingen som gör så det blir väl mer exklusivt då, eftersom de är ovanligare/svårare att jaga. Man behöver inte så mycket kött att man behöver äta häst.

Problemet med att äta uggla är att så gott som alla ugglearter är skyddade i Sverige.

https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-tillsyn/artskydd/

Hästen däremot är inte en skyddat djur.

Edit:
I grunden så är alla vilda fåglar skyddade. Men sen så finns det undantag på ca 30 arter i Sverige där jakt i någon form är tillåten.
Senast redigerad av zapohd 2023-08-10 kl. 20:54.
Citera
2023-08-10, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Problemet med att äta uggla är att så gott som alla ugglearter är skyddade i Sverige.

https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-tillsyn/artskydd/

Hästen däremot är inte en skyddat djur.

Edit:
I grunden så är alla vilda fåglar skyddade. Men sen så finns det undantag på ca 30 arter i Sverige där jakt i någon form är tillåten.

Om ugglor är skyddade borde hästen definitivt vara det som är ett sällskapsdjur. Men hästkött säljs för att folk är giriga och ser slakt av häst som en enkel inkomstkälla för de behöver inte själva ta hand om djuret före slakt. De behöver bara transportera, slakta och sälja. Och i och med deras vinstintresse så kan hästar som inte ska gå till slakt ändå gå till slakt för att någon tjänar på det.
Citera
2023-08-10, 21:11
Medlem
Hästkött är väl fint men vart kommer hästköttet från?

I princip alla hästar är ju sällskapsdjur/sportdjur och har medicinerats mycket.
Citera
2023-08-10, 21:11
Medlem
Månsans avatar
Det finns en helvetes massa travhästar i Sverige. Många kommer aldrig till start, de travar för sakta. De få som blir dugliga tävlingshästar har mycket korta karriärer, ofta endast 2-4 år. Hästar är sköra djur och många är skadade.

Vad ska vi göra med alla tusentals travhästar som inte duger att tävla med. Svar: äta upp dem förstås. Allt annat hade varit djupt oetiskt. Man kan ju inte bara bränna upp prima kött.
Citera
2023-08-10, 21:13
Medlem
Citat:
Om ugglor är skyddade borde hästen definitivt vara det som är ett sällskapsdjur. Men hästkött säljs för att folk är giriga och ser slakt av häst som en enkel inkomstkälla för de behöver inte själva ta hand om djuret före slakt. De behöver bara transportera, slakta och sälja. Och i och med deras vinstintresse så kan hästar som inte ska gå till slakt ändå gå till slakt för att någon tjänar på det.

Hästen är inte skyddad bland annat för att det inte är ett vilt djur.

Dessutom så äter vi Svenskar hästkött och det är något som vi har gjort åtminstone sen vikingatiden.
Citera
2023-08-10, 21:16
Medlem
Gridiots avatar
Häst är stor, mycket kött. Det slänger man inte bort i bondesamhället när den dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in