2023-08-10, 14:04
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejlika1
Välkommen till trångbodda Europa, det är tyvärr så det är att leva här. Byggnaderna är för kompakta.
Menar du att lägenheter låg längre bort från varandra förr?
Citera
2023-08-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Det är självklart inte tillåtet att spela hög musik, inte ens mitt på dagen.

Prata med din hyresvärd (eller styrelse om du bor i BR).
Klart det är tillåtet att spela musik. Däremot är det inte tillåtet att störa andra. Men det innebär inte att du inte kan leva som normalt. Musik ibland, barnskrik, att man sätter upp tavlor etc är normalt liv.

TS får ringa hyresvärden. Styrelsen känns inte aktuellt för en arbetslös som bor vid flyktingar. En lapp hade han kunnat skriva men öppnar se inte med flit så kan han ringa rörande dem istället.

Människor har olika tolerans. Tror jag bor granne med missbrukare och det stör inte mig med musik och liv från dem. Snarare praktiskt då jag själv spelar musik ibland och då inte behöver känna att jag är märkvärdigt störande. Jag utgår ifrån/hoppas att grannarna i min trappa klagar till mig om de upplever mig störande. Det är väl mer att jag inte låter barn kasta så mycket leksaker i golvet som de önskat göra när de leker genom att slå ner klossar och bolla. Tänker att sådant borde vara värre ljud än musik ibland. Men man tänker att de säger till mig eller hyresvärden om de blir störda.

Leva i sin bostad har man däremot rätt till. Inom rimliga gränser.
Citera
2023-08-10, 14:27
Bannlyst
Klart de stör dig i dina jobbsökningar, som du ju sitter med heeela dagarna Klart du inte kan söka jobb när dina grannar lyssnar på musik!

Du får helt enkelt lägga jobbsökandet på hyllan tills du fått nya grannar. Hur vore det att avlägsna dig till en tystare plats för dina mycket viktiga jobbsamtal?
Citera
2023-08-10, 15:09
Medlem
Vad är det för skitsnack? Att du inte kan söka jobb bara för att musik spelas i en annan lägenhet, som att du sitter med det hela dagen. Du kanske bör försöka skaffa ett jobb själv istället för att sitta och klaga på detta.
Citera
2023-08-10, 15:35
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Fake new efter 2st störning jour utryckning blir man vräkt
Citera
2023-08-10, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlubbligaIck
Klart det är tillåtet att spela musik. Däremot är det inte tillåtet att störa andra. Men det innebär inte att du inte kan leva som normalt. Musik ibland, barnskrik, att man sätter upp tavlor etc är normalt liv.

TS får ringa hyresvärden. Styrelsen känns inte aktuellt för en arbetslös som bor vid flyktingar. En lapp hade han kunnat skriva men öppnar se inte med flit så kan han ringa rörande dem istället.

Människor har olika tolerans. Tror jag bor granne med missbrukare och det stör inte mig med musik och liv från dem. Snarare praktiskt då jag själv spelar musik ibland och då inte behöver känna att jag är märkvärdigt störande. Jag utgår ifrån/hoppas att grannarna i min trappa klagar till mig om de upplever mig störande. Det är väl mer att jag inte låter barn kasta så mycket leksaker i golvet som de önskat göra när de leker genom att slå ner klossar och bolla. Tänker att sådant borde vara värre ljud än musik ibland. Men man tänker att de säger till mig eller hyresvärden om de blir störda.

Leva i sin bostad har man däremot rätt till. Inom rimliga gränser.

Visst får man spela musik, men inte på extremt hög volym. Vi hade en granne som spelade extremt högt hela dagarna. Till slut så tröttnade vi och klagade hos styrelsen, som pratade med grannen. Sedan dess har det varit dödstyst från den lägenheten.
Citera
2023-08-10, 16:10
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfett
flytta från ditt utsatta område din gnällspik.
Jag har ju blivit permitterad från mitt jobb, hur ska jag få ett nytt boende? Alla hyresvärdar kräver multum för att få kontrakt. Sen ska jag väl för fan inte behöva flytta för att några jävla idioter lever rövare. Det är de som får skärpa sig eller köras bort. Det är just den här attityden som du har, som har gjort att problemen har växt.

