Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det har du inte, du sitter och fantisera precis som resten av grönmöglet.
Har du ens hört talas om PAGES2K?
Citera
2023-08-10, 12:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har du ens hört talas om PAGES2K?
Har du hört talas om troll, tomtar och varulvar, en gång i tiden var de lika verkliga för de som levde då som klimatkatastrofen är för dig och dina medtroende idag.
Citera
2023-08-10, 12:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Som jag skrev som första svar till dig.

Det är anmärkningsvärt hur likt ni okunniga förnekare "argumenterar".

Jag har skrivit argumenten nu för kanske 50e gången och det slutar alltid på samma sätt. Förnekare förstår dem inte. Åtminstone är de oförmögna att bemöta dem. Det bästa jag fått som svar är att istället titta på CO2 per producerad dollar (eller BNP) . Det kan också vara en vettig normalisering. Men sådant förstår ju inte du som inte ens förstår de saker jag talar om här. Over and out.
Hur beskattar du haven, jordens innandöme? All levande biologisk materia? Skall myrstackarna beskattas för att de släpper ut CO2?
Förstår du ens hur jorden är uppbyggd?
Citera
2023-08-10, 12:16
Medlem
Citat:
Som jag skrev som första svar till dig.

Det är anmärkningsvärt hur likt ni okunniga förnekare "argumenterar".

Jag har skrivit argumenten nu för kanske 50e gången och det slutar alltid på samma sätt. Förnekare förstår dem inte. Åtminstone är de oförmögna att bemöta dem. Det bästa jag fått som svar är att istället titta på CO2 per producerad dollar (eller BNP) . Det kan också vara en vettig normalisering. Men sådant förstår ju inte du som inte ens förstår de saker jag talar om här. Over and out.

Tänk om co2 är till det goda?

Jag har inte stött på någon som förnekar klimatförändring. Det har alltid skett.

Jag ifrågasätter klimataktivister då de alltid är vänsteraktivister.

Jag har dessutom alltid rätt. 😎
Citera
2023-08-10, 12:16
Medlem
Citat:
Har du hört talas om troll, tomtar och varulvar, en gång i tiden var de lika verkliga för de som levde då som klimatkatastrofen är för dig och dina medtroende idag.
Du hade alltså inte hört talas om PAGES2K. Prova en snabb sökning på det istället för att läsa om troll och tomtar.
Citera
2023-08-10, 12:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Hur beskattar du haven, jordens innandöme? All levande biologisk materia? Skall myrstackarna beskattas för att de släpper ut CO2?
Förstår du ens hur jorden är uppbyggd?
Varför tror du att jag föreslagit det?
Säg vad du vill ha sagt istället.
Det är också väldigt typiskt förnekare. Tala otydligt och luddigt. Jag antar att det är för att kunna byta fot och försöka dölja resonemangets usla kvalitet som skulle bli mer uppenbart om resonemanget blottlades i mer explicita termer. Att ha fel är ju förnekarens värsta mardröm och ungefär likställt med självmord. Det är därför ni aldrig kan lära er något nytt. Antiintellektualismens heliga graal.
Citera
2023-08-10, 12:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du hade alltså inte hört talas om PAGES2K. Prova en snabb sökning på det istället för att läsa om troll och tomtar.
Men stackars lilla obegåvade vän, du länkar till en sida där man simulerar temperatur historiskt. Det är gissningar eftersom väder är kaossystem. Vad du stoppar in i modellen är vad du får ut? Din slöa hjärna hittar inga problem med det?
Du kan väl fundera på varför i stort sett alla simulering av framtida väder ger en överdriven takt i uppvärmningen desto längre från startpunkten man kommer eftersom osäkerhetsfaktorer bara stiger
Men glad ihågkommen tror du att det är nemas problemas att simulera väder och temperatur historiskt
Antingen är du ett duktigt troll eller så är det något som kuggat över.
Citera
2023-08-10, 12:30
Medlem
Citat:
Och ändå finns tecken på att Syrienkriget, där just Sverige fick en rekordvåg av flyktingar hade klimatförändringar som förtecken.

Detta är bara början. Vi är inte ens uppe i 1.5 grader ännu. Och det kommer inte att stanna på 1.5 grader. Den enda vägen för temperaturen är upp. Vi kommer nog att bli varse om hur stresstålig världen egentligen är. Ge det några decennier, kanske någon generation, bara.

Du tror inte religion, makt och ego var en stor faktor där också? Sedan var det ett inbördeskrig, jag pratar om krig mellan länder. Fattigdom ensamt leder inte till krig, jag skulle säga att när det gäller krig mellan länder så är det inte ens en faktor, det kan vara en faktor i inbördeskrig ja, men som ensam faktor har den nog svårt att överleva vidare länge, då krigsföring över en lång period kräver resurser vilket fattiga inte tendera ha. Varför är det inte inbördeskrig i nordkorea?

