2023-08-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejlika1
Varför är det lagligt att äta hästkött i Sverige? Det är som att äta hund eller katt. Hästen är inte ett boskapsdjur som kossor och grisar utan ett användning och sällskapsdjur som hundar. Det borde vara förbjudet att äta häst!

Flytta till Usa om du stör dig på att vi äter hästkött i det här landet. F-n nu blev jag sugen på hästkorv bara för din trådstart.

Bra att köttet kommer till nytta från de hästar som inte är medicinerade med vad det nu hette så det är livstids karens. Tycker det är sunt att ätbart kött inte går till spillo. Sen finns det länder som Kina? där de äter hund eller Peru som de äter marsvin. Hund skulle jag nog tveka att äta men häst och marsvin är gräsätare å andra sidan äter jag björn och vildsvin som även äter kött så hund är nog inte sämre på det viset. 🤔
Citera
2023-08-10, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
1. Att det inte är olagligt att äta häst är av samma anledning att det inte är olagligt att äta hund.
Å det gäller inte enbart hot dogs lägger jag till för säkerhets skull om någon skulle vilja vitsa.
2. Hästen är inte enbart ett sällskapsdjur och ett bruksdjur. Där har du fel.
Det används även till att äta upp vilket innebär att ditt påstående är falskt.

Livsmedelsverket skriver om hästslakt, men inte om hundslakt i alla fall. Hund kan väl inte vara livsmedel enligt lagen. Men om man får äta upp sin egen hund (som är avlivad på korrekt sätt) vet jag inte.
Citera
2023-08-10, 15:14
Medlem
holmiums avatar
Det är väl bra och nästan poetiskt, att när hästen levt klart sitt liv så blir den till god salami.
Citera
2023-08-10, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Flytta till Usa om du stör dig på att vi äter hästkött i det här landet. F-n nu blev jag sugen på hästkorv bara för din trådstart.

Bra att köttet kommer till nytta från de hästar som inte är medicinerade med vad det nu hette så det är livstids karens. Tycker det är sunt att ätbart kött inte går till spillo. Sen finns det länder som Kina? där de äter hund eller Peru som de äter marsvin. Hund skulle jag nog tveka att äta men häst och marsvin är gräsätare å andra sidan äter jag björn och vildsvin som även äter kött så hund är nog inte sämre på det viset. 🤔

Ah det tänker jag f-n göra snart för fyf-n vad äckliga ni är här i Sverige 🤮
Citera
2023-08-10, 15:20
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Livsmedelsverket skriver om hästslakt, men inte om hundslakt i alla fall. Hund kan väl inte vara livsmedel enligt lagen. Men om man får äta upp sin egen hund (som är avlivad på korrekt sätt) vet jag inte.
Visst känns det fel att äta hund och katt.
och visst känns det lite så också om en häst.
Jag har i alla fall något i mig att inte äta häst som kommer från farfar.
Så det sitter tydligen djupt.
Men det är väl mer kulturella skillnader
Citera
2023-08-10, 15:23
Avstängd
Citat:
Varför är det lagligt att äta hästkött i Sverige? Det är som att äta hund eller katt. Hästen är inte ett boskapsdjur som kossor och grisar utan ett användning och sällskapsdjur som hundar. Det borde vara förbjudet att äta häst!

hästkött är ju gott,och ska ätas i mängder,hästen är enbart en källa till bra protein..mums mums
Citera
2023-08-10, 15:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av U.S.
Hästkött har under många år sålts i delikatessdiskarna under benämningen "Hamburgerkött" vilket är rökt hästkött.
Idag är hamburgerkött ofta från kor. Du får titta på innehållsförteckningen för att veta.

I samband med galna kosjukan vart häst mycket mer populärt nere i Europa.
Citera
2023-08-10, 15:30
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Hästarna får väl inte så mycket antibiotika i medicinerna som andra djuren, eller hur fungerar det? Vill tro att häst är nyttigare än belgisk blå eller dylikt. Medicineras hästar med hormoner och antibiotika för att växa och är i sådant fall ponnyn den enda ätbara hästen för oss som bryr oss om kvalitet för att ponnyn inte fått piller för att växa?
Citera
2023-08-10, 15:33
Medlem
Citat:

Det är lagligt för att det inte är förbjudet.
Dock är det så att en överväldigande majoritet av alla hästar inte får slaktas och ätas pga medicinering och liknande, en vanlig husdjurshäst är alltså oftast inte tjänlig som mat.
Citera
2023-08-10, 15:34
Medlem
Merwinnas avatar
Det är inte olagligt att äta hund eller katt i Sverige, heller. Man får äta vad man vill.

Var är problemet - du väljer ju själv vilket kött du köper..? Och om du har en häst och inte vill att den ska gå till slakt när det är dags att avsluta dess liv, så behöver du ju inte skicka den till slakt. Du kan låta avliva den och kremera, destruera eller begrava den.

Själv tycker jag att det är vettigt att ta vara på hästköttet, men jag skulle inte äta min egen häst om jag hade någon. Dock känner jag faktiskt en kvinna som är väldigt pragmatisk: hon skickade familjens ridhäst som hon ägt i tio år till slakt, och sedan tog hon köttet och hade i frysen och lagade grytor av... Men barnen fick aldrig veta vad (eller "vem"...) det var dom åt.
Senast redigerad av Merwinna 2023-08-10 kl. 15:40.
Citera
2023-08-10, 15:35
Medlem
Citat:

Hästar är boskap, en jävla skillnad mot sällskapsdjur som hund och katt. Matmässigt fułlt jämförbara med nöt, älg mm. Sen är häst inte särskilt gott men det är en annan historia.
Citera
2023-08-10, 15:37
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Häst är ju underbart protein.
Borde startas upp nån farm som enbart föder upp till slakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in