2023-09-08, 00:16
Medlem
Det r mrkligt hur mycket uppmrksamhet och gratisreklam de har ftt fr fonden.

Nog fr att finans-Sverige r liten ankdamm dr alla knner alla men varfr gnas s mycket fokus p just den hr fondens verksamhet nr den inte ens r ppen fr investerare?

Men det sagt tycker jag det r underbart med ekonomiintresserade som har sina egna sikter och inte bara fljer flocken.

Man behver inte gilla sikterna men i vr alltmer frvirrade vrld dr vi styrs av oansvariga syltryggar till politiker s r det sknt med mnniskor med starka sikter som man enkelt kan sortera in i fack eftersom man vet exakt vad de tycker och tnker. De bidrar till en livligare och roligare debatt i den annars s stela och trkiga finansvrlden.

Just dessa perssoner r dessutom ppet icke-PK och har torgfrt mnga konstroversiella politiska ider som de allra flesta offentliga personer aldrig skulle vga ta i med tng. Fr Syding och Sandquist hjper det frsts att de ocks ger lite fuck off-pengar.

Syding nmnde till och med i Brspodden att han gillar att diskutera ekonomi p Flashback fr att nivn p diskussionerna ofta r hgre hr n p andra stllen p ntet.

Jag kan lova att majoriteten av forumets medlemmar inte ens vgar sga till sina nrmaste vnner att de r aktiva p Flashback.
Senast redigerad av godmannen 2023-09-08 kl. 00:26.
Citera
2023-09-08, 00:42
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Men det sagt tycker jag det r underbart med ekonomiintresserade som har sina egna sikter och inte bara fljer flocken.

Jag gillar Syding (och Svahn) fr att han tnker sjlv och inte bara lser upp det som stod i tidningen i morse.
Senast redigerad av knight1056 2023-09-08 kl. 00:44.
Citera
2023-09-08, 10:54
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Enligt Anna Svahn har tv av tre strategier i fonden fungerat bra, dels hennes egen som riktar in sig p delmetaller och rvaror, dels Martin Sandquist makroinriktade frvaltning.

Efterfrgan p s kallad Long Short-frvaltning, som handlar om att spekulera i upp- och nedgngar p brsen, r dremot mindre bland fondens investerare. Flera liknande strategier har kmpat i motvind. Enligt uppgifter till Di gller det ocks det ben som Karl-Mikael Syding frvaltat, som efter ett positivt 2022 fick ett motigare 2023 som kulminerade i en svr majmnad.

Vi plockar bort det som inte har funkat, och fortstter med det som fungerat i tv fonder, sger Anna Svahn aprop att Karl-Mikael Syding har lmnat fonden.

Karl-Mikael Syding r en frisprkig frvaltarprofil, som prisats under sin tid p Brummerfonden Futuris som han verkade inom mellan 2000 och 2015. P senare r har han uppmrksammats fr privata investeringar i havererade energilagringsbolaget Azelio samt den lilla konglomeratbyggaren Stockwick som backat 63 procent p tolv mnader.

Allting har skett under vnskapliga former, tillgger Anna Svahn:

Det finns ingen friktion. Vi fortstter exempelvis att spela in en podd tillsammans och nsta avsnitt slpps idag, sger Anna Svahn om omlggningen p torsdagen.

()

Det finns en del missuppfattningar om vad den hr fonden egentligen gr, sger Anna Svahn om sin del av verksamheten, en rvaruinriktad allokeringsfond som fr namnet Cygnus (som r latin fr svan).

Vi investerar inte bara i uran eller guld, utan r mycket diversifierade mellan mnga tillgngar. Vi har ofta 200 till 400 positioner varav hlften r lnga, och den andra halvan har ett fritt mandat.

Det frvaltade kapitalet uppgr fr nrvarande till omkring 230 miljoner kronor, enligt Anna Svahn. Den andra fonden r algoritmstyrd och br vissa likheter med Lynx, som Martin Sandquist varit med om att grunda.

Martin kr en och jag kr andra. De tv produkterna fungerar vldigt bra separat, sger Anna Svahn.

