2023-06-25, 23:30
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Någon som har koll på hur mycket pengar de förvaltar?
Citera
2023-08-03, 06:46
Medlem
Run3s avatar
Har Karl-Mikael Syding adresserat att Azelio nu har ansökt om konkurs? https://www.di.se/live/azelio-ansoker-om-konkurs/ Aktien tycks inte ens gå att handla längre, söker jag på den på Avanza så finns den inte längre kvar.

Har tappat rätt mycket förtroende för vad Syding säger i deras podcast Antiloop Hedge Podcast. Jag har inte hört honom en enda gång be om ursäkt för att han haussat Azelio, förklarat vad som gått fel, eller liknande.

De gav utrymme till att intervjua Azelio, Syding har gång på gång nämnt vilken bra investering Azelio är, hur stort potential aktien har, att de närsomhelst ska få in ordrar, och när aktien gått ner har han sagt sig köpa mer aktier med båda händerna för att det är så bra värde. Han har också berättat hur systematisk han är i sina investeringar, att han skriver ner beslut som han tagit, t.ex. varför han investerat i en aktie, och att han senare återbesöker de besluten för att utvärdera vad som var rätt och fel i det beslutet.

Med tanke på hur mycket utrymme Azelio tidigare har fått när aktien gick "bra", så tycker jag att det är på sin plats att de adresserar och pratar om Azelio även nu när den har gått i putten. Lite ansvar måste väl Syding & Co känna för vad de sagt till sina lyssnare? Anna Svahn är ju VD för Antiloop Hedge och därmed ansvarig för deras podcast, ska inte hon be om ursäkt för Sydings utnyttjande av podden till att haussa hans egna skitaktier?
Citera
2023-08-10, 13:44
Medlem
Run3s avatar
Avsnitt 133 av deras podcast och Karl Mikael Syding sitter ensam och orerar om Evolution. Tyvärr stängde jag av inom 1 minut. Svårt att ta hans investeringsprat seriöst när han inte har adresserat elefanten i rummet som är Azelio.
Citera
2023-08-10, 13:47
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoReinfeldt
https://www.antiloophedge.com/fonds
-4,69% i maj!
Har dom berättat i podden vad som orsakat detta ras? Har Syding kortat NVIDIA eller något annat kul?
-2.33% YTD, NAV på 98.17. 😕 Med ett klassiskt bankkonto så har man tjänat nästan +2% YTD. Får se hur det går framöver för dem.
Citera
2023-08-10, 14:38
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Avsnitt 133 av deras podcast och Karl Mikael Syding sitter ensam och orerar om Evolution. Tyvärr stängde jag av inom 1 minut. Svårt att ta hans investeringsprat seriöst när han inte har adresserat elefanten i rummet som är Azelio.

Så du lyssnade inte när han pratade om Azelio på slutet?
Citera
2023-08-10, 15:36
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Så du lyssnade inte när han pratade om Azelio på slutet?
Nej, jag stängde som sagt av inom loppet av 1 minut när han sa att han skulle prata Evolution och det framgick att han var ensam. Jag har nämligen inte mycket förtroende för Karl Mikael Sydings investeringsråd. Därför gillar jag inte att lyssna så mycket längre på honom när han poddar i sin ensamhet. Antiloop Hedge Podcast gillar jag mer p.g.a. de andra deltagarna som vanligtvis är med. Syding pratar som att han vet vad han pratar om, men med tiden lär man sig att han inte vet så mycket.

Men om han pratar Azelio så ska jag lyssna. Han hade inte nämnt att han skulle göra det innan jag stängde av nämligen. Inte heller nämndes Azelio i beskrivningen till avsnittet:

Citat:
Antiloop utmanar alltid gamla och nya sanningar inom investeringar och makroanalys. Idag till exempel funderar förvaltaren Karl-Mikael Syding på om Den Nya Stora Idén på börsen kan vara att inte ha några idéer alls. Trots spaningen kommer ändå en värderingsjämförelse där Evolution ser nästan billigast ut av de 12 bolagen som gås igenom. EVO slås egentligen bara av Cameco... eller, nja det finns ett eller annat verkstadsbolag som vill vara med och tävla också, men de är ju cykliska och räknas därför inte.

