2023-08-09, 23:00
Medlem
BlackQuartzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Å andra sidan har säkert de med inkomst på +100 tkr/mån oftare en skaplig slant undanstoppad.
Folk med den inkomsten bor väl inte i ett radhus i Täby? Förstår öht inte varför folk vill bo packade som sillar när det går fint att jobba på distans. Särskilt inte om man har årsinkomst över millen.
Citera
2023-08-09, 23:04
Bannlyst
Citat:
Jag tror det ligger mycket i det.
Finns väl ett gammalt talesätt att man kan drömma sig både lycklig och rik. Ligger nog mycket i det
Ja. Felet hyresbögarna i tråden gör, är att dom försöker dra ner alla andra till deras nivå istället för att försöka arbeta sig uppåt.

Dom kommer inte kunna göra bostadsköp för sina kaffepengsbesparingar som dom hoppas på. Det blir ingen REA. Det är bara till att svälja avundsjukan och börja spara ihop till en kontantinsats. Så har vi andra som tagit oss in på marknaden fått göra. Och det kommer även dom få göra.

Om det inte passar, får dom sitta kvar i sina tonårsbostäder och vara duktiga slynor och betala hyresvärden en gång i månaden för att kunna bo bland blattarna och skadedjuren. Så som dom slår sig för bröstet och lovordar sina hyresrätter borde det ju inte vara något problem? Horor ska hyra sina bostäder. Blir bäst så.

Vad tror vi, 40-50% prisökningar 2024? Det tror jag!
Citera
2023-08-09, 23:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Om man tittar lite på vad marknaden och räntehandlarna tror om räntorna framöver så ser det ut ungefär så här.

2023. Riksbanken höjer med 25 punkter till under hösten. Troligen 21 sep. Då ligger styrräntan på 4 0%.

2024. Riksbanken sänker räntan till 3,75% på våren. Under hösten sänks räntan igen till 3 5%.

2025. Räntan sänks till 3,25% på våren och till 3,0% under hösten.

Därefter planar det ut och räntan bedöms ligga på 3% i några år.

Om det kommer bli så här vet man förstås aldrig. Om jag själv skulle gissa tror jag det kan komma höjningar på 50-75 punkter fram till årsskiftet. Därefter tror jag räntan parkerar under 2024. Jag tror inte räntan går så värst mycket högre, men tror vi kommer få vänta på räntesänkningar. Tror inte det sker redan våren 2024. Jag tror nämligen inte att inflationen kommer falla tillräckligt mycket
Citera
2023-08-09, 23:09
Bannlyst
Citat:
Om man tittar lite på vad marknaden och räntehandlarna tror om räntorna framöver så ser det ut ungefär så här.

2023. Riksbanken höjer med 25 punkter till under hösten. Troligen 21 sep. Då ligger styrräntan på 4 0%.

2024. Riksbanken sänker räntan till 3,75% på våren. Under hösten sänks räntan igen till 3 5%.

2025. Räntan sänks till 3,25% på våren och till 3,0% under hösten.

Därefter planar det ut och räntan bedöms ligga på 3% i några år.

Om det kommer bli så här vet man förstås aldrig. Om jag själv skulle gissa tror jag det kan komma höjningar på 50-75 punkter fram till årsskiftet. Därefter tror jag räntan parkerar under 2024. Jag tror inte räntan går så värst mycket högre, men tror vi kommer få vänta på räntesänkningar. Tror inte det sker redan våren 2024. Jag tror nämligen inte att inflationen kommer falla tillräckligt mycket
Jag tror att inflationen kommer tvärnita i höst/vinter.
Citera
2023-08-09, 23:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Ja. Felet hyresbögarna i tråden gör, är att dom försöker dra ner alla andra till deras nivå istället för att försöka arbeta sig uppåt.

