Citat:
Ursprungligen postat av
Nejlika1
För att de är sällskapsdjur. Att äta sällskapsdjur är inte långt från att vara en kannibal. Finns moraliska gränser man får förhålla sig till. Hästar förtjänar precis som hundar och katter en värdig död och slippa bli styckade på slakt. Det är fruktansvärt.. Men om man nu ändå har en död häst kan man ändå göra korv och djurfoder på den bara man inte slaktar hästar till försäljning. Begriper du skillnaden? Kör du på en älg kan du lika gärna ta reda på köttet. Hästen är ett stort djur men det är ett sällskapsdjur och ska inte gå till slakt för att säljas till människor. Det är slaktbolagen som köper upp friska hästar och transporterar dom långa sträckor som är problemet, de borde inte göra det. Hästarna borde vara fredade från att säljas som kött. Djurens lidande beror på att folk vill tjäna pengar på deras kött. Förbjud det och minska det onödiga slaktandet.
jag antar att du aldrig bott på en gård?
Jag är uppväxt med hästar, mina vänner hade alltifrån grisar, till kor och får..
För oss barn var de djuren också sällskapsdjur då vi lekte och umgicks med och runt djuren dagligen.
Vi hade namn på alla de olika djuren och vissa hängde med i många år tills dess att de slutade på en tallrik.
Skillnaden på dig och mig är säkerligen att jag är uppväxt med insikten att djur är nyttodjur.. tills de blir föda.. alternativt att de växer upp enbart för att bli föda.
du må ha växt upp i en storstad där djur när något man ser på internet och att de plötsligt förvandlas till en hamburgare som avnjutes på närmaste inneställe.
Jag har absolut INGA problem att se hur djur föds.. växer upp och tas hand om och får ett bra liv fram tills dess att de sedan ligger på min tallrik.