2023-08-10, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Sedan när började oxar ge mjölk?

Suck. Jag känner inte till några oxar hur som helst tycker jag kor, grisar, fisk, älg, getter, får och såna sorters boskap och vilt passar bättre som kött till människor än hund, katt och- hästkött.
Citera
2023-08-10, 16:46
Medlem
Edudumellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejlika1
Men man behöver ändra om lagstiftningen så att hästkött inte säljs till människor. Pga att det inte är ett "ordinarie" slaktdjur och därmed inte heller kan produceras som ett. Lite som med hundar att om du avlivar en hund ska du sedan slakta den för mänsklig konsumtion? Nej det är ju fullständigt galet. Likadant med hästar. Såna djurs kött ska inte gå till "människomarknaden". Det är inte anpassat för mänsklig konsumtion.

Säger vem? Som sagt du slänger dig med känsloargument och vill pracka på resten av världen din egen uppfattning.
Människan har garanterat ätit häst sen tidernas begynnelse, då man alltid varit tvungen att ta rätt på alla resurser för att överleva. Min morfar hade ett par kattskinnsvantar kvar från sin barndom i fattiga obygder runt Arvidsjaur kring förra sekelskiftet. De var tillverkade av huskatt som kilat vidare. Tydligen väldigt varma och sköna.

Jag har jobbat som styckare och ibland styckade vi häst. Absolut inget fel på köttet, biff, filé och entrecote var alltid uppskattat.
Citera
2023-08-10, 16:47
Avstängd
Citat:
Ja exakt. Det är "defekt" kött. Brukat till annat under djurets livstid så de blir som att sälja fulkött och kalla det fint. Köttbedrägeri är det och den dagen folk får för sig att föda upp hästar enbart för kött och att gå till slakt så kommer vi iaf få förbjuda försäljning av hästkött. Eftersom hästar tar tid att växa och duger till annat så hade man ändå inte tjänat så mycket med allt jobb så ja nej nånstans kommer man få sätta stopp för det här. Absolut.

Ja under en livstid kan en häst behandlats med massor med olika preparat .. en skada i ett knä eller en hov så är det antibiotika, metacam och kanske andra saker som hästen får i sprutor och äta.. detta är då kanske inte en gång utan flera.. sen kolik och andra sjukdomar .. tävlingshästs kan ha fått ännu mer läkemedel innan ägaren och veterinär inser att det inte går att få den bättre så nödslakt blir ett måste.. sen sälja köttet som kött på matbutik..
om folk bara visste vad dom äter så tror jag dom heller skulle välja annat kött.
Citera
2023-08-10, 16:50
Medlem
Citat:
Suck. Jag känner inte till några oxar hur som helst tycker jag kor, grisar, fisk, älg, getter, får och såna sorters boskap och vilt passar bättre som kött till människor än hund, katt och- hästkött.
Jo, det förstår jag att du gör. Jag försöker bara finna någon som helst logik i vad du tycker. Det du hela tiden nämner, stämmer nämligen inte.

Man använder grisar som nyttodjur - Tryffelgrisar - Då ska man inte äta grisar.
Man använder oxar som nyttodjur - Dragdjur - Då ska man inte äta oxar.

Några har tagit upp fler exempel på när din logik inte håller.

Jag tror helt enkelt det handlar om att du tycker hästar är så söta, och därför ska man inte äta upp dem. Har jag fel?
Senast redigerad av Pillerarm 2023-08-10 kl. 17:06.
Citera
2023-08-10, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Edudumeller
Säger vem? Som sagt du slänger dig med känsloargument och vill pracka på resten av världen din egen uppfattning.
Människan har garanterat ätit häst sen tidernas begynnelse, då man alltid varit tvungen att ta rätt på alla resurser för att överleva. Min morfar hade ett par kattskinnsvantar kvar från sin barndom i fattiga obygder runt Arvidsjaur kring förra sekelskiftet. De var tillverkade av huskatt som kilat vidare. Tydligen väldigt varma och sköna.

Jag har jobbat som styckare och ibland styckade vi häst. Absolut inget fel på köttet, biff, filé och entrecote var alltid uppskattat.

Ja men Om du är slaktare lär du väl hålla med om att häst är mer arbete än en gris eller mindre boskapsdjur? Jag menar ska du klyva hästen itu med en jävla såg eller? Va fan du måste ju hängkrokar i taket och en stor jävla lokal för att slakta häst. Det krävs för mycket, och för mycket arbete till för lite kött för att vara dugligt att sälja. Som tidigare konstaterat de flesta hästar som går till slakt är gamla eller sjuka och det är helt enkelt ingen köttmarknad att sko sig på därav behovet av en lagändring.
Citera
2023-08-10, 16:54
Medlem
Citat:
Hästen har hjälpt människan i krig, med frakt, och än idag hjälper de polisen och är med i olika ceremonier. Folk sportar med hästar och har dom som sällskapsdjur. De finns vildhästar men inga vildkossor, vildsvin finns visserligen men det är inte samma sak som gris. Ko Och gris särskilt grisen kan du inte göra mycket mer än kött av. Om kon är helig i Indien så är väl hästen tamejfan helig i Sverige. De enda hästkött som går till slakt är så lite att de blandas ut med annat och går till djurfoder, det är inget människor ska äta. Hästen är inte en köttkälla då vi redan har ko och gris till det! Lamm finns också!! Får!

