2023-08-10, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Transporter åsido så klart det är bra att hästar kan slaktas. Man slaktar dem inte för köttet utan för att de ändå måste dö. Numera kremerar många sina hästar istället.
En del spänner kärran framför dem istället. Det går att göra med allt.
Citera
2023-08-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejlika1
För att de är ett för stort djur som kan användas till annat. Till kött är mindre djur som grisar och getter bra. Människor ska inte vänja sig med att äta hästkött för det är inte till för dom som köttkälla.
Du har endast känslomässiga förklaringar till varför alla ska göra som just du vill.

Att äta hästkött är för övrigt inget nytt påfund, så det är inte tal om att man ska vänja sig vid det. Vi gjorde det redan under förkristen tid.

Man tar tillvara det som naturen kan ge. Allt annat är slöseri med resurser.
Citera
2023-08-10, 16:01
Medlem
Tranquility Bass avatar
Varför skulle det vara fel att äta höst, hund eller katt? Get, får, ko eller gris verkar TS anse att det är helt okej att äta. Blir väldigt dubbelmoral om man anser att det är okej att äta vissa djur men inte andra. Sedan kan man givetvis argumentera för att vi inte bör döda utrotningshotade djur men det är en annan diskussion.
Citera
2023-08-10, 16:02
Bannlyst
Citat:
Transporter åsido så klart det är bra att hästar kan slaktas. Man slaktar dem inte för köttet utan för att de ändå måste dö. Numera kremerar många sina hästar istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Känns väl kanske så för en hästtjej/kille. Men sanningen är ju den att de flesta svenskar har ingen som helst relation till hästar.
En vegan känner samma sak för alla djur som du känner för hästar.
Jag respekterar att du känner starkt för hästar, jag gör det dock inte. För mig är häst inte mer speciellt än en ko eller gris.

Det är 100% ett känsloargument vilket är en extremt dålig orsak att förbjuda något.
Skall alltså jag och sådana som mig som inte har några känslomässiga band till hästar förbjudas att äta häst för att du tycker så mycket om hästar? Det är ologiskt.
Vad är det för fel att ta vara på köttet från en häst när den dör om köttet är tjänligt som mat?
Det är rent slöseri att inte ta vara på det köttet.

Att vi inte tar bättre vara på hästkött i Sverige(mindre än 1/3del av avlivade hästar slaktas och blir mat) innebär att vi istället måste importera hästkött för att täcka upp efterfrågan.
Ca 400ton hästkött importeras varje år, det hade kunnat täckas upp av inhemskt kött om fler ägare lät slakta sina hästar när de avlivas.
Du har fel i att så lite hästkött slaktas så att det enbart hamnar i djurfoder. Det slaktas ungefär 700ton hästkött i Sverige per år. Ytterligare ca 400ton importeras.
Det mesta av detta säljs för konsumtion av människor.

Men gamla hästar kanske inte smakar det bästa därför går det till djurfoder. Så jag förstår faktiskt inte vad det är folk inte fattar. Man föder inte upp hästar till slakt därför ska man inte heller äta dom. De är fredade djur anser jag. Självklart kan du äta vilt men inte häst, du kan äta boskap men inte häst. För hästen har historiskt bidragit med så mycket mer till människan att det vore fel att äta den om det inte är så att man håller på att svälta och inte har något annat.
Citera
2023-08-10, 16:02
Avslutad
Citat:
Usch vilken vidrig människa. Hästen kan ju gå till slakt men människorna själva behöver ju inte äta den eftersom man har väl råd med annat kött. Så många hästar slaktas inte så att det ska gå till människomat. Man ska inte föda upp hästar till slakt.
Och vad fan spelar det för roll om man äter köttet efter slakten? Ska man bara kasta köttet då eller?
Citera
2023-08-10, 16:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Men gamla hästar kanske inte smakar det bästa därför går det till djurfoder. Så jag förstår faktiskt inte vad det är folk inte fattar. Man föder inte upp hästar till slakt därför ska man inte heller äta dom. De är fredade djur anser jag. Självklart kan du äta vilt men inte häst, du kan äta boskap men inte häst. För hästen har historiskt bidragit med så mycket mer till människan att det vore fel att äta den om det inte är så att man håller på att svälta och inte har något annat.

Jag är uppfödd hästkille.

