• 1
  • 2
2023-08-09, 21:45
Medlem
Hej, nu har min Volvo V60 börjat läcka in vatten i nederkant av förardörren. När man öppnar dörren kan det se ut enligt nedan bild. Bilden är tagen när det nyss har regnat och läckaget är pågående:
https://imgur.com/blMXZ2b

En annan bild på hur det kan se ut när bilen har stått still:
https://imgur.com/oa7hDBU

Har ingen aning hur vattnet kommer in här, tänkte först att det kanske är så att vattnet kommer från vänster sida av gummilisten och sedan sugs upp mellan dörr och listen med någon "kapiläreffekt" eller liknande. Detta känns inte särskilt troligt då dörren förmodligen hade behövt sitta skevt för att några glipor skulle uppkomma mellan gummilist och dörr. Dörren ser ut att sitta rakt, jag kan inte se några nämnvärda glapp runtom.

Så nu funderar jag på om vattnet kanske rinner ned mellan ruta och dörr och sedan dräneras inte dörren tillräckligt bra?

Om någon har sett något liknande innan hade det vart väldigt uppskattat att få en fingervisning, annars dumpar jag bilen på verkstaden om någon vecka eller så. Tråkigt med blöta fötter.

Med Vänliga Hälsningar,
gfX7Q
Senast redigerad av gfX7Q 2023-08-09 kl. 21:49.
Citera
2023-08-09, 21:53
Medlem
Efter lite vidare efterforskning verkar det eventuellt som att blockerade dränagehål i dörren kan åstadkomma detta.

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=206218

Ska ta en kik på dräneringshålen, hoppas på att det är dom som är blockerade.
Citera
2023-08-09, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfX7Q
Hej, nu har min Volvo V60 börjat läcka in vatten i nederkant av förardörren. När man öppnar dörren kan det se ut enligt nedan bild. Bilden är tagen när det nyss har regnat och läckaget är pågående:
https://imgur.com/blMXZ2b

En annan bild på hur det kan se ut när bilen har stått still:
https://imgur.com/oa7hDBU

Har ingen aning hur vattnet kommer in här, tänkte först att det kanske är så att vattnet kommer från vänster sida av gummilisten och sedan sugs upp mellan dörr och listen med någon "kapiläreffekt" eller liknande. Detta känns inte särskilt troligt då dörren förmodligen hade behövt sitta skevt för att några glipor skulle uppkomma mellan gummilist och dörr. Dörren ser ut att sitta rakt, jag kan inte se några nämnvärda glapp runtom.

Så nu funderar jag på om vattnet kanske rinner ned mellan ruta och dörr och sedan dräneras inte dörren tillräckligt bra?

Om någon har sett något liknande innan hade det vart väldigt uppskattat att få en fingervisning, annars dumpar jag bilen på verkstaden om någon vecka eller så. Tråkigt med blöta fötter.

Med Vänliga Hälsningar,
gfX7Q

Du, det ska sitta en plastkåpa över högtalaren. Torrsprucken? Trillat loss? Missad i tillverkningen?
Jag hämtade en ny Volvo en gång där det saknades drivaxeldamask… på bägge sidor!
Citera
2023-08-09, 22:46
Medlem
Jag hade eller ev. Har samma problem med V70. Det var väldigt fuktigt under textilmattan. Jag tog loss listen runt dörren, torkade rent bakom och såg till att den satt ordentligt runt kanten vid när jag satte tillbaka den. Sedan blev det en ordentlig genomgång runt dräneringshålen. Det sitter också lister utmed sidorna på vindrutan. Jag tog loss dem och sopade bort en hel del skit som hade kilats fast. Nu efter en omgång tidningar som har fått suga upp fukten så verkar jag ha fått bukt på problemet.
Citera
2023-08-09, 23:33
Medlem
kolla avrinningen vid friskluftintagen på huven..vattnet kan ta konstiga vägar in i kupen
Citera
2023-08-10, 11:00
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theooville1
Testa att svetsat där, lägg någon metallbit och svetsa
på en såpass ny bil....

Lämna in till volvo o laga era snåla tattare
Citera
2023-08-10, 11:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Du, det ska sitta en plastkåpa över högtalaren. Torrsprucken? Trillat loss? Missad i tillverkningen?
Jag hämtade en ny Volvo en gång där det saknades drivaxeldamask… på bägge sidor!

Hmm.kan tyda på att någon haft bort dörrsidan och inte monterat tillbaks allt rätt.

Mitt problem var en plastfilm innanför innerpanelen som inte var tätad. Plasten täckte hålet genom vilket man stoppar in fönstermekanismen. Vatten tog sig in via dörrrutan och in i dörren och rann på dörrens insida genom läckan i plastfilmen och in på golvet. Tätade med silikon.

Vid ett skyfall så stod det 1 dm vatten i fotbrunnen på passagerarsidan.

Motsvarande fanns på en fabriksny bil i bekantskapskretsen.
Citera
2023-08-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten

Hmm tycker det ser naturligt ut som det gör. Sitter ett metallmesh över högtalaren. Kan du förklara vad för plastkåpa du menar?
Citera
2023-08-10, 16:23
Medlem
Jag var och kikade på dräneringshålen i dörren idag och dom var inte igensatta. Kände i båda hålen med fingrarna och fanns inga barr eller något vid dess mynning.

Då är det väl något obskyrt problem. Har redan ringt lokala verkstaden men dom har hög bemanning och kan inte ge mig tid inom närmsta veckan. Får låta bilen stå i garage nu tills regnet lagt sig.
Citera
2023-08-10, 17:35
Medlem
Starta en tråd på Jagrullar också. Där är det större chans att du träffar på andra V60-ägare som kan komma med tips
Citera
2023-08-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Starta en tråd på Jagrullar också. Där är det större chans att du träffar på andra V60-ägare som kan komma med tips
Tack för tipset. Jag testar det.
Citera
2023-08-11, 06:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
på en såpass ny bil....

Lämna in till volvo o laga era snåla tattare
Nej såg inte alls ny ut, såg ut som en 06 så jag vet inte vad du menar
Citera
  • 1
  • 2