Citat:
Ursprungligen postat av
termometern
Visst får man spela musik, men inte på extremt hög volym. Vi hade en granne som spelade extremt högt hela dagarna. Till slut så tröttnade vi och klagade hos styrelsen, som pratade med grannen. Sedan dess har det varit dödstyst från den lägenheten.
Jag har alltid spelat mycket musik. Nu som äldre så blir det ju mer sällan. Ett tag (längre period) hade jag psykisk och då var det ett sätt att ventilera.
Min uppfattning är att problemet inte ligger i ljudnivån utan huruvida grannar blir störda. Jag själv störs inte av musik men däremot om det är skrik där man kan missuppfatta vad det rör sig om. Dvs jag vill inte sitta i en lägenhet medan någon kanske skadas i en annan. Därmed kan vissa ljud bli "störande". Min tolerans för musik är antagligen högre än vad andra har. Sedan vet jag inte vilken tolerans grannar har för min nivå. Därmed är det bästa att faktiskt säga till om man störs.
Jag borde bo mer i ett hus på landet då jag bara gör mitt och sällan tänker på om det påverkar andra negativt.
Mig är det bara att säga till direkt eftersom jag vet att jag kan låta. Men man bör tänka på att jag förövrigt nästan alltid är hemma så i det stora hela så bör jag inte upplevas som en särskilt störande person. Problemet med mitt hem är även betongen husen är byggda i (antar jag) ljud rör sig rätt ordentligt i huset. Vettetusan hur man ljudisolerar då jag har rätt mycket saker, farsi er mattor men det ekar ändå såpass att myndigheter och liknande kan gnälla om ljudet när man ringer i något ärende.
Det ekar! Ja inte mycket att göra åt.
Tittade på något klipp om hur man uppträder som svensk och det är väl som så att en hel del saker med mig inte är så typiskt svennigt. Jag är högljuddare och sådant än vad jag borde vara. Jag vet.
Jag tycker att man alltid i första hand ska prata med grannarna så länge det inte handlar om våld om man inte är en person som bara kan kliva ut och fråga vad som står på om man hör gräl. Annars är det främst hyresvärden då men när det gäller att leva så är det bättre att man säger till. Folk vet inte alltid vad som stör eftersom folk är olika. Det som inte stör mig, kan störa någon annan som kanske har andra tankar om olika saker.
Men vissa typer av grannar. De värsta jag har upplevt var en som klagade på mig ara ljud från en lägenhet och även dammsugaren under dagtid eller en annan som klagade på att jag inte städade tvättstugan vilket var direkt lögn då jag alltid gjort det och på den tiden även skurade golvet. Människan gick alltså in i nyskurad tvättstuga och klagade för att jävlas med en personligen. Så klagomål varierar. Sådana grannar från helvetet är värre än människor som lever i sina bostäder.