Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Och ändå finns tecken på att Syrienkriget, där just Sverige fick en rekordvåg av flyktingar hade klimatförändringar som förtecken.
Detta är bara början. Vi är inte ens uppe i 1.5 grader ännu. Och det kommer inte att stanna på 1.5 grader. Den enda vägen för temperaturen är upp. Vi kommer nog att bli varse om hur stresstålig världen egentligen är. Ge det några decennier, kanske någon generation, bara.
Du tror inte religion, makt och ego var en stor faktor där också? Sedan var det ett inbördeskrig, jag pratar om krig mellan länder. Fattigdom ensamt leder inte till krig, jag skulle säga att när det gäller krig mellan länder så är det inte ens en faktor, det kan vara en faktor i inbördeskrig ja, men som ensam faktor har den nog svårt att överleva vidare länge, då krigsföring över en lång period kräver resurser vilket fattiga inte tendera ha. Varför är det inte inbördeskrig i nordkorea?
Varför startar inte de fattigaste länderna som Venezuela, argentina, sri lanka etc krig med andra länder? Varför startar istället världens rikaste land, usa krig? Det måste du svara på om du seriöst påstår att klimatförändringar kommer orsaka fler krig i framtiden.
Ja, om man inte tror på tekniska lösningar så är världen ganska så körd långsiktigt, dock så bor du som sagt var i sverige (vilket folk i sverige inte verka vara medvetna om) så du kommer inte få se mycket negativa effekter av klimatförändringarna under din livstid förmodligen, mest bara positiva effekter. Jag är dock ganska så övertygad om att tekniska lösningar kommer "fixa" det. Vi kan redan idag göra det över en natt med sai, sedan finns flera andra projekt om man nu inte skulle gilla sai. Oavsett vad så talar allt för att tekniska lösningar fixar det. Motbevisa mig gärna.