Di har varit i kontakt med Karl-Mikael Syding, som skickar med en kort kommentar aprop bristande intresse frn kunderna fr hans frvaltarinriktning:

Jag noterade att L/S Equity inte r efterfrgat och ser fram emot att terg till mina tidigare aktiviteter.
Viss humor att Karl-Mikael Syding sger:

Jag noterade att L/S Equity inte r efterfrgat och ser fram emot att terg till mina tidigare aktiviteter.

Det som inte r efterfrgat r att frlora pengar. Det har inte med hans strategi att gra, utan med att han frlorar kundernas pengar. Hade han tjnat pengar s hade bolaget och dess investerare sklart efterfrgat hans L/S Equity-strategi.

I maj skedde https://www.antiloophedge.com/memo/m...edge-may-2023:

"Long/Short Equity fared the worst as the fundamental stock portfolio was decimated when growth dramatically outperformed value in a tech-buying frenzy."

Tnk om det hade varit tvrtom. Om Karl-Mikael Syding hade printat pengar med sin strategi. D skulle han ha hyllats till skyarna istllet.

Men nu har han istllet frlorat mycket av bolagets och kundernas kapital. Och ngon gng mste man dra sin stop-loss och gra sig av med en frlorare. Och efter en katastrofal maj-mnad s hade denna grnsen helt enkelt ntts.

Karl-Mikael Syding har levt p gamla meriter. Han har torskat pengar t Antiloop, och han har torskat pengar t lyssnarna genom sina vrdelsa tips som Azelio och Stockwik. Undrar vem som har betalt pengar fr att g hans kurs "Finanskursen"; det knns inte som att han r rtt man att lra sig investera av.
Citera
2023-09-08, 19:38
Medlem
BigJoeys avatar
Schyst av Anna Svan att publicera denna artikel.

Bra nyhetsvrde och mycket relevant.

En sn business partner vill man ha!
Citera
2023-09-08, 19:42
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigJoey
Schyst av Anna Svan att publicera denna artikel.

Bra nyhetsvrde och mycket relevant.

En sn business partner vill man ha!
Vilken artikel?
Citera
2023-09-19, 04:23
Medlem
BigJoeys avatar
Det r ganska uppenbart att denna kvinna endast lever av att parasitera.

Nu har hon sugit ut den sista juicen frn stackars Mikael.

Nsta offer kommer snart.

Men eftersom hon nu har barn, s kan hon inte anvnda sig av sin kropp lngre.
Citera
2023-09-22, 16:58
Medlem
Wadis avatar
Anna Svahn pminner mer och mer om Ruja Ignatova. G inte p hennes bedrgeri.
Citera
2023-10-14, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Viss humor att Karl-Mikael Syding sger:

Det som inte r efterfrgat r att frlora pengar. Det har inte med hans strategi att gra, utan med att han frlorar kundernas pengar. Hade han tjnat pengar s hade bolaget och dess investerare sklart efterfrgat hans L/S Equity-strategi.

I maj skedde https://www.antiloophedge.com/memo/m...edge-may-2023:

"Long/Short Equity fared the worst as the fundamental stock portfolio was decimated when growth dramatically outperformed value in a tech-buying frenzy."

Tnk om det hade varit tvrtom. Om Karl-Mikael Syding hade printat pengar med sin strategi. D skulle han ha hyllats till skyarna istllet.

Men nu har han istllet frlorat mycket av bolagets och kundernas kapital. Och ngon gng mste man dra sin stop-loss och gra sig av med en frlorare. Och efter en katastrofal maj-mnad s hade denna grnsen helt enkelt ntts.

Karl-Mikael Syding har levt p gamla meriter. Han har torskat pengar t Antiloop, och han har torskat pengar t lyssnarna genom sina vrdelsa tips som Azelio och Stockwik. Undrar vem som har betalt pengar fr att g hans kurs "Finanskursen"; det knns inte som att han r rtt man att lra sig investera av.

ven jag har lyssnat p hans poddar i ratal, men du hittar allts tv usla tips av...hur mnga?