Men det är ju klart att han inte är man nog att skylta med sina misstag. Han gömmer sin förklaring om Azelio i del 2 av hans solo-podd, några veckor efter konkursen, under en semester när folk inte är så aktiva, i slutet av avsnittet, utan att påa det i början av avsnittet och utan att nämna det i avsnittets namn eller beskrivning.
Citera
2023-08-10, 17:40
Medlem
knight1056s avatar
Det är klart. Om du vill att han ska ägna hela poddar åt att klä sig i säck och aska och prata om Azelios misslyckande så är det ju inte mycket att hänga i julgranen.

Tråkigt att du förlorade en massa pengar på Azelio.
Citera
2023-08-10, 18:52
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Det är klart. Om du vill att han ska ägna hela poddar åt att klä sig i säck och aska och prata om Azelios misslyckande så är det ju inte mycket att hänga i julgranen.

Tråkigt att du förlorade en massa pengar på Azelio.
I ett avsnitt som är drygt 20 minuter långt så la han mindre än 1 minut på Azelio. Mellan 19:00-19:52 i slutet av avsnittet pratar han Azelio. Allt han hade att säga var att han hade "konkursfel" och att nu blir det "tyvärr" mer diesel- och batteriparker istället för energilagring.

Med tanke på hur många poddavsnitt han ältat Azelio och hans intervjuavsnitt med deras ledning, så förtjänar konkursen mer än en knapp minut. Kom igen. Summan av allt haussande av Azelio är väl minst 3 h, och antal avsnitt då aktien fått gratis reklam av honom måste ju vara minst 20, så mycket som han tjatat.

Mot slutet när han tagit upp Azelio med Anna Svahn och Michael Sandquist så har båda blivit ganska irriterade på honom eller låtit som att de tyckt det är pinsamt att han alltid drar upp Azelio.

Det enda jag vill är att han tar ansvar och ger konkursen mer proportionellt utrymme till hur mycket han haussat aktien. Så han haussar aktien i 180 min över 20 avsnitt, men när aktien floppar och blir avnoterad så blir det 52 sekunder i 1 avsnitt.

Efter att ha lovordat hur bra Azelio är, sagt att när som helst kommer ordrarna, att allt går enligt planerna, DI har fel i sina sågningar av Azelio, inget i kvartalsrapporterns gör honom orolig, att han köper mer aktier med båda händerna, osv.

Jag tycker det är pinsamt att Anna Svahn låter denna dåren jobba kvar på Antiloop Hedge efter denna floppen.
Citera
2023-09-07, 18:47
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag tycker det är pinsamt att Anna Svahn låter denna dåren jobba kvar på Antiloop Hedge efter denna floppen.

Du fick som du ville i alla fall. https://www.di.se/nyheter/forvaltarp...nden-antiloop/
Citera
2023-09-07, 19:15
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Du fick som du ville i alla fall. https://www.di.se/nyheter/forvaltarp...nden-antiloop/
Har inte DI så kan bara läsa detta:

Den profilerade förvaltaren Karl-Mikael Syding lämnar hedgefonden Antiloop, som i sin tur delas upp i två och flyttar till Luxemburg.

”Vi plockar bort det som inte fungerat och fortsätter med det som fungerat i två fonder”, säger vd:n och förvaltaren Anna Svahn.

Implicerar det att Karl-Mikael Syding och hans strategi/förvaltning inte fungerade? Vore intressant att veta hur varje individuell strategi i Antiloop har presterat.

Men senast idag släppte de ett nytt avsnitt av Antiloop Hedge Podcast (avsnitt 137) där både Anna och Karl-Mikael är med. Så de är väl på god fot fortfarande får man tro?

