Så här låter det fortfarande:
https://www.svd.se/a/kEGPkA/flera-storbanker-riksbanken-sanker-forst-om-ett-ar
"Svenska hushåll med rörliga bolån kan få vänta uppemot ett år innan det blir någon lättnad. Enligt flera svenska storbanker i SvD:s enkät dröjer det ända till mitten av 2024 innan Riksbanken börjar sänka styrräntan igen."
Ojdå, ett helt år! Ja men om man kan pausa amorteringen då så kan man ju rida igenom räntestormen och sen se räntorna gå ner igen. Vilken tur!
"Dessutom finns det tecken på att inflationen kommer att falla tydligt under hösten och början av nästa år."
Utvecklas inte mer än så, men man får väl anta att det är baseffekten som gör att det går ner. Dvs kraftiga prisökningar förra året upprepas inte utan det planar ut. Annars kan man se en del mörka moln på KPI-himlen som löneökningar och valutaförsvagningen som ännu inte slagit igen fullt ut. Men det är ju roligare att vara optimist och hoppas att allt löser sig!
"Ändå är det ingen av de ekonomer som SvD talat med som spår att Riksbanken fortsätter höja räntan efter november.
– Jag tror inte det. Det mesta av den svenska konsumtionen kommer från de hushåll som är skuldsatta och i längden är det svårt att se att de högre räntorna inte skulle bita på konsumtionen, säger Mattias Persson.
Även Robert Bergqvist är hoppfull, han räknar med sjunkande inflation.
– Jag tror att när vi befinner oss i 2024, så ska vi förhoppningsvis ha lägre inflation. Vi kommer kanske inte att ha nått ner till inflationsmålen, men vi är i en process, säger han."
Jaha, så KPIF ska ligga kvar över målet men bankäggperterna tror på 3-4 räntesänkningar under 2024. Jag tror att de kommer bli besvikna, men de har ju haft fel varje gång hittills så något förtroende har de i alla fall inte att förlora.
Konsensus verkar i alla fall vara 4.25% styrränta vid årets slut -> bolåneräntor närmare 6% -> KALP-liv för BLT