Hade Azelio kommit igng med verksamheten istllet fr att konkat, s hade aktien kunnat lyfta, och s hade han varit en gud bland de som skriver i trden...

Det finns ett ftal personer som jag har respekt fr, som sitter i poddar och faktiskt sger vad de tycker istllet fr att rapa upp morgonens inlgg frn DI som nn s fint utryckte det innan.

Han behver ju inte ha 100% rtt, han behver ha mer rtt n fel, vilket jag gissar att han har ox.

Det r en av f poddar dr jag faktiskt fr reda p hur vrlden ser ut och vart vi r pvg.
De flesta andra vgar inte ens ppna kften och gissa pga rdslan fr att gra bort sig.
Citera
2025-02-12, 15:09
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
ven jag har lyssnat p hans poddar i ratal, men du hittar allts tv usla tips av...hur mnga?

Hade Azelio kommit igng med verksamheten istllet fr att konkat, s hade aktien kunnat lyfta, och s hade han varit en gud bland de som skriver i trden...

Det finns ett ftal personer som jag har respekt fr, som sitter i poddar och faktiskt sger vad de tycker istllet fr att rapa upp morgonens inlgg frn DI som nn s fint utryckte det innan.

Han behver ju inte ha 100% rtt, han behver ha mer rtt n fel, vilket jag gissar att han har ox.

Det r en av f poddar dr jag faktiskt fr reda p hur vrlden ser ut och vart vi r pvg.
De flesta andra vgar inte ens ppna kften och gissa pga rdslan fr att gra bort sig.
Finns fler exempel i trden (FB) Vad vet ni om fd hedgefondfrvaltaren Mikael Syding? p fijaskord som Karl-Mikael Syding har gett. Det var bra att Anna Svahn dumpade sin ex-sambo. Det r inte sunt att jobba tillsammans med sitt ex.
Citera
2025-02-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Finns fler exempel i trden (FB) Vad vet ni om fd hedgefondfrvaltaren Mikael Syding? p fijaskord som Karl-Mikael Syding har gett. Det var bra att Anna Svahn dumpade sin ex-sambo. Det r inte sunt att jobba tillsammans med sitt ex.

Ja, han sitter vl skert dr och grter med sina knappa 100+miljoner, det mste va ett hemskt liv att 3-4 aktier gtt dligt
Citera
2025-02-12, 17:16
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ja, han sitter vl skert dr och grter med sina knappa 100+miljoner, det mste va ett hemskt liv att 3-4 aktier gtt dligt
Karl-Mikael Syding skrattar nog hela vgen till banken. Men hans fljare som har lurats in i hans scams grter dremot skerligen.

Samma med Antiloop Hedge, som gick p en rejl mina genom att ta in hanrejen Karl-Mikael Syding. Knns som att fonden r rtt dd. Vet inte om de gr ngot i bakgrunden? Men podden r nerlagd, det har postats extremt lite i deras blogg https://www.antiloophedge.com/memo (1 inlgg om ret), och deras performance verkar inte vara ngot de talar om lngre https://www.antiloophedge.com/fonds.
Citera
2025-02-12, 17:19
Medlem
Citat:

Den frmgenhet p 100 miljoner du nmner r ln, bonus och vinstdelning frn tiden p Brummer. Han lmnade tiden som frvaltare p Brummer med 100 miljoner p fickan. Det r inte pengar han tjnat ihop som privat aktieplacerare, om du nu tror det.

Nr han brjade placera sitt eget kapital efter Brummer har han gtt betydligt smre n index. Det har han ju sjlv medgivit s jag frstr inte varfr du sitter och frsvarar honom.

"3-4 aktier gtt dligt" beskriver inte till fullo hans uselhet. Hans strsta innehav gick i konkurs! Han har rekat ytterligare ett par innehav som rasat typ 90 procent. Han blankade Tesla under flera r samtidigt som aktien steg hundratals procent. Kan du inte nmna vilka av hans rekar som har gtt bra? Har du ngra exempel p bra rekar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in