2023-08-09, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Beror nog på var och vad du är intresserad av.

Störst risk ser jag nog bland nyproducerade lägenheter ute i förorterna. Högt belånade lägenheter och jag tror utbudet (som ökat enormt tack vare byggbommen) överstiger efterfrågan. Har sett många byggherrar som sänkt priserna. Verkar trögsålt. A - lägen i innerstan däremot kommer alltid vara efterfrågat. Hus likaså. Nu pratar jag främst Stockholm.

Jag håller med dig om att nyproduktionen ser risigt ut. Stort utbud och avgiftshöjningar är ingen bra kombination.

Däremot har jag aldrig sett något bevis för det senare. Priserna i Stockholm har ju inte klarat sig bättre än på andra ställen och för hus har det gått sämst av alla bostadsegment sen toppen.
https://pro.booli.se/indices/

"Attraktiva bostäder klarar sig alltid bättre" är ett mantra många upprepar men jag har aldrig sett något som stödjer detta.
Senast redigerad av trickget 2023-08-09 kl. 06:35.
Citera
2023-08-09, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Enligt statistiken jag läser från svts val 2022 karta så tjänar de på kungsholmen runt 35-39k före skatt i månaden i snitt. Sen vem vill betala 30k i månaden för boende? Om man istället betalar 10k lite utanför stan så har man råd med en lyxig charter på 20k varje månad.

Bor man utanför stan vill man ha bil. Så då jämnar det ut sig.

Medelinkomsten på Kungsholmen är 43k. Men dä får man komma ihåg att det finns unga hemmaboende, folk i HR och pensionärer utan bolån som drar ned snittet. Bland de som jobbar heltid är nog snittet då över 50k
Citera
2023-08-09, 08:02
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Gisses, försäljningen går ned kraftigt i storstäderna i juli samt i december för att sedan normaliseras.

Realpriserna för villor just nu med lite objekt i augusti är nere på långt under 2013 års nivåer vilket är så långt jag kan se.

Ja, ska vi överhuvudtaget diskutera priser så är det realpriserna som skall diskuteras, detta eftersom prissättningen sker i SEK. I vilken man inte skall hålla några tillgångar överhvudtaget i dagsläget.
Citera
2023-08-09, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung
Kvällens BLT-spaning: https://www.lansfast.se/till-salu/villa/stockholm/taby/taby/erikslundsvagen-368/cmvilla5dlhua1o9rh3lbjt/

Utgångspris: 5.99 mkr
Senast sålt: 7.0 mkr feb 2022 (+1.01 mkr)
Pantbrev: 5.25 mkr
Grannhus sålt juni 2023 (läs: lagfarten trillade in): 6.25 mkr
Grannhus till salu: 5.75 och 5.99 mkr vardera

Fyfan, troligen barnfamilj också. Helt otroligt vilka livsöden som spelas ut i skrivande stund. Dessa ska skatta sig lyckliga om de öht får ut något av handpenningen. Allt borta på bara ett år.

Samma objekt såldes 2013-10-14 för 3 350 000. 109 % dyrare på 8,5 år.
Säljarna och mäklarna måste skrattat hela vägen till banken.
Citera
2023-08-09, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Samma objekt såldes 2013-10-14 för 3 350 000. 109 % dyrare på 8,5 år.
Säljarna och mäklarna måste skrattat hela vägen till banken.

Vettefan. Trenden har varit att ”byta upp sig”, vilket innebär ett ännu större lån i en annan bostad när man tjänat mycket på en befintlig bostad. Och då har ju säljarna gjort precis samma sak, men på en högre nivå.

De enda som skrattat är mäklarna. Numera är det dock lite tuffare för mäklare.
Citera
2023-08-09, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vettefan. Trenden har varit att ”byta upp sig”, vilket innebär ett ännu större lån i en annan bostad när man tjänat mycket på en befintlig bostad. Och då har ju säljarna gjort precis samma sak, men på en högre nivå.

De enda som skrattat är mäklarna. Numera är det dock lite tuffare för mäklare.

De lär väl sannolikt köpt för säg 10M på toppen och är back ungefär 15-20 %. Men ja fortsätter det ner så är vinsten från förra boendet strax borta i detta fall.
Citera
2023-08-09, 09:31
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Varför ”ska” de det för att DU tycker det?

Denna tråd är fantastisk. Den verkar bara dra till sig människor som är helt oförmögna att inse att deras egna preferenser inte är allenarådande.

Visst har du en poäng där, men samtidigt är en stor del av priset du betalar när du köper en lägenhet i Innerstaden just bara en status premie. Det var säkert status att bo i detroits eller St louis innerstad en gång i tiden också. För 20 år sedan kunde du argumentera att innerstan var överlägset eftersom alla butiker och ditt eget kontorsjobb finns där. Idag byggs all handel och kontorsbyggnader utanför tullarna. Det enda man kan peka på idag som unikt för Innerstan är nattklubbar.
Citera
2023-08-09, 09:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag håller med dig om att nyproduktionen ser risigt ut. Stort utbud och avgiftshöjningar är ingen bra kombination.