Det var dock ganska nyligen som jag förstod att Anna och Karl-Mikael varit sambos tidigare. Lite märkligt att de fortsatt jobba tillsammans så här länge efter det. Lite cuck-varning över Karl-Mikael som sitter med i podden vecka efter vecka där Anna pratar om sin nuvarande partner, om deras resor till Argentina, och om hennes barn som hon har med den nuvarande partnern. Karl-Mikael är väl barnlös också? Har aldrig hört honom nämna några barn i alla fall. Smått bisarrt förhållande. Bra att Anna klipper bandet till honom, och bra för Karl-Mikael att han går vidare i livet. Win-win.
Citera
2023-09-07, 21:16
Medlem
BrunoReinfeldts avatar
Citat:
Enligt Anna Svahn har två av tre strategier i fonden fungerat bra, dels hennes egen som riktar in sig på ädelmetaller och råvaror, dels Martin Sandquist makroinriktade förvaltning.

Efterfrågan på så kallad Long Short-förvaltning, som handlar om att spekulera i upp- och nedgångar på börsen, är däremot mindre bland fondens investerare. Flera liknande strategier har kämpat i motvind. Enligt uppgifter till Di gäller det också det ben som Karl-Mikael Syding förvaltat, som efter ett positivt 2022 fick ett motigare 2023 som kulminerade i en svår majmånad.
Det har väl förmodligen gått ungefär lika bra för Syding i år som om han köpt Azelio med båda händerna…
Citera
2023-09-07, 21:22
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3[/B

Implicerar det att Karl-Mikael Syding och hans strategi/förvaltning inte fungerade? Vore intressant att veta hur varje individuell strategi i Antiloop har presterat.

”Enligt Anna Svahn har två av tre strategier i fonden fungerat bra, dels hennes egen som riktar in sig på ädelmetaller och råvaror, dels Martin Sandquist makroinriktade förvaltning.

Efterfrågan på så kallad Long Short-förvaltning, som handlar om att spekulera i upp- och nedgångar på börsen, är däremot mindre bland fondens investerare. Flera liknande strategier har kämpat i motvind. Enligt uppgifter till Di gäller det också det ben som Karl-Mikael Syding förvaltat, som efter ett positivt 2022 fick ett motigare 2023 som kulminerade i en svår majmånad.

”Vi plockar bort det som inte har funkat, och fortsätter med det som fungerat i två fonder”, säger Anna Svahn apropå att Karl-Mikael Syding har lämnat fonden.

Karl-Mikael Syding är en frispråkig förvaltarprofil, som prisats under sin tid på Brummerfonden Futuris som han verkade inom mellan 2000 och 2015. På senare år har han uppmärksammats för privata investeringar i havererade energilagringsbolaget Azelio samt den lilla konglomeratbyggaren Stockwick som backat 63 procent på tolv månader.

Allting har skett under vänskapliga former, tillägger Anna Svahn:

”Det finns ingen friktion. Vi fortsätter exempelvis att spela in en podd tillsammans och nästa avsnitt släpps idag”, säger Anna Svahn om omläggningen på torsdagen.

(…)

”Det finns en del missuppfattningar om vad den här fonden egentligen gör”, säger Anna Svahn om sin del av verksamheten, en råvaruinriktad allokeringsfond som får namnet Cygnus (som är latin för svan).

”Vi investerar inte bara i uran eller guld, utan är mycket diversifierade mellan många tillgångar. Vi har ofta 200 till 400 positioner varav hälften är långa, och den andra halvan har ett fritt mandat.”

Det förvaltade kapitalet uppgår för närvarande till omkring 230 miljoner kronor, enligt Anna Svahn. Den andra fonden är algoritmstyrd och bär vissa likheter med Lynx, som Martin Sandquist varit med om att grunda.

”Martin kör en och jag kör andra. De två produkterna fungerar väldigt bra separat”, säger Anna Svahn.

Di har varit i kontakt med Karl-Mikael Syding, som skickar med en kort kommentar apropå bristande intresse från kunderna för hans förvaltarinriktning:

”Jag noterade att L/S Equity inte är efterfrågat och ser fram emot att återgå till mina tidigare aktiviteter.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in