Dom kommer inte kunna göra bostadsköp för sina kaffepengsbesparingar som dom hoppas på. Det blir ingen REA. Det är bara till att svälja avundsjukan och börja spara ihop till en kontantinsats. Så har vi andra som tagit oss in på marknaden fått göra. Och det kommer även dom få göra.

Om det inte passar, får dom sitta kvar i sina tonårsbostäder och vara duktiga slynor och betala hyresvärden en gång i månaden för att kunna bo bland blattarna och skadedjuren. Så som dom slår sig för bröstet och lovordar sina hyresrätter borde det ju inte vara något problem? Horor ska hyra sina bostäder. Blir bäst så.

Ligger mycket i det du skriver, men skulle gissa på relativt lugn utveckling med stillastående eller svagt stigande priser under 2024. Tror 2024 blir lite av ett mellanår.
Citera
2023-08-09, 23:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag tror att inflationen kommer tvärnita i höst/vinter.

Jag är inte fullt lika optmistisk. Jag tror visserligen den kommer falla, men inte så mycket som ned till inflationsmålet om 2% Därför tror jag räntorna kommer parkera på ungefär de här nivåerna ett tag
Citera
2023-08-09, 23:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Sitter man själv i en liten hyresrätt i vuxen ålder och lyfter 16k netto i månaden, är det nog en ren överlevnadsinstinkt att försöka inbilla sig att alla andra också har samma förutsättningar.

Hyreshororna gör bäst i att köpa nu. Har dom inte råd nu, kommer dom definitivt inte ha råd sen 😂
Vad tjänar det diskussionen att kalla varandra "hyreshoror" och "bolånetorskar"?
Det är ungefär som fansen till två olika fotbollslag som inte tål varandra. Grow up FFS!!
Citera
2023-08-09, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ligger mycket i det du skriver, men skulle gissa på relativt lugn utveckling med stillastående eller svagt stigande priser under 2024. Tror 2024 blir lite av ett mellanår.
Ja, det är mycket möjligt.

Kollade på Booli vad mitt bostadsområde ligger på procentmässigt/prismässigt. På 36 månader har det rört sig + 2.6% , alltså har det på marknaden dom senaste 36 månaderna genomsnittligt inte hänt ett skit. Trots en pandemi, trots chockhöjningar utav räntorna.

Hyreshororna här i tråden fattar ju inte att bostadsägande är en långsiktig investering. Dalar och toppar kommer alltid finnas, och har alltid funnits. Men för dessa retards verkar det vara unikt.

Ännu mer roligt blir det när man skummar genom tråden och läser inlägg från hyreshororna (som alla är börsmiljonärer) där dom talar så varmt om hur mycket bättre avkastning börsen ger kontra boendeköp 😂

* Aktier/börsen går precis som bostadsmarknaden upp och ned (bortsett från hyreshorornas portföljer då tydligen, där är det aldrig nedgångar - går bara uppåt)

* Boende är något man investerar i på lång sikt. Precis som värdepapper (med undantag från hyreshororna då såklart som daytradar med blåa siffror 365 dagar om året)

* Man kan både äga sitt boende OCH ha pengar på börsen (chock incoming)

* Man kan inte bo trivsamt på börsen. Eller ja...ni hyreshoror i tråden lyckas väl säkert med det också. Ni kan ju trolla med det mesta verkar det som.

Historiskt sett är bostadsägande lönsamt. Och att hyreshororna nu i en dipp skriker sig hesa över hur olönsamt bostadsägande är, visar ju bara hur lite dom kan om investeringar och rörliga marknader.

Detta är väl tredje eller fjärde dippen sedan 80 talet? Det kommer fler. Och lika många toppar kommer också.

Försök lära er det hyreshoror små, och börja spara ihop till en kontantinsats NU.

Och nej, era guldmynt i World Of Warcraft ("börsen") kommer inte funka. Stäng av Nintendot, och ta er ut från tonårsbostaden i ghettot förfan.
Citera
2023-08-09, 23:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Inte alls. Bara trött på polariserande (och till leda upprepat) tugg.

