2023-08-09, 10:09
Medlem
HeyHumphreys avatar
Idag kom ett reportage på SVT.se om att "feberheta hav och klimatförändringar göder ovädret Hans". Bakom reportaget står Erika Bjerström, en av SVTs idag mest högljudda profiler i genus -och klimatfrågor.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...erovadret-hans

I länken kan också ses att man använder "monsterovädret" men finns ingenstans att läsa i själva texten.

Är detta regnoväder verkligen ett tidigare osett extremväder av bibliska mått som public service här pekar på ?

I texten kan läsas att: "2023 kommer gå till historien den sommar då det blev än mer tydligt att människan håller på med ett storskaligt experiment med jordens klimat"
Är det verkligen människan som är den drivande faktorn att klimat förändras till den självklara grad att statliga Sveriges Television kan formulera nyheter som man annars ser i blaskor?

Klimatdebatten kanske är för evigt, vem vet. Men vi vet iallafall att det finns olika aspekter av den, därav debatten. Det finns relativt många forskare inom området som menar att människan påverkan på klimat och väder är minimal om ens befintlig. Vi kan däremot alla enas om att vi skräpar ner naturen.
Står offentligt finansierade SVT hursomhelst verkligen i folkets tjänst genom att endast köra med en sida av debatten i frågan? Är det för den delen klädsamt av public service att ämna träffa läsarnas känslor av rädsla och oro genom domedagstermer såsom 'feberheta hav', 'storskaliga experiment med jordens klimat' och 'monsteroväder'?

Det står sedan ett tag klart att SVT har en stark klimatpolitisk profil. Det statliga bolaget kan argumentera för att många svenskar de facto bär på en ökande oro om klimatet. Men med tanke på massmedias makt på människors åsikter och världsbild; vem kom först - hönan eller ägget?

Jag sökte jobb på en kyrkogård en gång i tiden för länge sedan. Svenska kyrkan var då såklart arbetsgivare och de uttryckte under intervjun att man bör dela kyrkans värderingar. Kan liknande institutionella förehavande uppstå på låt säga ett statlig bolag där det växter fram ett rent krav på att man delar organisationens världsbild och åtagande till att sprida den?
Citera
2023-08-09, 10:15
Så länge folk läser det så kommer det såklart att fortsätta. Finns ingen anledning för media att sluta skriva om sådant som folk vill läsa.
Östersjön kokar bokstavligen i 100 grader Celsius. Det kan stämma om man bara avser kanske just en speciell kubikmillimeter som man värmt upp.
Det finns inget som säger att "Östersjön" måste gälla alla ytor av Östersjön.
Senast redigerad av Iminios 2023-08-09 kl. 10:19.
Citera
2023-08-09, 10:17
Medlem
Reagerade när Alexander Noren idag kommenterade KI:s rapport, han sa vi kan inte lita på prognoser, när det gäller väder och klimat då skall vi "blint" lita på prognoser/rapporter.
Senast redigerad av tjanska 2023-08-09 kl. 10:33.
Citera
2023-08-09, 10:18
Medlem
CardiganDuffypoffs avatar
SVT är MP.s lakejer... Dom gör klimathysteriska inlägg om allt dom kan..
Varmaste vädret på 120000 år varnade dom stort för... Inte nog med att dom hade fel siffror utan varför tror du dom valde just 120000 år? För att då var temperaturen nere under dagens efter en topp i klimatcykeln för ca 130000 år då det var varmare.. samma för ca 280000 år sedan.
För att inte tala om att denna sommaren skulle bli Lika varm och torr sommar som 2018.... Fan så man baxnar..
Senast redigerad av CardiganDuffypoff 2023-08-09 kl. 10:32.
Citera
2023-08-09, 10:25
Medlem
triptykens avatar
Det måste vara jobbigt för dig när dom faktiskt namnger sina källor och du inte klarar av att hantera det. SVT och SR har väldigt klara regler för sina journalister, och system för att påvisa att dom bröt dom och hur man kan kritisera det.

Du kommer aldrig använda dom eftersom nån kommer sitta och läsa lusen av dig om hur källor, nationellt intresse och och det journalistiska objektivitetsmålet funkar.

Men visst det är säkert en konspiration...