Problemet måste angripas vid dess rot, man kan inte fly hela tiden. I min nya bostad kan jag dessutom få lika efterblivna grannar, då måste jag flytta igen.
Citat:
Ursprungligen postat av 5electa
Att du inte kan söka jobb bara för att musik spelas i en annan lägenhet, som att du sitter med det hela dagen. Du kanske bör försöka skaffa ett jobb själv istället för att sitta och klaga på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Klart de stör dig i dina jobbsökningar, som du ju sitter med heeela dagarna Klart du inte kan söka jobb när dina grannar lyssnar på musik!

Du får helt enkelt lägga jobbsökandet på hyllan tills du fått nya grannar. Hur vore det att avlägsna dig till en tystare plats för dina mycket viktiga jobbsamtal?
Vad fan yrar ni om? Jag behöver ju för fan ha tyst i luren när jag ringer. Vilken arbetsgivare vill prata med en sökande där det vrålar ukrainsk musik i bakgrunden? Gå till ett annat rum: jaha? Jag har inte wifi i min lägenhet som fungerar eftersom jag hyr ut ett av mina rum till en student som vill ha dörren stängd (vilket jag har jävligt stor förståelse för med tanke på vilket liv det är från mitt rum som ligger vägg i vägg med grannarna).

Jag kan sitta i köket utan wifi och stänga dörren till mitt eget rum. Då kan jag nyttja det vanliga telefonnätet för att ringa samtalen. Visst, det går men det är klumpigt eftersom jag inte kan använda datorn medan jag ringer. Datorn har fiberanslutning som är dragen med kabel. Ibland behöver man kolla upp saker på arbetsgivarens hemsida under pågående samtal när de vill att man ska skicka in ansökan och grejer, eller om man har frågor om deras verksamhet.

Går gör det, men det blir väldigt suboptimalt. Om de frågar ifall jag kan läsa vad som står på sidan X så får jag säga "nej tyvärr kan jag inte se er hemsida eftersom jag sitter i köket utan wifi och datorn står i ett rum där det spelas jättehög musik av folk som inte har något jobb att gå till".
Citat:
Ursprungligen postat av GretaKnullberg
Fake new efter 2st störning jour utryckning blir man vräkt
I wish.
Citera
2023-08-10, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Vad fan yrar ni om? Jag behöver ju för fan ha tyst i luren när jag ringer. Vilken arbetsgivare vill prata med en sökande där det vrålar ukrainsk musik i bakgrunden?
Jag yrar inte. Jag var helt seriös. Naturlgitvis kan inte en vuxen person förväntas söka jobb när grannen spelar musik. Det vore ju helt befängt. Självklart väntar du ut problemet, om grannarna bor kvar i fem-tio år så får du helt enkelt återuppta jobbsökandet då.

Det finns ju liksom inte en enda lösning där du kan prata i telefon ostört med internet. Förr i tiden fanns ju bibliotek, utomhus och liknande. Men sån lyx har vi inte längre. Lider verkligen med dig. Men mest synd är det förstås om arbetsgivarna som går miste om en så kreativ problemlösare som du.
Citera
2023-08-10, 16:29
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det finns ju liksom inte en enda lösning där du kan prata i telefon ostört med internet. Förr i tiden fanns ju bibliotek, utomhus och liknande.
På biblioteket måste man vara tyst. Utomhus har jag inte datorn och kan kolla grejer. Som sagt så går det men det är klumpigt och ineffektivt.

