2023-08-08, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker läget ser fint ut. Är väl bara för dig att slå till nu när du har chansen? Har du tur kanske du kan få det för 27,5 mkr istället för 30 mkr.

Läst värderingen?
Menade inte husets läge. Utmätning för skulder på 39M. Pantbrev på 25M. Varför säljer kronkalle det under klubban tror du?
Citera
2023-08-08, 23:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnglaPersson
Vad tycker ni, är det köpläge nu ?

Beror nog på var och vad du är intresserad av.

Störst risk ser jag nog bland nyproducerade lägenheter ute i förorterna. Högt belånade lägenheter och jag tror utbudet (som ökat enormt tack vare byggbommen) överstiger efterfrågan. Har sett många byggherrar som sänkt priserna. Verkar trögsålt. A - lägen i innerstan däremot kommer alltid vara efterfrågat. Hus likaså. Nu pratar jag främst Stockholm.
Citera
2023-08-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det där handlar inte om höga räntor utan sannolikt detta:
https://www.di.se/nyheter/schweizisk-bank-kraver-ferronordic-grundaren-pa-40-miljoner-kronor/

Utmätningsbeloppet enligt värderingsdokumentet är 39.6 miljoner kronor. Det är sannolikt växelpengar för honom.

Det näst högst värderade huset är i Uppsala, ägaren där verkar har varit inblandad i en (mer än) halvskum byggkonkurs för ett par år sedan. Så där är det inte heller det rådande ekonomiska klimatet som tar huset.
Bara att slå till, slipper nya pantbrev iaf 😀
Citera
2023-08-08, 23:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Menade inte husets läge. Utmätning för skulder på 39M. Pantbrev på 25M. Varför säljer kronkalle det under klubban tror du?

Någon nämnde ekonomisk brottslighet, penningtvätt och skumma bolag. Är inte insatt, men tror inte heller att det är räntorna.
Citera
2023-08-08, 23:23
Medlem
Citat:
Beror nog på var och vad du är intresserad av.

Störst risk ser jag nog bland nyproducerade lägenheter ute i förorterna. Högt belånade lägenheter och jag tror utbudet (som ökat enormt tack vare byggbommen) överstiger efterfrågan. Har sett många byggherrar som sänkt priserna. Verkar trögsålt. A - lägen i innerstan däremot kommer alltid vara efterfrågat. Hus likaså. Nu pratar jag främst Stockholm.
Med A-lägen pratar vi inte om den där 11,25M dussinlyan väl, bara så vi är med dig? Där torskar de nog någon mille
Citera
2023-08-08, 23:24
Medlem
Citat:
Någon nämnde ekonomisk brottslighet, penningtvätt och skumma bolag. Är inte insatt, men tror inte heller att det är räntorna.
Oklart vem som pratat om räntorna. Bra fyndläge om det är en sådan kåk man söker
Citera
2023-08-08, 23:26
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Bara att slå till, slipper nya pantbrev iaf 😀
Nu skrev du fel men jag förstår att du menade:
"Aha, snyggt grävt. Jag kollade inte själv innan utan förutsatte att de var någon överbelånad stackare som fått huset taget av fogden pga räntorna. Nåja, kolla aldrig en bra story, eller hur man nu säger."
Citera
2023-08-08, 23:28
Medlem
Kvällens BLT-spaning: https://www.lansfast.se/till-salu/villa/stockholm/taby/taby/erikslundsvagen-368/cmvilla5dlhua1o9rh3lbjt/

Utgångspris: 5.99 mkr
Senast sålt: 7.0 mkr feb 2022 (+1.01 mkr)
Pantbrev: 5.25 mkr
Grannhus sålt juni 2023 (läs: lagfarten trillade in): 6.25 mkr
Grannhus till salu: 5.75 och 5.99 mkr vardera

Fyfan, troligen barnfamilj också. Helt otroligt vilka livsöden som spelas ut i skrivande stund. Dessa ska skatta sig lyckliga om de öht får ut något av handpenningen. Allt borta på bara ett år.
Citera
2023-08-08, 23:33
Medlem
Citat:
Nu skrev du fel men jag förstår att du menade:
"Aha, snyggt grävt. Jag kollade inte själv innan utan förutsatte att de var någon överbelånad stackare som fått huset taget av fogden pga räntorna. Nåja, kolla aldrig en bra story, eller hur man nu säger."
Det enda jag förutsatte var att banken ville ha tillbaka sina 25M som huset är pantsatt till, sen vet jag inte vilka andra fordringsägare som vill ha de övriga 14M.
Citera
2023-08-08, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Första veckan i riket ser helt horribel ut för villor. Än så länge har nog under 1/5 av villorna som kommer säljas i aug sålts - så det är mycket tidigt att säga något. Ser det däremot likadant ut om en vecka är det verkligen anmärkningsvärt!

Ja, nu är kvm priset nere i 43 000 i Stockholm. 2017-2018 års nivåer.

Citat:
Ursprungligen postat av Storpung
Kvällens BLT-spaning: https://www.lansfast.se/till-salu/villa/stockholm/taby/taby/erikslundsvagen-368/cmvilla5dlhua1o9rh3lbjt/

Utgångspris: 5.99 mkr
Senast sålt: 7.0 mkr feb 2022 (+1.01 mkr)
Pantbrev: 5.25 mkr
Grannhus sålt juni 2023 (läs: lagfarten trillade in): 6.25 mkr
Grannhus till salu: 5.75 och 5.99 mkr vardera

Fyfan, troligen barnfamilj också. Helt otroligt vilka livsöden som spelas ut i skrivande stund. Dessa ska skatta sig lyckliga om de öht får ut något av handpenningen. Allt borta på bara ett år.

Ja det ser knapert ut. Framkallar lite magont hos undertecknad. Hushållet har inte in mycket gemensamt. Det går att se.

Givet 5% ränta, krav på 2% amorteringstakt med den höga belåningskvoten och driftkostnad om 5000kr i månaden så är kostnaden för bostaden 37-40 000kr i månaden ungefär. En anselig bit över 50% av disponibel inkomst.
Senast redigerad av Carl980 2023-08-09 kl. 00:09.
Citera
2023-08-08, 23:45
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Det enda jag förutsatte var att banken ville ha tillbaka sina 25M som huset är pantsatt till, sen vet jag inte vilka andra fordringsägare som vill ha de övriga 14M.
Det finns inget som säger att fastigheten är belånad. Det handlar om ett finansbråk och Eberhardson är miljardär så han bryr sig inte.

Bara säg nu. "Jag ger mig, jag hade fel den här gången, nästa gång ska jag kolla innan jag postar."
Citera
2023-08-08, 23:55
Medlem
Citat:
Det finns inget som säger att fastigheten är belånad. Det handlar om ett finansbråk och Eberhardson är miljardär så han bryr sig inte.

Bara säg nu. "Jag ger mig, jag hade fel den här gången, nästa gång ska jag kolla innan jag postar."
Topic var att även dyrare objekt går under klubban. Men en eloge till dig som kunde ge bakgrunden om var huset nu klubbas ut. Vad jag kan se är inteckningen 23 228 189 SEK fördelat på åtskilliga pantbrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in