Lite tröttsamt är det kanske, men om jag skulle gissa så går det minst 1000 hyreshoror på varje bolånetorsk.

Står man utanför marknaden tror jag också att det kommer vara köpläge fram till årssiftet ungefär. Sedan går tåget på nytt, men som vanligt lär hyreshororna stå kvar på perrongen i 20 år till!
Citera
2023-08-09, 23:52
Bannlyst
Citat:
Lite tröttsamt är det kanske, men om jag skulle gissa så går det minst 1000 hyreshoror på varje bolånetorsk.

Står man utanför marknaden tror jag också att det kommer vara köpläge fram till årssiftet ungefär. Sedan går tåget på nytt, men som vanligt lär hyreshororna stå kvar på perrongen i 20 år till!
Men dom trivs ju sååååå bra i sina hyresrätter bland svartskallarna och pundarna.

Så dom bor nog gärna kvar.

För dom verkar ju absolut inte desperata. Nejdå, dom vill inte in på marknaden. Äga sitt boende är ju så värdelöst.

Det är lite lustigt då att dom inte får sin REA som dom gapar om och förutspår var tredje månad. Varför vill man ta sig in på bostadsmarknaden som är så värdelös? Och varför får man panik när priserna inte sjunker till socialbidragsnivå?

Ett sånt mysterium!

Man kan nästan tro att dom är lite avundsjuka och missunsamma? 🤭
Citera
2023-08-10, 00:01
Medlem
Citat:

Vad exakt är det som talar för prisökningar på 40-50% ?
Citera
2023-08-10, 00:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Det här är faktiskt helt sinnesjukt. Inflationen i Sverige är inte importerad. Riksbanken gjorde ett aktivt val att kort och gott utöka mängden kronor som existerade med 30% mellan 2020 och 2022.

Varför tror dom att en ränta på 4% skulle få ner inflationen till under 2% när den ligger på 9% idag?
Den är fortfarande negativ i reala termer.

Kommer dom ens med något argument?

Helt ärligt så verkar dom själva inte ens tro på sina gissningar:

Den riskbild som målades upp i juniprognosen står sig väl. Den största risken för att den svenska ekonomin ska utvecklas sämre än väntat under prognosåren är kopplad till inflationen.

Enligt prognosen minskar KPIF-inflationen till strax över 2 procent det andra kvartalet 2024 och blir därefter ca 1 procent under resten av året. Detta är betydligt lägre än inflationsförväntningarna en- ligt Prosperas undersökning (se diagram 7) och även lägre än in- flationsförväntningarna enligt Konjunkturbarometern. Inflat- ionsprognosen baseras bland annat på att kronan återhämtar sig gradvis framöver och att importpriserna uttryckta i svenska kronor minskar. Det finns betydande osäkerheter i denna bedöm- ning, dels för importprisutvecklingen i sig, dels hur stort genom- slaget blir i konsumentledet.

Inflationsprognosen baseras dessu- tom på antagandet att energipriserna inte stiger till alls lika höga nivåer den här vintern som föregående vinter. Om vädret blir ogynnsamt, eller om utbudsproblematiken åter förvärras, kan energipriserna stiga betydligt mer än väntat, med högre inflation som följd. Dessutom finns det en risk att de höga inflationsför- väntningarna i sig blir självuppfyllande.

Om inflationen blir högre än prognostiserat är det troligt att Riksbanken höjer räntan mer eller sänker styrräntan i långsam- mare takt än vad som förutses i prognosen. Högre inflation och högre räntor kommer då att verka återhållande på framför allt hushållens konsumtion och investeringarna och lågkonjunkturen kommer att bli djupare än enligt prognosen.
https://www.konj.se/download/18.d483076189b6d5c92f9342a/1691584701473/KU_Aug2023.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in