För övrigt blev jag permitterad i dagarna pga. vikande orderingång om någon undrar. Det är inte så att jag har suttit och spelat offer i flera månder. Det här är lite av en ny situation för mig. Men tack för tipsen.
Citera
2023-08-10, 16:32
Medlem
Nu spårar vi kanske ur.. Men mer OT.
Jag bodde i en hyresrätt där ägaren till huset bodde själv i fastigheten.
När någon störde de andra grannarna så knackade värden helt enkelt på dörren och frågade - Vill du bo kvar ? -
Sedan när hyresrätterna förvandlades till bostadsrätter brakade allt loss....
Rika föräldrar köpte lägenheter till sina barn. Som trodde att de köpt hela fastigheten.
Själv hade jag en granne som hade råd att knarka dygnet runt. Dvs inkl hög musik.
Det var mycket tjafs och föreningen var för svag. Så jag flyttade.
Sedan fick jag veta att de nya grannarna kämpade vidare utan större resultat.
Många gånger skiter styrelsen i allt. Om de inte själva drabbats....
Citera
2023-08-10, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
På biblioteket måste man vara tyst. Utomhus har jag inte datorn och kan kolla grejer. Som sagt så går det men det är klumpigt och ineffektivt.

För övrigt blev jag permitterad i dagarna pga. vikande orderingång om någon undrar. Det är inte så att jag har suttit och spelat offer i flera månder. Det här är lite av en ny situation för mig. Men tack för tipsen.
På bibliotek kan man ofta boka rum där man kan sitta ostört med internet och även prata i telefon. Eller så kan du vara hos morsan eller en bekant på dagarna om problemet är så stort.

Vill du lösa det så går det. Vill du inte så är det bara hinder, naturligtvis.
Citera
2023-08-10, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Visst får man spela musik, men inte på extremt hög volym. Vi hade en granne som spelade extremt högt hela dagarna. Till slut så tröttnade vi och klagade hos styrelsen, som pratade med grannen. Sedan dess har det varit dödstyst från den lägenheten.
Jag har alltid spelat mycket musik. Nu som äldre så blir det ju mer sällan. Ett tag (längre period) hade jag psykisk och då var det ett sätt att ventilera.

Min uppfattning är att problemet inte ligger i ljudnivån utan huruvida grannar blir störda. Jag själv störs inte av musik men däremot om det är skrik där man kan missuppfatta vad det rör sig om. Dvs jag vill inte sitta i en lägenhet medan någon kanske skadas i en annan. Därmed kan vissa ljud bli "störande". Min tolerans för musik är antagligen högre än vad andra har. Sedan vet jag inte vilken tolerans grannar har för min nivå. Därmed är det bästa att faktiskt säga till om man störs.

Jag borde bo mer i ett hus på landet då jag bara gör mitt och sällan tänker på om det påverkar andra negativt.

Mig är det bara att säga till direkt eftersom jag vet att jag kan låta. Men man bör tänka på att jag förövrigt nästan alltid är hemma så i det stora hela så bör jag inte upplevas som en särskilt störande person. Problemet med mitt hem är även betongen husen är byggda i (antar jag) ljud rör sig rätt ordentligt i huset. Vettetusan hur man ljudisolerar då jag har rätt mycket saker, farsi er mattor men det ekar ändå såpass att myndigheter och liknande kan gnälla om ljudet när man ringer i något ärende. Det ekar! Ja inte mycket att göra åt.

Tittade på något klipp om hur man uppträder som svensk och det är väl som så att en hel del saker med mig inte är så typiskt svennigt. Jag är högljuddare och sådant än vad jag borde vara. Jag vet.

Jag tycker att man alltid i första hand ska prata med grannarna så länge det inte handlar om våld om man inte är en person som bara kan kliva ut och fråga vad som står på om man hör gräl. Annars är det främst hyresvärden då men när det gäller att leva så är det bättre att man säger till. Folk vet inte alltid vad som stör eftersom folk är olika. Det som inte stör mig, kan störa någon annan som kanske har andra tankar om olika saker.

Men vissa typer av grannar. De värsta jag har upplevt var en som klagade på mig ara ljud från en lägenhet och även dammsugaren under dagtid eller en annan som klagade på att jag inte städade tvättstugan vilket var direkt lögn då jag alltid gjort det och på den tiden även skurade golvet. Människan gick alltså in i nyskurad tvättstuga och klagade för att jävlas med en personligen. Så klagomål varierar. Sådana grannar från helvetet är värre än människor som lever i sina bostäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in