Citat:
Men gamla hästar kanske inte smakar det bästa därför går det till djurfoder. Så jag förstår faktiskt inte vad det är folk inte fattar. Man föder inte upp hästar till slakt därför ska man inte heller äta dom. De är fredade djur anser jag. Självklart kan du äta vilt men inte häst, du kan äta boskap men inte häst. För hästen har historiskt bidragit med så mycket mer till människan att det vore fel att äta den om det inte är så att man håller på att svälta och inte har något annat.

Förklara gärna till vilket djurfoder hästar går.
Är det inte bättre att Lilla Gubben blir till fin korv på mackan eller grillen, än att han blir nedgrävd i skogen någonstans?
Samma gäller ju Herr Nilsson men apor är ju ovanligare i norden
Citera
2023-08-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ja men Om du är slaktare lär du väl hålla med om att häst är mer arbete än en gris eller mindre boskapsdjur? Jag menar ska du klyva hästen itu med en jävla såg eller? Va fan du måste ju hängkrokar i taket och en stor jävla lokal för att slakta häst. Det krävs för mycket, och för mycket arbete till för lite kött för att vara dugligt att sälja. Som tidigare konstaterat de flesta hästar som går till slakt är gamla eller sjuka och det är helt enkelt ingen köttmarknad att sko sig på därav behovet av en lagändring.

Är nog mindre arbete med att flå och stycka lilla gubben än att flå och stycka Elvira eller vad Åsa Nisses no hette. Kossan är nog tyngre än en häst.
Därtill har hästarhögre kött procent än nötdjur så det blir mindre spill
Citera
2023-08-10, 17:00
Medlem
Onanisten88s avatar
Katter och hundar äter kött därför kan dem ha parasiter i sig medans hästar endast äter gräs och hö så det är lugnt.
Citera
2023-08-10, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja under en livstid kan en häst behandlats med massor med olika preparat .. en skada i ett knä eller en hov så är det antibiotika, metacam och kanske andra saker som hästen får i sprutor och äta.. detta är då kanske inte en gång utan flera.. sen kolik och andra sjukdomar .. tävlingshästs kan ha fått ännu mer läkemedel innan ägaren och veterinär inser att det inte går att få den bättre så nödslakt blir ett måste.. sen sälja köttet som kött på matbutik..
om folk bara visste vad dom äter så tror jag dom heller skulle välja annat kött.

Ja, det är det att hästarna har brukats som sällskapsdjur som gör det hela så j-a konstigt. Okej om de var slaktdjur men hästar är ju inte det pga att de är fredade anser jag, och som sagt för att det tar väldigt mycket arbete och tid att föda upp hästar och blir helt enkelt inte värt det kostnadsmässigt. Dessutom tycker jag personligen att det är omoraliskt men förstår att man kan ta köttet själv för att spara in på utgifter men att det är inget man säljer. Hade jag haft häst hade jag begravt den/kremerat den och absolut inte ätit den. Makabert.
Citera
2023-08-10, 17:03
Medlem
Edudumellers avatar
Citat:

Styckare....

Nej du har fel.
Tror du av någon anledning att ett genomsnittligt nötdjur är påtagligt mindre än en häst?
Men klyver, sågar, delar, skär och putsar som precis vilken annan kropp som helst. Köttet är absolut dugligt att sälja, tom riktigt fint många gånger. Spelar liksom ingen roll om det är rådjur, gris, ko häst eller kamel, man styckar och tar rätt på köttet på ungefär samma vis.

Enligt wikipedia skickas ca 3000 svenska hästar per år till Italien för slakt pga att hästägare får bäst betalt där. Hästkött anses nämligen som en delikatess och hästägarna vill såklart sko sig på det istället för att bara betala för avlivning.

Du har uppenbarligen varken den minsta koll på djur, hantering, syften eller någonting. Ditt enda argument är "Men häst är minsann annorlunda för att..."
Och alla dom "för att" spricker direkt, nyttodjur, dragdjur, intelligens eller vafan som helst.
Citera
2023-08-10, 17:04
Medlem
Citat:
Men gamla hästar kanske inte smakar det bästa därför går det till djurfoder. Så jag förstår faktiskt inte vad det är folk inte fattar. Man föder inte upp hästar till slakt därför ska man inte heller äta dom. De är fredade djur anser jag. Självklart kan du äta vilt men inte häst, du kan äta boskap men inte häst. För hästen har historiskt bidragit med så mycket mer till människan att det vore fel att äta den om det inte är så att man håller på att svälta och inte har något annat.

Men det resonemanget haltar då oxar var vanliga som dragdjur å då borde vi inte äta nöt.

Med tanke på den oerhört blygsamma hästslakt som vi har i landet ca 1000 djur per år och samtidigt finns det fler hästar än kor i landet borde vi istället ta vara på mer men oftast är det pga av känsloargument som dina det inte är fler.

Respekterar din inställning men du verkar inte respektera våran inställning till att äta häst med tanke på tidigare ordval och syn på oss som är för att ta vara på djuret. Jag ser det snarare som en hyllning till djuret att få njuta av det och det blir ytterligare ett steg i kretsloppet. Men som sagt vi har olika syn och värderingar i den här frågan.
Citera
2023-08-10, 17:05
Medlem
Peace2023s avatar
Människor är vidriga. Monster.
Vore bättre om de vidriga monstren kunde äta människokött istället. De flesta människor har empatibrist, det visar sig tydligt i deras matvanor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in