2023-08-10, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Visst känns det fel att äta hund och katt.
och visst känns det lite så också om en häst.
Jag har i alla fall något i mig att inte äta häst som kommer från farfar.
Så det sitter tydligen djupt.
Men det är väl mer kulturella skillnader

Hästen har hjälpt människan i krig, med frakt, och än idag hjälper de polisen och är med i olika ceremonier. Folk sportar med hästar och har dom som sällskapsdjur. De finns vildhästar men inga vildkossor, vildsvin finns visserligen men det är inte samma sak som gris. Ko Och gris särskilt grisen kan du inte göra mycket mer än kött av. Om kon är helig i Indien så är väl hästen tamejfan helig i Sverige. De enda hästkött som går till slakt är så lite att de blandas ut med annat och går till djurfoder, det är inget människor ska äta. Hästen är inte en köttkälla då vi redan har ko och gris till det! Lamm finns också!! Får!
Citera
2023-08-10, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejlika1
Om kon är helig i Indien så är väl hästen tamejfan helig i Sverige.
Det låter verkligen logiskt.
Citera
2023-08-10, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är inte olagligt att äta hund eller katt i Sverige, heller. Man får äta vad man vill.

Var är problemet - du väljer ju själv vilket kött du köper..? Och om du har en häst och inte vill att den ska gå till slakt när det är dags att avsluta dess liv, så behöver du ju inte skicka den till slakt. Du kan låta avliva den och kremera, destruera eller begrava den.

Själv tycker jag att det är vettigt att ta vara på hästköttet, men jag skulle inte äta min egen häst om jag hade någon. Dock känner jag faktiskt en kvinna som är väldigt pragmatisk: hon skickade familjens ridhäst som hon ägt i tio år till slakt, och sedan tog hon köttet och hade i frysen och lagade grytor av... Men barnen fick aldrig veta vad det var dom åt.

Usch vilken vidrig människa. Hästen kan ju gå till slakt men människorna själva behöver ju inte äta den eftersom man har väl råd med annat kött. Så många hästar slaktas inte så att det ska gå till människomat. Man ska inte föda upp hästar till slakt.
Citera
2023-08-10, 15:50
Medlem
proconsuls avatar
Känns lite rasistiskt det där. Kor och grisar kan man döda men inte hundar eller hästar.
Alla är faktiskt högt stående däggdjur med ett utvecklat känsloliv och grisar är lika smarta som hundar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Hästar är boskap, en jävla skillnad mot sällskapsdjur som hund och katt. Matmässigt fułlt jämförbara med nöt, älg mm. Sen är häst inte särskilt gott men det är en annan historia.

Hästar är ett nyttodjur och har använts till mycket till exempel av poliser än idag. Poliser använder inte kossor och grisar eftersom de är boskap och hästen ett nyttodjur. Därför är det fel av människor att äta den. Förstår du då varför man borde förbjuda människor att äta hästkött?
Citera
Medlem
Citat:
Usch vilken vidrig människa. Hästen kan ju gå till slakt men människorna själva behöver ju inte äta den eftersom man har väl råd med annat kött. Så många hästar slaktas inte så att det ska gå till människomat. Man ska inte föda upp hästar till slakt.
Men du har ingen vettig förklaring till varför.

Naturligtvis ska vi ta tillvara på det naturen ger. Att kasta kött är verkligen inte miljövänligt.
Citera
2023-08-10, 15:54
Medlem
Citat:
Hästen har hjälpt människan i krig, med frakt, och än idag hjälper de polisen och är med i olika ceremonier. Folk sportar med hästar och har dom som sällskapsdjur. De finns vildhästar men inga vildkossor, vildsvin finns visserligen men det är inte samma sak som gris. Ko Och gris särskilt grisen kan du inte göra mycket mer än kött av. Om kon är helig i Indien så är väl hästen tamejfan helig i Sverige. De enda hästkött som går till slakt är så lite att de blandas ut med annat och går till djurfoder, det är inget människor ska äta. Hästen är inte en köttkälla då vi redan har ko och gris till det! Lamm finns också!! Får!

Känns väl kanske så för en hästtjej/kille. Men sanningen är ju den att de flesta svenskar har ingen som helst relation till hästar.
En vegan känner samma sak för alla djur som du känner för hästar.
Jag respekterar att du känner starkt för hästar, jag gör det dock inte. För mig är häst inte mer speciellt än en ko eller gris.

Det är 100% ett känsloargument vilket är en extremt dålig orsak att förbjuda något.
Skall alltså jag och sådana som mig som inte har några känslomässiga band till hästar förbjudas att äta häst för att du tycker så mycket om hästar? Det är ologiskt.
Vad är det för fel att ta vara på köttet från en häst när den dör om köttet är tjänligt som mat?
Det är rent slöseri att inte ta vara på det köttet.

Att vi inte tar bättre vara på hästkött i Sverige(mindre än 1/3del av avlivade hästar slaktas och blir mat) innebär att vi istället måste importera hästkött för att täcka upp efterfrågan.
Ca 400ton hästkött importeras varje år, det hade kunnat täckas upp av inhemskt kött om fler ägare lät slakta sina hästar när de avlivas.
Du har fel i att så lite hästkött slaktas så att det enbart hamnar i djurfoder. Det slaktas ungefär 700ton hästkött i Sverige per år. Ytterligare ca 400ton importeras.
Det mesta av detta säljs för konsumtion av människor.
Citera
2023-08-10, 15:54
Medlem
zombie-nations avatar
Transporter åsido så klart det är bra att hästar kan slaktas. Man slaktar dem inte för köttet utan för att de ändå måste dö. Numera kremerar många sina hästar istället.
Citera
2023-08-10, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Men du har ingen vettig förklaring till varför.

Naturligtvis ska vi ta tillvara på det naturen ger. Att kasta kött är verkligen inte miljövänligt.

För att de är ett för stort djur som kan användas till annat. Till kött är mindre djur som grisar och getter bra. Människor ska inte vänja sig med att äta hästkött för det är inte till för dom som köttkälla.
Citera
2023-08-10, 15:56
Bannlyst
Hästkött är gott.
Citera
2023-08-10, 15:57
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Varför är det lagligt att äta hästkött i Sverige? Det är som att äta hund eller katt. Hästen är inte ett boskapsdjur som kossor och grisar utan ett användning och sällskapsdjur som hundar. Det borde vara förbjudet att äta häst!

Att en privatperson ens får äga en häst tycker jag är konstigt.
Citera
2023-08-10, 15:57
Medlem
joceks avatar
Just den hästen som du fött upp, ridit på och gullat med kanske känns psykologiskt fel att äta för dig men om den är frisk och inte söndermedicinerad varför skall inte någon annan få äta den efter slakt?

Efter död, slakt och styckning är det bara "kött" och hästbiff smakar riktigt bra. Jag personligen åt på Bronco Bar i Stockholm när det var öppet typ 20 ggr/år och tog oftast en hästbiff med potatisgratäng och murkelsås. Ibland kan lokala ICA ha lite hästbiff till grillen, oftast till bra pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in