2023-08-10, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Vad är skillnaden i att betala ränta till banken eller hyra till hyresvärden? Känns det bättre att ge pengar till en bank än en hyresvärd?
Skillnaden är ränteavdraget. Hört talas om det?
Citera
2023-08-10, 13:02
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
De har valt att köpa för att kunna bo där de vill. Det finns inga alternativ som i andra länder.

Bara de som är ekonomiskt oberoende, mångmiljonärer och miljardärer väljer… alla andra ”väljer”.

Det finns alltid alternativ om marknaden ber om alternativ, men nu har vi alla blivit vallade till ett och samma alternativ.

Så om du fick ge din syn på saken, hur ska unga komma in på bostadsmarknaden som den ser ut idag? Ska en liten tvåa kosta 10 genomsnittliga årslöner, är det rimligt? Är det rimligt att betala ca: 50% av bruttolönen per år på boendet?
Citera
2023-08-10, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Bara de som är ekonomiskt oberoende, mångmiljonärer och miljardärer väljer… alla andra ”väljer”.

Det finns alltid alternativ om marknaden ber om alternativ, men nu har vi alla blivit vallade till ett och samma alternativ.

Så om du fick ge din syn på saken, hur ska unga komma in på bostadsmarknaden som den ser ut idag? Ska en liten tvåa kosta 10 genomsnittliga årslöner, är det rimligt? Är det rimligt att betala ca: 50% av bruttolönen per år på boendet?
"Hur ska unga komma in på bostadsmarknaden?"

- Dom får spara ihop till en kontantinsats, som alla vi andra har gjort.

Att bo i bostadsrätt, villa eller radhus är inte en mänsklig rättighet. Alla kan inte, och ska inte ha råd med det. Inget nytt under solen.
Citera
2023-08-10, 13:10
Medlem
Nog för att säsongen börjar dra igång, men det har varit bra tryck i budgivningar på några objekt jag följt sista veckan. Nu kanske 5% över utropspris, med samma utropspris som i våras. En säsongseffekt eller kanske ett tecken på att köpsuget trumfar säljsuget?

Det som kommer att vara helt avgörande för i höst, blir huruvida lågkonjunkturen utvecklar sig. Dagens räntor tycks inte bekomma köparkollektivet nämnvärt, det är jag den första att erkänna.
Citera
2023-08-10, 13:16
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
"Hur ska unga komma in på bostadsmarknaden?"

- Dom får spara ihop till en kontantinsats, som alla vi andra har gjort.

Att bo i bostadsrätt, villa eller radhus är inte en mänsklig rättighet. Alla kan inte, och ska inte ha råd med det. Inget nytt under solen.

Jag pratar inte om mänskliga rättigheter utan om den underliggande ekonomin som ska bära marknaden du menar är till för de sparsamma…

Om jag är ung idag och ska spara 500k, hur lång tid tar det? Om priserna går upp 20% på tiden jag sparat så måste jag spara mer och det är redan svårt/osannolikt att spara 500k på kortare tid än 5-7år.

Vore tokigt om priserna stod still i 7år inte sant?
Priserna måste möta lönerna eller så låser sig marknaden. Om lönerna ska möta marknaden så kommer inflationen och sedermera räntan att mörda marknaden istället.
Citera
2023-08-10, 13:50
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om mänskliga rättigheter utan om den underliggande ekonomin som ska bära marknaden du menar är till för de sparsamma…

Om jag är ung idag och ska spara 500k, hur lång tid tar det? Om priserna går upp 20% på tiden jag sparat så måste jag spara mer och det är redan svårt/osannolikt att spara 500k på kortare tid än 5-7år.

Vore tokigt om priserna stod still i 7år inte sant?
Priserna måste möta lönerna eller så låser sig marknaden. Om lönerna ska möta marknaden så kommer inflationen och sedermera räntan att mörda marknaden istället.
Detta blir lite svårbegripligt eftersom priserna just stått stilla i just 7 år.
Citera
2023-08-10, 13:50
Medlem
Hemnet har inte vågat uppdatera utbudsstatistiken för den gångna veckan. För juli var de snabba. Då sjönk ju utbudet något, som alltid.

Nu när utbudet slår igenom taket med råge går det långsamt. Ska vi gissa på ATH i utbud redan vecka 1 i augusti, eller vecka 2?

Tror 60 000 till salu ligger i korten innan sept månad.
Tidigare toppnoteringen är från maj 2014, då 52 800 st.
Citera
2023-08-10, 13:52
Medlem
Citat:

De e helt galet! Är själv en utav alla som vill in på bostadsmarknaden men det känns snudd på omöjligt i städerna. Särskilt om man hunnit bilda familj innan man ska försöka ta sig in på marknaden och är i behov av lite större boende
Citera
2023-08-10, 13:55
Medlem
Nu går det helt åt pipsvängen. Idag föll huspriser i Stockholm län till 41 500 per kvm. Lägsta nivån sen juli 2015. Det vill säga 8 år.

Kan någon räkna ut reala fallet.

2014 var ett hus i Stockholms län i snitt 35 000 per kvm. Realt måste det ändå vara högre än dagens pris?

Helvete vad det gått fort.
Citera
2023-08-10, 14:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag pratade inte om konsumtionsutrymme, utan bostadspriserna. Vad har bostadspriserna med sysselsättningsgraden o göra? Och har man inte MER konsumtionsutrymme om man behöver betala mindre för sin bostad?

Varför är samhället stabilare av att bostadspriserna är i snitt 40000kr per kvadratmeter än 30000kr? Som ett exempel.

Kan du konkret redogöra för ovanstående ?

Det hänger ihop som ler och långhalm ökad sysselsättning, mer välstånd, ökad efterfrågan på bostäder, högre priser.

Betalar folk 5% ränta har de mindre pengar över till annat än om de betalar 1% ränta. Det är ju inte precis som så att vare sig priser sjunkit med 80% för att kompensera eller att folk plockat bort 80% av skuldstocken. Alla behöver bo, men alla behöver inte ny bil, båt eller köpa heminredning för 100 tkr/,året. Det är där folk sparar in. Räntorna måste alla betala.
Citera
2023-08-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Nu går det helt åt pipsvängen. Idag föll huspriser i Stockholm län till 41 500 per kvm. Lägsta nivån sen juli 2015. Det vill säga 8 år.

2014 var ett hus i Stockholms län i snitt 35 000 per kvm. Realt måste det ändå vara högre än dagens pris?

Det är rätt intetsägande att live rapportera om huspriserna i Stockholm via husmask. Du sitter och tittar på brus eftersom det är så extremt få försäljningar du utgår från.

Det är fullt möjligt att priserna kommer gå ner i Augusti, men det är nästan omöjligt att säga på ett litet antal icke kvalitetsjuterade försäljningar.
Citera
2023-08-10, 14:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980

Sedan 2013 (eller 14/15 spelar mindre roll) har KPI ökat med ca 30% hittills. Vill man räkna nominellt med det som baseline så blir det realt nära noll nu snart. Aug-23 siffrorna är nog ändå fortfarande lite för svajiga för att användas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in