Varför startar inte de fattigaste länderna som Venezuela, argentina, sri lanka etc krig med andra länder? Varför startar istället världens rikaste land, usa krig? Det måste du svara på om du seriöst påstår att klimatförändringar kommer orsaka fler krig i framtiden.

Ja, om man inte tror på tekniska lösningar så är världen ganska så körd långsiktigt, dock så bor du som sagt var i sverige (vilket folk i sverige inte verka vara medvetna om) så du kommer inte få se mycket negativa effekter av klimatförändringarna under din livstid förmodligen, mest bara positiva effekter. Jag är dock ganska så övertygad om att tekniska lösningar kommer "fixa" det. Vi kan redan idag göra det över en natt med sai, sedan finns flera andra projekt om man nu inte skulle gilla sai. Oavsett vad så talar allt för att tekniska lösningar fixar det. Motbevisa mig gärna.
Senast redigerad av Hew18 2023-08-10 kl. 12:33.
Citera
2023-08-10, 12:33
Medlem
Citat:
Men stackars lilla obegåvade vän, du länkar till en sida där man simulerar temperatur historiskt. Det är gissningar eftersom väder är kaossystem. Vad du stoppar in i modellen är vad du får ut? Din slöa hjärna hittar inga problem med det?
Modeller används för framtida klimat. Detta är historiska data, uppmätta via olika typer av proxies. Förstår du inte ens skillnaden mellan framtid och forntid?
Citat:
Du kan väl fundera på varför i stort sett alla simulering av framtida väder ger en överdriven takt i uppvärmningen desto längre från startpunkten man kommer eftersom osäkerhetsfaktorer bara stiger
Så är det förvisso inte:
https://www.realclimate.org/index.php/climate-model-projections-compared-to-observations/
Citera
2023-08-10, 12:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Varför tror du att jag föreslagit det?
Säg vad du vill ha sagt istället.
Det är också väldigt typiskt förnekare. Tala otydligt och luddigt. Jag antar att det är för att kunna byta fot och försöka dölja resonemangets usla kvalitet som skulle bli mer uppenbart om resonemanget blottlades i mer explicita termer. Att ha fel är ju förnekarens värsta mardröm och ungefär likställt med självmord. Det är därför ni aldrig kan lära er något nytt. Antiintellektualismens heliga graal.
Allt levande och det mesta döda består av kolföreningar, den största producenten av CO2 är den biologiska massan i världshaven, sen har vi jordens glödande inre etc men det visste du väl?
En teori som måste ändras och kompletteras fungerar inte.
Citera
2023-08-10, 12:41
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Du tror inte religion, makt och ego var en stor faktor där också? Sedan var det ett inbördeskrig, jag pratar om krig mellan länder. Fattigdom ensamt leder inte till krig, jag skulle säga att när det gäller krig mellan länder så är det inte ens en faktor, det kan vara en faktor i inbördeskrig ja, men som ensam faktor har den nog svårt att överleva vidare länge, då krigsföring över en lång period kräver resurser vilket fattiga inte tendera ha. Varför är det inte inbördeskrig i nordkorea?

Varför startar inte de fattigaste länderna som Venezuela, argentina, sri lanka etc krig med andra länder? Varför startar istället världens rikaste land, usa krig? Det måste du svara på om du seriöst påstår att klimatförändringar kommer orsaka fler krig i framtiden.

Ja, om man inte tror på tekniska lösningar så är världen ganska så körd långsiktigt, dock så bor du som sagt var i sverige (vilket folk i sverige inte verka vara medvetna om) så du kommer inte få se mycket negativa effekter av klimatförändringarna under din livstid förmodligen, mest bara positiva effekter. Jag är dock ganska så övertygad om att tekniska lösningar kommer "fixa" det. Vi kan redan idag göra det över en natt med sai, sedan finns flera andra projekt om man nu inte skulle gilla sai. Oavsett vad så talar allt för att tekniska lösningar fixar det. Motbevisa mig gärna.

Detta är också en sak som förnekare har svårt för. När flera faktorer påverkar.
Det var en vetenskaplig studie jag länkade till tidigare. Läs den istället.

Ja, men vad bra. Inbördeskrig är ju en helt annan sak och borde välkomnas. Bra poäng där.
Citera
2023-08-10, 12:44
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Allt levande och det mesta döda består av kolföreningar, den största producenten av CO2 är den biologiska massan i världshaven, sen har vi jordens glödande inre etc men det visste du väl?

Självklart visste jag det. Vad vill du ha sagt med det? Tunnelbanan kostar pengar. Visste du inte det?
Citat:

En teori som måste ändras och kompletteras fungerar inte.
Och detta kan du förstås inte presentera i mera explicita ordalag?

Det är likväl fel. Vi kan använda Newtons gravitationslagar i de flesta sammanhang utan relativistiska korrektioner. Även om allmänna relativitetsteorin kompletterade Newton. För att ta ett lågt hängande exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in