Citat:
Ursprungligen postat av
Nejlika1
Hästen har hjälpt människan i krig, med frakt, och än idag hjälper de polisen och är med i olika ceremonier. Folk sportar med hästar och har dom som sällskapsdjur. De finns vildhästar men inga vildkossor, vildsvin finns visserligen men det är inte samma sak som gris. Ko Och gris särskilt grisen kan du inte göra mycket mer än kött av. Om kon är helig i Indien så är väl hästen tamejfan helig i Sverige. De enda hästkött som går till slakt är så lite att de blandas ut med annat och går till djurfoder, det är inget människor ska äta. Hästen är inte en köttkälla då vi redan har ko och gris till det! Lamm finns också!! Får!
Känns väl kanske så för en hästtjej/kille. Men sanningen är ju den att de flesta svenskar har ingen som helst relation till hästar.
En vegan känner samma sak för alla djur som du känner för hästar.
Jag respekterar att du känner starkt för hästar, jag gör det dock inte. För mig är häst inte mer speciellt än en ko eller gris.
Det är 100% ett känsloargument vilket är en extremt dålig orsak att förbjuda något.
Skall alltså jag och sådana som mig som inte har några känslomässiga band till hästar förbjudas att äta häst för att du tycker så mycket om hästar? Det är ologiskt.
Vad är det för fel att ta vara på köttet från en häst när den dör om köttet är tjänligt som mat?
Det är rent slöseri att inte ta vara på det köttet.
Att vi inte tar bättre vara på hästkött i Sverige(mindre än 1/3del av avlivade hästar slaktas och blir mat) innebär att vi istället måste importera hästkött för att täcka upp efterfrågan.
Ca 400ton hästkött importeras varje år, det hade kunnat täckas upp av inhemskt kött om fler ägare lät slakta sina hästar när de avlivas.
Du har fel i att så lite hästkött slaktas så att det enbart hamnar i djurfoder. Det slaktas ungefär 700ton hästkött i Sverige per år. Ytterligare ca 400ton importeras.
Det mesta av detta säljs för konsumtion av människor.