Jag är helt OK med att man äter dem. Dessutom jo, det sitter fint kött även på en gammal pålle. Att de går till djurfoder är om de medicinerats en massa.
Citera
2023-08-10, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Varför skulle det vara fel att äta höst, hund eller katt? Get, får, ko eller gris verkar TS anse att det är helt okej att äta. Blir väldigt dubbelmoral om man anser att det är okej att äta vissa djur men inte andra. Sedan kan man givetvis argumentera för att vi inte bör döda utrotningshotade djur men det är en annan diskussion.

För att djuren har en relation till människan. Kor och grisar kommer inte till samma nytta som häst och hund som klarar av en massa uppgifter till skillnad från kor och grisar. Därav har häst och hund en annan ställning än kor och grisar.
Citera
2023-08-10, 16:06
Medlem
HVIT.s avatar
Köper då och då hästfilé från en gårdsbutik, mycket fint och gott kött!
Citera
2023-08-10, 16:07
Bannlyst
Citat:
Jag är uppfödd hästkille.

Jag är helt OK med att man äter dem. Dessutom jo, det sitter fint kött även på en gammal pålle. Att de går till djurfoder är om de medicinerats en massa.

Men det finns fortfarande fler kor och grisar än hästar som går till slakt kan man inte då hålla sig till det och sluta sälja hästkött. Du kan ta det köttet och äta själv om du är ett psycho men du behöver väl för f-n inte sälja det till andra.
Citera
2023-08-10, 16:07
Avslutad
Citat:
Hästen har hjälpt människan i krig, med frakt, och än idag hjälper de polisen och är med i olika ceremonier. Folk sportar med hästar och har dom som sällskapsdjur. De finns vildhästar men inga vildkossor, vildsvin finns visserligen men det är inte samma sak som gris. Ko Och gris särskilt grisen kan du inte göra mycket mer än kött av. Om kon är helig i Indien så är väl hästen tamejfan helig i Sverige. De enda hästkött som går till slakt är så lite att de blandas ut med annat och går till djurfoder, det är inget människor ska äta. Hästen är inte en köttkälla då vi redan har ko och gris till det! Lamm finns också!! Får!
Kor har använts väldigt mycket som nyttodjur, till att dra plogar exempelvis.

Vildkossor finns. Våra kor härstammar från den nu utdöda uroxen, men det finns andra vilda djur som också härstammar från den. De hästar vi har avlat fram är domesticerade på samma sätt som våra kor.

Det finns folk som har grisar som husdjur.

Hur definierar du nyttodjur? Vi får ull av lamm. Och samtliga betande tamdjur används för att just beta och hålla marken i skick. De är även gödselproducenter.
Citera
2023-08-10, 16:08
Medlem
Edudumellers avatar
Citat:
Hästen har hjälpt människan i krig, med frakt, och än idag hjälper de polisen och är med i olika ceremonier. Folk sportar med hästar och har dom som sällskapsdjur. De finns vildhästar men inga vildkossor, vildsvin finns visserligen men det är inte samma sak som gris. Ko Och gris särskilt grisen kan du inte göra mycket mer än kött av. Om kon är helig i Indien så är väl hästen tamejfan helig i Sverige. De enda hästkött som går till slakt är så lite att de blandas ut med annat och går till djurfoder, det är inget människor ska äta. Hästen är inte en köttkälla då vi redan har ko och gris till det! Lamm finns också!! Får!

Herrejävlar så korkat...

Tror du på riktigt att kossor alltid varit uppfödda av människan för våra egna syften?
Du nämner hur bra hästar är flera gånger, både som rid- och dragdjur "Innan traktorer blablabla". Känner du till att man på hela planeten använt nötdjur som dragdjur? Stark som en oxe å allt sånt där... Gäller samma logik för kossor då? Dom kan ju dra en vagn eller plog.
Citera
2023-08-10, 16:09
Medlem
Citat:
För att djuren har en relation till människan. Kor och grisar kommer inte till samma nytta som häst och hund som klarar av en massa uppgifter till skillnad från kor och grisar. Därav har häst och hund en annan ställning än kor och grisar.
Så om du använder en oxe som dragdjur, då ska man inte äta den.

Och om man använder en häst bara för att gå runt i hagen, då kan man äta den.

Har jag förstått dig rätt då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in