Däremot har jag aldrig sett något bevis för det senare. Priserna i Stockholm har ju inte klarat sig bättre än på andra ställen och för hus har det gått sämst av alla bostadsegment sen toppen.
https://pro.booli.se/indices/

"Attraktiva bostäder klarar sig alltid bättre" är ett mantra många upprepar men jag har aldrig sett något som stödjer detta.

Jag tycker nog ändå det stämmer. Lägenheter högst upp med takterass säljs. Lägenheter utan balkong på nedre botten blir kvar.

Vad gäller villor blir trafikstörda lägen svåra. När det är goda tider säljs allt.
Citera
2023-08-09, 10:02
Medlem
Citat:
Jag tycker nog ändå det stämmer. Lägenheter högst upp med takterass säljs. Lägenheter utan balkong på nedre botten blir kvar.

Vad gäller villor blir trafikstörda lägen svåra. När det är goda tider säljs allt.

Ju mer styrräntan höjs desto fler bostäder blir osäljbara på dagens prisnivåer.

Vid tillräckligt hög styrränta så spelar takterass ingen roll.
Citera
2023-08-09, 10:09
Medlem
Utbudet i Stockholms Län, villor/radhus, pris 5-8 miljoner, har ökat från 300 till 500 på en vecka. På fredag brukar annonser läggas ut så lågoddsare med 600+ redan i helgen.
Citera
2023-08-09, 10:20
Medlem
Citat:

Att "fina" lägenheter fortfarande säljs behöver ju inte betyda att de inte gått ner i pris. Alla kan sälja en lägenhet om man bara sätter rätt pris.

Sen förstår jag inte vad trafikstörda lägen har att göra med att villa priserna i Stockholm gått ner mest. Om de inte säljs sådana hus just nu så borde ju priserna klarat sig ännu bättre inte sämre. Boolis hedoniska index tar inte med avstånd till motovägen så vitt jag vet.
Citera
2023-08-09, 11:27
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Så här låter det fortfarande:

https://www.svd.se/a/kEGPkA/flera-storbanker-riksbanken-sanker-forst-om-ett-ar

"Svenska hushåll med rörliga bolån kan få vänta uppemot ett år innan det blir någon lättnad. Enligt flera svenska storbanker i SvD:s enkät dröjer det ända till mitten av 2024 innan Riksbanken börjar sänka styrräntan igen."

Ojdå, ett helt år! Ja men om man kan pausa amorteringen då så kan man ju rida igenom räntestormen och sen se räntorna gå ner igen. Vilken tur!

"Dessutom finns det tecken på att inflationen kommer att falla tydligt under hösten och början av nästa år."

Utvecklas inte mer än så, men man får väl anta att det är baseffekten som gör att det går ner. Dvs kraftiga prisökningar förra året upprepas inte utan det planar ut. Annars kan man se en del mörka moln på KPI-himlen som löneökningar och valutaförsvagningen som ännu inte slagit igen fullt ut. Men det är ju roligare att vara optimist och hoppas att allt löser sig!

"Ändå är det ingen av de ekonomer som SvD talat med som spår att Riksbanken fortsätter höja räntan efter november.

– Jag tror inte det. Det mesta av den svenska konsumtionen kommer från de hushåll som är skuldsatta och i längden är det svårt att se att de högre räntorna inte skulle bita på konsumtionen, säger Mattias Persson.

Även Robert Bergqvist är hoppfull, han räknar med sjunkande inflation.

– Jag tror att när vi befinner oss i 2024, så ska vi förhoppningsvis ha lägre inflation. Vi kommer kanske inte att ha nått ner till inflationsmålen, men vi är i en process, säger han."

Jaha, så KPIF ska ligga kvar över målet men bankäggperterna tror på 3-4 räntesänkningar under 2024. Jag tror att de kommer bli besvikna, men de har ju haft fel varje gång hittills så något förtroende har de i alla fall inte att förlora.

Konsensus verkar i alla fall vara 4.25% styrränta vid årets slut -> bolåneräntor närmare 6% -> KALP-liv för BLT

De är roliga. De kommer säga att räntorna ska bli låga om ett år i många år. Lite som Elon Musk, som har lovat självkörande bilar nästa år sedan 2014. De s.k. experterna bär upp lön för att säga att räntor alltid är låga och att bostäder är en bra investering oavsett vad man betalar för dem. Köpa en etta i Rågsved för 20 miljoner? Visst är det ett högt pris, men på sikt kommer den stiga i värde. Japp. På 10 års sikt ska priserna 7-dubblas. Bara för att. En naturlag. Var ska pengarna komma ifrån? Tyst! Prata inte så dumt! Någon kan höra dig.

Dessa individer är direkt ansvariga för de tragedier som nu utspelar sig i accelererande takt. Hoppas vid gud att det görs en analys efter kraschen av vilka det var som uppmanade människor med högst normala inkomster att ta mångmiljonlån. Affärspressen behöver ta ansvar för det den har orsakat med sitt månglarsnack förklätt till journalistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in