Eller så kan du kontakta meterologiska institut, klimatforskare, marina forskningsinstitut i Sverige och geologer... men du kommer inte göra det heller för att du kommer skrattas hela vägen tillbaka till 4chan, twitter och alla andra platser där folk tror "bevis" är att någon som skriver "dr" framför namnet och skriker jättehögt.

Läs en bok. Prata med folk. Sluta fantisera om din egen påhittade kompetens.
Citera
2023-08-09, 10:25
Medlem
IcyHearts avatar
Är väl inget konstigt med det. Man är ju helt ute i foliehatts-träsket, om man inte ännu fattat att i princip hela världens samlade forskarkår, är gravt oroade över klimatet. Juli är den varmaste månad som nånsin uppmätts, globalt.

Ang. ”feberhet”, är ju inte sånt dramatiskt uttryck specifikt för SVT. De har väl inspirerats av FN:s generalsekreterare som ju pratar om ”global boiling”.

Tror du behöver läsa på en del, gärna riktiga, seriösa forskningsrapporter från de ledande klimatforskarna i världen, se vad konsensus är i den forskarvärlden, och sen tänka till lite. Och nej, gå nu inte och kolla nån enstaka obskyr forskare, som är ute och cyklar, eller nån tomte på Youtube, osv…..

https://www.dn.se/varlden/juli-den-v...-har-uppmatts/
Citera
2023-08-09, 10:31
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag är också bitter över den här blöta skitsommaren.

Igår uppmättes värmerekord i Portugal,
47 grader tror jag de sa på nyheterna.

För att inte nämna de andra helt sjuka temperaturerna som varit på andra håll.
Något är på gång att hända, inget snack om den saken.

Vi sitter här blöta och huttrar, men gräset är faktiskt inte grönare där borta, jag tror det är stendött rent av.
Citera
2023-08-09, 10:32
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
https://www.dn.se/varlden/juli-den-v...-har-uppmatts/
Låt säga att den globala temperaturen är den högsta uppmätta sedan termometern uppfanns. Vad är i så fall grejen med det? Hur kommer jag in i bilden angående det?

Det är inte jag som är Joe Biden eller Indiens president, och jag sitter inte ens i Kongressen. Kan du och jag bestämma eller påverka framtiden... Någon alls. Du måste vara bortom flötet om du tror så.
Citera
2023-08-09, 10:37
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag har för mig att Nostradamus förutspådde och talade om stormar som piskade länders yta osv vilket givetvis säger att sådana här oväder går i cykler samt har förstås alla glömt bort alla tornados i bla USA som blåser bort hela hus osv. Sedan har vi ju stormen Gudrun som fortfarande bär spår i landets skogar...
Kort sagt har detta ingenting med klimatförändringar att göra eftersom stormen Gudrun ställde till mer förödelse än denna och då var det INGEN som tjafsade om klimathot och annat.

För övrigt så måste vi leva som amish eller stenåldersliv för att tysta sådana som Erika Bjerström och KlimatGreta mfl.
Citera
2023-08-09, 10:40
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iminios
Låt säga att den globala temperaturen är den högsta uppmätta sedan termometern uppfanns. Vad är i så fall grejen med det? Hur kommer jag in i bilden angående det?

Det är inte jag som är Joe Biden eller Indiens president, och jag sitter inte ens i Kongressen. Kan du och jag bestämma eller påverka framtiden... Någon alls. Du måste vara bortom flötet om du tror så.

Jag har aldrig sagt att du kan påverka eller inte påverka. Jag försökte förklara för trådstartaren, bakgrunden till det han pratade om, dvs orsakerna till SVTs artiklar, osv. Det var allt.
Citera
2023-08-09, 10:40
Medlem
okok1s avatar
Hur många dog av hans?
Citera
2023-08-09, 10:42
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Jag har aldrig sagt att du kan påverka eller inte påverka. Jag försökte förklara för trådstartaren, bakgrunden till det han pratade om, dvs orsakerna till SVTs artiklar, osv. Det var allt.
Jag vet inte vem du är och vad du har påstått eller inte men frågan eller den underliggande agendan i tråden är att varför folk ska bry sig om något som inte är deras sak att bry sig om och vad medierna är ute efter med nya väderreportage varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in